2023-05-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMaximalVinst
Ja går aktien minus 40% så behöver den stiga 66% för att vara på samma nivå.
Och du säger att denna aktie kommer stiga 66% på en vecka helt baserat på just att x-dagen har varit.
Du är en jävla tomte säger jag då.

Ingen har sagt det du svamlar om. Du vet ingenting om GAV:et eller hur någon har hedgat. I övrigt förstår jag inte heller hur fan du räknar. Jag låg +10% på den igår. Sen blir det hävstång på uppsidan.

Jag må vara en tomte, men har du sett mitt trackrecord?
Citera
2023-05-17, 22:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Värdet sjunker lika mycket som med utdelningen på x-dagen så det är sällan en bra affär att jaga utdelningar som du gör.

Jepp men än så länge går det bra o jag slår index. Jag tar utdelningen och köper ” stabilare” aktier med utdelning. Jag gillar att ha sådana här aktier med då de kan ge så hög avkastning. Men man bör ju köpa Aktiern innan den börjar stiga i värde inför x-dagen. Personligen hoppas jag den går ned lite till så jag kan köpa några tusen till av den och sedan nästa år få ännu högre utdelning alt sälja när Aktiern rusar och sedan köpa tillbaka dem igen ( fast fler).
Citera
2023-05-17, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ingen har sagt det du svamlar om. Du vet ingenting om GAV:et eller hur någon har hedgat. I övrigt förstår jag inte heller hur fan du räknar. Jag låg +10% på den igår. Sen blir det hävstång på uppsidan.

Jag må vara en tomte, men har du sett mitt trackrecord?
Förmodligen har du skrivit utan att läsa då detta gäller speqta som exempel.
Finns ingen hävstångscertifikat för speqta
Citera
2023-05-17, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Jepp men än så länge går det bra o jag slår index. Jag tar utdelningen och köper ” stabilare” aktier med utdelning. Jag gillar att ha sådana här aktier med då de kan ge så hög avkastning. Men man bör ju köpa Aktiern innan den börjar stiga i värde inför x-dagen. Personligen hoppas jag den går ned lite till så jag kan köpa några tusen till av den och sedan nästa år få ännu högre utdelning alt sälja när Aktiern rusar och sedan köpa tillbaka dem igen ( fast fler).
Ditt resonemang håller inte och är helt obegripligt. Säljer du när du fått utdelning så har du inte tjänat en krona.
Du får det låta så enkelt att jaga utdelningar.
Citera
2023-05-17, 22:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ditt resonemang håller inte och är helt obegripligt. Säljer du när du fått utdelning så har du inte tjänat en krona.
Du får det låta så enkelt att jaga utdelningar.

Vad är det som är orimligt?

Jag säljer inte när jag får utdelning, skulle jag sälja så blir det innan utdelning.

Finns många sätt att höja värdet/utdelningen t ex

Säg att jag får 10 000kr i utdelning från speqta.

Jag återinvesterar dem genom att köpa intrum. Just nu är intrum billiga o vi säger att vi köper dem för 84kr st.

10 000/84 = 119 intrum aktier.

Dessa ger ca 12 kr i utdelning

119* 12 = ca 1400kr

Det funkar för mig. Sedan finns det givetvis risker som att det inte blir utdelning men i grunden har jag ” trygga” aktier t ex bankaktier och Husqvarna som alltid säkrar upp.

Hur investerar du själv? Fonder?
Citera
2023-05-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Vad är det som är orimligt?

Jag säljer inte när jag får utdelning, skulle jag sälja så blir det innan utdelning.

Finns många sätt att höja värdet/utdelningen t ex

Säg att jag får 10 000kr i utdelning från speqta.

Jag återinvesterar dem genom att köpa intrum. Just nu är intrum billiga o vi säger att vi köper dem för 84kr st.

10 000/84 = 119 intrum aktier.

Dessa ger ca 12 kr i utdelning

119* 12 = ca 1400kr

Det funkar för mig. Sedan finns det givetvis risker som att det inte blir utdelning men i grunden har jag ” trygga” aktier t ex bankaktier och Husqvarna som alltid säkrar upp.

