Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-19, 07:53
  #13
Medlem
löls avatar
För inte så länge sedan var det en högt uppsatt bankman som försvarade bankernas svindlande goda resultat.
Och sa att det är bra att bankerna tjänar stora pengar på sina svineri.

Live i tv och rakt i ansiktet på oss.

Vad var reaktionerna efter det?
__________________
Senast redigerad av löl 2023-05-19 kl. 07:57.
Citera
2023-05-19, 07:58
  #14
Medlem
Ränteavdraget tillfaller väl ändå vanliga skattebetalande medborgare som betalar skatt? Att skatter på somliga finansiella transaktioner inte finns är för att dessa då automatiskt flyttar utomlands. Se t ex på Norge vars rika nu flyr landet efter inför förmögenhetsskatt.
Citera
2023-05-19, 08:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Märkligt att man benämner det som en "kostnad". Det är ju inte en kostnad att inte stjäla andras pengar i tillräckligt hög grad.

Även begreppet "intäkter" är förstås en vittvättning av stölderna. Det är en term som skulle användas internt inom maffians "skyddsverksamhet".

Citat:
Skönt att Aftonbladet prioriterar rätt saker iaf.

Liksom med resten av media blir svaret på alla ens frågor uppenbart när man inser vilka som äger dem.
Citera
2023-05-19, 08:06
  #16
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ränteavdraget tillfaller väl ändå vanliga skattebetalande medborgare som betalar skatt? Att skatter på somliga finansiella transaktioner inte finns är för att dessa då automatiskt flyttar utomlands. Se t ex på Norge vars rika nu flyr landet efter inför förmögenhetsskatt.
Det har gått dit hän. Alla som har en situation där de kan flytta gapar bara att om de inte gynnas så flyttar de.

Rockstar-VD Carlsson på Northvolt sade att han lovats 80 miljarder av USA om han flyttade en planerad fabrik i Tyskland, till USA. (Ingen i USA kan tydligen göra batterier!) EU påstods behöva svara. Till slut har visst tyskarna ställt garantier. (Och sedan vinner kanske Trump/GOP valen och Carlsson får lång näsa utan gröna subventioner)

Det hela har bangat ur i en global kapplöpning där rika och storföretag bara försöker sko sig och komma undan skatt.

Jag tror inte ens svenska företag gillar det. Jag såg ett remissvar från Svenskt Näringsliv där de varnade för snedvriden konkurrens inom EU:s inre marknad och ett "global race for state subsidies" som jag vill minnas de skrev. (Fransmännen sitter nära EU och tar hem en hel del stöd vad jag tillfälligtsvis sett.) Konkurren upphör och en planekonomi skapas där statliga och EU-bidrag bestämmer vilka företag som gynnas.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-05-19 kl. 08:21.
Citera
2023-05-19, 08:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har gått dit hän. Alla som har en situation där de kan flytta gapar bara att om de inte gynnas så flyttar de.

Rockstar-VD Carlsson på Northvolt sade att han lovats 80 miljarder av USA om han flyttade en planerad fabrik i Tyskland, till USA. (Ingen i USA kan tydligen göra batterier!) EU påstods behöva svara. Till slut har visst tyskarna ställt garantier. (Och sedan vinner kanske Trump/GOP valen och Carlsson får lång näsa utan gröna subventioner)

Det hela har bangat ur i en global kapplöpning där rika och storföretag bara försöker sko sig och komma undan skatt.

Jag tror inte ens svenska företag gillar det. Jag såg ett remissvar från Svenskt Näringsliv där de varnade för snedvriden konkurrens inom EU:s inre marknad och ett "global race for state subsidies" som jag vill minnas de skrev. (Fransmännen sitter nära EU och tar hem en hel del stöd vad jag tillfälligtsvis sett.) Konkurren upphör och en planekonomi skapas där statliga och EU-bidrag bestämmer vilka företag som gynnas.

