Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-02, 11:07
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZGJxmd8nS/

Kosovos underbara premirminister uttalar sig.

Jag har hela mitt liv varit politisk aktivist, om det vore fredliga protester som kallar fr nyval hade jag varit mer n redo att lyssna p dem och kanske ven hlla med dem.

Men jag ger inte upp republiken till gng med tecknet Z som skjuter mot militr och polis, kastar granater samt skriker "ubij ubij"(versttning. "Dda, dda").
Citera
2023-06-02, 11:49
Medlem
Finns vl inget smutsigare folkslag n serber. Miniryssar som olyckligtvis hamnade mitt i Europa.
Citera
2023-06-02, 12:27
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Vet du hur mycket blod som har spillts pga av kosovo.
Serberna hade problem med ottomanska riket som ville sprida islam.
Kolla upp slaget vid trastfltet.

Kosovo tillhra serbien. Man kan inte bara ta ett landskap ifrn ett land.

Det som skedde efter alla dessa krig. r att albanerna flydde diktaturen i Albanien frn Enver Hoxha.
Serberna tog emot albanerna eftersom dem tyckte synd om dem. Detta bestmdes av tito med fljande anledningar. ALBANERNA R WORKING PEOPLE, ALBANERNA STJL INTE OCH DE R FAMILJRA DE KOMMER SLEDES GYNNA VRT LAND OCH VI R UNGEFR DETSAMMA. Och s var det en tid tills
albanerna brjade bete sig illa och hade sina egna trngsynta regler som BESA och kanon och ja hela deras jvla hederskultur. Och gissa vad serberna har ocks heder.
S detta funka inte. Detta ledde till att serberna distansera sig frn albanerna p ett smart stt dvs flyttade ut till andra omrden/stder. Dr det inte fanns albaner pga ingen ville bo bredvid dem med deras beteende. Samma sak som att svenskarna i malm flyttar ut frn ghetto stllen och bostter sig i Limhamn.

Under tiden frkade sig albanerna som rttor. Tito var jvligt snll mot dem. Han gav dem utbildning och arbete samt deras rttigheter och de fick behlla sitt sprk. I skolan kunde de ha albanska sprk lektioner. Och detta funkade tills tito dog. Efter hans dd s fll jugoslavien och pltsligt ville alla lnder bli sjlvstndiga.

BARA fr det fanns vid detta tillflle jvligt mnga albaner i kosovo s betyder inte det att det r deras land!!!!!!

Och sverige samt andra lnder som r nato slavar rstade illegalt att gra kosovo till sverige. Vnta bara tills malm tillhr 99% invandrare. Ja ska rsta malm till ett invandrar land. S fr du knna p den.

svenskarna r fega och det r inte serber. Vi serber r ett civiliserat folk med rik historia och intressanta mnniskor som nikola tesla m.m.

Vad ja vill sga r att man kan inte bara s lmna ifrn sig sitt land, det r inte godis som man bjuder p.

allt detta r usas fel. De expanderar sin NATO och bygger militra stretegiska baser och fr det behver dem strategiska omrden. Och p kpet exploaterar de naturtillgngar och annat rikedom som de stjl frn lnder. Och pst inte allvarligt att nato r dem goda och r dr fr oss fr det r dem inte.

slutligen kommer albanerna att f sitt och de kommer bli dd och krig vilket ja personligen inte vill. Fr ja som serb har albanska kusiner och dem kommer ka p den.

Men skitsamma de r hgre makter som spelar inuti kosovo. Ja sjlv kan inte pverka ngot. Men ja kommer inte sitta hr och lsa idiotiska inlgg som r djupt inspirerade och ihopblandade av nato propaganda.

FUCK OFF.

Jag ser grna att det blir krig nere i Jugoslavien igen. Det var Happy Making.
Citera
2023-06-02, 12:37
Avstngd
En stor storm uppstod efter att Novak Djokovic skrivit i tv-kameran "Kosovo r Serbiens hjrta, stoppa vldet", efter segern mot Aleksandar Kovacevic i frsta omgngen av Roland Garros. Djokovic gjorde detta fr att stdja sitt folk och efter de aktuella hndelserna i Kosovo och Metohija fr att uppmrksamma den internationella allmnheten p vldet mot serber. Han befann sig under attacken av avsndare, brittiska och amerikanska medier, hatare p sociala ntverk

Men ingen har problem med utav hatarna mot Djokovic att ukrainare p planen mot ryssar och vitryssar sger allt mjligt om kriget. Fr att inte tala om presskonferensen skapade ukrainskan Marta Kostyuk frst en skandal, hon strckte inte ut sin hand till vitryskan Arina Sabalenka, och sedan pratade hon om kriget i Ukraina. Men eftersom detta r tilltet kan Djokovic ocks anvnda nsta presskonferens fr att ppna vrldens gon och bertta sanningen om hur serberna terroriseras och frtrycks av albanerna i Kosovo.

