Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-18, 08:58
Medlem
Havamal.s avatar
Det har ju kommit fram att det fuskats med detta så jag ber er därför att tipsa om vilken man ska köpa i dagsläget.
Citera
2023-01-18, 09:16
Medlem
Emellies avatar
Zeta och Fontana.
Citera
2023-01-18, 09:32
Medlem
Personligen har jag övergått till "plåtdunkar" i lite mer välsorterade butiker. Brukar landa på 300-500kr för 3-5 L och varar i bra många månader.

Grekiska märken fungerar alltid!
Sist råkade jag köpa nått skit som var märkt från Palestina!? och det var rena skräpet. Gav bort skiten i julklappsspelet.

Det du kan köpa på plastflaska på ICA är i min mening rent skräp alternativt överprisat deluxe.
Citera
2023-01-18, 10:01
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Lidls när de har Grekisk/Italiensk/Spansk vecka. Då är det mycket fin olja från respektive land. Speciellt dom i små plåtflaskor.
Citera
2023-01-18, 10:04
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag brukar köpa Änglamarks olivolja som vardagsolja. Mellan varven köper jag lite dyrare oljor, oftast från nätet, från erkänt kvalitetsmedvetna producenter.
Citera
2023-01-18, 10:08
Medlem
Andersdamaans avatar
Om du med "Äkta" menar "Icke storindustriframställd" olivolja så är Robertos olivolja riktigt bra!
https://robertos.shop/produkt/robert...rgine-novello/
Citera
2023-01-18, 11:08
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Det har ju kommit fram att det fuskats med detta så jag ber er därför att tipsa om vilken man ska köpa i dagsläget.

Förmodligen ingen under minst 200kr per liter (om vi snackar 0.5 - 1.0 L flaskor) men ska inte påstå att jag har koll. Hur sjutton ska man veta när det inte framgår på förpackningen eller hos tillverkarens hemsida? Jag litar inte på att folk bara säga dom gillar den eller är nöjda med vissa så därför måste dom vara äkta.
Det är nog helt enkelt bäst att prova sig fram och fortsätta med den du tycker är bäst för dig.
Citera
2023-01-18, 13:22
Medlem
Lucianuss avatar
Fontana är mild och duger om du ska använda i matlagningen; stekning och så.

Söker du däremot en olja att ha på din sallad kan jag rekommendera den dyrare
Torre di Mossa som finns lite här och var. Smaken är kryddig:

https://itigo.se/collections/olivolj...olivolja-500ml
Citera
2023-01-18, 14:39
Medlem
Havamal.s avatar
Tack för alla era svar !

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Om du med "Äkta" menar "Icke storindustriframställd" olivolja så är Robertos olivolja riktigt bra!
https://robertos.shop/produkt/robert...rgine-novello/

Ja jag var inte helt hundra på detaljerna bakom fusket då jag läste om det på en blogg för längesedan och inte kunde hitta just det inlägget igen, men jag antar att det var detta som syftades på:

https://kurera.se/livsmedelsverket-b...rgin-olivolja/

Citat:
Livsmedelsverket: Bara 3 av 21 testade oljor var extra virgin olivolja
EKO/MILJÖ 19 februari, 2020

Livsmedelsverket har två år i rad testat hur många olivoljor märkta extra virgin som höll vad de lovade. Det visade sig att majoriteten innehöll en billigare och sämre olivolja än vad som angavs, av 21 märken var det bara tre som innehöll kallpressad extra jungfru olja.

Livsmedel som vi är beredda att betala ett högt pris för är oftare utsatta för fusk, olivolja är inget undantag. Därför har Livsmedelsverket i två års tid tillsammans med kommuner undersökt om påståendet att det är olja av typen Extra jungfru i ett antal olivoljor verkligen stämmer.

Ej tillåtet med mögliga oliver
Ett flertal tester har gjorts på varje olja för att se om oliverna till exempel varit mögliga, angripna av larver eller lagrats i en smutsig lokal. Mögliga, övermogna eller larvangripna oliver får inte användas i Extra jungfruolja. Många som vill känna sig säkra väljer ekologiska produkter men inte ens bland dem höll samtliga måttet, endast hälften av de sex ekologiska oljor som testades visade sig vara äkta vara.

