Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-12, 20:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det var inget reportage om Northvolt, det var en krönika om "Britishvolt" som gjorde några jämförelser där Northvolt nämndes.
Det var en artikel som hyllade Northvolt. Northvolts främsta påstådda bedrift är en jättefabrik med 1500 anställda i Skellefteå. Men artikeln illustrerades med en enda, ensam industrirobot i en bur i fabriken i Västerås. (Är den fabriken nybyggd eller inrymd i några gamla gaderober som ABB inte behövde?)
Citat:
Northvolt v Britishvolt: clarity v confusion in the great electric car battery race

Fast action in global gigafactory race is happening outside UK, as Swedish pacesetter shows
https://www.theguardian.com/business...r-battery-race
Citera
2023-01-12, 20:02
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Northvolt köper skattesubventionerad el och säljer vidare till marknadspris. Det arbitraget kan man leva gott på.

Vad finns det för belägg på det? Låter helt otroligt.
Citera
2023-01-12, 20:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var en artikel som hyllade Northvolt. Northvolts främsta påstådda bedrift är en jättefabrik med 1500 anställda i Skellefteå. Men artikeln illustrerades med en enda, ensam industrirobot i en bur i fabriken i Västerås. (Är den fabriken nybyggd eller inrymd i några gamla gaderober som ABB inte behövde?)

https://www.theguardian.com/business...r-battery-race

Krönikan handlade om hur "Britishvolt" misslyckats och jämförelser gjordes med Northvolt, som enligt krönikören, lyckats.
Det var inga intervjuer eller annat fördjupande, alla bilder/illustrationer var från Reuters.
Citera
2023-01-12, 20:23
Medlem
wwrs avatar
Det är inte omöjligt att Northvolt fått ta över några gamla skrubbar som ABB vuxit ur. Ibland svänger ABB ihop några batterier mha celler från sina kinesiska partners och ger till Carlsson. Det är ABB:s tionde till det gröna prästerskapet. (ABB har 100.000 anställda i 100 länder och fixar förmodligen ihop batterier ur celler på en kaffekvart.)

Jag har inte säkra bevis att så är fallet, men det är ingen omöjlighet.

Citat:
Northvolt ska bygga Europas största och modernaste fabrik för litiumjonbatterier i Sverige. Flera kommuner har tävlat om att få bli värdort för den nya fabriken, som bland annat ska förse bilindustrin med batterier.

I juli kom beskedet att valet står mellan städerna Västerås och Skellefteå.

I Västerås är det området Finnslätten som är aktuellt för en etablering för batterifabriken, enligt tidigare uppgifter. I området, som ligger 4 km norr om stadskärnan, är Kungsleden mycket stor fastighetsägare. Bolaget har även en del vakanser i området och kommer sannolikt att få ytterligare tomställda lokaler i samband med att den stora hyresgästen ABB lämnar lokaler som inte längre anses ändamålsenliga.
https://www.fastighetsvarlden.se/not...batterifabrik/ 2017

ABB och Northvolt ligger mycket nära varandra.

https://snipboard.io/oOpvRE.jpg

https://snipboard.io/eD8w7M.jpg
Senast redigerad av wwr 2023-01-12 kl. 20:33.
Citera
2023-01-12, 20:58
Medlem
Citat:
Det är inte omöjligt att Northvolt fått ta över några gamla skrubbar som ABB vuxit ur. Ibland svänger ABB ihop några batterier mha celler från sina kinesiska partners och ger till Carlsson. Det är ABB:s tionde till det gröna prästerskapet. (ABB har 100.000 anställda i 100 länder och fixar förmodligen ihop batterier ur celler på en kaffekvart.)

Jag har inte säkra bevis att så är fallet, men det är ingen omöjlighet.

Nybyggd i egen regi.

https://www.vasterastidning.se/north...skrapan/203619

Där är det utritad en transparent ruta i skogen. Om du vill vara extra säker så kan du spana in samma plats på eniro, hitta och Google maps. Eniro visar färdig fabrik, hitta en som byggs medan maps visar skog.
Citera
2023-01-12, 21:39
Medlem
wwrs avatar
Nu kommer det feltolkningar av tidigare inlägg och upprepande av detaljer. Det har jag inte tid med.

