2023-02-05, 22:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Jag vet att man hittat rester av folk som levt längst upp i norr innan istiden. men naturligtvis tvingats flytta när isen kom.
Och som du skriver vi inte vet vilka de var.
Jag undrar om man verkligen hittar rester av människor som levt där innan istiden. Nedisningen i norra Sverige varade i hundra tusen år. Resterna skulle då vara minst 110.000 år gamla och klarat sig i 100.000 år under ett tre kilometer tjockt istäcke.
Citera
2023-02-05, 22:58
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad spelar det för roll att Sverige inte var påtänkt? Det fanns ju Människor i södra Sverige långt innan det fanns människor i norra Sverige. Ska vi även börja kalla skåningar för urbefolkning då?
Samerna verkar ha svårt att förstå det där med nationalstater men de ska ändå ha ett eget sameting samt ha blodsregler i sina samebyar som skulle få professorer på rasbiologiska institutet att rysa.
Samerna får väl likt alla andra europeiska nationer har fått göra och slåss för sin egendom och självständighet om det nu har det så jävla illa.
Ett alternativ är att vi trycker ner varenda gnälliga samejävel i varannnan laddningspjäs av Archer vi skickar till Ukraina och så kanske de får dö i sitt hemland om de kommer så långt. Om de överlever flygturen så får de väl ta med sina jävla näverlurar och nåjdtrummor för att få Putin på bättre humör så han kanske går med på ett Sameting oblast bortom Uralbergen.
Citera
2023-02-05, 23:30
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag undrar om man verkligen hittar rester av människor som levt där innan istiden. Nedisningen i norra Sverige varade i hundra tusen år. Resterna skulle då vara minst 110.000 år gamla och klarat sig i 100.000 år under ett tre kilometer tjockt istäcke.
Jag googlade fornlämningar nordnorge/berentshav (där jag hade något svagt minne att jag hört om sådan äldre kultur). Och det verkar som om forskarna ändrat sig och att man numer tror att det var germaner som kom söderifrån men kunde etablera sig längs med kusten då isen drog sig undan där först även i norr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Komsakulturen
Citera
2023-02-06, 00:20
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Den folkgrupp som först befolkade nuvarande Sverige är naturligtvis de enda som kan kallas för nuvarande Sveriges urinvånare.

Och nästan ingenting tyder på att samerna var de första som befolkade nuvarande Sverige.
Alltså är det helt fel att kalla samerna för (nuvarande) Sveriges urinvånare.

Lika fel som att förneka svenska folkets hela existens, trots att deras förfäder funnits i nuvarande Sverige,
minst lika länge som samerna.

Urgermanerna (svenskarnas förfäder) hade bevisligen befolkat hela Götaland och Svealand för mer än 2500 år sen.
Svenskarnas förfäder har funnits i (nuvarande) Sverige sen bronsåldern, dvs 2500-4000 år, minst.

Samernas förfäder beräknas ha befolkat norra Skandinavien för ca. 2000 år sen.
Samernas förfäder fanns i södra Finland innan dess.

Man kan således kalla samerna för "Norrlands urinvånare" alternativt "urinvånare i Sverige", men man kan inte kalla dem (nuvarande) "Sveriges urinvånare",
eftersom svenskarnas förfäder fanns i (nuvarande) Sverige flera tusen år innan samerna.

"Sverige erkänner samernas ställning som ursprungsfolk eller urfolk. Detta beslutades första gången enligt regeringens proposition 1976/77:80, där det sades att "Samerna utgör en ursprunglig befolkning, som i Sverige är lika gammal som eller äldre än landets majoritetsbefolkning.""

"Lika gammal som landets majoritetsbefolkning"
"Eller äldre" pekar du på då. Men allting tyder på att svenskarnas förfäder kom före samernas förfäder.

"Svenska arkeologer betraktade inte samerna som en ursprungsbefolkning fram till 1980-talet.
Professor emeritus i arkeologi vid Umeå universitet, Evert Baudou, har även senare uttalat att samerna inte är en urbefolkning "i den mening arkeologerna lägger i begreppet", eftersom det inte går att säga att de var de första människorna inom de områden där de funnits under de senaste årtusendena."

Att svenskarna och deras förfäder förnekas beror på politisk ideologi.
Att samerna och deras förfäder lyfts fram som (nuvarande) Sveriges urinvånare beror på politisk ideologi.

