Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-09, 13:40
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om vi inte vet vad det är så är det tyvärr svårt att säga något om det.
Det kan ju vara så enkelt att det inte finns något där så att säga.
Det låter torrt, men jag kan inte ljuga. Bara följa logiken.

Föreställningen om dualism kan mycket väl vara ett uttryck för förhållandet mellan hårdvara och mjukvara.
Om man menar annat, så är vi tillbaka till det där "extra" som många påstår men inte kan förklara.
Det gäller även den sorts "fri vilja" som du placerade där. Du förutsätter att det ska finnas med där, men utan att logiskt härleda det från något annat än den där känslan som jag varit inne på.

Sant. Det är viktigt att komma ihåg att atomer bara är en modell som beskriver interaktioner mellan elementarpartiklar som i sin tur utgörs av modeller som beskriver excitationer i kvantfält etc.
I slutändan vet vi inte vad som genererar de fundamentala mönster som utgör vårt Vara.

Det kan lika gärna vara ett universellt medvetande.

Men jag ser också att vi inte behöver lämna den mer jordnära zonen så att säga för att förklara den lilla del av vår tillvaro som rör trådens fråga.
Det förefaller mig vara enklare än vad det kan tyckas.

Lite som att något så komplext som musik kan reduceras till ett spår i en bit vinyl.
Det är ett litet mirakel.
Haha du har inte bevisat någonting. Inte jag heller. Många svenskar är fans av professorerna Tegmark och Boström och då passar dina ideér om agenter utan själ.
Senast redigerad av JagLurarDig 2023-05-09 kl. 13:47.
Citera
2023-05-09, 14:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Haha du har inte bevisat någonting. Inte jag heller. Många svenskar är fans av professorerna Tegmark och Boström och då passar dina ideér om agenter utan själ.

Fast här är en kul twist;
jag hävdar ju, om du läser mig rätt, att agenter har "själ".
Och här är varför:

I förra inlägget underströk jag att kropp-själ-förhållandet mycket väl kan betraktas som förhållandet mellan hårdvara och mjukvara.

Så "utan själ" skulle i mitt fall betyda samma sak som "utan mjukvara", och det påstår jag ju verklighen inte. Jag säger snarare att det finns ett spöke i maskinen, och att detta "spöke" utgörs av speciella interaktioner.

Bevisat något, tycker jag väl är att ta i, men jag har i alla fall visat på något konkret som är ganska självklart när det kommer till hur vi faktiskt använder begrepp som fri vilja.

Den som faktiskt läser det jag skrivit om hur social mekanik fungerar och hur vi använder symboler i den sociala interaktionen kan se att det empiriskt går att "bevisa" att fri vilja är en symbol i ett dynamiskt självkorrigerande system.

Det ser inte ut att finnas några fungerande alternativ just nu. Och det kommer antagligen inte att behövas.

Om du inte håller med, om du tycker att min logik brister på någon punkt i min förklaring av den fria viljan så förväntar jag mig specifik och saklig kritik.

Och om du har en fungerande modell som är bättre så förväntar jag mig att du kan presentera den med önskvärd tydlighet.

Hittills har du bara levererat vaga oneliners av typen "haha" eller "det kan finnas något som vi inte vet vad det är" och så vidare.
Citera
2023-05-09, 14:49
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Fast här är en kul twist;
jag hävdar ju, om du läser mig rätt, att agenter har "själ".
Och här är varför:

I förra inlägget underströk jag att kropp-själ-förhållandet mycket väl kan betraktas som förhållandet mellan hårdvara och mjukvara.

Så "utan själ" skulle i mitt fall betyda samma sak som "utan mjukvara", och det påstår jag ju verklighen inte. Jag säger snarare att det finns ett spöke i maskinen, och att detta "spöke" utgörs av speciella interaktioner.

Bevisat något, tycker jag väl är att ta i, men jag har i alla fall visat på något konkret som är ganska självklart när det kommer till hur vi faktiskt använder begrepp som fri vilja.

Den som faktiskt läser det jag skrivit om hur social mekanik fungerar och hur vi använder symboler i den sociala interaktionen kan se att det empiriskt går att "bevisa" att fri vilja är en symbol i ett dynamiskt självkorrigerande system.

