Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Var har du sett den bilden?
Tror den var postad tidigare i tråden, någon länkade lite bilder och klipp.
Citera
2023-06-11, 06:34
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Men det märkligast är vilka offren är, hur & var de träffats (hittats).

2 st utanför tunnelbanestationen (pojkar 15 år),
1 st på en gata i närheten (man 45 år))
1 st utanför Centrumkyrkan (kvinna 65 år)

Centrumkyrkan i Farsta ligger väl i 180 grader motsatt riktning mot tunnelbanestationen?

Har gärningsmännen (som måste varit både drogade & efterblivna) skjutit vilt omkring sig åt alla håll, eller har de äldre (förmodligen oavsiktligt) träffade BO i skadat tillstånd försökt fly i olika riktningar och kommit en bit?
/WTF

Funderade också på detta, varför offren är så utspridda. Jag antog först att GM hade stått på (bara) ett ställe och skjutit men så verkar det inte vara. Om inte BO flytt i panik som du skriver…

I Farsta centrum är det ju full fart ute nu på sommaren med café, glasskiosk och fruktförsäljning. Jag och familjen brukar åka dit för ärenden och då genar man ju över torget för att ta sig mellan butikerna och ibland fikar vi där ute också. Känns ju sådär om ribban ligger på denna nivå nu att man måste överväga risk för skjutning innan man går till centrum…
Citera
2023-06-11, 07:07
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfWaffles
Låter som den klassiska 'göra mantelrörelse fast man har patron i'.

Man spänner väl upp slutstycket när man laddar vapnet, stoppar in magasinet och vid avfyrning så osäkra man vapnet.
Man gör väl inte en mantelrörelse på automatkabiner?
Citera
2023-06-11, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Mycket hemskt!
Vad som förvånar mig är att det tog tio minuter innan polisen var där, det finns ju en polisstation tvåhundra meter ifrån.
Eller finns den inte kvar?

Första Polisenbilen var på väg 2-3 minuter efter skotten .. de ligger inte kvar i centrum, utan i Larsboda / Telestaden .

Efter 5 minuter hördes ett 10-15 tal polisbilar komma körandes från alla håll.
Citera
2023-06-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olonam
Så vem var han som låg utanför kyrkan? Han var inte måltavlan iaf. Det var tydligt. Dom tryckte mot hans ben det var det jag såg.

Antingen bara en förbipasserande, eller så anhörig till någon av killarna kanske ? Storebror ? Pappa kanske ?
Citera
2023-06-11, 07:24
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Jag fruktar är att våldet bara kommer att eskalera. Min tanke är som så här:

Mycket stora partier av kokain har beslagtagits i Sverige.

500 kg söder om Stockholm
150 kg i Göteborg
460 kg i Helsingborg

Dessa mängder tyder på att det finns kopplingar mellan kriminella i Sverige och Sydamerikanska knarkkarteller.

Jag har följt utvecklingen i det fina sydamerikanska landet Ecuador där mycket av kokainet transporteras ifrån. - För 5-6 år sedan ansågs det tämligen fredligt i förhållande till sina grannländer Colombia och Peru. Men, så fick de mexikanska knarkkartellerna upp ögonen för landet, som en utskeppningsbas för sitt kokain.

De tämligen småbrottsliga gatugängen började liera sig med olika mexikanska karteller. - Våldet eskalerade på kort tid till en nivå som nästan är ofattbar. Dels för att olika gängbildningar ville sätta sig i respekt och ta kontrollen, dels för att de styrdes av order från Mexico.

De senaste två åren har hundratals dött under gängstrider i enbart fängelseupplopp...

2021 dog 123 fångar i enbart (ett) fängelseupplopp i hamnstaden Guyaquil där det svenska kokainet skeppas ifrån. (Sprängningar, halshuggningar, skjutningar), militär fick sättas in.

Begreppet "Cikarios" är numera frekvent brukat i Ecuador.

- Vi är på väg i samma riktning i Sverige. Begreppet "Cikarios" är tillämpbart även här.

