Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-15, 21:05
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vågar påstå att det finns nästan noll risk för Northvolt att misslyckas, kapitalinvesteringarna är en för stor del av kostnaden för att själva produktionen ska kunna bli olönsam.

Jag är inte så insatt men att misslyckas efter som du säger dessa investeringar skulle ju på sin höjd innebära att man inte är marknadsledande.

Marknadstrea således om jag förstått det rätt. Och det är ju inte fy skam även om det vore så vilket jag inte har en aning om.

Vad som skulle hålla mig vaken är däremot en premiss om låg energikostnad. Något som norra sverige alltid kunnit vara bäst i världen på.

Vore jag dom skulle jag fan i mig försöka köpa lite norsk vattenkraft. Nåja inte lite, allt. För dom verkar ju ha obegränsat med kapital.
Citera
2023-04-15, 21:08
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag är inte så insatt men att misslyckas efter som du säger dessa investeringar skulle ju på sin höjd innebära att man inte är marknadsledande.

Marknadstrea således om jag förstått det rätt. Och det är ju inte fy skam även om det vore så vilket jag inte har en aning om.

Vad som skulle hålla mig vaken är däremot en premiss om låg energikostnad. Något som norra sverige alltid kunnit vara bäst i världen på.

Vore jag dom skulle jag fan i mig försöka köpa lite norsk vattenkraft. Nåja inte lite, allt. För dom verkar ju ha obegränsat med kapital.

Jag menade alltså att värsta utfallet skulle vara marknadstrea. Bara för att förtydliga och slippa 200 orelevanta svar.
Citera
2023-04-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag menade alltså att värsta utfallet skulle vara marknadstrea. Bara för att förtydliga och slippa 200 orelevanta svar.

Tar deras expansionsplaner med en nypa salt, tills de visar att de har ett lönsamt koncept och inte enbart inbringar investeringar.
Blir Northvolt exempelvis uppköpta av någon annan ser jag inte det som ett särskilt dåligt utfall.
Citera
2023-04-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tar deras expansionsplaner med en nypa salt, tills de visar att de har ett lönsamt koncept och inte enbart inbringar investeringar.
Blir Northvolt exempelvis uppköpta av någon annan ser jag inte det som ett särskilt dåligt utfall.

Nypa salt, bara ta en tur förbi bygget i Skellefteå. Det byggs nya gigantiska byggnader hela tiden. De kommer inte stanna.
Kapital kommer pumpas in. EU och USA har tänkt göra dem till västvärldens CATL eller LG.
Citera
2023-04-18, 21:24
Medlem
Ryktas om stora nyheter mellan Scania och Northvolt imorgon om ett nytt sorts batteri för långtradare.
Citera
2023-04-19, 19:38
Medlem
Wow, riktigt bra nyheter från Scania om Northvolts nya battericeller som nu i höst börjar levereras till kunder i stor volym.

Lastbilarna får en FÖRDUBBLAD prestanda med Northvolts nya celler. 4,5 timmars körning innan de behöver ladda lastbilen och cellerna har en livslängd på 150000 mil.

Citat:
– Det kommer att bli en fördubbling av prestanda. Energitätheten är mycket större och vi får med oss så mycket energi att lastbilen kan köra i fyra och en halv timme innan den behöver ladda igen, säger Magnus Mackaldener, chef för utvecklingen av eldrivna fordon på Scania.

Den nya battericellen har tagits fram tillsammans med det svenska batteriföretaget Northvolt och kommer att tillverkas i deras fabrik i Skellefteå.

Battericellen, som är själva kärnan i det färdiga batteriet, skiljer sig på flera sätt från de celler som används till vanliga personbilar. Den har bland annat anpassats för att kunna laddas mycket oftare.

Scania och Northvolt lovar också att den ska fungera under 150 000 mils körning. Det innebär att batteriet i praktiken räcker för lastbilens hela livstid.
https://www.svd.se/a/l3e7pk/batteri-...ivna-lastbilar
Citera
2023-04-23, 10:59
Medlem
Elvis avatar
Vågar vi nu tro på Northvolt att det ska bli den succé vi alla hoppas på? Scania verkar onekligen nöjda.
Citera
2023-04-24, 12:03
Medlem
Elvis avatar
https://sverigesradio.se/avsnitt/ens...gel-bernadotte

14:20 in i avsnittet. Skellefteåbo tycker till om Skellefteå och Northvolt.

Northvolt aktuella i brottsmål - misstänks ha använt utländsk arbetskraft som saknat tillstånd
https://www.folkbladet.nu/2023-04-24...knat-tillstand

Någon som har läst vad det handlar om?
Senast redigerad av Elvi 2023-04-24 kl. 12:05.
Citera
2023-04-24, 12:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://sverigesradio.se/avsnitt/ens...gel-bernadotte

14:20 in i avsnittet. Skellefteåbo tycker till om Skellefteå och Northvolt.

