2023-05-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag avser alltså de där simpla textchattarna med olika rum där man bara kunde skriva in ett alias och hoppa in i diskussionen. Som Everyday Javachat, Passagens chat, internationella Parachat m.fl.

Det var ett kul sätt att lära känna nya människor på, och lite kul att trolla och låtsas vara någon man inte var. En del sådana chattar finns väl kvar än idag, men jag kan sakna utbudet av dem som var då.

De var bra, i början. När man kunde känna typ alla på Passagen tex. IRC, en del bra utländska chatter gav mycket med. Kändes oftare mer äkta och ärligt då. Tycker det försvann när var man kom in på internet… (jag minns tydligt hur alla mina klasskompisar då satt som fågelholkar och dömde ut mig som galen när jag pratade om internet och email… )
Citera
2023-05-25, 19:16
Medlem
Torget.se fanns ju också.
Citera
2023-05-25, 19:23
Medlem
Även Flashback startade som en chatkanal på EFNet/IRCNet innan forumet skapades.

En gemytlig samling hackers, nazister, raveare och knarkare mm.

https://web.archive.org/web/19970126...shback.se/irc/
Citera
2023-05-25, 20:01
Medlem
Jag saknar dessa chattar.
Idag går allt ut på att man skall visa en bild på sig själv o sedan knulla.
Man kan inte längre bara träffa slumpmässigt folk o prata om allt mellan himmel o jord.
Idag får man 0,2 sekunder och har man inte gjort den andre kåt på den tiden så blir man utbytt.
Citera
2023-05-25, 20:04
Avstängd
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Fick knulla mycket tack vara Aftonbladet chat.
Gillade mIRC också. Fanns en bättre verison av mIRC skapat av någon annan programmerare men den blev inte så populär även fast det var mer funktioner. Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet hette, för mig det var grönt.

Jag med. Just Aftonbladet chat har jag säkert skördat 15 st ungslidor ifrån.
Vi var pionjärer
Citera
2023-05-25, 20:21
Medlem
Alltså, som någon annan nämnde innan så finns ju faktiskt IRC fortfarande kvar och används, om än inte i lika stor utsträckning / av lika många procentuellt. Men jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt finns fler på IRC idag än för 20 år sedan helt enkelt pga fler är online idag totalt sett.

Sen suckar jag nästan dagligen åt alla "moderna" tjänster som Discord och Slack jag tvingas använda på jobbet. De är ju för fan bara en propritär webb-baserad kopia av IRC med lite grafiska emojis och stöd för bilder... Varför inte bara använda orginalet istället?
Citera
2023-05-25, 20:39
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Känner igen det där. Man kunde ju verkligen lura folk. Vet att jag en gång låtsades vara kvinna och stämde träff med en äldre man och angav tid och plats. Han gick verkligen på det

Hahaha den mannen måste ju blivit duktigt besviken
Citera
2023-05-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Hahaha, bra trådstart!!

Jag och min syster brukade sitta och driva med folk på aftonbladets chatt för att ragga upp gubbar. Sen när de ville ha telefonsex eller liknande så gav vi dem våra kompisars hemnummer istället.

Det var många av våra vänner som blev nedringda av kåta gubbar. Det hade vi fruktansvärt roligt åt.

Själv blev jag bannad på aftonbladets chat som hette Stallet (tror jag) 😄
Citera
2023-05-25, 21:36
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Lunarstorm hade också en chatt. Var ju så kul att prata med folk som man direkt inte visste exakt allt om och fick ta reda på saker efterhand som tiden gick så att säga

Good times!
Citera
2023-05-25, 21:49
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Har många roliga minnen från TV 1000:s chat i slutet av 90-talet. Jag och några kompisar brukade trolla som fan där.

Idag kan det vara svårt att föreställa sig hur primitivt det faktiskt var jämfört med idag: ingen som helst registering eller begränsning, bara att hoppa in och härja runt. Ibland var det folk som spammade enorma textmassor på repeat, minns särskilt några som bombarderade chatten med slumpade bokstäver eller tusentals pi-decimaler så att allt annat drunknade i ett hav av skit.
Citera
2023-05-25, 22:00
Medlem
Jag träffade min första flickvän på Afonbladet chatt som jag hade ett on off förhållande med i 4 år.
Citera
2023-05-25, 22:00
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Själv blev jag bannad på aftonbladets chat som hette Stallet (tror jag) 😄

Hur lyckades du med det?

Kommer inte riktigt ihåg hur det funkade. Men man gjorde väl ett nick och lite så, sen var det bara att välja ett chattrum och dra igång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in