Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-01, 08:28
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Frnekar du att det r albanerna som gjort detta frst och att du samt judarna har fel uppfattning kring vad som hnt?

Ja
Citera
2023-06-01, 08:34
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag fljde inte detta d. Men gr det att kort frklara varfr man inte bara delade efter etnisk majoritet? D hade man vl sluppit dessa problem? Mste man kriga om allt? Var Bildt inblandad? (FN-medlaren Bildt: "Ukrainakriget kommer att avgras p slagfltet." )

Man borde ha delat Ryssland och Ukraina efter etnicitet ocks och sluppit problemen i Donbas. (Men dr stder vstmakterna nu centralstyret frn Kiev, som redan ppekats i trden.)

Men Kosovo var en del av Serbien frn brjan och varit det sen urminnes tider.

Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Innan turkarna har serbien ockuperat kosovo i can 200 r totalt sett och 100 r efter turkarna. Romarriket, byzantiska riket, turkarna, bulgarerna. Alla dessa hade/har strre rtt att hvda kosovo.

Serberna har ingen rtt. Det enda som innan antiken fram tills nu varit synonymt med Kosovo r albaner. Vare sig du gillar det eller inte.

Nej, Serbien ockuperade inte Kosovo, Kosovo har alltid varit en del av Serbien. Du hittar bara p din knarkalban.

Kosovo r inte synonymt med Albaner. Enda orsaken till att Kosovo r som det r idag r pga att Cinton ville bomba fr att dra uppmrksamhet frn sin sexskandal.
Citera
2023-06-01, 08:43
Medlem
wwrs avatar
Jag fljde inte detta d s jag frgar bara.

r det inte mjligt att Lewinsky-affren konstruerats fr att frska frklara hur USA stter NATO i krig utan att varken ngot medlemsland blivit angripet eller FN stder kriget? Det kom ju t.o.m. ut en film om detta (Wag the Dog) innan det intrffade!

Jag r inte sker p tidsrelationen, men r inte detta mjligt. Jag vill helst bara ha svar p om detta r mjligt tidsmssigt och om dessa fakta stmmer. Huruvida det r troligt kan man skert bedma olika.
Senast redigerad av wwr 2023-06-01 kl. 08:52.
Citera
2023-06-01, 09:13
Medlem
olvrdos avatar
Jag vet inte vem som har rtt eller fel i den hr konflikten, men oavsett det respekterar jag serberna eftersom de faktiskt bryr sig. Det r s hr mnniskor reagerar nr de knner sig orttvist behandlade, inte som svenskar som kallar sina brder och systrar fr rasister och aldrig vgar ta konflikten.

Jag kan frestlla mig en framtid dr Malm skulle kunna bli en tillflyktsort fr terrorister som planerar attacker runt om i Europa. Trots detta tror jag inte att ngon svensk skulle agera. Inte ens om vra korrupta politiker skulle ge Malm miljarder i bistnd fr att undvika en total kollaps. Jag tvivlar p att svensken skulle bry sig ens d.

Det vi ser i Sverige r inte normalt! Det r svrt att greppa hur ett folk kan frnedras s brutalt i sitt eget land, samtidigt som de ocks tyngs av brdan att bekosta allt som ervrarna krver, utan att visa ngon reaktion.
Citera
2023-06-01, 10:00
Medlem
USA:s ambassadr i kosovo skyller allt p albanerna. Frn deras hemsida:

Citat:
Ambassador Hovenier: Thanks for joining me. I know theres a lot of interest in how the United States is seeing the current situation in the North, and I wanted to speak to that. So we are deeply concerned about the situation in the north right now. We believe this to be a crisis that was unnecessary. This was a crisis that from our perspective, was unnecessary. The operation that took place on Friday to obtain access to municipal buildings through forcible means was not coordinated with the United States. When we became aware of it, we advised strongly against it, because we anticipated consequences that we are now seeing.