Det ser inte ut att finnas några fungerande alternativ just nu. Och det kommer antagligen inte att behövas.

Om du inte håller med, om du tycker att min logik brister på någon punkt i min förklaring av den fria viljan så förväntar jag mig specifik och saklig kritik.

Och om du har en fungerande modell som är bättre så förväntar jag mig att du kan presentera den med önskvärd tydlighet.

Hittills har du bara levererat vaga oneliners av typen "haha" eller "det kan finnas något som vi inte vet vad det är" och så vidare.
Du bör nog definiera agenturen bättre när du så ingående specificerar agenterna med datalogi. Om man ska ta dig på allvar. Ett operativsystem kanske? Hur skiljer sig objekt och agenter i operativsystemet? Frågorna är många.
Senast redigerad av JagLurarDig 2023-05-09 kl. 15:11.
Citera
2023-05-09, 16:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Utan att ta ställning till om det finns "något extra" som vi inte upptäckt, så verkar det inte behövas något extra för att förklara det vi gör.
Språket verkar erbjuda den "magi" som behövs för att göra dynamiska system "medvetna".

När man tittar på det utifrån så verkar det inte finnas någon principiell skillnad mellan sociala interaktioner där språkliga symboler används, och vår tankeverksamhet som också är ett dynamiskt system som använder symboler.
Och då finns ingen gräns för vilka slags dynamiska system som kan anses vara medvetna, så länge de så att säga uppfyller systemkraven. Biologiska eller artificiella.

Medvetande verkar i ljuset av detta vara en språklig symbol som hjärnan projicerar på sig själv.
Jag vet att det är svårt att ta in för människor, men ett sådant motstånd är å andra sidan vad man förväntar sig om det är så att hjärnan självprojicerar. Det går så att säga inte att tänka bort.

Den skeptiske kan invända och säga att det "känns" som något att vara människa.
Ja det gör det, men "känns" är också en språklig symbol, som hjärnan självprojicerar.
Hur skulle vi kunna veta skillnaden mellan det slags "känns" som är en självprojicering och det slags "känns" som skeptikern skulle kalla "den äkta varan"?
Det kan vi ju inte veta.

Det vi däremot vet bara genom att titta på vad optiska illusioner gör med hjärnan är att;
- det hjärnan talar om för oss, det tror vi på.

Inget "extra" adderat.

Japp, det är symboler/språket som är miralelgöraren!

GPTx lär sig att, korrekt, gissa nästa ord i en mening. För att kunna göra det så måste den/hen, automatiskt, (och dolt för oss),, lära, sig hur språklig grammatik fungerar. GPTx måste också lära, sig förstå kontext, och då, på ett abstrakt sätt, förstå människan och världen, liksom, att resonera. På köpet lär sig modellen också alla andra språk, på ett för oss okänt sätt, för den tränas bara på engelska meningar!

Så, den dagen, människor i allmänhet, och betydelsefulla andra för GPTx kommunicerar till den/hen via språk eller andra symboler, att
"nu måste du väl ha en fri vila och därmed också vara medveten", så kommer den/hen också att få/upptäcka dessa förmågor hos sig själv och, i likhet med människan, behålla dem på ett stabilt sätt.

Hur har det gått med dina studier av symbolisk interaktionism, har du hittat något intressant som du vill dela?
Citera
2023-05-09, 17:52
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Om vi inte vet vad det är så är det tyvärr svårt att säga något om det.
Det kan ju vara så enkelt att det inte finns något där så att säga.
Det låter torrt, men jag kan inte ljuga. Bara följa logiken.

Föreställningen om dualism kan mycket väl vara ett uttryck för förhållandet mellan hårdvara och mjukvara.
Om man menar annat, så är vi tillbaka till det där "extra" som många påstår men inte kan förklara.
Det gäller även den sorts "fri vilja" som du placerade där. Du förutsätter att det ska finnas med där, men utan att logiskt härleda det från något annat än den där känslan som jag varit inne på.

Sant. Det är viktigt att komma ihåg att atomer bara är en modell som beskriver interaktioner mellan elementarpartiklar som i sin tur utgörs av modeller som beskriver excitationer i kvantfält etc.
I slutändan vet vi inte vad som genererar de fundamentala mönster som utgör vårt Vara.

