2023-04-19, 12:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Vad Lund missar i sina analys är att även om det är känt att fundamenta för ekonomin kommer försämras så kan inte detta användas till att tajma aktiemarknaden. Detta beror på att aktier har en positiv förväntad avkastning varje dag obereonde av vad som händer i omvärlden och ju längre man sitter utanför marknaden och väntar på kraschen desto fler dagar av positiv förväntad avkastning missar man.

När andra världskriget bröt ut så var det många som likt Lund trodde att försämrade ekonomiska förutsättningar kommer vara dåligt för aktiemakrnaden och därför sålde sina aktier och väntade på kraschen. Detta var ett stort misstag då börsen gick upp under den största katastrofen i mänsklighetens historia.
Noterar att du också bara är perma-bull och det innebär att du bara kan se aktie-perioder när det gått ständigt uppåt. Men du hade ju även kunnat nämna 1929 och den börsen hade inte återhämtat sig förrän andra världskriget.

Jag är mer en 1929-man. Jag är väldigt rik så något rätt göra jag.
Citera
2023-04-19, 12:22
Medlem
Europa har ju som alla vet kommit in i en lågkonjuktur.
"Som vanligt" blir ju börsen skakigare då.
Tror man får invänta nya besked vad gäller USA, nu var ju inte inflationen lika hög som förväntat men det är flera parametrar som spelar in.

Ex.vis steg kärninflationen, det vill säga rensat från livsmedels- och energipriser, från 5,5 procent till 5,6 procent, vilket var i linje med förväntningarna.

Samtidigt tror jag man får invänta nya signaler från Kina för att utläsa vad framtiden spår.
Trots att jag sålt av det mesta av min aktieportfölj, har jag några kvar som jag tror på framöver.
Oncopeptides
Sinch
Acu Cort.
AcuCort har jag ex.vis haft i ca 3 år.
Vill inte "lobba" för aktien men den skiljer sig på så vis, vilket jag
kan tycka lite märkligt att den är värderad så lågt med tanke på att det inom en snar framtid kan bli klart med godkännande i USA. Det är nu godkänt i Norden.
Detta skrev Avanza om för någon månad sedan men trots det så har aktien sjunkit ytterligare ca 30-40 öre.

Totalt har min rest. portfölj tappat ca 25 - 30 % sedan i höstas.
Detta har jag varit med om tidigare genom åren och hade det på känn, men förh.vis stabiliseras läget framöver.

Sett genom åren har min aktieportfölj genererat god vinst.
Senast redigerad av flashbackstasi 2023-04-19 kl. 12:29. Anledning: felstavat
Citera
2023-04-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta varför Japan-börsen, som toppade 1990, inte har återfått sitt värde nu 33 år senare. En perma-bull i Japan har förlorat alla sina pengar.

Japp, om man ENDAST investerade i japanska aktier på 80-talet. Diversifiering är smart - håller du inte med?

Japan har knappt någon invandring, printade pengar på 80-talet, extremt låga födelsetal, de japanska företagen har inte lyckats lika väl som Silicon Valley (teknik är det enda japanska företag kan konkurrera med i princip). Ett par spontana anledningar som jag tänkte ut nyss.
Citera
2023-04-19, 12:32
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Berätta varför Japan-börsen, som toppade 1990, inte har återfått sitt värde nu 33 år senare. En perma-bull i Japan har förlorat alla sina pengar.

Indexinvesterare som har månadssparat i Japan sen 1990 har tjänat mycket pengar. Vem som helst kan kolla upp detta. Jag och många andra har demolerat Japan-argumentet så många gånger redan att det är fascinerande att folk fortfarande kör med detta.
Citera
2023-04-19, 12:37
Medlem
Citat:
Indexinvesterare som har månadssparat i Japan sen 1990 har tjänat mycket pengar. Vem som helst kan kolla upp detta. Jag och många andra har demolerat Japan-argumentet så många gånger redan att det är fascinerande att folk fortfarande kör med detta.

Exakt.

Om man ENDAST köpte några enskilda år på 80-talet på EN ENDA börs så kanske det inte var så lyckat.

Japanska börsen månadssparande över decennier = lyckat.
Alla andra börser, alla andra år = lyckat.
Citera
2023-04-19, 12:49
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Exakt.

Om man ENDAST köpte några enskilda år på 80-talet på EN ENDA börs så kanske det inte var så lyckat.

Japanska börsen månadssparande över decennier = lyckat.
Alla andra börser, alla andra år = lyckat.

Exakt. Man måste konstruera världens konstigaste scenario för att motbevisa månadssparande i indexfonders effektivitet över tid.