Northvolt aktuella i brottsmål - misstänks ha använt utländsk arbetskraft som saknat tillstånd
https://www.folkbladet.nu/2023-04-24...knat-tillstand

Någon som har läst vad det handlar om?
Tänk. Det stod just i tidningarna om hur svårt det är för Northvolt att hitta folk. Det är synd om Northvolt. De hittar ingen arbetskraft och så kommer några duktiga invandrare och hugger i. Men nu vill de stygga myndigheterna kasta ut invandrarna, precis som förra gången. Carlsson har rätt. Vi måste öka invandringen. Det är därför Northvolt inte kommer igång ordentligt. Ju fler människor vi fyller upp Sverige med, ju bättre mår miljön, för då kan vi göra riktigt många batterier. Det är hållbar utveckling. ... Eller gick jag på något nu?
Senast redigerad av wwr 2023-04-24 kl. 13:06.
Citera
2023-04-24, 13:45
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tänk. Det stod just i tidningarna om hur svårt det är för Northvolt att hitta folk. Det är synd om Northvolt. De hittar ingen arbetskraft och så kommer några duktiga invandrare och hugger i. Men nu vill de stygga myndigheterna kasta ut invandrarna, precis som förra gången. Carlsson har rätt. Vi måste öka invandringen. Det är därför Northvolt inte kommer igång ordentligt. Ju fler människor vi fyller upp Sverige med, ju bättre mår miljön, för då kan vi göra riktigt många batterier. Det är hållbar utveckling. ... Eller gick jag på något nu?

https://sverigesradio.se/artikel/nor...istas-i-landet

Nu vill åklagarmyndigheten att Northvolt ska betala en avgift för detta på 618 800 kronor enligt utlänningslagen. Den åtalade nekar till brott.
Citera
2023-04-25, 17:52
Medlem
Northvolts forskningsavdelning Cuberg i Silicon Valley har utvecklat en lithium-metall cell som nu är uppe i 405 Wh/Kg och den kommersiella cellen på 20Ah har redan skickats ut till kunder. Cuberg har även utvecklat ett batterisystem till cellen med 280 Wh/Kg.
Som jag tidigare avslöjat har Cuberg sökt tillstånd för att bygga en fabrik som ska stå klar 2025 och producera 200 MWh per år av denna lithium-metall cell. Klarar man det är man först i världen med en lithium-metall cell som produceras i kommersiell skala och har världens mest kraftfulla battericell på marknaden.

Elon Musk har tidigare sagt att han har beräknat att vid 400 Wh/Kg battericeller så börjar man kunna elektrifiera flygfarkoster. Cuberg är nu över den gränsen med 405 Wh/Kg.
Dagens mest kraftfulla batterier ligger kring 280 Wh/Kg och standardcellen kring 250 Wh/Kg. Och då ligger själva batterisystemets energidensitet kring 140-160 Wh/Kg, Cuberg ligger på 280 Wh/Kg med batterisystemet, nära fördubbling av energidensiteten i ett enda svep.

https://northvolt.com/articles/northvolt-aviation/

Northvolt och Cuberg ska med kunder visa upp batteriet tillsammans i höst tydligen, i farkoster.
Citera
2023-04-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nypa salt, bara ta en tur förbi bygget i Skellefteå. Det byggs nya gigantiska byggnader hela tiden. De kommer inte stanna.
Kapital kommer pumpas in. EU och USA har tänkt göra dem till västvärldens CATL eller LG.

1% av marknaden kring 2028 är inte marknadstrea. Fortsätter förseningarna kan vidare planer snabbt grusas. Fabriken kommer stå, men det planerade batteriimperiet kan gå i stöpet.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Northvolts forskningsavdelning Cuberg i Silicon Valley har utvecklat en lithium-metall cell som nu är uppe i 405 Wh/Kg och den kommersiella cellen på 20Ah har redan skickats ut till kunder. Cuberg har även utvecklat ett batterisystem till cellen med 280 Wh/Kg.
Som jag tidigare avslöjat har Cuberg sökt tillstånd för att bygga en fabrik som ska stå klar 2025 och producera 200 MWh per år av denna lithium-metall cell. Klarar man det är man först i världen med en lithium-metall cell som produceras i kommersiell skala och har världens mest kraftfulla battericell på marknaden.

Elon Musk har tidigare sagt att han har beräknat att vid 400 Wh/Kg battericeller så börjar man kunna elektrifiera flygfarkoster. Cuberg är nu över den gränsen med 405 Wh/Kg.
Dagens mest kraftfulla batterier ligger kring 280 Wh/Kg och standardcellen kring 250 Wh/Kg. Och då ligger själva batterisystemets energidensitet kring 140-160 Wh/Kg, Cuberg ligger på 280 Wh/Kg med batterisystemet, nära fördubbling av energidensiteten i ett enda svep.

https://northvolt.com/articles/northvolt-aviation/

Northvolt och Cuberg ska med kunder visa upp batteriet tillsammans i höst tydligen, i farkoster.

Låter som att de fått eld i baken.
Förra veckan gick CATL ut med en 500Wh/kg cell som, åtminstone i någon tappning, ska börja massproduceras i år.
Antar att de inte hade något annat val än att bestämma sig för 405Wh/kg designen innan möjligheten att dra investerare stängs.

Edit: Råkade hitta att Nordiska Investeringsbanken haft en tidslinje för projektet.
Fas 1 skulle varit "operational" 2021, där fas 1 innebar kapacitet motsvarande 270 000 bilar (troligen 16Gwh.).
2024 skulle årskapaciteten bli minst 32 GWh.

Kan alltså röra sig om 3 års förseningar, med optioner på ännu mer.
Förklarar varför informationsflödet är på ett absolut minimum.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2023-04-25 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in