Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Med tanke på att TS köpte sin Zoe ny för fem år sedan och sedan dess minst sagt regelbundet rapporterat om dess kondition vore det vettigt om TS gjorde en liten sammanfattning om sitt Zoe-ägande under dessa år. Var har TS egentligen bytt ut eller reparerat och vad har det kostat i tid och pengar? Jag tror att om någon verkligen läste igenom denna tråden och andra trådar som TS skapat i samma ämne, dvs sin Zoe, så tror jag att de flesta sedan kan dra sina egna slutsatser kring både ägandekostander och huvudvärk vid ägande av en Zoe, men det vore klädsamt om BAB7 själv la fram dylik sammanfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
flat7
Det kan bli intressant, speciellt om man kan jämföra hur en annan bil med samma miltal och ålder har servats och reparerats under samma tidsspann.
Jag har kollat igenom alla mina papper nu.
Följande reparationer har jag betalt:
Ny motor och växellåda.
Reparation parkeringsspärr växellåda.
Byte av nedre bärarm fram.
Byte av bromsbackar bak.
Byte av bromsbelägg fram.
Byte av krämningshämmarstag fram.
Byte av 12 volt batteri.
Byte av vattenpump.
Total reparationskostnad: 93.700 kronor
Servicekostnader: (servad enligt bok upp till 12.000 mil, därefter vid behov)
Fyra servicar för totalt ca 10.000 kronor.
Övrigt:
Däck: ca 12.000 kronor
Glödlampor: ca 800 kronor.
Sammanfattning:
Räknar vi mellan tummen och pekfingret så har jag laddat för ca 50.000 kronor.
Skulle jag istället kört med en bensin eller dieselbil skulle bränslekostnaden ligga på runt 330.000 kronor, plus ďyrare Servicekostnader och säkert ett annat kamremsbyte eller liknande.
I rena bränslekostnader har jag alltså sparat ca 280.000 kronor.
Med dyrare service och ett kamremsbyte på en bensinare, ca 20.000 kronor ytterligare.
Däck och dyl. är samma kostnader.
Det blir 300.000 kronor jag sparat.
Minus reparationskostnaderna på 93.700 kronor.
= 206.300 kronor som jag sparat.
Jag har alltså hittills sparat över 206.000 kronor genom att köra ZOE istället för en bensinbil.
Mätarställning nu: 22.500 mil.