Jag skulle väl säga att som ensamstående att få ut mellan 8000-10.000 klassas som existensminimum, då kan du i stortsett inte göra någonting om du har en egen lägenhet som du betalar för, minsta hyran du kan komma över idag är väl runt 4500 kanske, och då bor du långt ifrån en storstad och inte speciellt stort, lägg till sen att du äter mat, om du verkligen snålar så kan du äta mat för 1200 i månaden kanske, då äter ju bara billigt skit och kanske t.o.m hoppar över några måltider. Hygienartiklar så som tandkräm, deo, munsköl, schampoo osv, kanske 100kr.
Sen vill du väl gärna ha en telefon du kan ringa på, kanske 200kr i månaden om du räknar lågt.
Man kan ju glömma att ha bil så då behöver du ett busskort, det är 500kr i månaden MINST.
Snuska/röka är bara fetglömma för det är minst 500kr i månaden.
Det där är väl det viktigaste så 4500+1200+200+500+100 = 6500.
Får du ut 8000kr så har man inte speciellt mycket marginaler utifall att det skulle hända något som läkarbesök eller tandläkare, lägg till husdjur och du har ännu mindre.
Jag får ut runt 13.000kr just nu från försäkringskassan och har fått det i 6-7 månader pga sjukdom, jag har precis så jag klarar mig varje månad med lån osv.
Att gå ut och bränna någon tusing på krogen eller köpa nya kläder finns inte i min värld just nu.