• 1
  • 2
2023-03-12, 13:57
Medlem
PrippsFats avatar
Hej,
behöver ha en metod som kollar ifall det är en röd dag. Finns väl 3 val. Man hårdkodar alla svenska röda dagar, sedan kanske det finns någon metod i någon tjänst eller nuget. Och slutligen kanske man kan göra en egen metod.

Att hårdkoda in datum år för år är väl inget svårt, men de andra två valen känns bättre. Dock är jag inte på det klara vilka existerande funktioner som finns. Eller för den delen, hur man kan avgöra ifall det är en röd dag, kommande år. Kanske inte ens går att koda.

Japp, någon som har bättre koll?
Citera
2023-03-12, 14:12
På wikipedia står alla helgdagar listade. Om du klickar på dem så står det förmodligen något som kan hjälpa dig koda det hela.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Helgdagar_i_Sverige
Citera
2023-03-12, 14:14
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Hej,
behöver ha en metod som kollar ifall det är en röd dag. Finns väl 3 val. Man hårdkodar alla svenska röda dagar, sedan kanske det finns någon metod i någon tjänst eller nuget. Och slutligen kanske man kan göra en egen metod.

Att hårdkoda in datum år för år är väl inget svårt, men de andra två valen känns bättre. Dock är jag inte på det klara vilka existerande funktioner som finns. Eller för den delen, hur man kan avgöra ifall det är en röd dag, kommande år. Kanske inte ens går att koda.

Vad är en röd dag för dig?

Är Nyårsafton röd dag för dig?

LL
Citera
2023-03-12, 14:21
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
På wikipedia står alla helgdagar listade. Om du klickar på dem så står det förmodligen något som kan hjälpa dig koda det hela.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Helgdagar_i_Sverige
Tanken är att jag skall få fram om det är en röd dag i framtiden med. Tex år 2025. Förstår inte hur dagarna flyttas mellan åren.
Är ju inga problem att lista upp dem hårdkodat så för ett år.
Citera
2023-03-12, 14:23
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Vad är en röd dag för dig?

Är Nyårsafton röd dag för dig?

LL
Hmm nej, det är en afton, alltså dag före röd dag. Röda dagar är väl juldagen, annandag jul mm.

Problemet är ju att vissa dagar, typ påsk, rullar runt på olika datum år för år.
Citera
2023-03-12, 14:24
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Hmm nej, det är en afton, alltså dag före röd dag. Röda dagar är väl juldagen, annandag jul mm.

Problemet är ju att vissa dagar, typ påsk, rullar runt på olika datum år för år.

Alla helgdagar och alla söndagar alltså, jag får klura lite på din fråga.

LL
Citera
2023-03-12, 14:27
Citat:
Tanken är att jag skall få fram om det är en röd dag i framtiden med. Tex år 2025. Förstår inte hur dagarna flyttas mellan åren.
Är ju inga problem att lista upp dem hårdkodat så för ett år.
Som jag sa så är informationen för när de infaller lättillgänglig. Exempelvis är midsommarafton den lördag som infaller mellan 20-26 juni.
Citera
2023-03-12, 14:29
Medlem
Citat:
Hej,

Via Google *host* hittade jag detta API.
https://api.dryg.net/

Men de garanterar inget. Jag hade laddat ner deras filer och använt filerna i stället för att lita på deras API.
Citera
2023-03-12, 14:30
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Som jag sa så är informationen för när de infaller lättillgänglig. Exempelvis är midsommarafton den lördag som infaller mellan 20-26 juni.
Såg det nu, men det är ganska groteskt kodning Kanske finns det något api...
Citera
2023-03-12, 14:31
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Via Google *host* hittade jag detta API.
https://api.dryg.net/

Men de garanterar inget. Jag hade laddat ner deras filer och använt filerna i stället för att lita på deras API.
Det var en bra länk att titta på. Tackar!
Citera
2023-03-12, 14:37
Medlem
röda dagar

Jag hade ett program som skrev ut dagens namnsdag. Vill minnas att jag stoppade in namnen i en databas. En tabell med fält för namn och datum. Tror den använde Unix-formatet för datum. Sen var det bara att anropa en funktion som kollade dagens datum och matchade det med rätt rad i tabellen.

Namn eller röd dag är inte så stor skillnad. Man kan även ha en XML-fil. Behöver ingen databas men XML är knepigt att jobba med om man inte kan det. Behöver kunna XSLT vilket man inte lär sig på en eftermiddag.

Om man kör databas så tänker jag mig en tabell för röda dagar. Undantaget söndagar. Det kan man kolla på enklare sätt. Använd en funktion för att slå upp dagens datum och försök matcha en rad i tabellen. Där kan även finnas namnet på den röda dagen och lite annan information. Blir det matching så är det en röd dag.

I princip så. Var några år sedan jag programmerade. Hade en sida på nätet.
Senast redigerad av Gedaj 2023-03-12 kl. 14:38. Anledning: Korrigering
Citera
2023-03-12, 14:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Är väl så att söndagen före påsk är första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Man måste alltså koda in månens faser för att få ett program att kunna räkna ut påsken så påsken måste ju vara den röda dag som blir krångligast att räkna ut i ett program?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in