We believe it has been a reputationalits had negative reputational impacts for Kosovo

Citat:
I have to say that at this moment of time, we have asked Prime Minister Kurti very directly to take immediate steps to achieve a de-escalation in the North. He has not been responsive to those requests. So we are considering what our other actions will be.

I would have to say that this moment in time you wont find a lot of enthusiasm on the part of the United States to respond to some of Kosovos other interests, such as engaging with non-recognizers or working actively to advance Kosovos European or Euro-Atlantic trajectory.

Citat:
We are on the record that these mayors have an important role to play with regard to administration. But this is not a normal arrangement and they do not have a strong mandate from their electorate to do a large initiative. So, we dont understand why theres an insistence on them working from municipal buildings and then we believe that the presence of the Kosovo Police, which was obtained through force, is incredibly challenging. And so we have asked the Government to withdraw the Kosovo Police from the three municipal buildings. We think that would de-escalate.

Citat:
Question: So does Serbias decision to pose forces on the border to, in full state of combat readiness, pose a threat to Kosovo?

Ambassador Hovenier: Well, its never a good sign when neighboring countries that have a tense relationship mobilize their forces. But I would say at this moment in time, what we are concerned about are the actions taken by the Government of Kosovo that have created this crisis atmosphere in the north, and thats what were asking to be addressed.

Angende dem skadade NATO soldaterna. ven det skyller han p albanerna:

Citat:
We are deeply distraught and concerned by the actions that took place that resulted in the wounding, and in some cases, serious wounding of these soldiers. I condemned it yesterday, as did all my Quint colleagues, I believe. But that does not negate the fact that the reason the soldiers were there, needing to keep the peace in that scenario, was because of the decision taken by Prime Minister Kurti to seek to obtain access to these three municipal buildings through forceful means. And thats the thing that needs to be addressed with regard to a de-escalation, which is what we are asking take place

https://xk.usembassy.gov/press_roundtable/
Senast redigerad av Sanjati. 2023-06-01 kl. 10:26.
Citera
2023-06-01, 10:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
USA:s ambassadr i kosovo skyller allt p albanerna. Frn deras hrmsida:

Angende dem skadade NATO soldaterna. ven det skyller han p albanerna:

https://xk.usembassy.gov/press_roundtable/
Det stmmer.

r det USA som bestmmer i Kosovo?
Citat:
And so we have asked the Government to withdraw the Kosovo Police from the three municipal buildings.
Citera
2023-06-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Om man ska dra om grnser utan krig s mste man betala. Vad kan Kosovo f av Serbien fr att vervga detta byte?

Det som diskuterats r att Serbien erknner Kosovo och drmed ppnar grnsen helt, fr export & transit genom Serbien. Kom ihg att tekniskt sett s gr inte grnsen dr du tror, Kosovo och Serbien r oeniga. Fr Serbien r Kosovo Serbien.
Citera
2023-06-01, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stmmer.

r det USA som bestmmer i Kosovo?

Litet, fattigt (bde totalt sett och per capita) och fr mycket bistnd. D har nog rika USA ngot att sga, ja.
Kanske USA gr det som mnga nskar att Sverige kunde gra - hota med mindre std om man inte blir hrd?

Jag tror att det finns ett allmnt intresse i Sverige fr att kunna stlla motkrav till bistnd med.
"Om ni inte tar emot dessa individer som blivit utvisade frn Sverige mste vi dessvrre stlla in rets bistnd"
Citera
2023-06-01, 11:26
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
Du har aldrig varit i Ryssland, n mindre talat med ngon Ryss. Svammelkuse

Tack fr att du informerar mig om var jag har varit eller ej, det vet du ju bst, eller hur...

