Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-12, 17:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Har haft min Zoe nu i ett år. Man åker bra, om än något för styvt chassi för min smak. Mycket kursstabil, går stadigare på vägen än betydligt större och tyngre bilar. Jag jämför med Saab 9-5 tex. Värmepumpen gör att jag snabbt får värme i bilen och det spar på batteriet. Förvärmningen startas som BAB7 säger via nyckelkortet eller via MyRenualt-appen. Det är en liten elbil, känner mig otroligt modern när jag kör den. Inga transmissionsljud eller brummande motorer eller växellådor att ta hänsyn till, bara gasa och bromsa. Apropå gasa, den är kvick upp till 90km/h så omkörningar går smidigt. Förbrukningen är låg, under 2kwh/mil sett över året. Kommer aldrig över 2kwh vintertif med mitt körmönster som är 50% landsväg 50% motorväg 100-110km/h. Jag skulle kunna sälja bilen för flera tiotusentals kronor mer än när jag köpte de. Bilhandlare hör ibland av sig och jag får bra bud på den. Vilken bra affär detta varit!
Ja, jag håller med.
ZOE är mycket skön att köra, betydligt mer kursstabil än min Mercedes E Klass som jag hade tidigare.
Jag kör mycket långsträckor på Autobahn och andra motorvägar, och det är väldigt behagligt med min ZOE, det måste jag säga.
Det styvare chassit uppskattar jag personligen, jag gillar den sportiga känslan på vägen med ZOE, en närmast perfekt avvägning mellan sport och komfort.
Citera
2023-02-12, 18:53
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jag tror ingen har kört ZOE som taxi i Sverige.
Tror inte det heller , bilar som står på verkstaden genererar inga intäkter .
Överhuvudtaget ser man sällan franska eller italienska bilar som taxi .
Senast redigerad av sealstryper 2023-02-12 kl. 18:59.
Citera
2023-02-12, 19:38
Medlem
Citat:
Jag tror ingen har kört ZOE som taxi i Sverige.

Haha nä, men desto fler går som kommunbilar inom hemtjänst etc.
Citera
2023-02-12, 19:38
Medlem
Citat:
Jag hade en 9-5 Vector och kan med handen på hjärtat inte jämföra den med en ZOE.
De mil jag har avverkat i en ZOE får mig inte hålla med om kursstabil och stadig upplevelse.
Modern? Saab modell 2006 kändes mer modern än en ZOE 2023

Däremot är den Clio vi hade tidigare mer som en ZOE i alla egenskaper.
Förövrigt den sämsta bilen jag någonsin har ägt.

ZOE kvick snabb att köra om med?

NEJ!!!!!!

Ja möjligen omkörning av en A-traktor som kör 30 på 70-väg.

Större vägar 2+1 med hastighet 100-110?

Hänt alldeles för ofta att man får en stadsbil a´la ZOE som sölar förbi en långtradare.
Blir att vänta tills det blir dubbelfiligt igen.

Riktigt, riktigt irriterande!

Ja alltså jag som var ute efter en liten elbil när jag skaffade ny bil,jag provkörde så klart också en Zoe, men jag tyckte den kändes otroligt seg i jämförelse med den Peugeot e-208 som jag till slut skaffade.

Trots att den Zoe jag provkörde hade samma antar hästkrafter som den Peugot jag skaffade, så var Zoeen mycket slöare. Vet inte vad Renault gjort med den, men dom måste gjort något fel då de var så mycket slöare än Peugot.

Bilarna väger väl ungefär lika mycket, så det borde inte finnas någon bra anledning till varför Zoen är så mycket slöare, men ändå är den det.

Antingen är det medvetet gjort av Renault för att jävlas med folk, eller så gör dom något väldigt fel med sina bilar som andra inte gör.
Citera
2023-02-12, 19:49
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja alltså jag som var ute efter en liten elbil när jag skaffade ny bil,jag provkörde så klart också en Zoe, men jag tyckte den kändes otroligt seg i jämförelse med den Peugeot e-208 som jag till slut skaffade.

Trots att den Zoe jag provkörde hade samma antar hästkrafter som den Peugot jag skaffade, så var Zoeen mycket slöare. Vet inte vad Renault gjort med den, men dom måste gjort något fel då de var så mycket slöare än Peugot.

Bilarna väger väl ungefär lika mycket, så det borde inte finnas någon bra anledning till varför Zoen är så mycket slöare, men ändå är den det.

Antingen är det medvetet gjort av Renault för att jävlas med folk, eller så gör dom något väldigt fel med sina bilar som andra inte gör.

De Peugeot e-208 som jag har testat har helt klart varit mera klös än ZOE.

