2023-01-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Noll i dagsläget.

Tycker dock ni är väl kritiska. Jag känner folk som bara gått snabbkurser i programmering och sedan fått något obskyrt IT jobb som sen utbildat dom vidare.

Det skriks ju dessutom efter IT folk idag. Måste väl gå att komma in på nån trött kommunal verksamhet eller så?? Är också utbildad socionom + inom digital produktion/3d.
Lycka till med det. Folk lyckas inte ens få praktik eller LIA hur har du tänkt få jobb efter 6 månders c# webbkonsoll-kodande?
Ingen vill röra winforms med tång ens förutom indier som kopierar varandras winforms tutorials på youtube och pumpar ut igen.

Det skriks inte alls efter IT-folk idag, tro inte på skit som media skriver. Det behövs däremot personal med erfarenhet och kompetens vilket det gör inom alla yrkesgrupper oavsett om det är pizzabagare eller programmerare. Söker du ett pizzabagarjobb så kommer det stå att dom söker folk med erfarenhet.
Skriks efter resturangpersonal också.

Sök kommunaljobb då. Antar att du menar inom offentlig sektor? Vad får dig att tro att offentlig sektor söker personal med lägre kompetens?

Tro inte på allt du hör.

Citat:
Jag har gjort två ”registerprogram” som lagrar en mängd uppgifter om enskilda individer. Dessa kan man fritt bläddra mellan samt lägga till, radera eller ändra. Programmet kan även ladda och spara till ett externt hemsnickrat filformat jag kodat. Dock är all data hårdkodad i arrayer.
Det är inte något som skulle imponera på någon, speciellt inte om du hårdkodat allt och inte byggt en databas.

Sen att du tror att du kan välja och vraka jobb du kommer få dig en redig dos av verkligheten när du börjar söka jobb på riktigt.

Som vissa här skrev så har alla redan väldigt hög arbetsbelastning som det är och det är få som vill, har tid eller har råd att ta in folk med låg kompetens eller för att lära upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Ovan är bra exempel på vad som krävs. .NET MVC, Web Api, React, JS, HTML, CSS och Azure (eventuellt men ej nödvändigt). Kika på databaser istället och Entity Framework (ORM).
Grotta ner sig i AWS, Azure eller annan cloud providers är bara plus. Men kan vara bra att också veta hur man kan deployar sina webbapplikationer.

Om det nu är webb du vill satsa på.

Nej, inget företag kommer anställa dig och utbilda dig internt. Kostar för mycket pengar, är ju svårt för juniora idag att få jobb om man inte har kontaktnät eller fått en fot in via praktik etc. Man konkurrerar med övriga universitet/högskole studenter + såna som kommer från yrkeshögskolan.
Precis och inte ens folk som gått högskola eller YH lyckas få LIA/praktik.
Citera
2023-01-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det gick lite fort där. Azure kan man faktiskt hoppa över helt om man vill. Jag brukar ha det som en meriterande att ha i annonser.

När du pratar om Azure är det då devops du pratar? dvs repon, pipelines, deploy osv. Eller bara kunna navigera runt?
Citera
2023-01-28, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Lycka till med det. Folk lyckas inte ens få praktik eller LIA hur har du tänkt få jobb efter 6 månders c# webbkonsoll-kodande?
Ingen vill röra winforms med tång ens förutom indier som kopierar varandras winforms tutorials på youtube och pumpar ut igen.

Det skriks inte alls efter IT-folk idag, tro inte på skit som media skriver. Det behövs däremot personal med erfarenhet och kompetens vilket det gör inom alla yrkesgrupper oavsett om det är pizzabagare eller programmerare. Söker du ett pizzabagarjobb så kommer det stå att dom söker folk med erfarenhet.
Skriks efter resturangpersonal också.

Sök kommunaljobb då. Antar att du menar inom offentlig sektor? Vad får dig att tro att offentlig sektor söker personal med lägre kompetens?

Tro inte på allt du hör.

Det är inte något som skulle imponera på någon, speciellt inte om du hårdkodat allt och inte byggt en databas.

Sen att du tror att du kan välja och vraka jobb du kommer få dig en redig dos av verkligheten när du börjar söka jobb på riktigt.

Som vissa här skrev så har alla redan väldigt hög arbetsbelastning som det är och det är få som vill, har tid eller har råd att ta in folk med låg kompetens eller för att lära upp.

Precis och inte ens folk som gått högskola eller YH lyckas få LIA/praktik.