Att Northvolt med påstått 2100 anställda, bl.a. i en jättefabrik i Skellefteå representeras i en av världens största tidningar med en bild på en ensam industrirobot i en bur i Västerås är märkligt.

Alla uppgifter om Northvolts produktion är suddiga. Som jag själv har uppfattat det är det enda något fastställda att Northvolt Västerås vid några enstaka tillfällen levererat batterier till en kran vid Slussen, några lastbilar och liknande.

Som jag bedömer det som skrivits i media och i tråden så skulle denna lilla "produktion" baseras på att Northvolt Västerås monterat samman battericeller de köpt från annat håll. Det nära samarbetet med jätteföretaget inom elekrisk utrustning, ABB, gör att det är möjligt att det är ABB som gjort jobbet, även om Northvolt formellt tillverkat batterierna. Man kan jämföra med hur flera i tråden har ju talat om hur Tesla tillverkar batterier. Men det är alltså Panasonic som håller till i Teslas fabriker. Panasonic-arbetare avlönas av Tesla etc.

Här finns stöd för dessa påståenden:

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Det är vad jag hinner med av diskussionen just nu. Ha en trevlig kväll.
Citera
2023-01-12, 23:23
Medlem
Citat:
Nu kommer det feltolkningar av tidigare inlägg och upprepande av detaljer. Det har jag inte tid med.

Ok

Citat:
Att Northvolt med påstått 2100 anställda, bl.a. i en jättefabrik i Skellefteå representeras i en av världens största tidningar med en bild på en ensam industrirobot i en bur i Västerås är märkligt.

Med tanke på att det var en typ av ledare så är det inte så konstigt som du vill att det ska vara. Att de ens har en bild över huvud taget är mer konstigt enligt mig

Citat:
Alla uppgifter om Northvolts produktion är suddiga. Som jag själv har uppfattat det är det enda något fastställda att Northvolt Västerås vid några enstaka tillfällen levererat batterier till en kran vid Slussen, några lastbilar och liknande.

Glöm inte leveranserna till de andra som finns i artikeln du delade

Citat:
Som jag bedömer det som skrivits i media och i tråden så skulle denna lilla "produktion" baseras på att Northvolt Västerås monterat samman battericeller de köpt från annat håll. Det nära samarbetet med jätteföretaget inom elekrisk utrustning, ABB, gör att det är möjligt att det är ABB som gjort jobbet, även om Northvolt formellt tillverkat batterierna.

Om så vore fallet skulle ABB säga att de tillverkar batterier.

Citat:
Man kan jämföra med hur flera i tråden har ju talat om hur Tesla tillverkar batterier. Men det är alltså Panasonic som håller till i Teslas fabriker. Panasonic-arbetare avlönas av Tesla etc.

Det är I runda slängar bara du som säger det

Citat:
Här finns stöd för dessa påståenden

Dina stöd/ källor är dina egna tankar i dina gamla inlägg. Det är så här konspirationsteorier formas. Länka åtminstone till något som du själv inte har skrivit.
Citera
2023-01-12, 23:24
Medlem
Elvis avatar
Bevisen är här, rundtur i Northvolts fabrik i Gdansk. Här får vi se personal, battericell från Northvolt Sverige och VoltPacks till Epiroc. Verkar vara god stämning, verkar flyta på duktigt där nere!

https://www.youtube.com/watch?v=BmBvE17r3bo
Citera
2023-01-13, 06:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Bevisen är här, rundtur i Northvolts fabrik i Gdansk. Här får vi se personal, battericell från Northvolt Sverige och VoltPacks till Epiroc. Verkar vara god stämning, verkar flyta på duktigt där nere!

https://www.youtube.com/watch?v=BmBvE17r3bo
Nu verkar det komma en video på polska som kanske säger att Northvolt Skellefteå producerar battericeller. Av någon orsak verkar det som att de påstådda cellerna från Skellefteå sätts samman till batterier i Polen. (Som ofta med Northvolt så presenteras den av ganska unga tjejer med ganska bra utseende.)

