Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-22, 15:08
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Jag håller med i det du säger men i den här takten så är det ganska enkelt att speciellt som nybörjare att ta hjälp av AI vid kodning, troligtvis beror det likaså på vilken man använder.

Att sitta och vänta in en ruskigt bra AI samt att ta hjälp av olika discord grupper och dylikt är extremt bra att ha till hands, men självfallet hade det optimala vara att ha någon som man kan prata direkt med.
Jag ställer ofta riktigt dumma frågor så har svårt att ställa mina frågor då personen som hjälper kommer liksom tröttna... en AI däremot kan jag dumma mig med hur mycket som helst
Haha ja du har en poäng.. Så länge man är medveten om AIns begränsningar och vet vad man kan förvänta sig så har den vissa fördelar. Chatgpt är säkert ett väldigt bra komplement till tex. stackoverflow, särkilt som nybörjare inom programmering för att få svar på enklare frågor och koncept.
Citera
2023-05-22, 15:10
Medlem
Programmering är absolut inget framtidsyrke. Är det något AI tar över så är det programmering.

1. Otroligt smarta aspergare skapar AI

2. AI skapar AI som kan sköta aspergarnas programmering

3. Aspergarna står där utan jobb och fattar ingenting, då konsekvenstänk inte är deras styrka precis.
Citera
2023-05-22, 15:14
Medlem
brianmolkos avatar
Vilka yrken och utbildningar ersätts av AI?
Går ni en utbildning och blir något ni inte vill bli ?
Borde inte en del känna sig hotade av deras jobb ersätts av andra personer som jobbar med annan lön?
Typ svåra jobb, vägar byggen osv
Citera
2023-05-22, 15:41
Medlem
HomoDeuss avatar
AI är en fluga

Människor som inte har en aning om vad systemutveckling handlar om tror att AI kommer ersätta systemutvecklare.

Det här är högnivåspråkens införande 2.0.

Och bara okunniga fattar inte innebörden av det.
Citera
2023-05-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
AI är en fluga

Människor som inte har en aning om vad systemutveckling handlar om tror att AI kommer ersätta systemutvecklare.

Det här är högnivåspråkens införande 2.0.

Och bara okunniga fattar inte innebörden av det.

Systemutvecklare kommer inte att försvinna men arbetet i sig kommer förändras pga AI, precis som allt annat i princip.
AI kommer finnas som verktyg som komplement och ja det kommer ta flera arbetsplatser inom olika sektorer, dock kommer det erbjudas nya jobb inom nya områden som är kopplat med AI likaså.

Om något så kommer systemutvecklare bli ännu mer efterfrågat speciellt de som hanterar AI delar av arbeten, samt maskinvarutestare.
En AI kan även hjälpa till med i medicinska utvärderingar och dylikt.

Tror ingen i tråden har sagt att AI kommer ta bort yrket som systemutvecklare, förstår inte varför flera sitter och säger "fan vad dumma folk är i tråden är som säger att AI kommer ta över systemutvecklande jobb" när ingen har påstått det, däremot kommer det ske förändringar och arbeten inom olika branscher kommer minska deras behov pga AI och även utökas.
Citera
2023-05-22, 23:58
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Systemutvecklare kommer inte att försvinna men arbetet i sig kommer förändras pga AI, precis som allt annat i princip.
AI kommer finnas som verktyg som komplement och ja det kommer ta flera arbetsplatser inom olika sektorer, dock kommer det erbjudas nya jobb inom nya områden som är kopplat med AI likaså.

Om något så kommer systemutvecklare bli ännu mer efterfrågat speciellt de som hanterar AI delar av arbeten, samt maskinvarutestare.
En AI kan även hjälpa till med i medicinska utvärderingar och dylikt.

Tror ingen i tråden har sagt att AI kommer ta bort yrket som systemutvecklare, förstår inte varför flera sitter och säger "fan vad dumma folk är i tråden är som säger att AI kommer ta över systemutvecklande jobb" när ingen har påstått det, däremot kommer det ske förändringar och arbeten inom olika branscher kommer minska deras behov pga AI och även utökas.