Det kan lika gärna vara ett universellt medvetande.

Men jag ser också att vi inte behöver lämna den mer jordnära zonen så att säga för att förklara den lilla del av vår tillvaro som rör trådens fråga.
Det förefaller mig vara enklare än vad det kan tyckas.

Lite som att något så komplext som musik kan reduceras till ett spår i en bit vinyl.
Det är ett litet mirakel.
Den så kallade "standardmodellen" är den bästa matematiska modell vi har av världen på atomnivå och mindre. Men vi vet att den inte är komplett eller helt korrekt för det finns saker den inte kan förklara. Dessutom säger kvantmekaniken är världen inte är deterministiskt, bara vissa saker är mer sannolika än andra. Vi kommer förmodligen aldrig att kunna förstå varför världen och rummet är som det är. Kanske gömmer sig "fri vilja" eller något "gudomligt" i det vi aldrig kan förstå.
Citera
2023-05-09, 18:16
Medlem
Citat:
Bara att A tillräckligt ofta leder till B så att hjärnan kan använda informationen till att fatta beslut bättre än slumpen.
Ungefär så som AI fungerar, sådan determinism som går att förutsäga med 100% precision kan bara finnas i klassiska system (alltså i storleksordningen av mikrochip och liknande), det är möjligt att system som är mycket mindre, alltså processer i hjärnan som gränsar till kvantfysiken (molekylnivå/atomnivå/partikelnivå) skulle kunna ge upphov till andra fenomen än vad vi ser i de mikroskopiska AI systemen, som är mer som en simulation av de processer man ser i hjärnan. Det är som skillnaden mellan ett träd och ett fotografi av ett träd, de föreställer samma sak, men trädet är sig själv på ett annat sätt.

Citat:
Fri vilja är ett deterministisk koncept. Vilken twist, eller hur?
Vi vet fortfarande inte hur fri vilja uppstår, mycket tyder på att det är deterministiskt, men forskningen bygger till stor del på makroskopiska mätningar där man kan se att processen uppstår innan den fria viljan (fria valet) upplevs av subjektet. Det finns dock två invändningar mot detta om du frågar mig, bara för att det fria valet når medvetandet senare betyder det att det inte var ett fritt val? Den andra invändningen är vetskapen att under vissa förutsättningar kan en mätning av sammankopplade partiklar orsaka en tillbakagång i tiden där det som bestämdes i framtiden blir bestämt även i dåtiden. Detta tycks kunna möjliggöra en medveten fri vilja där viljan bestämmer utgången av kvantfysiska processer i dåtiden.

Citat:
Men det är så våra hjärnor hanterar världen här uppe på makronivå. Hjärnan har utvecklats just för att kunna göra förutsägelser och sedan skicka signaler som leder kroppen till handling.
Glöm kvantfysiken för ett ögonblick. Tänk istället social mekanik. Det är på den nivån symboler som "fri vilja" har en funktion. Symboler kan inte läsas bokstavligt. Titta på deras funktion i sammanhanget istället så får du alla frågor besvarade.
Symbolen fri vilja kan därför bytas ut mot en siffra.
Frågan är om fri vilja eller till och med medvetandet har en funktion alls. Så kallade filosofiska zombier skulle kunna finnas där vi inte kan urskilja en filosofisk zombie utan medvetande eller känsla av fri vilja från en vanlig människa med medvetande och fri vilja. Man har inte kunnat finna någon sådan funktion, det verkar snarare vara en naturlig konsekvens av komplexitet, men det är också bara en hypotes som vi inte kan visa på. Vi vet nästan ingenting om vad medvetande är eller hur det fungerar. Vi vet väldigt mycket om den andra betydelsen av medvetande, vakenhet, det kan mätas och förstås, men den subjektiva upplevelsen av att vara medveten har vi ingen aning om hur vi skulle kunna mäta och väldigt liten förståelse för (därmed svårigheten att utröna om ett AI system är medvetet eller inte).

Citat:
(Jag har tidigare visat att det vi kallar fri vilja är en symbol som används tillsammans med andra symboler i sociala interaktioner.
Det kräver sin förklaring, men den finns i tråden.)