Enligt min uppfattning duger det inte för att bevisa att Northvolt Skellefteå producerar och levererar någonting. Det måste ut tydlig information i större medier given av befattningshavare. Det måste vara skriven information på svenska eller engelska som är sökbar på Internet, utan betalväggar etc. Informationen hittills kommer att skapa fler konflikter på Internet om vad som egentligen sker i företaget. Att skapa kaos inom Internetdiskussioner är ofta en målsättning med den agendadrivna informationen. Då slås enigheten sönder på Internet och folks möjligheter att påverka minskas.

Större media måste alltså fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Det verkar ha blivit locket på när den öppnade.

Bland det enda jag sett som kan ha varit "produktion" är SvT-artikeln jag tror du citerade. Northvolt Västerås skall ha tillverkat batterier till tre icke specificerade lastbilar. Även detta skall ha givits i en video.

Men detta bedömer i alla fall jag t.v. som en härva. "Batterierna" i Västerås kan ha framställts av ABB ur battericeller från kinesiska fabriker. Videon från Polen är mycket osäker. Man frågar sig varför battericellerna från Skellefteå färdigmonteras i Polen (där det finns lager för kinesiska batteritillverkare).

Jag vill minnas du tidigare (skämtsamt?) har skrivit att 'Northvolts förespråkare kommer nog att hävda att Northvolt snart köper ABB'. Det värsta är att det ligger en viss sanning i det. De gröna företagen har så stora aktörer bakom sig att kapital inte är problemet. Projekt som Northvolt handlar om hur enorma ekonomska resurser används för att köpa politisk makt. Tesla var ett tag mer värt än VW och Toyota tillsammans trots att Tesla inte tillverkar mycket fler bilar än Volvo. Företagsvärden drivs höga utan motsvarande produktion. Många tror att Tesla har egen batteriproduktion men det är Panasonic som producerar batterier i t.ex. "Teslas" fabrik Nevada. Rymdföretaget SpaceX hyllas i massmedia, men bygger naturligtvis på NASA:s 70-åriga erfarenhet etc.

Mycket av det jag nu skriver är också spekulationer. Så det måste fram tydlig information om vad Northvolt egentligen producerar. Det måste vara tydlig, skriven information, utan betalväggar, i större medier, från befattningshavare. Större massmedia måste helt enkelt fortsätta att berätta historien om jättefabriken.
Senast redigerad av wwr 2023-01-13 kl. 06:50.
Citera
2023-01-13, 11:24
Medlem
Citat:
Nu verkar det komma en video på polska som kanske säger att Northvolt Skellefteå producerar battericeller. Av någon orsak verkar det som att de påstådda cellerna från Skellefteå sätts samman till batterier i Polen. (Som ofta med Northvolt så presenteras den av ganska unga tjejer med ganska bra utseende.)

Det har varit planen sedan länge. Läs mer på deras egna hemsida. Sedan så förstår jag inte varför du hakar upp dig på att reportern är en ung tjej. Känns rätt så irrelevant.

Citat:
Enligt min uppfattning duger det inte för att bevisa att Northvolt Skellefteå producerar och levererar någonting. Det måste ut tydlig information i större medier given av befattningshavare. Det måste vara skriven information på svenska eller engelska som är sökbar på Internet, utan betalväggar etc. Informationen hittills kommer att skapa fler konflikter på Internet om vad som egentligen sker i företaget. Att skapa kaos inom Internetdiskussioner är ofta en målsättning med den agendadrivna informationen. Då slås enigheten sönder på Internet och folks möjligheter att påverka minskas.

Vad tror du att NV använder all el som de köper av Skellefteå Kraft? Tredje största kund hos en av Sveriges största elproducenter.

Citat:
Större media måste alltså fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Det verkar ha blivit locket på när den öppnade.

Finns annat att skriva om nu, till exempel kriget i Ukraina. Vi har diskuterat det här tidigare.

Citat:
Bland det enda jag sett som kan ha varit "produktion" är SvT-artikeln jag tror du citerade. Northvolt Västerås skall ha tillverkat batterier till tre icke specificerade lastbilar. Även detta skall ha givits i en video.