Du får nog läsa lite bättre då. Eller kanske be ngn AI hjälpa dig.
Citera
2023-05-23, 00:31
Medlem
Citat:
Du får nog läsa lite bättre då. Eller kanske be ngn AI hjälpa dig.

Utveckla
Citera
2023-05-23, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Det här är det dummaste jag har läst och den som på allvar tror att det är fel väg att utbilda sig till programmerare pga. AI är förmodligen alldeles för dum för att klara av utbildningen ändå så spelar väl egentligen ingen roll antar jag..

Du har missuppfattat AI. AI kan programspråk bättre än människor redan idag. Programmerare är inget framtidsyrke. Försäkringsbolag kommer att kräva att AI kör din bil inom 5-10 år då den kör flera hundra procent säkrare än vad en människa gör. Chafför är inget bra yrkesval det heller. AI kommer att ta 50% av alla jobb inom ett decennium. Elon Musk sa att produktionen av roboten Optimus kommer att vara större än Teslas biltillverkning i framtiden. AI är på väg att få en kropp, ögon, öron och näsa och göra saker bättre, fortare och smartare än en människa och sover aldrig.
Citera
2023-05-23, 09:48
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Utveckla

Med "läsa lite bättre" menades att du kunde läsa texterna i de andra inläggen igen. Jag har iofs den fula ovanan att bara skumma igenom inlägg och missa info jag med, så egentligen var det lite drygt av mig att skriva som jag gjorde. Men din halvfula avslutande kommentar triggade mig. Ja ja.. vi är alla bara människor, även om vissa är aspbergare.

Här ett inlägg som menade att systemutvecklare skulle ersättas av AI. Finns liknande påståenden på andra ställen med och är återkommande i trådar om AI.

Citat:
Ursprungligen postat av SethEnslow
IT-sektorn och speciellt kodare/utvecklare är ju dom som ligger risigast till när AI väl får upp flåset ordentligt.
Citera
2023-05-23, 10:49
Medlem
Citat:
Med "läsa lite bättre" menades att du kunde läsa texterna i de andra inläggen igen. Jag har iofs den fula ovanan att bara skumma igenom inlägg och missa info jag med, så egentligen var det lite drygt av mig att skriva som jag gjorde. Men din halvfula avslutande kommentar triggade mig. Ja ja.. vi är alla bara människor, även om vissa är aspbergare.

Här ett inlägg som menade att systemutvecklare skulle ersättas av AI. Finns liknande påståenden på andra ställen med och är återkommande i trådar om AI.

Nåväl, jag missade väl någon kommentar.. kände kanske att folk reagerade på mitt inlägg och tog det som att de menade att jag sa att systemutvecklare kommer bli förintade/tillintetgörande av AI därav mitt svar.

I vilket fall de som känner av AI är väl inom kundtjänst och även inom skolorna där elever tar mycket hjälp av AI.
Som någon skrev tidigare i denna tråd eller annan, AI kommer hjälpa samt ersätta arbetare i de arbetsuppgifterna som är mer enkla av sig tror det kan vara riktigt bra för hela världen så att de tyngre och mer ansvarsfulla uppgifterna blir omhändertagna av människor som har mer energi till det och på så sätt på mer kvalité i dessa yrken.

Frågan i mitt huvud blir vad händer i framtiden, låt oss säga om 100 år, blir det en massa nya 'enkla' jobb över till lågutbildade människor eller kommer det bli en slags universal income då en del av populationen kommer vara arbetslösa?

I vilket fall tror jag att överlag så kommer detta hjälpa mänskligheten med enormt mycket.. och även om människor redan nu säger att en AI aldrig kommer fungera som en lärare (även om det inte blir en optimal sådan) så tror jag starkt på att det kommer hända, säkerligen som en assistent till mänsklig lärare.
Tänker bara på hur en AI redan idag skulle kunna ta texter och rätta inlämningar på större texter och gå igenom de punkter som behöver vara med för att få godkänt, det skulle underlätta enormt mycket för en lärare så att sedan läraren kan fokusera på de som inte fick godkänt och se vad som gick fel på så sätt får de barn som behöver det mer fokus (men ja, negativa är ju att de som blir godkända kanske inte får mänsklig re-inforcement i form av approval osv)

