Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-08, 16:52
  #13
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Först och främst: Din frågeställning indikerar kopplingen mellan en konspirationsteori om att Rothchilds-släkten har, på något vis, ett omoraliskt inflytande och hennes efternamn. Du vet inte ens om hon tillhör den släkten, så kopplingen är dessutom helt ogrundad.

Second: Alla journalister är inte kändisar. En kändis ska vara igenkänd av en stor del av befolkningen. Om du frågar Sveriges befolkning huruvida de känner till just den här journalisten, så tror jag att endast hennes vänner, kollegor och familj kommer svara ja. Och du då.
Vaddå kopplingen ogrundad? Det var ju just det jag frågade efter. Om någon vet något om denna Nathalie, och om på vilket sätt hon kommer ur Rothschildsläkten? Finns det fler av varandra helt oberoende Rothschildätter? Jag vet inte det och därav min fråga.

Och precis som jag skrev ovan, så KAN det vara så att tråden ska in under Media. Men du föreslog ju Konspirationsteorier, vilket är fel.

För övrigt kryllar kändisforumet av namn som jag aldrig hört talas om, men då personerna verkar ha gjort något offentligt så klassas de ändå som kändisar, (ex. varit med och producerat någon okänd skiva eller liknande).
Citera
2023-06-08, 16:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Japp, kallar sig professionall judinna.
https://limmud.se/na-speakers/nathalie-rotschild

*Gasp*

Den totala reifikationen! Hon har förtingligat sin identitet som en simpel transperson som försöker marknadsföra sin diagnos för cheeseburgers!

Hade jag hetat så ökänt hade jag slagit mynt av det med, men i sammanhanget tyder det på en rejäl portion humor.
Citera
2023-06-08, 17:00
  #15
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Rothschild är ett av de vanligaste judiska efternamnen i världen. Att hon skulle vara släkt med just de som konspirationsteoretikerna älskar är inte särskilt troligt.
Det där stämmer faktiskt inte. Roth som förled (eller för den delen som namn allena) är mycket vanligt, men namn som innehåller efterledet -schild är ovanligt bland den judiska diasporan.

Jag har träffat en livs levande Rothschild i Sverige. Jag såg namnet i en lista på personer jag skulle träffa och hade högt ställda förhoppningar på en slug och driven person. Mina förhoppningar grusades när det visade sig vara en halvflegmatisk lintott. Favoritmusik snarare Nickelback än Mendelssohn om man säger så.

OnT: Har aldrig hört talas om Nathalie Rothschild men välkomnar ett större inslag av judaism i ett alltför antisemitiska Sverige.
Citera
2023-06-08, 19:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag är inte det minst rädd för judar i allmänhet, och har ett par vänner som är judar. Men nu handlar det inte om vilken jude som helst. Läs på lite om just ätten Rothschild (ashkeNAZI-judar), en av världens rikast ätter. Är det bara en slump att just denna ätt "drabbats" av s k "konspirationsteorier"?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rothschild_family

Nå, vet du något om Nathalie, eller ville du bara klargöra att du är en hjärntvättad PK-idiot?
Det bästa är väl att du lär känna henne lite mer personligen, så får du en bättre uppfattning om hon är en schysst brutta eller inte.
Citera
2023-06-09, 05:34
  #17
Moderator
evilhoneys avatar
Kändisskvaller --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2023-06-09, 06:37
  #18
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Rothschild är ett av de vanligaste judiska efternamnen i världen. Att hon skulle vara släkt med just de som konspirationsteoretikerna älskar är inte särskilt troligt.
Knappast, däremot Roth (tex david lee roth).
Citera
2023-06-09, 07:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Japp, kallar sig professionall judinna.
https://limmud.se/na-speakers/nathalie-rotschild

Går det att hjälpa folk med så dålig läsförståelse som dig? Om sanning är någonting värt överhuvudtaget så kan vi konstatera att inget du länkar till stödjer ett sånt påstående. Däremot att hon deltar i ett samtal där det diskuteras vad en judisk identitet betyder i vissa professionella sammanhang.
Citera
2023-06-09, 07:18
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Rothschild är ett av de vanligaste judiska efternamnen i världen. Att hon skulle vara släkt med just de som konspirationsteoretikerna älskar är inte särskilt troligt.

Nä det är inte ett av de vanligaste judenamnen.

Inga judar i tråden, tack!

Därmed inte sagt att just Nathalie har nära band till den mäktiga familjen Rotschild - för då skulle hon ju knappast jobba på SR...
Citera
2023-06-09, 07:21
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Går det att hjälpa folk med så dålig läsförståelse som dig? Om sanning är någonting värt överhuvudtaget så kan vi konstatera att inget du länkar till stödjer ett sånt påstående. Däremot att hon deltar i ett samtal där det diskuteras vad en judisk identitet betyder i vissa professionella sammanhang.

Judisk krönika samlar ett väldigt stort nätverk av judar i Sverige som hjälper varandra fram i yrkeslivet - i media, finans och Karolinska institutet.

Bara kolla hur hennes medtalare Nathalie Lanz kan klampa direkt in på Expressens kultursida och pladdra om sitt favoritämne - judar. Samma på P1 - när fan man än slår på den kanalen är det någon jude som bluddrar om hur fantastisk någon annan random jude är...
Citera
2023-06-09, 07:31
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Judisk krönika samlar ett väldigt stort nätverk av judar i Sverige som hjälper varandra fram i yrkeslivet - i media, finans och Karolinska institutet.

Bara kolla hur hennes medtalare Nathalie Lanz kan klampa direkt in på Expressens kultursida och pladdra om sitt favoritämne - judar. Samma på P1 - när fan man än slår på den kanalen är det någon jude som bluddrar om hur fantastisk någon annan random jude är...

Då är det väl det som det här mötet/samtalet ska handla om, nämligen på vilket sätt judisk identitet påverkar i ens yrke? Ger det fördelar som de du nämner eller nackdelar som att man inte kan göra sitt jobb utan att random folk på internet börjar insinuera att man är en del av en ljusskygg judisk konspiration?
Citera
2023-06-09, 07:37
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Då är det väl det som det här mötet/samtalet ska handla om, nämligen på vilket sätt judisk identitet påverkar i ens yrke? Ger det fördelar som de du nämner eller nackdelar som att man inte kan göra sitt jobb utan att random folk på internet börjar insinuera att man är en del av en ljusskygg judisk konspiration?

Det är så fullpackat med judar på våra stora medieredaktioner att kroknäsorna hakar i varandra om någon tappar en penna och måste böja sig ned.

Steg nummer ett för att förstå detta är att lära sig att känna igen judiska namn - samt lära sig att identifiera svensk-judiska överklassfamiljer. Är det någon riktigt urspårad "mediapersonlighet" så ska man gå in på Wikipedia och läsa på om deras familjeförhållanden - så ser man ofta att det finns judeblod i den släkten. Jonathan Unge och Edward Blom är tydliga exempel på att det bara krävs några procent judiska gener för att producera individer som är lika obalanserade som under Weimarrepublikens värsta excesser.

Givetvis blir det väldigt kränkta när sådant påtalas och exponeras.
Citera
2023-06-09, 07:44
  #24
Medlem
dirtydave82s avatar
Det skulle kunna bero på att någon i hennes familj (långt tillbaka) arbetade mycket nära bankfamiljen Rothschild när de etablerade sig i Tyskland. På den tiden kunde man få ärva efternamnet efter den familj man arbetade för, om man visades sig vara en god tjänare till familjen. Men om nu en äkta Rothschild skulle arbeta för SR är inget konstigt då de försöker nästla sig in överallt, och media är inget undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in