Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-20, 17:38
Medlem
procentarns avatar
Tänker ni hoppa på en programmerarutbildning till hösten? Eller utbilda er till läkare, jurist eller något när yrket kanske inte finns kvar när ni efter 6 år är färdigutbildade?

Vad säger studievägledaren på eran ort?

Kan ju inte vara så kul att studera flera år och sedan är just det yrket hux flux borta och eran utbildning duger bara till att söka jobb på MC Donalds (om ens donkenjobb finns kvar snart vill säga).

Ja, hur planerar ni era utbildningar nu?
Citera
2023-05-20, 17:49
Medlem
OneTaps avatar
jobbar som städare. tror de e rätt lugnt :P
Citera
2023-05-20, 18:08
Medlem
Troligtvis kommer jag få en bättre utbildning med hjälp av AI istället för att stressa och känna massa tvång på en allmän utbildning.
Notera, inom IT.

Har lärt mig mest solo hemifrån när det kommer till IT, allmänna utbildningar är i mina ögon endast något som kan legitimera mig ifall det behövs för karriärmöjligheter.

Sedan har jag mina omständigheter som bidrar till min syn.
Citera
2023-05-20, 18:12
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Troligtvis kommer jag få en bättre utbildning med hjälp av AI istället för att stressa och känna massa tvång på en allmän utbildning.
Notera, inom IT.

Har lärt mig mest solo hemifrån när det kommer till IT, allmänna utbildningar är i mina ögon endast något som kan legitimera mig ifall det behövs för karriärmöjligheter.

Så AI:n ska utbilda dig, vara lärare åt dig..

Det låter inte som ett jobb som kommer finnas kvar om en AI ska utbilda dig.
Citera
2023-05-20, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Notera, inom IT.

IT-sektorn och speciellt kodare/utvecklare är ju dom som ligger risigast till när AI väl får upp flåset ordentligt.
Citera
2023-05-20, 19:48
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Det här är det dummaste jag har läst och den som på allvar tror att det är fel väg att utbilda sig till programmerare pga. AI är förmodligen alldeles för dum för att klara av utbildningen ändå så spelar väl egentligen ingen roll antar jag..
Citera
2023-05-20, 20:07
Medlem
kl4sseKocks avatar
Hoppas man är nära pensionsåldern då den dagen kommer.
Citera
2023-05-21, 03:59
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Rörmokare och tandläkare känns stabilt. Annars är det nog bara LHS, guld och bitcoin som gäller under de närmaste åren. Skål.

Citera
2023-05-21, 09:05
Medlem
Kottkompotts avatar
Jag är på första året på en programmeringsutbildning just nu, men kommer inte läsa vidare efter sommaren då jag tror att många delar av den kommer vara direkt föråldrade när jag tar examen.
Har dessutom fått ett deltidsjobb (svart, förvisso) på ett företag som växer ganska fort, så jag hoppas lite på att det kan gå framåt där.
Annars har jag kvar min heltidsanställning inom vården, även om lönen är lite sådär. Personlig assistans kommer inte att automatiseras närmsta fem åren iallafall, utom möjligen delvis. Men även om det skulle automatiseras i någon utsträckning så är det bara jag som har någon teknisk fallenhet alls på arbetsplatsen, och har bättre möjligheter att integrera jobbet med teknik.

Funderar på att ta en AI-kurs efter sommaren, men är tveksamt om jag har något studiemedel då det varit mycket runtom, så det har skitit sig med senaste två kurserna. Behöver nog komplettera dem innan det blir något vidare.

Hursomhelst så kan jag redan vara ganska produktiv med de verktyg som finns till hands.
Visst, det är inte alltid bästa praxis jag följer, men jag gör grejer som fungerar, och det är gott nog.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-05-21 kl. 09:08.
Citera
2023-05-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Så AI:n ska utbilda dig, vara lärare åt dig..

Det låter inte som ett jobb som kommer finnas kvar om en AI ska utbilda dig.

Hur menar du nu?

Jag har mina personliga anledningar varför jag potentiellt skulle föredra en AI, det betyder inte att jag säger att det passar till alla:
Citera
2023-05-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Visst, det är inte alltid bästa praxis jag följer, men jag gör grejer som fungerar, och det är gott nog.

Precis så, det som fungerar för dig är guld värt att veta och sedan anpassa dig mer till det bättre med tiden. Det är din egen väg att gå och du kommer se vad som är bäst för dig inom att lära sig!
Citera
2023-05-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
jobbar som städare. tror de e rätt lugnt :P

Hur känner du för att robotdammsugare börjar automatiseras, ser du det som ett verktyg som underlättar ditt jobb eller tror du att det är en indikation på att ditt jobb kommer bli mer och mer utpushat genom maskiner och AI?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in