Få oljor motsvarade kraven
Av 10 oljor märkta som Extra jungfru som undersöktes 2018 motsvarade endas en kraven. Av de 11 oljor som undersöktes 2019 var det tre som motsvarade kraven, totalt var det bara tre oljor som höll måttet.
– Extra jungfru är en kvalitetsmärkning som många betalar extra mycket för. Det är upprörande att bara ett fåtal av de oljor vi undersökt motsvarar kraven, säger Aron Lindén, statsinspektör på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Tre stora företag fällda för vilseledande vegoreklam

Kommuner har vidtagit åtgärder
De kommunala livsmedelsmyndigheterna har kontaktat företagen med de felmärkta produkterna. De företag som sålt felmärkta oljor har sedan dess sett över sina rutiner för verifierande provtagning och bedömning av sina leverantörer. Kommunerna har vidtagit åtgärder mot företagen som sålt oljor som inte motsvarade kraven. Företag som förpackar, marknadsför eller säljer olivolja har en skyldighet se till att olivoljan, dess märkning och förpackning uppfyller kraven i europeisk lagstiftning och sedan några år ställs inom EU extra höga krav på analyser av olivolja för att motverka fusk.

LÄS OCKSÅ: Nu skärps kampen mot det utbredda matfusket

Så framställs olivolja
Från oliver som krossas, eller pressas, mekaniskt vid låg temperatur får man ut en oljig juice som blir extra jungfruolja, jungfruolja eller bomolja beroende på juicens kvalitet. Olivolja med beteckningen Extra jungfru får inte ha några defekter alls. Jungfruolja får ha mindre defekter, som att den tillverkats vid för hög temperatur eller att den härsknat en aning. Bomolja får inte säljas till konsumenter innan den renats kemiskt och vid höga temperaturer. När det är gjort kan den säljas under beteckningen olivolja.

LÄS OCKSÅ: Skärpt lagstiftning kring matfusk – ska kunna ge fängelsestraff

Två oljor var bomolja
Två av oljorna i undersökningen visade sig vara så kallad bomolja, en olja som på italienska kallas ”lampante” eftersom den är gjord på de sämsta oliverna och därför bara anses vara tjänlig som lampolja, skriver SVT Nyheter, Sådan olja får inte säljas till konsumenter utan att först renas.

De oljor som visade sig vara extra jungfruolja är Coop Änglamark Ekologisk italiensk extra virgin olivolja, Fontana Extra virgin olivolja original samt Zeta Olio extra vergine di oliva classico eko. De olivoljor som fick underbetyg i Livsmedelsverkets tester finns inte längre att köpa.

Precis som Emellie var inne på så visade sig Fontana och Zeta vara okej.

Tänkte även att det gått ett tag sedan kontrollerna gjorts och att någon här kanske satt på superfärska uppgifter.
Citera
2023-01-18, 15:58
Medlem
Desantis är bra.

Den har den där kraftiga nötiga smaken en äkta jungfruolja ska ha.

Men som vanligt försvinner ju all karaktär en kallpressad olja har när den hettas upp.

Så kör någon billigare olivolja för tillagningen och ringla sen fin kallpressad jungfruolja över maten i samband med serveringen.
Citera
2023-01-18, 19:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag brukar köpa Änglamarks olivolja som vardagsolja. Mellan varven köper jag lite dyrare oljor, oftast från nätet, från erkänt kvalitetsmedvetna producenter.

I råd&röns test av olivoljor för några år sedan, fanns det spår av bekämpningsmedel i Änglamarks ekologiska olja.
Citera
2023-01-18, 20:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I råd&röns test av olivoljor för några år sedan, fanns det spår av bekämpningsmedel i Änglamarks ekologiska olja.
Det var, vad jag kan hitta, 2012. Känns inte särskilt relevant.

Däremot klarade Änglamars olja "extra virgin" test 2018 och 2019.

Vill man vara säker på att få en bra extra virgin olja bör man givetvis undvika "jättarnas" varumärken och köpa direkt från producentens egna kvalitetssortiment, men då får man också betala cirka 500 kr per liter och uppåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in