Gud förbjude att de svenska kriminella nätverken börjar ta order från Mexikanska karteller. - Isåfall är vad vi ser nu bara en mild västanfläkt mot vad som kommer att komma. - Jag hoppas (förmodligen fåfängt) att politikerna inser allvaret. - Vi vill inte se 12 avhuggna huvuden i Farsta-rondellen.

/WTF
Intressant inlägg, men hur vet du att svenskt kokain skeppas därifrån? Såvitt jag förstår så har våra myndigheter gravt underskattat mängden knark som brukas i Sverige för övrigt så jag undrar hur de skulle kunna veta hur den logistiska kedjan ser ut. Är det inte till Spanien som pulvret skeppas in till Europa?

En sak man kan fundera över är varför det är så mycket värre gängvåld nu än på 70-talet när det också knarkades friskt i Sverige.
Citera
2023-06-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Bodde de skjutna grabbarna i Farsta? Bara svartskallar som går runt de liggande. Har Farsta blivit ghetto? Nyfikna går runt bland döende utan att hjälpa. Vedervärdigt.

Är väldigt blandat med folk här om du tänker på boende. Men det är ju ett köpcentrum som är populärt och många bussar som går från torget så är ju lite av en knutpunkt.
Citera
2023-06-11, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Man ska givetvis överge flyktbilen så snart det är möjligt, men att åka mot e4an är inte så dumt ändå, beroende på vilken väg de tog. Låt säga att de tog väg 73 från Farsta mot Nynäshamn. Den vägen går förbi Tungelsta där det finns en smitväg som slutligen leder bort mot kungens kurva hållet. Men byte av fordon bör ske någon gång innan man når fram till e4an i eller innan Tungelsta.

Men om skottläget hastigt dykt upp och planeringsmöjligheterna inte funnits, så är det svårt att fixa bytesbilar, logistik mm.

Funderade också på vilken väg de tagit. Men någon nära centrum lär ju sett att de hoppade in eller satt i en röd BMW ….efter skotten och då hade ju polisen bra spår.
De lär ju inte kört laglig hastighet heller om de hann till Järna på relativt kort tid….
Citera
2023-06-11, 07:35
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Intressant inlägg, men hur vet du att svenskt kokain skeppas därifrån? Såvitt jag förstår så har våra myndigheter gravt underskattat mängden knark som brukas i Sverige för övrigt så jag undrar hur de skulle kunna veta hur den logistiska kedjan ser ut. Är det inte till Spanien som pulvret skeppas in till Europa?

En sak man kan fundera över är varför det är så mycket värre gängvåld nu än på 70-talet när det också knarkades friskt i Sverige.

"Bananbåtar" med Guayaquil, Ecuador som avgångshamn och Helsingborg som slutdestination har transporterat kokain till Sverige. - Somliga av dessa laster har upptäckts i Sverige, andra har upptäckts i Ecuador.

Det är tonvis det handlar om, miljardbelopp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erige-stoppade

/WTF
Citera
2023-06-11, 07:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfWaffles
Låter som den klassiska 'göra mantelrörelse fast man har patron i'.

Kan det inte ha berott på ett eldavbrott och man då helt enkelt gjort en omladdning och en kula hoppade ur?

Vapnen som dessa drägg använder är säkerligen inte rengjorda likt vapenvården man gjorde i lumpen.
Citera
2023-06-11, 07:44
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
"Bananbåtar" med Guayaquil, Ecuador som avgångshamn och Helsingborg som slutdestination har transporterat kokain till Sverige. - Somliga av dessa laster har upptäckts i Sverige, andra har upptäckts i Ecuador.

Det är tonvis det handlar om, miljardbelopp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erige-stoppade

/WTF
Nu lärde jag mig något. Tack. Vilka gäng är det som styr i HBG för övrigt?
Citera
2023-06-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
I normala fall så gör personal HLR tills en läkare på plats eller på distans bedömer personen som död. Har en vän som gjorde HLR på en person som hade hål överallt och vid varje kompression så kom det blod ur varje hål och personen hade knappt något blod kvar i kroppen men de fortsatte trots att de visste att det var kört och tills en läkare sa ifrån

Har hört någongång att HLR görs för att visa att man gjorde allt för att försöka rädda liv. Tex om en anhörig är nära/ personer som känner offret …/ den skadade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in