Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-05, 20:41
Medlem
Tratten52s avatar
En programmerare skall kunna tänka och räkna hexadecimalt och binärt i huvudet skriva assemblerkod till en microprocessor, hantera en emulator, skriva kod i ansi C osv. Du måste kunna begripa tekniska komponentmanualer på tusentals sidor med avancerad teknisk information. Komplex matematik, krypteringsalgoritmer, seriell datakommunikation mm
Det tar minst 10 år att bli erfaren , dom som är duktiga på det här blir aldrig arbetslösa
Citera
2023-04-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxansurtant
Jag sitter på "andra sidan" dvs blivit kontaktad av olika rekryteringsföretag. De är urkassa precis allihop. Värsta var Nigel Frank. De jagade mailledes samt ringde på olämpliga tider (obs att jag inte aktivt sökt arbete, samt har dolt nr på LinkedIn) dessutom hade de noll koll på kompetensen de letade vs min kompetens, oftast helt fel

Nej tyvärr, rekrytering bör skötas av företaget själv. Lägg annons på LinkedIn. Jag skulle aldrig gå via rekryteringsföretag. Fy fasen de är så oseriösa allihop. Som telemarketing

Jag förstår. Man blir så besviken. Man lägger flera 100k och så får man enbart skit och på det så blir vi som bolag också drabbade då det skämmer ut oss genom deras agerande kontra kandidater.
Citera
2023-04-09, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicklas-1980
Jag förstår. Man blir så besviken. Man lägger flera 100k och så får man enbart skit och på det så blir vi som bolag också drabbade då det skämmer ut oss genom deras agerande kontra kandidater.

Ja tyvärr är det faktiskt så. De drar ner sin uppdragsgivare.

För en arbetssökande blir det också jobbigare med rekryteringsföretag, eftersom det blir extra steg i processen. Min erfarenhet är att de är så heta på att hitta en bra kandidat att de döljer saker för att få kandidaten att gå vidare. Det är så irriterande.
Citera
2023-04-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt att jag postar detta här. Men det verkar inte gå att starta Nytt tråd.
Har en öppen angående Rekryteringsföretag.
Företaget som jag äger har under flera år använt oss av olika rekryteringsfirmor.
Totalt 21 st.
Inte 1 av dessa har efterlevt vad vi önskar/kräver. Det vill säga; seriös bemötande kontra kandidater. Bra och smidiga processer. Ej inlindade lögner. Dolda avgifter.
Sedan har vi tror det eller ej mottagit frågor av 7 av dessa företag under kravspecifikationen om vi önskar ha enbart svenskar eller om det är ok att ha människor med utländska namn. Någonting som fick mig att få kalla kårar och avslutade direkt samtalet då jag ej önskar ha med att göra med sådana företag som utför rasistiska rekryteringar. Företagen: Salesonly, Academic Work, Michael Page, Talent & Partner, Bravura, Swesale, TNG.     

Kan direkt stappla ner företagen som vi har använt oss av med totalt misslyckade resultat från dessa bolag.
Proffice
Salesonly – avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer
Executive Search: K2 Search
Manpower Stockholm
Talent & Partner Stockholm – avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer.
Your Talent AB
Säljpoolen
Academic Search.
Adecco
E- Work
Academic Work Stockholm – avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer.
Bravura Stockholm – avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer.
Experis 
Lernia Bemanning       
Mercuri Urval
Michael Page – avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer.            
Poolia          
Randstad Stockholm
Swesale– avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer       
TNG– avslutade då de hade rasistiska metoder i deras processer                   
Wise Consulting             

Min fråga är; Vet ni i a.f. 1 företag som är bra, som man kan anlita?
Uppskattar verkligen all hjälp

Tack
Visst självklart. Du driver ett jättestort IT-bolag.

Med tanke på din svenska (eller i ditt fall avsaknad av svenska) är det väl inte så konstigt att de frågar om kandidaten ska tala flyttande svenska eller om det är okej med engelsk talande.
Citera
2023-04-09, 09:23
Medlem
Citat:

Alla klagar på hur värdelösa rekryteringsföretagen är, ändå så fortsätter de existera och växa.
Citera
2023-04-09, 09:28
Medlem
Citat:
Jag sitter på "andra sidan" dvs blivit kontaktad av olika rekryteringsföretag. De är urkassa precis allihop. Värsta var Nigel Frank. De jagade mailledes samt ringde på olämpliga tider (obs att jag inte aktivt sökt arbete, samt har dolt nr på LinkedIn) dessutom hade de noll koll på kompetensen de letade vs min kompetens, oftast helt fel

Nej tyvärr, rekrytering bör skötas av företaget själv. Lägg annons på LinkedIn. Jag skulle aldrig gå via rekryteringsföretag. Fy fasen de är så oseriösa allihop. Som telemarketing

Ja N Frank är helt värdelösa och försöker tjata in tjänster som uppenbart inte är en match. Har slutat prata med dem helt eftersom det är slöseri med tid.
Citera
2023-04-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Visst självklart. Du driver ett jättestort IT-bolag.

Med tanke på din svenska (eller i ditt fall avsaknad av svenska) är det väl inte så konstigt att de frågar om kandidaten ska tala flyttande svenska eller om det är okej med engelsk talande.