Det som behövs idag är seniora utvecklare, det är det som efterfrågas Juniora tjänster är mer sällsynt.
När väl en sån tjänst är ute så är det många sökande så du har konkurrens mot andra.
Det kostar ju att ta in juniora och lära upp.. inte många företag som är villiga att ta den risken heller tyvärr.. så blir lite moment 22. Man måste ju avsätta resurser för att handhållning, det tar lång tid innan man bli produktiv och självgående.

camelBack kika vad som söks för offentliga jobb.. det är uteslutande webbutveckling/integrationsutveckling eller devops liknande roller. Det ställs samma krav som om du skulle söka annan roll hos privat sektor.
Offentliga sektor är mycket .NET eller Java beroende på vilken myndighet du siktar in dig på.
Senast redigerad av Fullstack 2023-01-28 kl. 19:09.
Citera
2023-01-28, 19:21
Medlem
camelBacks avatar
Ni är ju totalt neggo hela högen , + jag hör inget vettigt argument i från nån av er varför jag inte skulle kunna få ett gigg på någon slapp myndighet t.ex. Ni verkar ju bara gilla att slänga er med fancy ord och skrika nej nej nej - det går inte. Patetiskt. 😃 Detta var fel forum att vända sig till tror jag bestämt.

Bokmärk denna tråd! Jag lovar att uppdatera er när jag landar ett jobb, med min ringa erfarenhet!

Ni övriga som inte är totala autister får givetvis fortsätta att svara i tråden, jag läser allt och uppskattar allt input, så länge det är i positiv anda. 👍🏻
Citera
2023-01-28, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ni är ju totalt neggo hela högen , + jag hör inget vettigt argument i från nån av er varför jag inte skulle kunna få ett gigg på någon slapp myndighet t.ex. Ni verkar ju bara gilla att slänga er med fancy ord och skrika nej nej nej - det går inte. Patetiskt. 😃 Detta var fel forum att vända sig till tror jag bestämt.

Bokmärk denna tråd! Jag lovar att uppdatera er när jag landar ett jobb, med min ringa erfarenhet!

Ni övriga som inte är totala autister får givetvis fortsätta att svara i tråden, jag läser allt och uppskattar allt input, så länge det är i positiv anda. 👍🏻

Du har ju fått vettiga inlägg men du verkar helt verklighetsfrånvänd. Du kommer inte få något slappt jobb på någon myndighet när du bara pillat med konsolapplikationer. Du kanske kan landa någon support roll (helpdesk) men långt ifrån utveckling kommer du hamna.

Nog inte så många som finner något intresse av att hjälpa dig vidare och denna tråden kan ju arkiveras.

Du kan ju börja med att söka vilka utvecklingsjobb som finns (exempelvis på Platsbanken eller Linkedin) så ser du att inte finns något hitte-på utvecklarjobb utan kompetens som kommer skyffla skattepengar över dig.

Komiskt att du klankar ner på oss som faktiskt svarar i denna tråden som jobbar inom branschen, vi ger dig realistiska svar men du duckar dessa. Bättre om du som C# expert berättar vad vi ska jobba med istället
Senast redigerad av Fullstack 2023-01-28 kl. 19:34.
Citera
2023-01-28, 19:28
Medlem
nedboys avatar
Citat:
När du pratar om Azure är det då devops du pratar? dvs repon, pipelines, deploy osv. Eller bara kunna navigera runt?

I Azure så finns det mängder med saker man kan göra. ML, IoT etc. Men det kommer ju inte TS att få något jobb inom som någon nybörjare. Devops som nybörjare... hahahaha.

När jag träffar C#-utvecklare som är nybörjare så handlar det uteslutandes om ASP.NET, API-utveckling. Om de själva tar upp Winform så kommer jag bara att se det som något negativt. Jag skulle nog börja fråga mer om den där utbildningen på 6 månader som Ts nyligen genomfört för att utröna om Ts kanske ljuger om den utbildningen. Eftersom TS samtidigt studerat C# i 6 månader utan att ha rört ASP.

Som absoluta minimikrav för att anställa en C#-utvecklare idag skulle jag säga är (om jag tar bort önskvärt och samtidigt utvecklar listan lite):

• ASP MVC samt API
  • EF (Linq, code first och db first)
  • HTML + CSS (på avancerad nivå)
  • Javascript på minst intermediate nivå.
  • React (behöver inte vara avancerad nivå, men inte heller nybörjare)
  • Blazor skulle jag vilja att kandidaten förklarar varför vi kan skippa.

För att ta in någon självlärt/nybörjare på praktik som verkar besitta andra egenskaper så skulle absoluta minimikrav för praktiken vara:

• ASP MVC samt API
  • EF (code first och lite enklare db queries)
  • Javascript på lite mer än nybörjarnivå.
  • Visa vilja att lära sig React. Åtminstone tittat lite på det.