Jag skulle sga det igen. Sanning det r vad det r, jag str fast vid det. Jag vill inte kommentera det mer, jag sa vad jag sa sa Djokovic efter segern mot Marton Fučovic i andra omgngen av Roland Garros.
Citera
2023-06-02, 13:06
Medlem
wwrs avatar
Macron och Scholz verkar inte sga ngot av vrde heller, som vntat. De sger bara nya val.

https://www.theguardian.com/world/20...erbia-tensions

Vad var det fr tok som inte drog grnsen efter etnicitet. D hade det varit lugnt nu, bde dr och i Donbas. Var det Bildt?
Citera
2023-06-02, 13:10
Medlem
r det inte lttare fr Serbien att bara ge upp Kosovo fr alltid?
Det kommer aldrig bli ett stor-Serbien igen.
Bda kosovo-albanerna och turkarna har mer rtt och har gt Kosovo mycket lngre n serberna.
Serberna hr hemma i sdra Ryssland.
Citera
2023-06-02, 13:19
Medlem
wwrs avatar
Serberna i norra Kosovo vill att Serbien skall skta omrdet och Serbien r villiga att gra det. D r det bara att dra om grnsen eller ha krig och konflikt. Det r bara globala politiker som vill ha krig och konflikt. Dessutom har politikerna mage att samtidigt prata om att vi lever i en grnsls vrld utan murar. - Rena idioter. Vanligt folk skulle kunna besluta detta mycket bttre. (Och annars hyllar politikerna Kurdistan, baserat p etnicitet.)
Senast redigerad av wwr 2023-06-02 kl. 13:30.
Citera
2023-06-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Serberna i norra Kosovo vill att Serbien skall skta omrdet och Serbien r villiga att gra det. D r det bara att dra om grnsen eller ha krig och konflikt. Det r bara globala politiker som vill ha krig och konflikt. Dessutom har politikerna mage att samtidigt prata om att vi lever i en grnsls vrld utan murar. - Rena idioter. Vanligt folk skulle kunna besluta detta mycket bttre. (Och annars hyllar politikerna Kurdistan, baserat p etnicitet.)
Serbien hotar krig med sina grannar stup i kvarten. Ngon gng mste Serbien inse att 90-talet r lngt borta och att alla grannar r rustade.
Det hade varit sjlvmord av Serbien att fortstta hota och terrorisera sina grannar.
Citera
2023-06-02, 13:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Serbien hotar krig med sina grannar stup i kvarten. Ngon gng mste Serbien inse att 90-talet r lngt borta och att alla grannar r rustade.
Det hade varit sjlvmord av Serbien att fortstta hota och terrorisera sina grannar.
Nr jag lser trden hotas det hit och dit. Det skall tas hand om av FN. Men nu gller det grnsen. Den r feldragen enligt en stor majoritet av de boende i omrdet. Gr som i Krim. Dra om gnsen baserat p omrstning. Sedan blir det lugnt.
Senast redigerad av wwr 2023-06-02 kl. 13:39.
Citera
2023-06-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Det r den teorin som det rder koncensus om (svida du inte r frn Serbien). Och det r den teorin som placerar albanerna p Balkan fre slaverna och det r just det som gr serberna till frmlingar. Finns inget att diskutera s lnge denna ekvation finns.

Men enligt dig s r det fr lngt bak i tiden, utan tiden brjar rknas nr serberna anlnde till Balkan antar jag? Och drefter kom albanerna frn rymden? Ja att diskutera med en serb r inte lngt ifrn som att diskutera med ett litet tjurigt barn.
Som sagt, det finns inga bevis p det dr.

Folk som bevisligen har bott i och kontrollerat ett omrde i tusentals r r inte "frmlingar". Ni albaner mste sluta leva p stenldern.

Om albanerna skulle ha varit frst (vilket r lika relevant som om svenskar var frst i Sverige, dvs inte alls) s lmnade de inte ngot efter sig. Inga monument, bcker etc. Inget genom hela historien. Det enda arvet albaner har i kosovo t.e.x r en staty av Bill Clinton.

Tycker det r ljligt av albaner att sitta med kartor frn stenldern och drmma om andras lnder.
Citera
2023-06-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
r det inte lttare fr Serbien att bara ge upp Kosovo fr alltid?
Det kommer aldrig bli ett stor-Serbien igen.
Bda kosovo-albanerna och turkarna har mer rtt och har gt Kosovo mycket lngre n serberna.
Serberna hr hemma i sdra Ryssland.

Dom flesta serber utver ultranationalisterna har redan gett upp p Kosovo som en helhet. Problemet ligger i att serberna r en majoritet i dom nordligaste delarna av landet. Och enhetlighet r en pelare som hller stabiliteten i landet i sig.

Rimligaste hade varit en landswap. Serb dominerade omrden i kosovo till serbien och kosovar dominerade omrden i serbien till kosovo, med justering i proportion fr enklaver.

Problem lst, men kosovarerna vgrar

Varfr skriver jag kosovar? Jo fr att inte ens albanerna i albanien vill egentligen ha ngon samhrighet med dessa mnniskor, och det sger sig sjlvt egentligen
Citera
2023-06-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
Som sagt, det finns inga bevis p det dr.

Folk som bevisligen har bott i och kontrollerat ett omrde i tusentals r r inte "frmlingar". Ni albaner mste sluta leva p stenldern.

Om albanerna skulle ha varit frst (vilket r lika relevant som om svenskar var frst i Sverige, dvs inte alls) s lmnade de inte ngot efter sig. Inga monument, bcker etc. Inget genom hela historien. Det enda arvet albaner har i kosovo t.e.x r en staty av Bill Clinton.

Tycker det r ljligt av albaner att sitta med kartor frn stenldern och drmma om andras lnder.

Kosovo kryllar av historiska monument som r albanska. Allt frn slott, kyrkogrdar, till stder, och byggnader. T.ex era serbiska kyrkor ni tog ver. Sedan har man artefakter som Hynjesha ne fron(versttning. "Goddess on the throne") som r 6400 till 7700 r gammal. Tilhrande vinca-kulturen.

Som serberna komiskt nog hvdar r deras! ven p akademisk niv!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Goddess_on_the_Throne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in