Har ej nämnt att jag äger ” jättestort IT-bolag.”
Samt; avsaknad av svenska = Återkoppling rörande faktum: vad som ”saknas” får du mer än gärna nämna för mig. Om jag har förbisett någonting i ordvändningen.
Sarkastiska kommentarer hoppar jag gärna över, då jag framförde; öppen konkret fråga.
Citera
2023-04-09, 15:17
Medlem
Jag tror många hoppar in i den här tråden utan att först skaffa sig en uppfattning om vad majoriteten av de som skriver i den har för bakgrund.

Tråkigt att du inte lyckas med rekryterarna nicklas-1980, det gör inte vi heller och har mer eller mindre gett upp det. De bästa anställda kommer utan tvekan per rekommendation från en befintlig anställd och i andra hand från folk som exjobbar hos oss. Just exjobbare kan ju vara ett hett tips förutsatt att juniora medarbetare är något man söker men det kräver ju även att företaget har produkter och idéer som intresserar studenter samt att man spenderar lite tid på att marknadsföra företaget på närliggande universitet.

I "värsta fall" finns ju alltid konsulter men ofta behöver de en del inkörning som man inte får någon behållning av efter att kontraktet avslutats...
Citera
2023-04-09, 15:46
Medlem
Citat:
Har ej nämnt att jag äger ” jättestort IT-bolag.”
Samt; avsaknad av svenska = Återkoppling rörande faktum: vad som ”saknas” får du mer än gärna nämna för mig. Om jag har förbisett någonting i ordvändningen.
Sarkastiska kommentarer hoppar jag gärna över, då jag framförde; öppen konkret fråga.
Jag tycker du ska anställa TS.
Han har otrolig IT-kompetens och jag tror att ni kommer komma väldigt bra överens med varandra. Ni verkar vara likadana.
Citera
2023-04-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philosoraptor123
Jag tror många hoppar in i den här tråden utan att först skaffa sig en uppfattning om vad majoriteten av de som skriver i den har för bakgrund.

Tråkigt att du inte lyckas med rekryterarna nicklas-1980, det gör inte vi heller och har mer eller mindre gett upp det. De bästa anställda kommer utan tvekan per rekommendation från en befintlig anställd och i andra hand från folk som exjobbar hos oss. Just exjobbare kan ju vara ett hett tips förutsatt att juniora medarbetare är något man söker men det kräver ju även att företaget har produkter och idéer som intresserar studenter samt att man spenderar lite tid på att marknadsföra företaget på närliggande universitet.

I "värsta fall" finns ju alltid konsulter men ofta behöver de en del inkörning som man inte får någon behållning av efter att kontraktet avslutats...

Har företagen helt gett upp det här med att anställa nyexade? När jag var nyexad, på vikingatiden, anställdes ett helt gäng (ca 10) till ett sk aspirantteam. Dessa blev ju guld värda för företaget efter mindre än ett halvår. Sen är det positiv reklam för all framtid. Jag kommer ju alltid ha ett gott öga till det företaget som tog sig an mig när jag var liten och värdelös
Citera
2023-04-09, 16:16
Medlem
Citat:
Har företagen helt gett upp det här med att anställa nyexade? När jag var nyexad, på vikingatiden, anställdes ett helt gäng (ca 10) till ett sk aspirantteam. Dessa blev ju guld värda för företaget efter mindre än ett halvår. Sen är det positiv reklam för all framtid. Jag kommer ju alltid ha ett gott öga till det företaget som tog sig an mig när jag var liten och värdelös

Nu är ju exjobbare ofta nyexade efter sitt exjobb, så svaret på din fråga är väl nej man anställer så klart nyexade också. I vilken mån beror så klart på vilket företag man söker anställning hos och om de letar juniora medarbetare. Jag tog ju examen tidigt 2000-tal och visst anställde man många nyexade då men ofta var det konsulttjänster, att produktbolag gör som du beskriver är nog ganska ovanligt. Det blir ju ganska mycket gambling att göra så, antingen blir det som du beskriver eller så sticker alla till arbetsgivare som erbjuder mer så fort de fått lite erfarenhet. Det senare är enligt min erfarenhet ett vanligare utfall och det är nog därför branschen drar sig lite för att anställa juniorer... men jag kan ju egentligen bara tala för hur det fungerat på de arbetsplatser där jag jobbat.
Citera
2023-04-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philosoraptor123
Nu är ju exjobbare ofta nyexade efter sitt exjobb, så svaret på din fråga är väl nej man anställer så klart nyexade också. I vilken mån beror så klart på vilket företag man söker anställning hos och om de letar juniora medarbetare. Jag tog ju examen tidigt 2000-tal och visst anställde man många nyexade då men ofta var det konsulttjänster, att produktbolag gör som du beskriver är nog ganska ovanligt. Det blir ju ganska mycket gambling att göra så, antingen blir det som du beskriver eller så sticker alla till arbetsgivare som erbjuder mer så fort de fått lite erfarenhet. Det senare är enligt min erfarenhet ett vanligare utfall och det är nog därför branschen drar sig lite för att anställa juniorer... men jag kan ju egentligen bara tala för hur det fungerat på de arbetsplatser där jag jobbat.

Ja jag är faktiskt inte helt tappad.
min fråga var snarare ifall företag slutat med trainee tjänster för nyexade. Klart det är risk att de drar. Man måste se till att de vill stanna sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in