• 1
  • 2
2019-10-10, 00:56
Medlem
Gavins-Friends avatar
Blev frvnad ver att det inte fanns en trd om detta spel hr p FB.

Ngra som spelat det? Jag klarade det nyss och r... frvirrad.

lskar spelet men saknade lite mer attacker och tyckte storyn var fr komplicerad ven om den r bra av det lilla man frstr. Fr att vara s gigantiskt s var man tyvrr ofta p samma stllen ofta.

Hursomhelst snuskigt imponerande att 3-4 pers suttit och knpat ihop det hr i Australien dels med hjlp av pengar frn kickstarter. 150kr dessutom! Fr ett s stort och bra spel knns det som ett rn. Jag var trtt p alla sport och superhjlte-spel gjort av stora tillverkare. S kommer ett 2D lir gjort av ett litet gng och ger mig krleken till spel tillbaka.

Har som sagt klarat det, tog drygt 40t. Men knns som jag bara petat p ytan.

10 av 10 i beroendeframkallande. 9 av 10 totalt. Msterverk p mnga stt. Finns mycket att diskutera om detta spel.
Citera
2019-10-10, 01:18
Avstngd
ms18s avatar
Du hjer spelet till skyarna, men knpp tyst om vad det handlar om?
Citera
2019-10-10, 04:23
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Grymt spel! Fick in 50 timmar p en playthrough. Spelet har enligt mig en av de bsta spelbossarna nnsin i ett spel(Nightmare Grimm).

Det r en grej i dessa typer av spel (metroidvania som de kallas, allts inspirerat av metroid och castlevania) att backtracka till tidigare omrden och kunna utforska mer av det stllet med hjlp av nya abilities man ftt.

Och ven r det vldigt dark souls inspirerat med en mrk vrld och att storyn r vldigt vag och kan vara svr att flja, mycket rum fr spelaren att anvnda sin egen fantasi fr att pussla ihop allt, om man s vill.
Citera
2019-10-10, 13:14
Medlem
Klownfaces avatar
Jag har detta spel p PS4:an men har lagt det p hyllan ett tag. Har vl spelat 2 timmar och gillar grafiken osv men r inte ultra-imponerad i helhet som mnga verkar vara MEN kanske skulle ta tag i det igen snart, kanske blir coolare lngre in i spelet
Citera
2019-10-10, 19:34
Medlem
Darwins avatar
Underbart spel! Men det finns en hel del kryptiska hemlisar som r ltt att missa, som gr att man ocks missar ngra av de bsta bitarna.

S rekommenderar att kolla upp guider efter en frsta "blind" genomspelning.
Citera
2019-10-14, 04:12
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Jag har detta spel p PS4:an men har lagt det p hyllan ett tag. Har vl spelat 2 timmar och gillar grafiken osv men r inte ultra-imponerad i helhet som mnga verkar vara MEN kanske skulle ta tag i det igen snart, kanske blir coolare lngre in i spelet
Ge det ngra timmar till! Det blir garanterat coolare. Efter 2 timmar har man inte hunnit se mycket alls. Jag kr p PS4. Gillar att ha ett styrkors p kontrollen.

Ska jag vara rlig har jag ftt kolla upp mycket om hur man ska gra osv. Kollade igenom lite klipp och sg "hive" som jag inte sett innan. Har allts "klarat" (ftt se ett av sluten) spelet och krt typ 40t men helt missat det.

Vilka bossar r lttast att kra igenom om man slr med dream nail? Och som ger essence. Har typ 850 essence. Skulle grna ha 900.

Ska leta upp alla grubs ocks. Samt frska fixa de flesta charms. Tror jag har 7 kvar. White palace eller vad det heter ser dock ckligt svrt ut.
Citera
2019-10-15, 01:38
Medlem
Gavins-Friends avatar
Sparade ihop till unbreakable strength. Var 500 ifrn. Hittade en drmboss jag dog mot och trtt som jag r glmde jag dda skuggan frst. 14500 geo t helvete
Citera
2019-10-15, 10:19
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Ge det ngra timmar till! Det blir garanterat coolare. Efter 2 timmar har man inte hunnit se mycket alls. Jag kr p PS4. Gillar att ha ett styrkors p kontrollen.

Ska jag vara rlig har jag ftt kolla upp mycket om hur man ska gra osv. Kollade igenom lite klipp och sg "hive" som jag inte sett innan. Har allts "klarat" (ftt se ett av sluten) spelet och krt typ 40t men helt missat det.

Vilka bossar r lttast att kra igenom om man slr med dream nail? Och som ger essence. Har typ 850 essence. Skulle grna ha 900.

Ska leta upp alla grubs ocks. Samt frska fixa de flesta charms. Tror jag har 7 kvar. White palace eller vad det heter ser dock ckligt svrt ut.