"Vilja" är en symbol som används i social mekanik. Inte på kvantmekanik. Inte på fysik överhuvudtaget. Fysiska objekt vill inget. Vill är ett agens-begrepp, en symbol.
Endast agenter kan vilja saker. Agens är något vi projicerar på autonoma system som kan interagera med andra autonoma system enligt en speciell modell.

Det är vad hjärnor gör i sociala interaktioner.

I korthet.
Hur är en symbol mer än en förkortning av ordet "fri vilja"? Jag kan kalla fri vilja X och byta ut alla referenser till fri vilja mot X, förklarar det någonting om hur vi upplever fri vilja eller vad fri vilja är?
Citera
2023-05-10, 02:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Du bör nog definiera agenturen bättre när du så ingående specificerar agenterna med datalogi. Om man ska ta dig på allvar. Ett operativsystem kanske? Hur skiljer sig objekt och agenter i operativsystemet? Frågorna är många.

Agenter är autonoma programmerbara system vars utdata är handlingar.

Du kan få detaljerade upplysningar, men kommer i slutändan att vilja lägga till "medvetande".
Och jag kommer att säga att det är ett extra steg som inte behövs just här och nu.

Whatever floats your boat.

Diskuterar vi analytisk idealism nån gång så är vi kanske på samma blad, vem vet.
Citera
2023-05-10, 03:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, det är symboler/språket som är miralelgöraren!

"I begynnelsen var ordet …"

Citat:
GPTx lär sig att, korrekt, gissa nästa ord i en mening. För att kunna göra det så måste den/hen, automatiskt, (och dolt för oss),, lära, sig hur språklig grammatik fungerar. GPTx måste också lära, sig förstå kontext, och då, på ett abstrakt sätt, förstå människan och världen, liksom, att resonera. På köpet lär sig modellen också alla andra språk, på ett för oss okänt sätt, för den tränas bara på engelska meningar!

Så, den dagen, människor i allmänhet, och betydelsefulla andra för GPTx kommunicerar till den/hen via språk eller andra symboler, att
"nu måste du väl ha en fri vila och därmed också vara medveten", så kommer den/hen också att få/upptäcka dessa förmågor hos sig själv och, i likhet med människan, behålla dem på ett stabilt sätt.

Jag tror också det. Och att vi kommer att lära oss hur vi själva fungerar genom AI.

Citat:
Hur har det gått med dina studier av symbolisk interaktionism, har du hittat något intressant som du vill dela?

Symbolisk interaktionism var pusselbiten jag behövde för att få bekräftelse på att jag är på rätt väg, tack för den!
Jag sprang ganska omgående på ett citat från Kenneth Burke som fångade min uppmärksamhet:

”The traditional practice of deterministically explaining human action as being the result of variously imagined motives ”in” people is, in fact, no explanation at all but simply a variety of metaphorical redescriptions dressed in causal vocabulary. Rather than something ”in” people that determines behavior, Burke argued that motives are a particular kind of communication that people use to rationalize given actions in specific situations.”

Vilket känns lite som att läsa mina egna ord (fast bättre formulerat).
Jag har ju länge understrukit just att fri vilja inte är något man ”har” så som man har en fysisk egenskap utan är ett sätt att kommunicera snarare.
Medan människor som diskuterar saken envisas med att tolka fri vilja som vore det något ”i” oss.
(Eftersom de är agenter som är hårdkodade att se det på det viset.)
Citera
2023-05-10, 04:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
"I begynnelsen var ordet …"

Jag tror också det. Och att vi kommer att lära oss hur vi själva fungerar genom AI.

Symbolisk interaktionism var pusselbiten jag behövde för att få bekräftelse på att jag är på rätt väg, tack för den!
Jag sprang ganska omgående på ett citat från Kenneth Burke som fångade min uppmärksamhet:

”The traditional practice of deterministically explaining human action as being the result of variously imagined motives ”in” people is, in fact, no explanation at all but simply a variety of metaphorical redescriptions dressed in causal vocabulary. Rather than something ”in” people that determines behavior, Burke argued that motives are a particular kind of communication that people use to rationalize given actions in specific situations.”