ZOE känns ungefär som när jag har fått Turtle mode i min kärra.
Citera
2023-02-12, 20:06
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Haha nä, men desto fler går som kommunbilar inom hemtjänst etc.
Och där åker de bärgare titt som tätt vilket var en av anledningarna att Piteå kommun var delaktiga i detta test för att se hur långt ( eller kort ) en ZOE går i verkligheten .
https://www.alvsbyn.se/wp-content/up...r_vinter_3.pdf

Det undersökningen visar stämmer överens med erfarenheterna från min hemkommun då de skulle vara "miljövänliga" och köra elbil .

Utöver att deras ZOE-bilar ofta stod stilla pga urladdat batteri vintertid verkade de också ha problem med att växelväljaren hängde sig så bilen ej gick att köra samt att någon sorts spärrhake för handbromsen släppte så att bilen rullade iväg då den var parkerad i lutning .
Fast delarna byttes återkom problemen så jag antar att bilarna inte var tänkta att användas på det viset helt enkelt .

Personalen vägrade till slut köra dem eftersom de tröttnade på att bli strandsatta hos någon brukare mitt ute i skogen med dålig mobiltäckning och närmsta bärgare två-tre timmar bort .

Nu kör de bara Toyotahybrider istället , de fungerar året runt och går sällan sönder .
Citera
2023-02-12, 20:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Med tanke på att TS köpte sin Zoe ny för fem år sedan och sedan dess minst sagt regelbundet rapporterat om dess kondition vore det vettigt om TS gjorde en liten sammanfattning om sitt Zoe-ägande under dessa år. Var har TS egentligen bytt ut eller reparerat och vad har det kostat i tid och pengar? Jag tror att om någon verkligen läste igenom denna tråden och andra trådar som TS skapat i samma ämne, dvs sin Zoe, så tror jag att de flesta sedan kan dra sina egna slutsatser kring både ägandekostander och huvudvärk vid ägande av en Zoe, men det vore klädsamt om BAB7 själv la fram dylik sammanfattning.

Citat:
Det kan bli intressant, speciellt om man kan jämföra hur en annan bil med samma miltal och ålder har servats och reparerats under samma tidsspann.
Jag har kollat igenom alla mina papper nu.

Följande reparationer har jag betalt:
Ny motor och växellåda.
Reparation parkeringsspärr växellåda.
Byte av nedre bärarm fram.
Byte av bromsbackar bak.
Byte av bromsbelägg fram.
Byte av krämningshämmarstag fram.
Byte av 12 volt batteri.
Byte av vattenpump.

Total reparationskostnad: 93.700 kronor

Servicekostnader: (servad enligt bok upp till 12.000 mil, därefter vid behov)
Fyra servicar för totalt ca 10.000 kronor.

Övrigt:
Däck: ca 12.000 kronor
Glödlampor: ca 800 kronor.

Sammanfattning:
Räknar vi mellan tummen och pekfingret så har jag laddat för ca 50.000 kronor.
Skulle jag istället kört med en bensin eller dieselbil skulle bränslekostnaden ligga på runt 330.000 kronor, plus ďyrare Servicekostnader och säkert ett annat kamremsbyte eller liknande.

I rena bränslekostnader har jag alltså sparat ca 280.000 kronor.
Med dyrare service och ett kamremsbyte på en bensinare, ca 20.000 kronor ytterligare.
Däck och dyl. är samma kostnader.

Det blir 300.000 kronor jag sparat.
Minus reparationskostnaderna på 93.700 kronor.
= 206.300 kronor som jag sparat.

Jag har alltså hittills sparat över 206.000 kronor genom att köra ZOE istället för en bensinbil.

Mätarställning nu: 22.500 mil.
Citera
2023-02-12, 20:42
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag lånade hem en ZOE för länge sedan , hade tänkt att pendla billigt och ladda över natten /gratis på jobbet men det blev inget köp .

Det var en tidig modell med 88 hk varav minst hälften kändes vara försvunna då man passerade 70 km/h men elbilar under 200 hk är ju oftast väldigt tama ( pga tyngden ) så det fick man räkna med , 108- och 133-hästarsversionerna känns inte ett dugg piggare tyvärr .
Att kupén är för trång för fullvuxna och de nervösa vägegenskaperna hade man nog också kunnat stå ut med , det är ju dock en småbil .

Men att den inte klarade 12 mils körning på en laddning vintertid gjorde att det blev en snåldiesel istället , ett beslut jag inte ångrat då jag under åren läst om BAB7s alla haverier och bekymmer .

Den stackaren har ju lagt mer pengar på att reparera sin ZOE under fem år än vad mina bilar kostat i reparationer totalt under 30 år .
Nu lagar jag ju mina bilar själv och kör inte B-märken som Renault så mina bilar behöver sällan repareras förutom slitdelar typ bromsbelägg men ändå ....
Senast redigerad av sealstryper 2023-02-12 kl. 21:21.
Citera
2023-02-12, 23:34
Medlem
Det är dyra reparationer. Det borde rimligtvis ha varit närmare 50 000kr totalt, ett motorbyte + ny låda direkt umder garantin. Sannolikt gick den ju sönder igen p.g.a klåpare som lagade den första gången.

