Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-08, 16:14
  #1
Medlem
Flor-Idas avatar
En röst som ibland hörs på Sveriges Radio är Nathalie Rothschild. Jag hajade till när jag hörde hennes minst sagt intressanta/kontroversiella/ökända efternamn. En googling leder till bl.a. detta:

https://limmud.se/na-speakers/nathalie-rotschild

Är det någon som vet mer om denna donna? Finns det verkligen en svensk gren av Rothschild-ätten? Eller är det här en oäkting som på något sätt försöker dra nytta av sitt namn? (Själv skulle jag tala väldigt tyst om att jag var en Rothschild samt snarast byta efternamn).

Om det verkligen rör sig om en "äkta" Rothschild så spår jag att denna kvinna snart kommer att sitta på en hög post inom SR/SVT eller liknande.

Finns det någon här som kanske t o m känner henne och kan reda ut lite frågetecken?
Citera
2023-06-08, 16:24
  #2
Medlem
Neroxxs avatar
Nu har väl inte merparten en skräck inför släkten rotschild som en del. Men däremot är det ju lite oväntat att höra detta namn i Sverige. Nu har jag ju hört henne en del så det är inte en nyhet för mig. Jag hade väl visserligen inte den skräck upplevelsen som dig som blir rädd när du ser judar.
Citera
2023-06-08, 16:30
  #3
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nu har väl inte merparten en skräck inför släkten rotschild som en del. Men däremot är det ju lite oväntat att höra detta namn i Sverige. Nu har jag ju hört henne en del så det är inte en nyhet för mig. Jag hade väl visserligen inte den skräck upplevelsen som dig som blir rädd när du ser judar.

Vad ska man tänka om dom då?
Citera
2023-06-08, 16:31
  #4
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Är det inte ett vanligt namn?

Är inte insatt men verkar som de flesta rotchilds har andra namn nu.
Citera
2023-06-08, 16:33
  #5
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nu har väl inte merparten en skräck inför släkten rotschild som en del. Men däremot är det ju lite oväntat att höra detta namn i Sverige. Nu har jag ju hört henne en del så det är inte en nyhet för mig. Jag hade väl visserligen inte den skräck upplevelsen som dig som blir rädd när du ser judar.
Jag är inte det minst rädd för judar i allmänhet, och har ett par vänner som är judar. Men nu handlar det inte om vilken jude som helst. Läs på lite om just ätten Rothschild (ashkeNAZI-judar), en av världens rikast ätter. Är det bara en slump att just denna ätt "drabbats" av s k "konspirationsteorier"?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rothschild_family

Nå, vet du något om Nathalie, eller ville du bara klargöra att du är en hjärntvättad PK-idiot?
__________________
Senast redigerad av Flor-Ida 2023-06-08 kl. 16:35.
Citera
2023-06-08, 16:35
  #6
Medlem
Finns väl minst 40-45 i Sverige Så hon är ju inte helt solo
Citera
2023-06-08, 16:35
  #7
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
En röst som ibland hörs på Sveriges Radio är Nathalie Rothschild. Jag hajade till när jag hörde hennes minst sagt intressanta/kontroversiella/ökända efternamn. En googling leder till bl.a. detta:

https://limmud.se/na-speakers/nathalie-rotschild

Är det någon som vet mer om denna donna? Finns det verkligen en svensk gren av Rothschild-ätten? Eller är det här en oäkting som på något sätt försöker dra nytta av sitt namn? (Själv skulle jag tala väldigt tyst om att jag var en Rothschild samt snarast byta efternamn).

Om det verkligen rör sig om en "äkta" Rothschild så spår jag att denna kvinna snart kommer att sitta på en hög post inom SR/SVT eller liknande.

Finns det någon här som kanske t o m känner henne och kan reda ut lite frågetecken?

Du vet väl att man kan ha Rothschild som efternamn utan att behöva tillhöra DEN Rothschild-släkten(?) Jag, precis som ingen annan här, har någon ytterligare information om henne eftersom hon är en helt vanlig privatperson, som råkar vara journalist.

Med det sagt - eventuella konspiratoriska funderingar kring hur Rothschilds-familjen kontrollerar världen (vilket du verkar vilja komma till i din TS) hör inte hemma i kändisskvaller. Möjligtvis konspirationsforumet.
Citera
2023-06-08, 16:37
  #8
Medlem
flashbackdasens avatar
Är hon judinna?
Citera
2023-06-08, 16:40
  #9
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Du vet väl att man kan ha Rothschild som efternamn utan att behöva tillhöra DEN Rothschild-släkten(?) Jag, precis som ingen annan här, har någon ytterligare information om henne eftersom hon är en helt vanlig privatperson, som råkar vara journalist.

Med det sagt - eventuella konspiratoriska funderingar kring hur Rothschilds-familjen kontrollerar världen (vilket du verkar vilja komma till i din TS) hör inte hemma i kändisskvaller. Möjligtvis konspirationsforumet.
Nej. Min fråga handlar inte om konspirationsteorier, utan om en person som är journalist på SR och hörs i radion. Som sådan tillhör hon kategorin kändis, och därmed inom kändisskvaller. Alla kändisar är även privatpersoner som som "råkar vara" musiker/artist/skådis/whatever jobb som hör till kategorin "kändis".

OM mod anser att tråden ska flyttas, så är det till Medier. Satt själv och valde mellan dessa två kategorier, men då flera andra journalister SR/SVT-journalister har trådar här, valde jag detta.
Citera
2023-06-08, 16:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej. Min fråga handlar inte om konspirationsteorier, utan om en person som är journalist på SR och hörs i radion. Som sådan tillhör hon kategorin kändis, och därmed inom kändisskvaller. Alla kändisar är även privatpersoner som som "råkar vara" musiker/artist/skådis/whatever jobb som hör till kategorin "kändis".

OM mod anser att tråden ska flyttas, så är det till Medier. Satt själv och valde mellan dessa två kategorier, men då flera andra journalister SR/SVT-journalister har trådar här, valde jag detta.

Rothschild är ett av de vanligaste judiska efternamnen i världen. Att hon skulle vara släkt med just de som konspirationsteoretikerna älskar är inte särskilt troligt.
Citera
2023-06-08, 16:44
  #11
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Är hon judinna?
Japp, kallar sig professionall judinna.
https://limmud.se/na-speakers/nathalie-rotschild
Citera
2023-06-08, 16:45
  #12
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej. Min fråga handlar inte om konspirationsteorier, utan om en person som ör journalist på SR. Som sådan tillhör hon kategorin kändis, och därmed inom kändisskvaller. Alla kändisar ör även privatpersoner som som räkar vara musiker/artist/skådis/whatever jobb som hör till kategorin "kändis".

OM mod anser att tråden ska flyttas, så är det till Medier. Satt själv och valde mellan dessa två kategorier, men då flera andra journalister SR/SVT-journalister har tråda här, valde jag detta,

Först och främst: Din frågeställning indikerar kopplingen mellan en konspirationsteori om att Rothchilds-släkten har, på något vis, ett omoraliskt inflytande och hennes efternamn. Du vet inte ens om hon tillhör den släkten, så kopplingen är dessutom helt ogrundad.

Second: Alla journalister är inte kändisar. En kändis ska vara igenkänd av en stor del av befolkningen. Om du frågar Sveriges befolkning huruvida de känner till just den här journalisten, så tror jag att endast hennes vänner, kollegor och familj kommer svara ja. Och du då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in