Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-15, 16:46
Medlem
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privat...or-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.
Citera
2023-06-15, 16:55
Medlem
Jag har hört rykten, att du inte får låna, försäkring om du har för hög energiförbrukning
Citera
2023-06-15, 16:55
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Det värsta är väl att Sverige kommer att införa det alldeles för nitiskt och troligtvis så blir väl husen upptaxerade vilket innebära högre skatter/avgifter. och att flytta är givetvis uteslutet då det inte finns lägenheter Utöver det får vi väl hoppas alla som röstade för Eu och som betalar miljarder årligen nu får betala änuu mer.
Citera
2023-06-15, 16:57
Medlem
Christopher.s avatar
Gäller det permanentbostäder eller också fritidshus?
Citera
2023-06-15, 17:06
Medlem
1. Nej.

2. Ja, rätt ordentligt. Är inte bara att tilläggsisolera gamla 1800-talshus hur som helst.

3. Nej. Det blir helt orimligt att ställa sådana krav på hus i efterhand.

4. Om det går igenom ska väl Sverige tyvärr vara överdrivet nitiska när det gäller genomförandet.

Men hur ska det funka i praktiken? Om du inte har råd att renovera, och inte får lån (eller har råd med lånet), vad händer då?

Rivs huset och ägaren sätts i fängelse?
Citera
2023-06-15, 17:10
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
1. Nej.

2. Ja, rätt ordentligt. Är inte bara att tilläggsisolera gamla 1800-talshus hur som helst.

3. Nej. Det blir helt orimligt att ställa sådana krav på hus i efterhand.

4. Om det går igenom ska väl Sverige tyvärr vara överdrivet nitiska när det gäller genomförandet.

Men hur ska det funka i praktiken? Om du inte har råd att renovera, och inte får lån (eller har råd med lånet), vad händer då?

Rivs huset och ägaren sätts i fängelse?

Eu-bidrag? Då kan vi ju låtsas att någon annan betalar .
Citera
2023-06-15, 17:10
Medlem
IcyHearts avatar
Det låter helt och hållet sinnessjukt.. man kan ju inte helt plötsligt införa saker som ska få människor totalt ner på knä ekonomiskt och att tusentals ska behöva gå från hus och hem, för att de inte har råd att ofrivilligt ”uppgradera” sina hus…

Om det är något sådant som staten (eller EU-staten i detta fall), vill prompt införa, då får de väl klura ut hur det skall finansieras. Inte fan ska det finansieras till hundra procent av den enskilda lilla människan iaf…

Jag blir så fruktansvärt jävla less på EU, det enda de gör är att komma med en helsikes massa regler och påfund, många gånger rent idiotiska grejer. Och vad får vi för det hela? Jo vi får betala en svindyr medlemsavgift för att stå och niga och bocka och göra som de säger.

Fy fan, Swexit nu, säger jag bara…. 🤬
Citera
2023-06-15, 17:11
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privat...or-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Gratis till att du lyckas uppmärksamma en två veckor gammal nyhet som dessutom handlar om ett förslag och ingen verklighet.
Citera
2023-06-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Gratis till att du lyckas uppmärksamma en två veckor gammal nyhet som dessutom handlar om ett förslag och ingen verklighet.
Det tyska parlamentet, införde en "värmepumpslag", nu i veckan. Det Tyskland gör, gör EU. De menar allvar. Om man har bott mera än 20(?) år, så får man bo kvar. Annars så är det renovering eller rivning.
Citera
2023-06-15, 17:19
Medlem
TheGretaResets avatar
Du skall inte äga något samt vara lycklig.

Jag har faktiskt sett folk på youtube i detalj beskriva hur man på samma sätt kommer att beröva folk sina hus med just sådana här och liknande förslag.
Citera
2023-06-15, 17:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det låter helt och hållet sinnessjukt.. man kan ju inte helt plötsligt införa saker som ska få människor totalt ner på knä ekonomiskt och att tusentals ska behöva gå från hus och hem

Det har man redan gjort, utan att skämmas. Dels genom retroaktivt införda fastighetsskatter, som följt aktuellt marknadsvärde. Dels genom retroaktiva krav på bajsbrunnar.

Sånt här kommer så klart inte sluta förrän folk tar fram grepen.
Citera
2023-06-15, 17:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du skall inte äga något samt vara lycklig.

Jag har faktiskt sett folk på youtube i detalj beskriva hur man på samma sätt kommer att beröva folk sina hus med just sådana här och liknande förslag.

De enda som kommer ha råd att bo i framtiden är de som samhället prioriterar och ger bidrag. ...så länge som det systemet håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in