Samtidigt får man inte glömma att företagen verkar på en global marknad med hård konkurrens och att man är tvungen att se över sina villkor. Sverige har ju t ex tidigare kunnat konkurrera med billig och stabil el. Väldigt många företag är ju också lokalt förankrade och kan inte flytta globalt hur som helst.
Citera
2023-05-19, 08:42
  #18
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Samtidigt får man inte glömma att företagen verkar på en global marknad med hård konkurrens och att man är tvungen att se över sina villkor. Sverige har ju t ex tidigare kunnat konkurrera med billig och stabil el. Väldigt många företag är ju också lokalt förankrade och kan inte flytta globalt hur som helst.
Många kan inte flytta. Men när EU, pressen och storföretagen samkör så accepteras denna "utpressning" för att gynna företagen genom subventioner.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-05-19 kl. 08:52.
Citera
2023-05-19, 08:52
  #19
Medlem
Visst, belåningen är sääääääkert anledningen till att sveriges ekonomi går sämst i eu….🙄
Citera
2023-05-19, 08:53
  #20
Medlem
awoke11s avatar
Så är det väl.

Svenska medelklassen får betala för hela kalaset genom legaliserad stöld i form av arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms och alla andra gömda skatter som gör oss fattigare. Allt detta medans miljardföretagen betalar en bråkdel procentuellt.
Citera
2023-05-19, 09:04
  #21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det är för jävligt, dom skor sig på vanligt folk som tvingas belåna sig upp till nosspetsen, och när deras skeva investeringar i utlandet misslyckas kryper dom med mössan i handen till staten, som gladeligen öppnar plånboken och betalar…

Bankerna är lite som den där dammiga ungen ingen säger till eller ställer krav på, får fara fram hur dom vill och när det spårar ur sker det helt utan konsekvenser.

Enligt mig är det mer eller mindre öppen korruption att få göra sådana här kliv som politiker, vi minns alla Filippa Reinfeldt som inför öppen ridå tilläts våldtag stockholms läns landsting för att sedan gå över till något privat vårdbolag som gynnats av den rovlystna politiken…

Sist men inte minst, jag som småföretagare ska först och främst bara ge bort 25% av all min inkomst i form av moms, sedan ska jag betala kommunalskatt, arbetsgivaravgifter, vinstskatt om det mot förmodan är någonting kvar.

Fy fan, skit allltihopa, inför direktdemokrati och låt det svenska folket avgöra om vi ska ge bort tiotals miljarder till banker som gör bort sig gång på gång och utnyttjar lånekarusellen med vanligt folk som offer…
Tvingas folk att belåna sig? Det tror jag inte. Det är frivilligt.
Citera
2023-05-19, 09:21
  #22
Medlem
NitzerAc3s avatar
För politrukerna ger det ingen personlig vinning att företräda svenskarnas intresse, utan ska miljonerna börja trilla in på kontot och karriären utanför politiken ta fart, måste man företräda de som bestämmer i nomenklaturan, dvs Globohomopedoeliten


Det är på sådant vis tex anskrämliga korrupta personer som Jacinda Ardern gick från vanlig välbetald psykopatpolitiker, till ett portföljvärde på $25M på ett par år av plandemic, inte dåligt på en vanlig statsministerlön i ett liten obetydligt land..

Medans vanligt folk blev fattigare blev de politiker som promotade agendan rikare. Vissa som Arden med tusentals % över 2-3år.

https://www.sssamiti.org/jacinda-ardern-net-worth/
__________________
Senast redigerad av NitzerAc3 2023-05-19 kl. 09:30.
Citera
2023-05-19, 09:34
  #23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Skall man kalla kopplingen mellan banker och stat lobbying egentligen?

För nån vecka sedan stod en företrädare för Finansinspektionen i tv och sa (ungefär) att FI:s viktigaste uppgift var att rädda bankerna från att gå omkull.

Jag tror inte bankerna behöver lobbyister mot staten. De ÄR staten. Ebba Gröns "de sitter i samma båt" är förlegat, det sitter bara en person i den båten numera. Plus roddarna förstås.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-05-19 kl. 09:42.
Citera
2023-05-19, 09:50
  #24
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Skall man kalla kopplingen mellan banker och stat lobbying egentligen?

För nån vecka sedan stod en företrädare för Finansinspektionen i tv och sa (ungefär) att FI:s viktigaste uppgift var att rädda bankerna från att gå omkull.

Jag tror inte bankerna behöver lobbyister mot staten. De ÄR staten. Ebba Gröns "de sitter i samma båt" är förlegat, det sitter bara en person i den båten numera.
Ja det stämmer. Numera konkurrerar inte företagen om våra pengar utan vi konkurrerar om företagen med våra skattemedel.

T.o.m. SvT hade 2005 en bra version av Ebba Grön. Hela Kina-TV-serien blir allt mer aktuell.

https://www.youtube.com/watch?v=QVUgZtDU0oo&t=266s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in