Fan nu blev jag sugen, tyvrr har jag Axiom Verge att klara frst men sen ska jag ta tag i Hollow Knight
Citera
2022-11-28, 14:42
Medlem
Spelade precis frdigt spelet sjlv och tnkte dela mina tankar kring det. P mnga stt gr spelet vad man frvntar sig av ett metroidvania-spel, och gr det bra. Det r ett stort spel med en stor karta, jag klockade in p nrmare 70 timmar och har lngt ifrn gjort allt man kan gra. Spelet r svrt, ibland frustrerande svrt, s huruvida det r bra eller dligt blir frsts hgst subjektivt. Ngon boss hll jag p med nrmare en timme innan jag gav upp och lt den vara. Men har man bara tid och tlamod att lra sig bossarnas alla rrelsemnster och attacker samt har rtt utrustning s gr det frsts.

Spelet har frsts en story, men den storyn fr man lsa sig till genom att klicka p diverse stater och annat man hittar i spelet, och eftersom spelet r s stort och man har stor frihet att gra saker i den ordning man vill s kan det vara svrt att f en verblick ver vad spelet faktiskt handlar om. Men tanken r nog att spelet ska knnas lite mystiskt, att man som spelare ska bli medveten om att platsen man befinner sig p har en mytologi och historia som man gradvis och delvis upptcker under spelets gng.

Bde grafiken och musiken r bra, och ven kontrollen ver karaktren man spelar med. Under spelets gng hittar man diverse charms som man kan utrusta sig med som ger olika frmgor vad gller attack, rrlighet eller annat. Eftersom man har hgst begrnsat med hur mnga charms man kan utrusta sig med t gngen ligger en stor del av strategin i vilka charms man vljer att ha p sig. Nr jag mtte bossar hade jag i princip alltid p mig quick focus. Ngon charm som frlnger rckvidden p vapnet hade ocks nstan alltid p mig.

En sak som jag upplevde som lite strande var att det var lngt mellan bnkarna dr man kunde spara spelet, samt att det var vldigt f platser fr att transportera sig mellan olika delar av kartan. S en hel del tid gr t till att bara ta sig fram och tillbaka mellan olika platser. Och dr du p en boss s fr du rkna med att behva g en lng strcka innan du fr gra ett nytt frsk. Det r ocks ltt att g vilse och inte veta vart man ska ta vgen.

P det stora hela nd ett bra spel, om n inte perfekt. Om du gillar svra spel kanske du uppskattar spelet nnu mer n vad jag gr, men jag skulle nog stta betyget 7 av 10.
Citera
2023-04-10, 20:09
Medlem
Wegassons avatar
Hollow knight ger jag 10/10

Jag lskar path of pain. Fan va njd jag blev av att klara den helt utan att se ngon gra det frst. Och att det finns ett lik man kan dream naila och komma in till stllet dr kan mta alla bossar i olika svrighetsgrader och ven kra olika patheons som r otroligt svrt.
Finns mycket extra att hitta

Jag r mycket frvntansfull p Silksong som kommer i juni efter fyra rs vntan.
Citera
2023-04-11, 02:13
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wegasson
Hollow knight ger jag 10/10

Jag lskar path of pain. Fan va njd jag blev av att klara den helt utan att se ngon gra det frst. Och att det finns ett lik man kan dream naila och komma in till stllet dr kan mta alla bossar i olika svrighetsgrader och ven kra olika patheons som r otroligt svrt.

Det dr var typ det enda som jag inte gillade med Hollow Knight; att det pltsligt blev alldeles fr mycket Super Meat Boy av det hela p slutet. Plattformshoppandet var p en alldeles perfekt niv fram till white palace, s bde nr jag spelade igenom spelet fr andra och tredje gngen s slutade jag spela vid white palace eftersom jag inte knde nn lust att spela igenom den biten en gng till.

Bossarna var ocks p en rtt perfekt niv bortsett frn den dr DLC'n med patheons och att man skulle klara bossarna dr utan charms och att man dog av en trff och allt. Man fick ju ingen belning fr det vad jag minns utan var ju bara dr som en utmaning, men hade fredragit mer normalt content istllet.

I vrigt s var spelet rtt s perfekt och helt klart 10/10.
Citera
2023-04-17, 10:11
Spelade det mycket fr ett par mnader sedan. Tror jag klarade det mesta av spelet inklusive end game content s som Nightmare Grimm, Colosseum of Fools, Path of Pain samt den grundlggande slutbossen eller vad man ska kalla den. Vet att det ska finnas en till hemlig slut boss men har hrt att den ska vara djvulskt svr och eftersom att allt annat tog upp s sjukt mycket energy och tid, satt fast flera dagar i path of pain, kmpade i tta timmar om dagen fr att ta dd p Nightmare Grimm och sista fasen i Colosseum of Fools gick inte mycket snabbare s har jag bara inte haft tlamodet eller orkan att ska upp denna slutgiltiga utmanare n. Har dock planer p att nn dag ta itu med det men jag gruvar mig n.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in