Tror också att många kommer få stryk av AI i början av denna våg, redan nu kan man se tusentals som blir av med jobb och en del av anledningarna verkar vara AI, se länk:
https://www.forbes.com/sites/bernard...h=5554f1c22b67

Det verkar vara flera anledningar till varför alla stora företag drar ner på personal i tusental och AI/Automation är en av faktorerna men också annat men det är en klar indikering på att AI redan nu börjar ändra arbetsmarknaden, man nämner också vilka sorts jobb som har fått mest stryk beroende på företag och då nämner man HR/talent sourcing och även programvaruutveckling/systemutveckling.

Citat:
while HR and talent sourcing were most affected at Microsoft and Meta, at Google and Twitter, it was software engineers who took the brunt of the cuts.
Notis igen: Det är inte enbart AI som är faktorn till de stora uppsägningarna.
Senast redigerad av Itibixi 2023-05-23 kl. 10:55.
Citera
2023-05-23, 17:16
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Nåväl, jag missade väl någon kommentar.. kände kanske att folk reagerade på mitt inlägg och tog det som att de menade att jag sa att systemutvecklare kommer bli förintade/tillintetgörande av AI därav mitt svar.

I vilket fall de som känner av AI är väl inom kundtjänst och även inom skolorna där elever tar mycket hjälp av AI.
Som någon skrev tidigare i denna tråd eller annan, AI kommer hjälpa samt ersätta arbetare i de arbetsuppgifterna som är mer enkla av sig tror det kan vara riktigt bra för hela världen så att de tyngre och mer ansvarsfulla uppgifterna blir omhändertagna av människor som har mer energi till det och på så sätt på mer kvalité i dessa yrken.

Frågan i mitt huvud blir vad händer i framtiden, låt oss säga om 100 år, blir det en massa nya 'enkla' jobb över till lågutbildade människor eller kommer det bli en slags universal income då en del av populationen kommer vara arbetslösa?

I vilket fall tror jag att överlag så kommer detta hjälpa mänskligheten med enormt mycket.. och även om människor redan nu säger att en AI aldrig kommer fungera som en lärare (även om det inte blir en optimal sådan) så tror jag starkt på att det kommer hända, säkerligen som en assistent till mänsklig lärare.
Tänker bara på hur en AI redan idag skulle kunna ta texter och rätta inlämningar på större texter och gå igenom de punkter som behöver vara med för att få godkänt, det skulle underlätta enormt mycket för en lärare så att sedan läraren kan fokusera på de som inte fick godkänt och se vad som gick fel på så sätt får de barn som behöver det mer fokus (men ja, negativa är ju att de som blir godkända kanske inte får mänsklig re-inforcement i form av approval osv)

Tror också att många kommer få stryk av AI i början av denna våg, redan nu kan man se tusentals som blir av med jobb och en del av anledningarna verkar vara AI, se länk:
https://www.forbes.com/sites/bernard...h=5554f1c22b67

Det verkar vara flera anledningar till varför alla stora företag drar ner på personal i tusental och AI/Automation är en av faktorerna men också annat men det är en klar indikering på att AI redan nu börjar ändra arbetsmarknaden, man nämner också vilka sorts jobb som har fått mest stryk beroende på företag och då nämner man HR/talent sourcing och även programvaruutveckling/systemutveckling.

Notis igen: Det är inte enbart AI som är faktorn till de stora uppsägningarna.

Håller med dig i mycket. Problemet med mångas inställning till VLLM'er (som t.ex ChatGPT) är att folk verkligen köpt babblet om det dessa dels är intelligenta, och dels att de är korrekta.

Vad folk behöver förstå är att dessa verktyg är språkimitatörer, inte AI. De förstår egentligen ingenting (även om det verkar så när man skriver till dem). De besitter ingen intelligens. Och de kan egentligen inget annat än att statistiskt räkna ut vad som är bra ord att skriva ut, baserat på vad användaren själv formulerat.

