Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-14, 19:27
  #61
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Jag menar att du säger att den är oskadd, trots att polisen säger att det är för tidigt att uttala sig om det.

Så säger dom alltid om allting. Det är ett skyddsglas på tavlan och den skadades således inte.
Citera
2023-06-14, 19:29
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1135597

"Monet-tavla vandaliserad på Nationalmuseum"

Aftonhoran ljuger igen. Det framgår ju i inlägget att tavlan inte är påverkad överhuvudtaget.
Initialt befarade man ju det värsta, att vätska/färg och lim trängt in mellan skyddsglaset och ramen pch därmed förstört målningen. Personligen så avskyr jag dessa tomtar så pass mycket att jag funderar på att själv dika ut skogsmark när jag ändå vistas i naturen med mina hundar!
Citera
2023-06-14, 19:32
  #63
Avstängd
Kan ingen bara straffknulla dessa jävla tomtar i den organisationen? Börjar bli jävligt trött på de
Citera
2023-06-14, 19:33
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nej, när man är 28 år är man vuxen. Man brukade i alla fall ha de förväntningarna på någon som är 28. Det är just förskjutningen i begreppet vuxen jag skriver om. När man är 28 har man som kvinna passerar sin fertila peak. Men vi kan ju låtsas om något annat. Hon får säkert en pojkvän snart.

Du verkar mer än lovligt förvirrad och har uppenbart inte koll på begrepp och definitioner.
Det råder inget som helst motsatsförhållande mellan att vara ung och att vara vuxen.
Enligt lag blir man vuxen när man fyller 18 men man är fortfarande ung.
Förstår du lite bättre nu eller behöver du mer kognitiv hjälp?
Citera
2023-06-14, 19:35
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag har varit där. Jag har sett tavlan. De har inte kunnat komma åt den ens om de velat. Som jag sa: det finns en beredskap mot idioter.

Ja, och om inte måste man ändå landa i att museet gjort fel då de isåfall uppenbart missbedömt skaderisken. Vill inte försvara aktionen men av det som går att utläsa tycks inte målet varit att förstöra, de har enligt vad jag läst mig till genom ”kvällspressen” inte ens försökt förstöra något. De har sökt uppmärksamhet och det har de lyckats med.

Nu vet vi att de initialt misstänkts för grov skadegörelse, troligt är väl att de riskerar att dömas för ringa eller brott av normalgraden? Det är nog inte allt för konspiratoriskt att det hela kommer rendera i ett strafföreläggande. Ofta beter sig användare på Flashback sig av en minst sagt konstig idé kring hur lagar och regler bör tillämpas.

Som det verkar är ”vandaliserat” konstverk fortfarande i ursprungsskick.
Citera
2023-06-14, 19:38
  #66
Medlem
ArgusOnes avatar
Låt dem betala notan för skadegörelsen och insatsen. Gör fem gärna bankrutta livet ut.
Citera
2023-06-14, 19:38
  #67
Medlem
Eftersom det är politiskt aktivism med syfte att genom våld och skadegörelse försöka påverka samhället så är det att klassa som terrorism.


Det finns ingen helt entydig definition av terrorism, men den svenska lagen om terrorbrott baseras på ett rambeslut från EU. Enligt beslutet är terrorism "en gärning som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om denna syftade till att:

1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp,
2. tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd, eller
3. destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer."

Källa: https://www.msb.se/sv/amnesomraden/s...kap/terrorism/
Citera
2023-06-14, 19:39
  #68
Medlem
Slave Marks avatar
Livstids fängelse för dessa drägg
Citera
2023-06-14, 19:44
  #69
Medlem
Mrflinks avatar
Limma fast skiten i skogen nära någon våtmark.
Hoppas jag får möta någon från gruppen, då kommer dom limma fast så dom aldrig kommer loss.
JÄVLA PAJASAR!!
Citera
2023-06-14, 19:46
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Hade velat se hur Flashback reagerade om de istället demonstrerade mot den oreglerade invandringen eller nåt.

Nu tycker iofs fortfarande det är underhållande. Lågbegåvades vrede mot klivataktivism slutar aldrig att roa.
Om man protesterade mot invandringen genom att bränna svenska kyrkor och statyer så hade det varit lika fel.

Historiska tavlor har inget med eran klimatfobi att göra, kommunistnolla.
Citera
2023-06-14, 19:49
  #71
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag skulle då inte få för mig att kalla en 28-åriga kvinna för äldre eller ens medelålders. Kan visserligen ha att göra med att jag själv är betydligt äldre än så men ska man se kvinnor i åldern det är fråga om som medelålders så har man nog problem med definitioner alternativt väldigt ung själv. Vidare kan jag väl tycka att åldern kvittar liksom att Aftonbladet använder korrekt svenska. Det saken gäller är ju deras aktion och den har onekligen uppmärksammats.

Sen är ju frågan om all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. ”Återställ våtmarker” har lyckats med konststycket att blivit kända för just puckade aktioner, många vet nog inte ens vad som menas med våtmarker eller varför de ska återställas vilket är jäkligt synd då det är något vår svenska natur verkligen skulle må bra av. Ganska motsägelsefullt från min sida att säga så visserligen för ärligt talat hade jag knappt en aning om vad som menas med ”våtmarker” och varför de bör återställas innan denna organisation startade med sina aktioner. Med det sagt har de åtminstone lyckats informera mig och förmodligen, många, många fler.

Nämnas bör även att det är väldigt få som är emot ett återställande, men det är en kostsam historia och frågan är som så ofta vem som ska stå för notan? Personligen lutar jag åt att det ska åläggas markägarna precis som vi övriga fastighetsägare förväntas stå för kostnader uppkomna ur nya regler och annat hur orättvist det emellanåt än kan tyckas. Men å andra sidan har de flesta markägare inget att förlora på ett återställande, tvärtom lär de gynnas i längden även om jag såklart förstår att det känns surt att veta att man pga förfäder troligtvis kommer tvingas att betala miljonbelopp.

Är själv ålagd att anpassa avloppssystemet på min stuga så att det passar en familj om 5-pers som bor där permanent. Stugan är absolut fin men jag tvivlar starkt på att någon skulle välja att förvandla den till ett permanentboende då den är byggd 1783 och därmed knappast är anpassad till nutida standard med badrum, tvättmaskiner och dylikt.
Jag kallar henne inte äldre eller medelålders. Men jag skriver att när man är 28 förväntades man en gång i tiden vara "vuxen".
Citera
2023-06-14, 19:57
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Det är felaktigt att konstatera något i en rubrik om det enbart befaras att det kan vara möjligt. Att limmet skulle rinna innanför eller igenom skyddsglaset är otroligt osannolikt.

Japp, det är ett ”ringa brott” som diskuteras… Ingets av substantiellt värde har förstörts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in