Var det 80.000år sedan migrationen startade nere i Afrika? De migrerade norrut. Några vandrade åt väster medans andra vandrade åt öster. Dessa två grupper möttes sedan uppe i nuvarande nordnorge och började blanda sig med varandra. Detta var väl en 10.000år sedan.

De som kom till Sverige i söder var mörkhyade medans de som kom österifrån uppe i norr var både ljusa och mörka. Det går inte att säga vilken av grupperna som kom först men det kvittar. Det var liksom stenålder.

När Sverige bildades bestod det av typ Svealand. Norr om Dalälven bodde knappt några svenskar utan koloniseringen av Norrland startade först på 1800-talet och då fanns det sedan länge redan samer boendes däruppe. Vidare säger man inte att samerna är Sveriges ursprungsbefolkning. Man säger väl ändå att samerna är en del av Sveriges ursprungsbefolkning?

Oavsett tycker jag det är deras fulla rätt att säga ifrån. De vill givetvis bevara sin kultur och traditioner att somliga tycker det är konstigt säger jag inget om även om jag tycker folk borde sluta gnälla på ”folkutbyte” och utrotandet av svenska traditioner. De som kommer nu har trots allt samma ursprung som alla oss andra, nämligen Afrika och bör med er logik ha lika stor rätt till Sverige som vem som helst precis som att vem som helst med eran logik har rätt till vilket land som helst.

Jag tror de flesta vill bevara Sveriges natur samtidigt som gruvnäringen självklart behövs. Det innebär dock inte att det är bråttom. LKAB i all ära… Men betänk alla utländska bolag som prospekterat med statens goda vilja för att föra våra gemensamma naturtillgångar till ägare utomlands, tacka fan för att samerna protesterar. För ni tror väl inte att exempelvis Beowulf har för avsikt att lämna mer än absolut nödvändigt till svenska staten?
Citera
2023-02-06, 00:26
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthepresent
Torne älv går i närheten och riskeras att förstöras ?

Då kan väl Torne älv gå och flytta sig en bit.
Varför så mycket prat om miljön när det gäller i Sverige när ingen bryr sig om miljön i andra länder som tex Kina där det bryts jordartsmetaller etc till solceller elbilsbatterier med mera.
Citera
2023-02-06, 00:30
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Jag vet att man hittat rester av folk som levt längst upp i norr innan istiden. men naturligtvis tvingats flytta när isen kom.
Och som du skriver vi inte vet vilka de var.

Men att skandinavien var tomt när de första germanerna kom kan man nog utgå ifrån. Historikerna tror att man först bara kom på sommarhalvåret när vädret tillät..

poängen var väl att ja vi var först i södra sverige. Men samerna var först i norrland. Folk klarar aldrig att ha en sådan komplex bild utan det skall alltid tjafsas.

Äldsta kvarlevorna man hittat är väl 8000år? Migrationen från Afrika startade för 80.000år sedan alltså några tiotusentals år efter att istiden startade. Det fanns förövrigt inget som hette germaner på den tiden. Blåögda negrer möjligtvis om vi nu ska tro på historiker och forskning.
Citera
2023-02-06, 07:58
Medlem
Tropicalss avatar
Jävla trött på samejävlarna och då bor jag hundratals mil bort. Maken till större lipsillar och offerkoftor har fan aldrig funnits. Vem fan köper deras jävla renar förresten? Eller är allt bara statligt subventionerat för att de ska kunna få ut maximalt med bidrag?
Citera
2023-02-06, 08:40
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Var det 80.000år sedan migrationen startade nere i Afrika? De migrerade norrut. Några vandrade åt väster medans andra vandrade åt öster. Dessa två grupper möttes sedan uppe i nuvarande nordnorge och började blanda sig med varandra. Detta var väl en 10.000år sedan.

De som kom till Sverige i söder var mörkhyade medans de som kom österifrån uppe i norr var både ljusa och mörka. Det går inte att säga vilken av grupperna som kom först men det kvittar. Det var liksom stenålder.

När Sverige bildades bestod det av typ Svealand. Norr om Dalälven bodde knappt några svenskar utan koloniseringen av Norrland startade först på 1800-talet och då fanns det sedan länge redan samer boendes däruppe. Vidare säger man inte att samerna är Sveriges ursprungsbefolkning. Man säger väl ändå att samerna är en del av Sveriges ursprungsbefolkning?