Underlaget för den statistiska beräkningen är materialet den är "tränad" på. Så.. "skit in - skit ut". Och mycket riktigt.. svaren man får från dessa modeller är inte tillförlitliga. VLLM'er kan bäst ses som gränssnitt till sökmotorer, där kommunikationen utgörs av ett naturligt språk. Och precis som du inte kan ta svarsresultaten i en googlesökning för givet utan att verifiera innehållet på något sätt, så gäller det samma för de svar du får från ChatGPT.

Därav att de flesta jobb inte kommer att ersättas av ChatGPT. Det kommer för en väldigt lång tid framöver krävas mänskliga mellanhänder i kommunikationen mellan slutanvändare och datakällor. Speciellt så i situationer där fel information kan få ödesdigra effekter. T.ex för företag som riskerar att bli stämda om en chatBot lämnar fel info.

Som du skriver så kommer däremot dessa verktyg att hjälpa oss i otroligt många sammanhang. T.ex att göra det lättare att inhämta information. Eller lättare att generera bolierplate texter, så som t.ex för enklare kod. Vi kommer alltså att bli produktivare m.h.a dessa verktyg och det är skitbra.

Argumenten man hör nu är de samma som på 80 och 90-talen när automatiseringen kom. Folk skulle bli av med jobb. Programmerare skulle rationalisera bort sig själva. Etc etc. Det blev inte riktigt så.

Så jag tror att fler jobb kommer att skapas av det här, inte färre. Nya funktioner, nya roller.

Men det blir lite stökigt och osäkert i en övergångsperiod medan företag känner sig fram och försöker landa i hur man bäst använder verktygen.
Senast redigerad av HomoDeus 2023-05-23 kl. 17:20.
Citera
2023-05-23, 22:09
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du har missuppfattat AI. AI kan programspråk bättre än människor redan idag. Programmerare är inget framtidsyrke. Försäkringsbolag kommer att kräva att AI kör din bil inom 5-10 år då den kör flera hundra procent säkrare än vad en människa gör. Chafför är inget bra yrkesval det heller. AI kommer att ta 50% av alla jobb inom ett decennium. Elon Musk sa att produktionen av roboten Optimus kommer att vara större än Teslas biltillverkning i framtiden. AI är på väg att få en kropp, ögon, öron och näsa och göra saker bättre, fortare och smartare än en människa och sover aldrig.
Nej AI "kan" inte programmeringsspråk i sig utan pusslar ihop vad den har lärt sig från sin träningsdata under inlärningen. Problemet med detta är att den saknar djupare förståelse för programmering vilket blir väldigt tydligt om man ber den göra något mer avancerat och den gör även grova missar på enklare kod. Visst kan den göra någon flashig liten kodsnutt som verkar väldigt imponerande för någon utan programmeringskunskap själv (som dig antar jag). Men att den skulle skriva kod som är bra nog för produktion, eller ens ha möjlighet att ta till sig en så vag uppgift man får som mjukvaruutvecklare, är bara idiotiskt. Det är väldigt sällan någon ger dig en klar tydlig uppgift som är enkel nog för en AI att lösa.

Då jag har jobbat med både AI och inom bilindustrin så är ditt påstående skrattretande. Självkörande bilar idag har extremt stora svårigheter att tyda en hel del mer eller mindre komplicerade trafiksituationer och ett väldigt stort problem är att AIn i sig är extremt svår att förutse hur den agerar då det i princip är en svart låda som du matar in lite information i och hoppas att det går bra. Tesla är inte helt övertygande från vad jag sett/hört även om många väldigt gärna vill övertyga sig själva om motsatsen.

Allt du säger om AI gör det enkelt för mig att förstå hur lite du faktiskt vet om AI och teknologin som bygger upp den. Att du sen nämner Elon Musk är rent ut sagt skrattretande då det inte finns en större dåre i den här branschen. Allt han säger eller gör är endast för att höja värdet på sina företag samt produkter och det är endast de mest okunniga som hyllar honom som en gud. Du har tyvärr helt missuppfattat AI och gått på hypen. Det är inte den magiska teknologin som kommer göra livet på jorden till ett paradis inom de närmsta 10 åren. Men det är fint att oskuldsfulla människor som dig kan får drömma..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in