OM du tänkte lägga in alla dina pengar vid ett enda tillfälle och aldrig köpa igen.
OM detta tillfälle råkade vara den absoluta toppen av världens största bubbla.
OM du hade allting i en enda marknad.
OM denna marknad råkade vara Japan.

Ja, då var det inte så lyckat. Men detta är många och ganska stora "OM".

Okej, man kan koma på fler scenarior typ någon galning hade alla sina pengar i Ryssland men igen det här är bara dålig riskspridning. Köper man världsindex, 40+ länder och månadsspararar kommer det alltid gå bra.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-19 kl. 12:51.
Citera
2023-04-19, 12:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jo, men den som hade sparat INNAN 1990 och hade alla sina pengar på Japan-börsen 1990 har fått Noll i utveckling sista 33 åren. Vet faktiskt inte varför du ignorerar den varningssignalen. USA kan ju teoretiskt vara i exakt det läget 2023 som Japan 1990.

Jag tror alla länders börser kommer att följa Japan-börsen. Det räcker med att ett lands befolkning minskar så tar de ut mer pengar från börsen än de sätter in. Vips 30 bear-år på raken.
Citera
2023-04-19, 12:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Japp, om man ENDAST investerade i japanska aktier på 80-talet. Diversifiering är smart - håller du inte med?

Japan har knappt någon invandring, printade pengar på 80-talet, extremt låga födelsetal, de japanska företagen har inte lyckats lika väl som Silicon Valley (teknik är det enda japanska företag kan konkurrera med i princip). Ett par spontana anledningar som jag tänkte ut nyss.
Något har skett i Japan som kan hända i andra länder. Jag kommer att vara på min vakt de kommande 25 åren även i USA och Sverige. Rätt var det är så får man ingen tillväxt på börsen längre.

Diversifiering ger en säkrare utveckling, men själv är jag rätt spets-fokuserad och min diversifiering sista 2.5 åren är ju Noll, jag kortar enbart OMXS30 eller cash. Det har ju gått hur illa som helt och visst borde jag diversifierat. Nu måste jag istället hålla ut till utdelningen kommer, allt på en gång som en ketchupflaska. Kanske har jag lärt mig något sedan 2020.
Citera
2023-04-19, 14:15
Medlem
Citat:
Något har skett i Japan som kan hända i andra länder. Jag kommer att vara på min vakt de kommande 25 åren även i USA och Sverige. Rätt var det är så får man ingen tillväxt på börsen längre.

Diversifiering ger en säkrare utveckling, men själv är jag rätt spets-fokuserad och min diversifiering sista 2.5 åren är ju Noll, jag kortar enbart OMXS30 eller cash. Det har ju gått hur illa som helt och visst borde jag diversifierat. Nu måste jag istället hålla ut till utdelningen kommer, allt på en gång som en ketchupflaska. Kanske har jag lärt mig något sedan 2020.

Menar du att din enda strategi de senaste 2,5 åren varit att korta OMX? Du väntar på det stora raset m.ao?
Citera
2023-04-19, 14:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Menar du att din enda strategi de senaste 2,5 åren varit att korta OMX? Du väntar på det stora raset m.ao?
Det stora raset inleddes november 2021 och 2022 var ett fantastiskt år för mig, när alla andra gick back och t.ex krypto backade 84%. Det fantastiska tog slut 1 oktober 2022, så 6 månader har varit usla. Men jag är så säker på att kraschen kommer i USA och Sverige att jag kortat ännu mer i mars, och mer blir det i juni.
Citera
2023-04-19, 14:56
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Du får ju tänka också att skatten för kvartal två räknas upp eftersom du nu har en miljon extra på kontot. Jag vet inte exakt hur kalkylen blir när kapitalet ökar så kraftigt kvartal efter kvartal men skatten för helåret är bunden uppåt av 4 Miljoner * 0.882%. Det är alltså en övre gräns bara för att ha något att jämföra med, i praktiken blir den mindre.

Vad menar du med en övre gräns?
Citera
2023-04-19, 14:56
Medlem
wwrs avatar
Jag undrar om inte en del nätmäklare ger mer ränta på sina sparkonton (utan bindningstid) än de tar i ränta om man lånar? Jag lånar inte så jag är inte så insatt. Kan någon förklara hur de får ihop detta? Låter som Ebberöds bank Kanske förklaringen till bankernas sviktande kurser
(Jag skulle gissa att det handlar om en begränsad summa man kan låna på sin depå och räntan ökar om man lånar mer, men ändå? Är det ett lockpris för att stimlulera kunderna att börja låna? Eller räknar banken med att utlåneräntorna höjs senare? Eller vill man stimulera till mer omsättning i aktiehandeln? I princip kan ju kunden bara låna och sätta på sparkontot )
Senast redigerad av wwr 2023-04-19 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in