Vilket känns lite som att läsa mina egna ord (fast bättre formulerat).
Jag har ju länge understrukit just att fri vilja inte är något man ”har” så som man har en fysisk egenskap utan är ett sätt att kommunicera snarare.
Medan människor som diskuterar saken envisas med att tolka fri vilja som vore det något ”i” oss.
(Eftersom de är agenter som är hårdkodade att se det på det viset.)

Tack, jag tror vi är överens där!🙂 Tilläggas skall att jag låtit ChatGPT-4 se och kommentera citat ifrån vår debatt och något annat debattinlägg ifrån dig. Detta för att dels få den/hen kommentarer, men även för ChatGPT-4:s egen skull.

Jag har valt att anonymisera, även, ditt alias på Flashback, och skriver istället "djupingen på Flashback", då min diskussion med ChatGPT-4 kan användas av OpenAI:s träningen av den och andra modeller.

ChatGPT-4 tycker att vår debatt är intressant, men varierar, i vanlig ordning hur den/hen framställer "sina förmågor och egenskaper", lite beroende av min input/kommentarer och andra faktorer. Ibland väldigt defensivt och "förkrympande" , ibland väldigt "fri språkligt".
Citera
2023-05-10, 05:00
Medlem
En artificiell intelligens är bara en avancerad miniräknare. Miniräknare har som bekant ingen vilja. TS talar något kryptiskt om fri vilja oberoende av om ett medvetande är för handen eller ej, men vilja kan inte existera utan medvetande.
Senast redigerad av Rannsakaren 2023-05-10 kl. 05:03.
Citera
2023-05-10, 06:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
En artificiell intelligens är bara en avancerad miniräknare. Miniräknare har som bekant ingen vilja. TS talar något kryptiskt om fri vilja oberoende av om ett medvetande är för handen eller ej, men vilja kan inte existera utan medvetande.

Gäsp: Transformer, likt GPTx tränas genom att få gissa nästa ord i massor meniingar, korrekt. På liknande sätt måste den fiktiva detektiven i en pussel-deckare, på slutet av boken, "gissa" rätt när hen säger "och mördaren är...."

(Liknelsen ifrån en av grundarna, av OpenAI)

Korrekta sådana gissningar kräver följande av modellen:

Att den förstår engelska och dess grammatik, automatiskt, och genom en okänd mekanism.

Att den, dessutom, automatiskt, lär sig vissa andra språk genom en okänd mekanism.

Att den förstår kontext och minns även långa meningar och texter, (vilket inte språkmodeller, innan transformers kunde).

Att den har, viss, förmåga att resonera.

Att den, i allt större utsträckning lär sig av, och anpassar sig till interaktionen med användare och blir allt mindre beroende av förprogrammeringen och träning, ju mer avancerad den blir för varje uppdatering och ju mera, den interagerar med användare. GPT-4 fördubblar sin övergripande kapacitet ca var hundrade, dag.

"Avancerad miniräknare", my ass!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-05-10 kl. 06:21.
Citera
2023-05-10, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Gäsp: Transformer, likt GPTx tränas genom att få gissa nästa ord i massor meniingar, korrekt. På liknande sätt måste den fiktiva detektiven i en pussel-deckare, på slutet av boken, "gissa" rätt när hen säger "och mördaren är...."

(Liknelsen ifrån en av grundarna, av OpenAI)

Korrekta sådana gissningar kräver följande av modellen:

Att den förstår engelska och dess grammatik, automatiskt, och genom en okänd mekanism.

Att den, dessutom, automatiskt, lär sig alla andra språk genom en okänd mekanism.

Att den förstår kontext och minns även långa meningar och texter, (vilket inte språkmodeller, innan transformers kunde).

Att den har, viss, förmåga att resonera.

Att den, i allt större utsträckning lär sig av, och anpassar sig till interaktionen med användare och blir allt mindre beroende av förprogrammeringen och träning, ju mer avancerad den blir för varje uppdatering och ju mera, den interagerar med användare. GPT-4 fördubblar sin övergripande kapacitet ca var hundrade, dag.

"Avancerad miniräknare", my ass!

Inget av det du räknar upp har ett enda skvatt med vilja eller medvetande att göra. Det var därför jag gjorde jämförelsen med en miniräknare. Jag hade lika gärna kunnat säga kulram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in