Har en artikel p pdf som inte finns som helhet p ntet nr jag skta, men vetenskapen har kommit p att schizofrena personer gillar cannabis fast de blir vrre av det.
Det kan frklara mnga av de haschpsykoser som de drar upp som statistik, men som f mnniskor trffat ngon som har ftt och har varit rena mystiken tills jag lste detta.
Jag undrar bara hur de vgade testa p schizofrenipatienter om de fick psykos eller inte av att proppa i dem THC-D9 jmfrt med en kontrollgrupp.
versatt till swesnka:
Delta-9-tetrahydrocannabinol r frknippat med vergende exacerbation i centrala psykotiska och kognitiva brister i schizofreni. Dessa uppgifter ger ingen anledning att frklara varfr schizofrenipatienter anvnder eller missbrukar cannabis.
Dessutom,-9-THC kan pverka schizofrenipatienter differentiellt jmfrt med kontrollpersoner. Slutligen den kade knsligheten fr det kognitiva effekterna av -9-THC motiverar ytterligare studier av huruvida hjrnans cannabinoidreceptordysfunktion bidrar till patofysiologin hos kognitiva brister i samband med schizofreni. https://www.sciencedirect.com/scienc...06322304013101
Visuella hallucinationer, som objekt som frndrar storlek (pulserar), ljuskllor som rr sig, att man ser mnster formas, det ser ut som att vggar andas, text som vibrerar, att himlen eller marken zoomar ut osv.
Efterslpningar (tracers) och efterbilder (palinopsia)
Visuell sn, vilket bst kan frklaras som ett tjockt filter fr gonen med miljoner sm flickrande prickar som kan ses i stort sett verallt, men som r mindre ptagligt utomhus under soliga dagar.
Extrem ljusknslighet
En ofrmga att kunna fokusera sin blick p objekt/detaljer
Tinnitus, derealisation, en hjrndimma/nedsatt kognition
Har brukat Cannabis sedan en relativt ung lder, tidiga tonren fr att vara mer specifik. De flesta av ovanstende symtom har jag upplevt och upplever n idag. Jag r inte sker p att jag har HPPD, men de symptom som beskrivs i jmfrelse med mina egna upplevelser r nstan allt fr lika fr att det skulle vara ett sammantrffande.
Det mesta som jag upplevt har jag frskt se med gon som uppskattar, undersker och i slutndan bara frskt knna en likgiltighet infr, det r vl bara att acceptera fr ngon ny hjrna kommer jag inte f. Ngra exempel, texten jag skriver nu, hoppar titt som ttt, inte speciellt farligt men vldigt underligt. Att vatten ser ut att vara ngot magiskt, animerat som tagit ut ur ett spel, till en brjan var det jobbigt men idag s r jag van vid det, likadant med vibrationerna.
Det tog en stund och skriva det hr, det var lite jobbigt att samtidigt knna efter och genomleva var en av symptomen individuellt, rejlt ngestframkallande. Vrt att ppeka r dock att jag brukat bde tryfflar och svamp och diverse andra droger, att sga att cannabis br skulden vore inte rttvist mot drogen i sig.
Tack TS fr intressant lsning. Jag r medveten om att man ska inte frska diagnostisera sig sjlv eller andra men i min situation s var det hr vldigt lrorikt och gav mig nya perspektiv.
Senast redigerad av FearisaMotion 2023-03-30 kl. 22:49.
Det r frbryllande hur man kan lngta efter att ta den dr jointen varje fredag efter jobbet. Man kan knna en kad avslappning, eufori och kreativitet. Det r viktigt att notera att oavsett hur man knner sig efter att ha rkt en joint kan anvndning av cannabis innebra bde kort- och lngsiktiga hlsorisker. Trots detta kan det knnas s befriande man knner sig som en snorvalp utan problem. Rkt i nrmare 40 r nu och skulle aldrig tnka mig sluta.
Det r frbryllande hur man kan lngta efter att ta den dr jointen varje fredag efter jobbet. Man kan knna en kad avslappning, eufori och kreativitet. Det r viktigt att notera att oavsett hur man knner sig efter att ha rkt en joint kan anvndning av cannabis innebra bde kort- och lngsiktiga hlsorisker. Trots detta kan det knnas s befriande man knner sig som en snorvalp utan problem. Rkt i nrmare 40 r nu och skulle aldrig tnka mig sluta.
Har du dina egna tnder?
Tandlkare pstr att en persons tandstatus avsljar cannabisbruk i ett rtt tidigt stadium.
Fick en gng lra mig att de aktiva substanserna binds till kroppsfettet och deperna frigrs vid en hastig viktnedgng. Med risk fr haschpsykos, ven lngt efter att man tagit sin sista joint.
Kan tycka att det nd r ett rtt oskyldigt stt att koppla av.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!