Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Med "läsa lite bättre" menades att du kunde läsa texterna i de andra inläggen igen. Jag har iofs den fula ovanan att bara skumma igenom inlägg och missa info jag med, så egentligen var det lite drygt av mig att skriva som jag gjorde. Men din halvfula avslutande kommentar triggade mig. Ja ja.. vi är alla bara människor, även om vissa är aspbergare.
Här ett inlägg som menade att systemutvecklare skulle ersättas av AI. Finns liknande påståenden på andra ställen med och är återkommande i trådar om AI.
Nåväl, jag missade väl någon kommentar.. kände kanske att folk reagerade på mitt inlägg och tog det som att de menade att jag sa att systemutvecklare kommer bli förintade/tillintetgörande av AI därav mitt svar.
I vilket fall de som känner av AI är väl inom kundtjänst och även inom skolorna där elever tar mycket hjälp av AI.
Som någon skrev tidigare i denna tråd eller annan, AI kommer hjälpa samt ersätta arbetare i de arbetsuppgifterna som är mer enkla av sig tror det kan vara riktigt bra för hela världen så att de tyngre och mer ansvarsfulla uppgifterna blir omhändertagna av människor som har mer energi till det och på så sätt på mer kvalité i dessa yrken.
Frågan i mitt huvud blir vad händer i framtiden, låt oss säga om 100 år, blir det en massa nya 'enkla' jobb över till lågutbildade människor eller kommer det bli en slags universal income då en del av populationen kommer vara arbetslösa?
I vilket fall tror jag att överlag så kommer detta hjälpa mänskligheten med enormt mycket.. och även om människor redan nu säger att en AI aldrig kommer fungera som en lärare (även om det inte blir en optimal sådan) så tror jag starkt på att det kommer hända, säkerligen som en assistent till mänsklig lärare.
Tänker bara på hur en AI redan idag skulle kunna ta texter och rätta inlämningar på större texter och gå igenom de punkter som behöver vara med för att få godkänt, det skulle underlätta enormt mycket för en lärare så att sedan läraren kan fokusera på de som inte fick godkänt och se vad som gick fel på så sätt får de barn som behöver det mer fokus (men ja, negativa är ju att de som blir godkända kanske inte får mänsklig re-inforcement i form av approval osv)
Tror också att många kommer få stryk av AI i början av denna våg, redan nu kan man se tusentals som blir av med jobb och en del av anledningarna verkar vara AI, se länk:
https://www.forbes.com/sites/bernard...h=5554f1c22b67
Det verkar vara flera anledningar till varför alla stora företag drar ner på personal i tusental och AI/Automation är en av faktorerna men också annat men det är en klar indikering på att AI redan nu börjar ändra arbetsmarknaden, man nämner också vilka sorts jobb som har fått mest stryk beroende på företag och då nämner man HR/talent sourcing och även programvaruutveckling/systemutveckling.
Citat:
while HR and talent sourcing were most affected at Microsoft and Meta, at Google and Twitter, it was software engineers who took the brunt of the cuts.
Notis igen: Det är
inte enbart AI som är faktorn till de stora uppsägningarna.