Oavsett tycker jag det är deras fulla rätt att säga ifrån. De vill givetvis bevara sin kultur och traditioner att somliga tycker det är konstigt säger jag inget om även om jag tycker folk borde sluta gnälla på ”folkutbyte” och utrotandet av svenska traditioner. De som kommer nu har trots allt samma ursprung som alla oss andra, nämligen Afrika och bör med er logik ha lika stor rätt till Sverige som vem som helst precis som att vem som helst med eran logik har rätt till vilket land som helst.

Jag tror de flesta vill bevara Sveriges natur samtidigt som gruvnäringen självklart behövs. Det innebär dock inte att det är bråttom. LKAB i all ära… Men betänk alla utländska bolag som prospekterat med statens goda vilja för att föra våra gemensamma naturtillgångar till ägare utomlands, tacka fan för att samerna protesterar. För ni tror väl inte att exempelvis Beowulf har för avsikt att lämna mer än absolut nödvändigt till svenska staten?
"Out of africa", teorin att människan skulle utvandrat från afrika för just 100,000 år sedan och sedan spridit sig som en löpeld (för att hinna till australien innan australien isoleras) har mer eller mindre avfärdats av forskare. Visst ser det ut som om vi kommer ifrån afrika men nu tror man av vi lämnat afrika i omgångar och även tidigare.

Ja. jag googlade innan inlägg två och dessa 8000 år gamla lämningar i nordnorge av ett okänt folk tror man nu är samma germaner som tog sig till skåne. Länk finns i mitt inlägg ovan.
Citera
2023-02-06, 20:13
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Lite märkligt ändå hur samerna ska ha specialrättigheter för att kunna fortsätta leva på stenåldersvis när resten av befolkningen fått anpassa sig till det moderna samhället. Antar att det gäller för samerna att kunna mjölka kossan så länge det går och många inom juridik, administratörer osv som tjänar multum på denna konflikt.

Det är för fan löjligt. Det går givetvis att erkänna historiska oförätter, utan att sätta dessa människor i någon sorts ekonomisk och kulturell kuvös. Världen skriker liksom inte efter renkött.
Citera
2023-02-06, 21:41
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det man som sörlänning helt missuppfattar när det gäller samebyar är storleken. Man tänker att en sameby, det är en by där det bor samer, och byn är väl ungefär som en by i Uppland eller var som helst. Så när LKAB hotar att ”klyva” byn så ser man framför sig grävskopor som gräver sönder en väg mellan två hus.

Men samebyarna är ofattbart stora. Den där ”byn” Gabnas sträcker sig bokstavligt talat över hela Sverige. Den sträcker sig alltså från Sveriges västra gräns till den östra. Byarna skär av hela Sverige.

Om vi haft nån motsvarighet till samebyar i södra Sverige så skulle en sådan ”by” kunna innefatta både Östergarnsholm (på Gotland) och Göteborg.

Det var som fan. Det hade då jag ingen aning om. Men då kan man ju undra vad det är Karin står och gnäller över...blir lite obegripligt i min skalle iallafall.
Citera
2023-02-06, 22:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Det var som fan. Det hade då jag ingen aning om. Men då kan man ju undra vad det är Karin står och gnäller över...blir lite obegripligt i min skalle iallafall.
Man kan fortsätta jämförelsen. Gabna sameby har en yta av 3666 km². Landskapet Blekinge har en yta av 2 941 km². Samebyn är alltså 25% större än landskapet Blekinge. (Samebyn är också större än Öland och Gotland och ungefär lika stor som Dalsland.)

Man kan ju tänka sig en situation där man inte kan bygga någonting över huvud taget i Bleking, för då kommer blekingarna att protestera och mena att byggnationen kommer att "klyva" Blekinge.
Citera
2023-02-06, 22:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Man kan också ifrågasätta i hur stor grad ett hypotetiskt släktskap med personer som möjligen levde på en viss plats för 500 år sedan ger dig rätt att lamslå all samhällsutveckling. Kan man verkligen sätta av en tredjedel av ett lands yta för att en handfull människor ska få lajva stenålder?

Jag kan till exempel påvisa släktskap med en bonde som på 1700-talet hade en gård där det idag ligger en flygplats. Ger det mig rätt att stänga flygplatsen för att jag ska kunna låta mina ollonsvin gå och böka i den bokskog som fanns långt innan flygplatsen byggdes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in