Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-05-08, 20:39
Medlem
Jag gick förbi huset idag med min son. Vi skulle spela lite boll. Bara SOMALIER överallt. Vad gick snett i Sverige?

Det är Högbovägen 7. Finns trappor upp på sidan mot huset. Ser tillplattat ut i busken. Såg inget blod. Men adressen stämmer .
Citera
2023-05-08, 20:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broddbokid
Jag gick förbi huset idag med min son. Vi skulle spela lite boll. Bara SOMALIER överallt. Vad gick snett i Sverige?

Det är Högbovägen 7. Finns trappor upp på sidan mot huset. Ser tillplattat ut i busken. Såg inget blod. Men adressen stämmer .

Området kallas Lilla Somalia så ja, det finns somalier där.
Citera
2023-05-08, 22:04
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Något jag hade i åtanke när vi funderade på lägenhet eller hus, att risken att dö av fallskador minskas med 100% om man bor i det senare.

Säg inte det, när jag var 16 och hade fått i mig en halvliter brännvin (fy fan vad vidrigt) skulle jag ta emot nycklar som någon kastade upp till andra våningen

Nu är jag visserligen inte död såvitt jag kan förstå, men nog fan var det en jävla ”tur” att jag landade på rygg och inte skallen

Med det sagt har du rätt i att det är större chans, men däremot är det nog lätt att vaggas in i en falsk trygghet med småbarn i tvåvåningsvillor, att man lämnar fönstret öppet på ett sätt man sällan gör i lägenheter
Citera
2023-05-09, 05:52
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

Fortfarande Hästskobacken 7 som det har skrivits om i tråden.
Citera
2023-05-09, 23:47
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Även villor har balkonger några meter ovan marknivå

Du menar att risken för att dö inte minskar om du ramlar ifrån balkongen ifrån övervåningen på villan, kontra 4:e våningen på miljonprojektet?
Citera
2023-05-19, 11:55
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter mycke med 3,5m då takhöjden i en normal villa är ca 2,4m. Tillkommer bottensockel men den finns ju bara på första våningen och sen har vi tak/golv till nästa våning.
Max 2,60 + sockel skulle jag säga så från fjärde våningen mellan 10-11m + höjd till fönster.
Hade barnet tur och landade i buskage som många har längs husen så kan det dämpa fallet rätt bra men fortfarande riktigt illa och risk att barnet dör eller får bestående men.

Fast man glömmer ofta bort materialet emellan, jag tyckte också det lät högt, men det är högre än man tror. Jag bor 2 våningar, från min fönsterbräda är det nästan exakt 8 meter till marken. Är __inte__högt till tak. I husen som byggs ”idag” (1990-talet och framåt) borde inte vara lägre.
Citera
2023-05-19, 12:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Fast man glömmer ofta bort materialet emellan, jag tyckte också det lät högt, men det är högre än man tror. Jag bor 2 våningar, från min fönsterbräda är det nästan exakt 8 meter till marken. Är __inte__högt till tak. I husen som byggs ”idag” (1990-talet och framåt) borde inte vara lägre.

Ok, du kanske har rätt, är nog högre än man tror.
Citera
2023-05-19, 16:42
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Något jag hade i åtanke när vi funderade på lägenhet eller hus, att risken att dö av fallskador minskas med 100% om man bor i det senare.
Markplan?
Du får gärna visa källa
Blir en herrans olyckor när folk renoverar och ramlar från stegar
Citera
2023-05-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Fortfarande Hästskobacken 7 som det har skrivits om i tråden.

Man kan nog ta sig till huset från båda vägar.
Citera
2023-05-22, 05:19
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Man kan nog ta sig till huset från båda vägar.

Va? Läs vad jag svarade på.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in