2023-03-06, 13:49
Medlem
Har letat, men hittar uppenbarligen inget angående användningen av diskussionstrådar i en studie. Är det tillåtet att använda material härifrån? Jag menar, det finns ju massa trådar som går att läsa utan att vara medlem.
Citera
2023-03-06, 14:34
Medlem
NeoVains avatar
Vad handlar studien om? Det kanske spelar roll. Är det vänsterextrem genusforskning så är det nog ingen som vill erbjuda sina inlägg att medverka där, om jag känner invånarna som hänger här rätt i stora drag.
Citera
2023-03-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Vad handlar studien om? Det kanske spelar roll. Är det vänsterextrem genusforskning så är det nog ingen som vill erbjuda sina inlägg att medverka där, om jag känner invånarna som hänger här rätt i stora drag.
Man måste inte ge samtycke för att ens inlägg ska användas i en studie.
Citera
2023-03-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Man måste inte ge samtycke för att ens inlägg ska användas i en studie.
Är det så? Går det alltså att leta upp olika trådar, säg att jag är intresserad om diskussioner gällande religion och så använder jag det som underlag i en diskursteoretisk studie med citat som stöd?
Citera
2023-03-06, 15:02
Medlem
Citat:
Nej jag tänker mer om flashback är öppet, genom att hur som helst kunna använda trådar? Eller finns det någon regel, typ anonymitets eller sekretess som säger att en inte får använda eller dela det folk på forumet skriver? Inte användarnamn utan det som skrivs i trådar.
Citera
2023-03-06, 15:07
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommigkjol
Är det så? Går det alltså att leta upp olika trådar, säg att jag är intresserad om diskussioner gällande religion och så använder jag det som underlag i en diskursteoretisk studie med citat som stöd?

Det går nog bra. Skulle dock kanske vara kul för de som gjort inläggen att bli meddelade, har du några sådana planer? Antagligen inget måste dock.
Citera
2023-03-06, 15:11
Medlem
Citat:
Det går nog bra. Skulle dock kanske vara kul för de som gjort inläggen att bli meddelade, har du några sådana planer? Antagligen inget måste dock.
Hela den här gdpr grejen har ju blivit helt galen, det går inte att använda något från nätet som inte räknas som offentligt, typ tidningar eller artiklar. Nej meningen var att använda material om ett specifikt ämne som diskuterats här på forumet, men enligt skolan jag går på får jag inte det, pga gdpr eller nån jävla skit. Jag ville då kolla om det fanns någon specifik regel här på flashback som säger att en absolut INTE får använda material eller om en kanske faktiskt får de!
Citera
2023-03-06, 15:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommigkjol
Nej jag tänker mer om flashback är öppet, genom att hur som helst kunna använda trådar? Eller finns det någon regel, typ anonymitets eller sekretess som säger att en inte får använda eller dela det folk på forumet skriver? Inte användarnamn utan det som skrivs i trådar.

Det som skrivs är till för att användas så det är fritt fram. Hela podden Flashbackforever bygger på det.

Men om du citerar någon är det god ton att säga från vem. Typ "Blommigkjol på Flashback skrev...".

Däremot får du inte skriva på Flashback att du gör en undersökning som du vill att människor skall delta i, genom att svara på frågor i tråden eller klicka på en länk. Det ses som reklam.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-03-06 kl. 15:20.
Citera
2023-03-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det som skrivs är till för att användas så det är fritt fram. Hela podden Flashbackforever bygger på det.

Men om du citerar någon är det god ton att säga från vem. Typ "Blommigkjol på Flashback skrev...".

Däremot får du inte skriva på Flashback att du gör en undersökning som du vill att människor skall delta i, genom att svara på frågor i tråden eller klicka på en länk. Det ses som reklam.

Tack! Då ska jag trycka detta i ansiktet på juristerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in