Och Epirok, hus, mobila energilager osv osv osv

Citat:
Men detta bedömer i alla fall jag t.v. som en härva. "Batterierna" i Västerås kan ha framställts av ABB ur battericeller från kinesiska fabriker. Videon från Polen är mycket osäker. Man frågar sig varför battericellerna från Skellefteå färdigmonteras i Polen (där det finns lager för kinesiska batteritillverkare).

Billigare arbetskraft, samt att det är närmare Tyskland. Känns liksom som det mest givna svaret.

Citat:
Mycket av det jag nu skriver är också spekulationer. Så det måste fram tydlig information om vad Northvolt egentligen producerar. Det måste vara tydlig, skriven information, utan betalväggar, i större medier, från befattningshavare. Större massmedia måste helt enkelt fortsätta att berätta historien om jättefabriken.

Det kommer att ske om det händer något avvikande. Besök anläggningen i Västerås eller Skellefteå om du vill ha fysiska bevis. Ja, det är det enda sättet att vara säker.
Citera
2023-01-14, 19:27
Medlem
Elvis avatar
Citat:
CATL:s tyska fabrik är igång med cellproduktionen

Kinesiska batteritillverkaren CATL har sparkat igång serieproduktion av litiumjonbattericeller vid sin första fabrik utanför Kina.
Den första litiumjonbattericellerna har rullat av den nyinstallerade produktionslinan vid CATLs fabrik i Thüringen i Tyskland. Installationen och driftsättningen av de återstående linorna är i full gång inför produktionsupptrappningen.

– Produktionsstarten bevisar att vi höll vårt löfte till våra kunder som en pålitlig partner för branschen och vi förblir engagerade i Europas e-mobilitetsövergång även under mycket utmanande förhållanden som pandemin. Vi arbetar hårt för att öka produktionen till full kapacitet, vilket är vår högsta prioritet för det kommande året, säger Matthias Zentgraf, CATL:s president för Europa, i ett pressmeddelande.

CATT fick tillståndet för battericellproduktion från delstaten Thüringen i april, vilket tillåter en initial kapacitet på 8 GWh per år. Fabriken startade modulproduktion i vid sin "G1-byggnad" under Q3 2021.

Med en total investering på upp till 1,8 miljarder euro planerar CATL att uppnå en produktionskapacitet på 14 GWh och skapa upp till 2 000 nya jobb totalt i Tyskland i framtiden.

https://evertiq.se/news/43332

CATL is currently investing an even higher amount - $7.8 billion (€1.8 billion) - in a much larger battery plant project in Hungary, which is set for 100 GWh of batteries annually. This new factory will produce battery cells for various plug-in car manufacturers, including the all-new cylindrical battery cells for BMW Group.

https://insideevs.com/news/628393/ca...cells-germany/

Northvolt konkurrent CATL igång i Tyskland. Förmodligen ingen konkurrent åt Northvolt då fabriken är väldigt liten i jämförelse med NV megafabriker. Dessutom saknas återvinning. Blir inte förvånad om spjutspetsen från CATL går över till Northvolt när de byggt sin gigafabrik i Tyskland.

Tydligen sprider CATL fejkade rykten om starta fabrik i Ungern, förmodligen stressade över Northvolts framgångar i Europa.

Kan bli besvärligt för CATL.
Senast redigerad av Elvi 2023-01-14 kl. 19:40.
Citera
2023-01-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Northvolt konkurrent CATL igång i Tyskland. Förmodligen ingen konkurrent åt Northvolt då fabriken är väldigt liten i jämförelse med NV megafabriker. Dessutom saknas återvinning. Blir inte förvånad om spjutspetsen från CATL går över till Northvolt när de byggt sin gigafabrik i Tyskland.

Tydligen sprider CATL fejkade rykten om starta fabrik i Ungern, förmodligen stressade över Northvolts framgångar i Europa.

Kan bli besvärligt för CATL.
Enligt wwr så borde även CATL vara fejk. Så två fejk företag bygger fejk byggnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in