Men då måste sökande kunna ge mig känslan av att vara något lite extra. Vilket jag har svårt att tro TS skulle kunna med sin förklaring efter 6 månaders C#-utbildning.
Citera
2023-01-28, 19:33
Medlem
Citat:

Du måste fan trolla
Har fått mig ett gott skratt av denna tråden, får tacka för det
Citera
2023-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Det som behövs idag är seniora utvecklare, det är det som efterfrågas Juniora tjänster är mer sällsynt.
När väl en sån tjänst är ute så är det många sökande så du har konkurrens mot andra.
Det kostar ju att ta in juniora och lära upp.. inte många företag som är villiga att ta den risken heller tyvärr.. så blir lite moment 22. Man måste ju avsätta resurser för att handhållning, det tar lång tid innan man bli produktiv och självgående.

camelBack kika vad som söks för offentliga jobb.. det är uteslutande webbutveckling/integrationsutveckling eller devops liknande roller. Det ställs samma krav som om du skulle söka annan roll hos privat sektor.
Offentliga sektor är mycket .NET eller Java beroende på vilken myndighet du siktar in dig på.

Håller helt med dig och det är så verkligheten ser ut.
Skrattar åt TS som fick en helt annan respons av vad han verkar ha förväntat sig vet inte vad han tänkte egentligen

Ni gav riktigt bra tips och det är det företag oftast söker.
Citera
2023-01-28, 19:36
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Är det "neggo" att återge relevant info om läget du efterfrågar?

Jag frågade dig om vad du menar med uttryck som liknar "gigg på någon slapp myndighet". Det verkar inte vara någon som förstår vad du menar med det.

Jag slänger mig inte med fancy ord. Jag skriver bara ut relevanta nyckelord som berör topic och vad du frågar efter. Ganska vanliga och ordinära nyckelord som borde ingå i ordförrådet även hos den simplaste nybörjare.
Citera
2023-01-28, 19:44
Bannlyst
Citat:
Håller helt med dig och det är så verkligheten ser ut.
Skrattar åt TS som fick en helt annan respons av vad han verkar ha förväntat sig vet inte vad han tänkte egentligen

Ni gav riktigt bra tips och det är det företag oftast söker.

Helt verklighetsfrånvänd som sagt, han måste ju trolla som du säger alternativt är gravt hjärndöd.
Men han förväntade nog sig att någon skrev: "Klart det finns konsolapplikationsutvecklar-tjänster utan kompetens med extremt hög lön för dig.. nej klart du inte behöver fördjupa dig mer inom C#, andra språk eller andra ramverk. Du är fullärd och top of the hill. Alla vill anställa dig."

Tråkigt att han inte tar våra svar seriöst när han får realistiska svar som är verklighetsförankrade.
Senast redigerad av Fullstack 2023-01-28 kl. 19:52.
Citera
2023-01-28, 19:53
Medlem
Citat:
I Azure så finns det mängder med saker man kan göra. ML, IoT etc. Men det kommer ju inte TS att få något jobb inom som någon nybörjare. Devops som nybörjare... hahahaha.

När jag träffar C#-utvecklare som är nybörjare så handlar det uteslutandes om ASP.NET, API-utveckling. Om de själva tar upp Winform så kommer jag bara att se det som något negativt. Jag skulle nog börja fråga mer om den där utbildningen på 6 månader som Ts nyligen genomfört för att utröna om Ts kanske ljuger om den utbildningen. Eftersom TS samtidigt studerat C# i 6 månader utan att ha rört ASP.

Som absoluta minimikrav för att anställa en C#-utvecklare idag skulle jag säga är (om jag tar bort önskvärt och samtidigt utvecklar listan lite):

• ASP MVC samt API
  • EF (Linq, code first och db first)
  • Javascript på minst intermediate nivå.
  • React (behöver inte vara avancerad nivå, men inte heller nybörjare)
  • Blazor skulle jag vilja att kandidaten förklarar varför vi kan skippa.

För att ta in någon självlärt/nybörjare på praktik som verkar besitta andra egenskaper så skulle absoluta minimikrav för praktiken vara:

• ASP MVC samt API
  • EF (code first och lite enklare db queries)
  • Javascript på lite mer än nybörjarnivå.
  • Visa vilja att lära sig React. Åtminstone tittat lite på det.

Men då måste sökande kunna ge mig känslan av att vara något lite extra. Vilket jag har svårt att tro TS skulle kunna med sin förklaring efter 6 månaders C#-utbildning.

Som jag skrev tidigare, flesta vill inte röra winforms med tång det används däremot rätt ofta om det är brottom med något som ska användas internt.

Fattar inte hur folk kan vara så lättlurade och tro att man kan gå korta utbildningar och tro att man får 60k i lön efter skatt och kan välja och vraka mellan jobb
Citera
2023-01-28, 19:55
Medlem
Citat:
Är det "neggo" att återge relevant info om läget du efterfrågar?

Jag frågade dig om vad du menar med uttryck som liknar "gigg på någon slapp myndighet". Det verkar inte vara någon som förstår vad du menar med det.

Jag slänger mig inte med fancy ord. Jag skriver bara ut relevanta nyckelord som berör topic och vad du frågar efter. Ganska vanliga och ordinära nyckelord som borde ingå i ordförrådet även hos den simplaste nybörjare.

Du skrev väldigt bra och det är bare minimum om man vill ha ett jobb. Iallafall allt du nämnde inom .net
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in