Men det roligaste i den här tråden är ju ni som inte förstår TCO och snackar skit om bilens ekonomi. Det enda ni gör är ju att visa hur lite ni förstår om vad som faktiskt kostar med bilägande.

Ni verkar på fullaste allvar verkar tro att 21 000 mil i en annan bil hade varit billigare.
Ni verkar inte ens kunna räkna enkel grundskolematte och måste vara förståndshandikappade för ni kan ju bevisligen inte tänka efter och inse att 100 000kr ska slås ut på antalet mil.
Har ni ett vakum mellan öronen? Blev ni ofta tappade i golvet med huvudet före som barn? Om ni inte kan ta till er enkla koncept som TCO så börjar man ju undra..
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-12 kl. 23:59.
Citera
2023-02-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har kollat igenom alla mina papper nu.

Följande reparationer har jag betalt:
Ny motor och växellåda.
Reparation parkeringsspärr växellåda.
Byte av nedre bärarm fram.
Byte av bromsbackar bak.
Byte av bromsbelägg fram.
Byte av krämningshämmarstag fram.
Byte av 12 volt batteri.
Byte av vattenpump.

Total reparationskostnad: 93.700 kronor

Servicekostnader: (servad enligt bok upp till 12.000 mil, därefter vid behov)
Fyra servicar för totalt ca 10.000 kronor.

Övrigt:
Däck: ca 12.000 kronor
Glödlampor: ca 800 kronor.

Sammanfattning:
Räknar vi mellan tummen och pekfingret så har jag laddat för ca 50.000 kronor.
Skulle jag istället kört med en bensin eller dieselbil skulle bränslekostnaden ligga på runt 330.000 kronor, plus ďyrare Servicekostnader och säkert ett annat kamremsbyte eller liknande.

I rena bränslekostnader har jag alltså sparat ca 280.000 kronor.
Med dyrare service och ett kamremsbyte på en bensinare, ca 20.000 kronor ytterligare.
Däck och dyl. är samma kostnader.

Det blir 300.000 kronor jag sparat.
Minus reparationskostnaderna på 93.700 kronor.
= 206.300 kronor som jag sparat.

Jag har alltså hittills sparat över 206.000 kronor genom att köra ZOE istället för en bensinbil.

Du är ju inne på din tredje eller är det fjärde motor i "kvalitetskärran från Frankrike", så du kan ju ta dina fantasikostnader x3.

varför jämför du med en bensinbil? I princip vilken elbil som helst är ju billigare än en bensin. Jämför med en el- Peugeot i samma storleksklass, då kommer ditt bilköp framstå som en fars. Du kan antagligen jämföra med en Tesla av mindre modell också, så får du gråta en skvätt även då.

Sluta ljug för dig själv att din skitbil är ett bra köp, jag förstår att du försöker rättfärdiga ditt sunkiga bilval, för du vill inte framstå som en idiot. Men det gör du redan och inlägg som detta gör att du bara framstår som en ännu större idiot
Citera
2023-02-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Skulle jag istället kört med en bensin eller dieselbil skulle bränslekostnaden ligga på runt 330.000 kronor,

Cirka 15 kr per mil i enbart soppakostnader i den kalkylen alltså? Är inte det en liten smula för högt om du jämför med en modern bensinsnål småbil som man bör jämföra en Zoe med i det här sammanhanget?
Citera
2023-02-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Det är dyra reparationer. Det borde rimligtvis ha varit närmare 50 000kr totalt, ett motorbyte + ny låda direkt umder garantin. Sannolikt gick den ju sönder igen p.g.a klåpare som lagade den första gången.

Men det roligaste i den här tråden är ju ni som inte förstår TCO och snackar skit om bilens ekonomi. Det enda ni gör är ju att visa hur lite ni förstår om vad som faktiskt kostar med bilägande.

Ni verkar på fullaste allvar verkar tro att 21 000 mil i en annan bil hade varit billigare.
Ni verkar inte ens kunna räkna enkel grundskolematte och måste vara förståndshandikappade för ni kan ju bevisligen inte tänka efter och inse att 100 000kr ska slås ut på antalet mil.
Har ni ett vakum mellan öronen? Blev ni ofta tappade i golvet med huvudet före som barn? Om ni inte kan ta till er enkla koncept som TCO så börjar man ju undra..

Jag vet vad Total cost of ownership är, men det verkar varken du eller Babsan veta? Babsan tar bara upp en bråkdel av sina reparationskostnader. Bara motorn kostar ju mer än det han redovisat som totala kostnader. Glädjekalkyl? Sen jämför han med en bensinbil och svamlar om hur mycket han sparat. Tänk om han istället skulle jämföra med en elbil i samma prisklass som inte går sönder stup i ett. Tror du fortfarande hans "TCO" är så jävla bra då?

Sopa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in