Citat:
Ursprungligen postat av
numlun
Frågan är vad vi menar med deterministisk,
Bara att A tillräckligt ofta leder till B så att hjärnan kan använda informationen till att fatta beslut bättre än slumpen.
Citat:
kvantfysiken är även i princip omöjlig att förutspå, jag tror även att man kan visa att det inte handlar om ren slump, men deterministisk?
Fri vilja är ett deterministisk koncept. Vilken twist, eller hur?
Men det är så våra hjärnor hanterar världen här uppe på makronivå. Hjärnan har utvecklats just för att kunna göra förutsägelser och sedan skicka signaler som leder kroppen till handling.
Glöm kvantfysiken för ett ögonblick. Tänk istället
social mekanik. Det är på den nivån symboler som "fri vilja" har en funktion. Symboler kan inte läsas
bokstavligt. Titta på deras funktion i
sammanhanget istället så får du alla frågor besvarade.
Symbolen
fri vilja kan därför bytas ut mot en siffra.
(Jag har tidigare visat att det vi kallar
fri vilja är en
symbol som används tillsammans med andra symboler i sociala interaktioner.
Det kräver sin förklaring, men den finns i tråden.)
Citat:
Jag tror vi behöver ett annat ord för det som händer i den kvantmekaniska världen, kanske är det trots allt en sorts vilja? Det väljs en väg, det finns ingen process som man kan uttala eller visa på som väljer den vägen, inte ens rent matematiskt, vi kan bara förutsäga (och därmed beskriva en sorts process) med hjälp av sannolikheter, men det är inte heller slump, så vad är det?
"Vilja" är en symbol som används i
social mekanik. Inte på kvantmekanik. Inte på fysik överhuvudtaget. Fysiska objekt
vill inget.
Vill är ett
agens-begrepp, en
symbol.
Endast agenter kan vilja saker. Agens är något vi
projicerar på autonoma system som kan interagera med andra autonoma system enligt en speciell modell.
Det är vad hjärnor gör i sociala interaktioner.
I korthet.