Citat:
Ursprungligen postat av
inkognyto
Hur gick det med TS avhandling? Blev den godkänd och gav till resultat en akademisk titel av något slag? Hade varit spännande att se vilket resultat en så skild hållning om bruket av cannabis de båda länderna Nederländerna respektive Sverige företräder leder till på sikt. Nederländernas samhällsbygge har definitivt inte kollapsat trots att bruk av cannabis där är upp till varje vuxen individ att avgöra och att deras cannabisliberalism ändå pågått sedan tidigt 70-tal eller kanske ännu längre.
Numera tror jag roten till cannabisnojan i Sverige bottnar i att i princip vem som helst kan odla plantan hemma och i så fall skulle alkoholbruket sjunka vilket i sin tur leder till att staten inte får den skatteinkomst som alkoholbruket tillför.
Min avhandling gjorde jag ju 2005 så det var dryga 18 år sedan nu. Jag bodde i Göteborg då och hade familj samtidigt som bodde i Amsterdam vilket öppnade för möjligheten att forska på plats i bägge länderna.
Jag gjorde 6 olika fallstudier i både Göteborg och Amsterdam där jag följde 12 narkotikabrukare totalt. Jag jämförde levnadsstandard, konsumtionsmönster, lätt och tung användning, samhälsposition, utanförskap, hälsa, social stigmatisering och kriminalitet / rättsväsendesproblematik, överdoser och väldigt många olika variabler
Skillnaderna var slående olika och talade verkligen klarspråk! Nederländerna hade noll narkotikarelaterade dödsfall och lägst i EU. Sverige skyhöga siffror och värst dödlighet i EU. Användandet utav narkotika i sig var också slående olika. Med högre mängd cannabisanvändare i Nederländerna men också dramatiskt lägre användning utav alla former utav tung narkotika. Mycket lägre mängd av amfetamin, heroin, GHB och "exotiska"/RC preparat i Nederländerna och en massiv "anything goes" attityd i Sverige där allt var droger och inte särskiljdes mellan tung och lätt.
Det fanns även metadon bussar i Amsterdam som körde hem dygnsdoserna till sina patienter så de verkligen tog sina doser och de var mer aktivt intresserade att tillgodose medicinen. Vilket gav extremt god smittospridningskontroll och kontakt med myndigheterna i Nederländerna. De gjorde verkligen mycket för att få bort de från gatan och värdera de som samhällsmedborgare med engagemang.
Jag fick ett pris för mitt arbete och det togs emot väldigt positivt. Jag lade ner mycket arbete på det så det var mycket givande respons!