Ursprungligen postat av Vargunge1
nato r en terrororganisation. Putin r garanten fr frihet...M.v.h en som lngtids"semestrade" i Serbien 1997-98

Som tidigare sagt r det lnge sedan jag var i ryssland, men hur menar du att din herre och hrskare, den psykotiske dvrgen i kreml, "garanterar frihet" m.a.a. hens anfallskrig mot fredliga grannlnder och slaktande av befolkningen drstdes? Vems "frihet garanteras" av slikt?
Citera
2023-06-01, 11:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Litet, fattigt (bde totalt sett och per capita) och fr mycket bistnd. D har nog rika USA ngot att sga, ja.
Kanske USA gr det som mnga nskar att Sverige kunde gra - hota med mindre std om man inte blir hrd?

Jag tror att det finns ett allmnt intresse i Sverige fr att kunna stlla motkrav till bistnd med.
"Om ni inte tar emot dessa individer som blivit utvisade frn Sverige mste vi dessvrre stlla in rets bistnd"
USA bestmmer mycket undet ytan. Men nu skriver USA att de bett regeringen i Kosovo att flytta polisstyrkorna. S brukar inte diplomater uttrycka sig. Diplomater brukar respektera regeringars oberoende, i sina uttalanden. Det r en stark formulering. Om USA s bara sagt att de ansg att polisen borde frflyttas hade det varit starkt. USA visar att de kan g direkt in och detaljstyra en annan regering.

Jag vet inte om det var ett misstag i formuleringen eller om USA mer ppet vill visa att en annan regering bara r en marionett. De mste i vilket fall brja ge ngot till serberna om dessa skall pressas in i EU.
Senast redigerad av wwr 2023-06-01 kl. 11:41.
Citera
2023-06-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulslickare
Albanien och Kosovo r en av de strsta exportrerna av drogerna i Europa.
Vilka fem krig tnker du p? Jugoslavien och dess inbrdeskrig? Du vet mycket vl vilka som hade nsan blt vid samtliga.
Sen var Kosovo serbiskt territorium dr albansk gerilla terroriserade, varp det skickades trupper. Ja. KLA var terrorklassad av CIA en bra stund in i konflikten.

Kollar vi ut i Europa idag s str albaner fr en jkla mycket skit. Ta bara UK som exempel https://www.telegraph.co.uk/news/202...umbers-jailed/

Serber r envisa dliga frlorare. Ett bra exempel r nr Serbien frlorade p VM mot Schweiz dr en albansk spelare avgjorde vinsten fr Schweiz. S hoppade alla serbiska spelare p honom.

Det r serberna som attackerar fredsstyrkan Kfor fr bara ngra dagar sedan. Det r Serbien som har haft 2 masskjutningar senaste mnaden. Det r serber som startat 3 krig i Balkan, drfr blev de bombade av Nato.
Det r serber som gjorde vrsta folkmordet p bosnier sedan andra vrldskriget. Det r serber som ddar Anna-lind svenska politikern. Det r Serbiens vapen som kriminella i Sverige skjuter ihjl varandra med.

Men jag vet ni r arga fr Ryssland ker p stryck. Svara och kom med ngra nya lgner. Kommer inte ens lsa nd.
Citera
2023-06-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp12
Serber r envisa dliga frlorare. Ett bra exempel r nr Serbien frlorade p VM mot Schweiz dr en albansk spelare avgjorde vinsten fr Schweiz. S hoppade alla serbiska spelare p honom.

Det r serberna som attackerar fredsstyrkan Kfor fr bara ngra dagar sedan. Det r Serbien som har haft 2 masskjutningar senaste mnaden. Det r serber som startat 3 krig i Balkan, drfr blev de bombade av Nato.
Det r serber som gjorde vrsta folkmordet p bosnier sedan andra vrldskriget. Det r serber som ddar Anna-lind svenska politikern. Det r Serbiens vapen som kriminella i Sverige skjuter ihjl varandra med.

Men jag vet ni r arga fr Ryssland ker p stryck. Svara och kom med ngra nya lgner. Kommer inte ens lsa nd.

Jo Serbien r kanske inte ngra nglar, men Abaner har sttt fr mycket skit runtom i vrlden speciellt hr i sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in