Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Nu verkar det komma en video på polska som kanske säger att Northvolt Skellefteå producerar battericeller. Av någon orsak verkar det som att de påstådda cellerna från Skellefteå sätts samman till batterier i Polen. (Som ofta med Northvolt så presenteras den av ganska unga tjejer med ganska bra utseende.)
Det har varit planen sedan länge. Läs mer på deras egna hemsida. Sedan så förstår jag inte varför du hakar upp dig på att reportern är en ung tjej. Känns rätt så irrelevant.
Citat:
Enligt min uppfattning duger det inte för att bevisa att Northvolt Skellefteå producerar och levererar någonting. Det måste ut tydlig information i större medier given av befattningshavare. Det måste vara skriven information på svenska eller engelska som är sökbar på Internet, utan betalväggar etc. Informationen hittills kommer att skapa fler konflikter på Internet om vad som egentligen sker i företaget. Att skapa kaos inom Internetdiskussioner är ofta en målsättning med den agendadrivna informationen. Då slås enigheten sönder på Internet och folks möjligheter att påverka minskas.
Vad tror du att NV använder all el som de köper av Skellefteå Kraft? Tredje största kund hos en av Sveriges största elproducenter.
Citat:
Större media måste alltså fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Det verkar ha blivit locket på när den öppnade.
Finns annat att skriva om nu, till exempel kriget i Ukraina. Vi har diskuterat det här tidigare.
Citat:
Bland det enda jag sett som kan ha varit "produktion" är SvT-artikeln jag tror du citerade. Northvolt Västerås skall ha tillverkat batterier till tre icke specificerade lastbilar. Även detta skall ha givits i en video.
Och Epirok, hus, mobila energilager osv osv osv
Citat:
Men detta bedömer i alla fall jag t.v. som en härva. "Batterierna" i Västerås kan ha framställts av ABB ur battericeller från kinesiska fabriker. Videon från Polen är mycket osäker. Man frågar sig varför battericellerna från Skellefteå färdigmonteras i Polen (där det finns lager för kinesiska batteritillverkare).
Billigare arbetskraft, samt att det är närmare Tyskland. Känns liksom som det mest givna svaret.
Citat:
Mycket av det jag nu skriver är också spekulationer. Så det måste fram tydlig information om vad Northvolt egentligen producerar. Det måste vara tydlig, skriven information, utan betalväggar, i större medier, från befattningshavare. Större massmedia måste helt enkelt fortsätta att berätta historien om jättefabriken.
Det kommer att ske om det händer något avvikande. Besök anläggningen i Västerås eller Skellefteå om du vill ha fysiska bevis. Ja, det är det enda sättet att vara säker.