Hur investerar du själv? Fonder?
Säljer du innan utdelningen så försvinner syftet.
Även om du återinvesterar och säljer efter utdelning så blir det ingen vinst på just speqta utan då blir vinsten på intrum som du nämner.

Kan du ens detta? Haha
Citera
2023-05-18, 00:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Säljer du innan utdelningen så försvinner syftet.
Även om du återinvesterar och säljer efter utdelning så blir det ingen vinst på just speqta utan då blir vinsten på intrum som du nämner.

Kan du ens detta? Haha

Nej, jag går med vinst,

Köper jag Aktiern på 15 kr och säljer innan x dagen då den står på 25 kr så har jag gått med 10kr vinst per aktie.

Det blir vinst på speqta som jag återinvesterar.

Det är mest en fråga om jag ska ta utdelningen eller sälja innan.

Egentligen tjänar jag mer på att sälja innan men gillar att samla. Har jag köpt 5000 aktier för ca 15 kr så blir det 75 000kr och säljer jag på 25 kr aktie så blir det 125 000kr dvs 50 000kr vinst.

Det funkar för mig i alla fall
Citera
2023-05-18, 09:48
Bannlyst
Citat:
Nej, jag går med vinst,

Köper jag Aktiern på 15 kr och säljer innan x dagen då den står på 25 kr så har jag gått med 10kr vinst per aktie.

Det blir vinst på speqta som jag återinvesterar.

Det är mest en fråga om jag ska ta utdelningen eller sälja innan.

Egentligen tjänar jag mer på att sälja innan men gillar att samla. Har jag köpt 5000 aktier för ca 15 kr så blir det 75 000kr och säljer jag på 25 kr aktie så blir det 125 000kr dvs 50 000kr vinst.

Det funkar för mig i alla fall
Du vänder på siffrorna det är därför du inte förstår vad du skriver.
Den faller 40% på x-dagen alltså går du -40% och inte plus.
Oavsett hur du räknar så går du back.
Den går inte från 15kr till 25kr utan tvärtom
25 till 15….
Citera
2023-05-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det är sant. Det är ju mest för att det är skoj man håller på. Vad fan ska man göra imorgon då? Är US öppet?
Upp i Staterna, Asien och Tyskland.
Blir en fin förtjänst med 10000kr och 200 i häv när det öppnar på fredagsmorgonen.
Tror jag börjar fira redan nu.
Citera
2023-05-18, 10:13
Medlem
Citat:
Du vänder på siffrorna det är därför du inte förstår vad du skriver.
Den faller 40% på x-dagen alltså går du -40% och inte plus.
Oavsett hur du räknar så går du back.
Den går inte från 15kr till 25kr utan tvärtom
25 till 15….
Han skriver ju att han säljer innan X-dagen? Vad fan skriver du om?
Citera
2023-05-18, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Han skriver ju att han säljer innan X-dagen? Vad fan skriver du om?
Då missar han utdelningen som han gafflar att han jagar.
Jag försöker bara påpeka att man inte kan i praktiken köpa utdelningsbolag strax innan utdelning och sälja direkt efter och tro man ska gå plus på affären. Det gör man inte.

Om han säljer innan x-dagen går han miste om utdelningen och då förstår jag inte varför han påstår sig ta utdelning.
Citera
2023-05-18, 10:41
Medlem
Citat:
Då missar han utdelningen som han gafflar att han jagar.
Jag försöker bara påpeka att man inte kan i praktiken köpa utdelningsbolag strax innan utdelning och sälja direkt efter och tro man ska gå plus på affären. Det gör man inte.

Om han säljer innan x-dagen går han miste om utdelningen och då förstår jag inte varför han påstår sig ta utdelning.
Som jag förstår det tar han i vissa bolag hem en kursuppgång om han säljer innan x-dagen. I andra bolag vill han åt utdelningen, och säljer alltså inte öht.
Alltså, som jag förstår det, två olika strategier. Huruvida det fungerar låter jag vara osagt, men jag förstår tanken bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in