Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-29, 22:55
Medlem
Vet ngn vad gärningsman heter ?
Citera
2023-05-29, 23:52
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Jaså-var det vid centralbadet mordet skedde. Ganska öppet där och passerar mycket folk kvällstid.

(Inte jättelångt därifrån-vid stora torget skedde också ett mord i början på 80-talet då en iranier sköts då han satt på en bänk tror jag. Var väl relaterat till hans motstånd mot regimen i Iran . Ursäkta off topic)
Citera
2024-12-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Vet ngn vad gärningsman heter ?

Jag vet inte om namnet Muhammed Dahir ringer nån klocka hos någon? Han är iallfall listad som medverkande i dokumentären "Bilder från Säter - hos de farliga männen"(1986).

Är det någon som har denna dokumentär på nån gammal vhs-kasset? Är även intresserad av uppföljaren "De farliga männen på Säter" (1996).
Citera
2024-12-17, 21:02
Medlem
Dubbelpost
Senast redigerad av KrimHist 2024-12-17 kl. 21:03. Anledning: Dubbelpost..mod får gärna ta bort
Citera
2024-12-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag vet inte om namnet Muhammed Dahir ringer nån klocka hos någon? Han är iallfall listad som medverkande i dokumentären "Bilder från Säter - hos de farliga männen"(1986).

Är det någon som har denna dokumentär på nån gammal vhs-kasset? Är även intresserad av uppföljaren "De farliga männen på Säter" (1996).

Folk har sökt dom i många år, verkar vara helt kört där.
Citera
2024-12-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Folk har sökt dom i många år, verkar vara helt kört där.

Ja tyvärr, jag är en av dom som sökt i säkert 10 år. Har även skrivit till Noomi Liljefors som gjort dokumentärerna samt till SVT. Knäpptyst.
Citera
2024-12-19, 20:36
Medlem
Länkar lite artiklar från lokaltidningen vid tiden för dådet.
Och en bild från svenskagravar.se på var Ingrid Ericsson ligger begravd. Det bör iaf vara hon då dödsdatum och ålder stämmer, hittar ingen annan Ingrid Ericsson/Eriksson. Om det är hon så var hon från Luleå. Hittar ingen dödsannons.

LÄNK : https://imgur.com/a/wHIYGiO
Senast redigerad av KrimHist 2024-12-19 kl. 21:14. Anledning: Tog bort bilden på MD som inte har med detta att göra.
Citera
2024-12-19, 20:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Länkar lite artiklar från lokaltidningen vid tiden för dådet samt vad som måste vara en bild på GM Mohammed Dahir. Denna bild är från dokumentären "Bilder från Säter - hos de farliga männen (1986).

Om det stämmer som någon skrev att han var den enda svarta på avdelningen och att han satt för detta dåd så är det han!

Och en bild från svenskagravar.se på var Ingrid Ericsson ligger begravd. Det bör iaf vara hon då dödsdatum och ålder stämmer, hittar ingen annan Ingrid Ericsson/Eriksson. Om det är hon så var hon från Luleå. Hittar ingen dödsannons.

Någon som kan bekräfta eller dementera dessa uppgifter?

LÄNK : https://imgur.com/a/mQBhPHA
M D var ej GM i detta fall. M D var äldre, från Somalia och satt för mordförsök.
Ericsons baneman placerades på Västervik, ej Säter. Domen mot Ericsons mördare hade f ö inte meddelats när TV-programmet Bilder från Säter sändes för första gången.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2024-12-19 kl. 20:47.
Citera
2024-12-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
M D var ej GM i detta fall. M D var äldre, från Somalia och satt för mordförsök.
Ericsons baneman placerades på Västervik, ej Säter. Domen mot Ericsons mördare hade f ö inte meddelats när TV-programmet Bilder från Säter sändes för första gången.

Tack för den infon Ettsjutretton! Då kan jag släppa den gubben. Har du någon info om GM i detta dåd? Blev han utvisad?

Du råkar inte ha kvar bilden på Ingrid?
Citera
2024-12-19, 21:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Tack för den infon Ettsjutretton! Då kan jag släppa den gubben. Har du någon info om GM i detta dåd? Blev han utvisad?

Du råkar inte ha kvar bilden på Ingrid?
Han var 27 år gammal och hemmahörande i Etiopien. Han skrevs ut och utvisades någon gång på 1990-talet, om jag inte minns fel. Jag minns dock klart att han inte motsatte sig yrkandet på utvisning. Tvärtom, han menade att vistelsen i Sverige kraftigt förvärrat hans psykiska mående och att han längtade hem.
Citera
2024-12-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han var 27 år gammal och hemmahörande i Etiopien. Han skrevs ut och utvisades någon gång på 1990-talet, om jag inte minns fel. Jag minns dock klart att han inte motsatte sig yrkandet på utvisning. Tvärtom, han menade att vistelsen i Sverige kraftigt förvärrat hans psykiska mående och att han längtade hem.

Ok, ändå något positivt. Att han inte blev kvar här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in