Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-14, 07:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det verkar bli så. Ljusbågsugnar som blir baserade på skrot och järnsvamp.

Masugnsprocessen får nog svårt att klara av de framtida koldioxidavgifterna.
Skrot är återvunnet stål så hur skall det fungera tänkte du? Utan järnmalm så kommer i princip världens tillväxt att kollapsa.
Citera
2023-06-14, 07:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag ställer ungefär samma fråga. Kanske Oxelösund inte behandlar malm alls, alltså.
Givetvis gör man det, man får pellets/sinter från Kiruna/Gällivare.
Det finns masugnarna både i Oxelösund och Luleå som producerar järn.
Sedan smälts de om i ljusbågsungar och valsas till plåt. Eller så skickas ämnen till Borlänge för omvärmning och valsning av tunnplåt.
Citera
2023-06-14, 10:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis gör man det, man får pellets/sinter från Kiruna/Gällivare.
Det finns masugnarna både i Oxelösund och Luleå som producerar järn.
Sedan smälts de om i ljusbågsungar och valsas till plåt. Eller så skickas ämnen till Borlänge för omvärmning och valsning av tunnplåt.
Bra om det blev klarlagt. Vet du också om det kommer att finnas kvar masugnar i Oxelösund. Eller kommer pellets från Kiruna att kunna värmas i de planerade ljusbågsugnarna?
Citera
2023-06-14, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra om det blev klarlagt. Vet du också om det kommer att finnas kvar masugnar i Oxelösund. Eller kommer pellets från Kiruna att kunna värmas i de planerade ljusbågsugnarna?
Inte helt uppsjungen, jag har förstått det som att man gör järnsvamp och smälter det i ljusbågsungar och avvecklar masugnarna.
Dock satsar andra på att minska påverkan vid masugnssmältning så det verkar finnas två skolor.
Citera
2023-06-14, 11:29
Medlem
wwrs avatar
Jag frågar mig om allt är båg ( ) tills man får reda på kvantiteten biogas som krävs från malm (före sintring) till stål. Om t.ex. Sveriges stålproduktion idag fordrar att hela Sveriges biogasproduktion används för omställning till grönt stål verkar det hela orealistiskt och är lika mycket en fråga om biogasproduktion som om ståltillverkning.
Senast redigerad av wwr 2023-06-14 kl. 12:04.
Citera
2023-06-14, 12:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte helt uppsjungen, jag har förstått det som att man gör järnsvamp och smälter det i ljusbågsungar och avvecklar masugnarna.
Dock satsar andra på att minska påverkan vid masugnssmältning så det verkar finnas två skolor.
Ja, finns det bara någon skola som kan värma pellets mha elektricitet så räcker ju det. Då behöver man inte använda någon fossil uppvärmning. Frågan är hur stor del av CO2 som bildas av uppvärming resp reduktion i en vanlig masugn.
Senast redigerad av wwr 2023-06-14 kl. 12:34.
Citera
2023-06-14, 17:33
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Det som gör mig skeptisk är att SSAB för att inte tala om H2 Green Steel är miniatyrer i branschen. Man utlovar 5 miljoner ton "grönt stål" från anläggningen i Boden 2030 (2035 kommer den lokala Turistbyrån anordna rundvandringar för att mot en resonabel kostnad ge en guidad rundvandring i ett industriellt spöklandskap, tro mig).

Varför har man inte lockat ArcelorMittal eller Nippon Steel el liknande till ett samarbete? Nä... de svenska skattebetalarna ska stå för notan. Och hur ska man trolla fram elektricitet till detta? Finns det någon sådan konsekvensanalys? Då vi har fyra "heliga" älvar blir det av allt att döma skattebetalarna som får stå för de 5-6000 vindsnurror som kommer behövas.

Pure shit.

Strömmen som produceras i Stora och Lilla Luleälv räcket till. Dock kommer det inte att finnas något överskott kvar att skicka söderut. En av de "heliga älvarna" är för övrigt ointressant ur vattenkraft synpunkt. För dålig fallhöjd och sjöfattig.
Citera
2023-06-14, 19:13
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Strömmen som produceras i Stora och Lilla Luleälv räcket till. Dock kommer det inte att finnas något överskott kvar att skicka söderut. En av de "heliga älvarna" är för övrigt ointressant ur vattenkraft synpunkt. För dålig fallhöjd och sjöfattig.

Det må så vara - men blir du inte lite misstänksam när jättarna i branschen inte gör liknande satsningar? Finns inte en (stor) biltillverkare som inte satsar fossilfritt. Men här ska minsann batteri-Reefat fixa "grönt stål". Det kommer på alla punkter gå fullständigt åt helvete.

(men de har en snygg hemsida... PR har han alltid kunnat batteri-Reefat.).
Citera
2023-06-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Det må så vara - men blir du inte lite misstänksam när jättarna i branschen inte gör liknande satsningar? Finns inte en (stor) biltillverkare som inte satsar fossilfritt. Men här ska minsann batteri-Reefat fixa "grönt stål". Det kommer på alla punkter gå fullständigt åt helvete.

(men de har en snygg hemsida... PR har han alltid kunnat batteri-Reefat.).

Iaf ”Jättarna” Tata Steel (Nederländerna), ThyssenKrupp (Tyskland) och Arcelor Mittal (Spanien) förutom SSAB har annonserat att dom vill bygga DRI-anläggningar i Europa som till en början ska gå på naturgas och vara vätgas-redo. Till skillnad från H2GS väljer många av dom dock teknik som möjliggör användning av ”skitigare” järnmalm, de menar att konkurrensen om pellets lämplig för DRI kommer att bli för hård och går därför en lite annan väg. Troligtvis kommer det bli mycket kämpigt för H2GS ifall dom inte kan få pellets designad för DRI från LKAB. Mycket av vad dom rapporterar i media, t ex att ta malm från Karins Iron är mest ett spel för gallerierna. Jag skulle vilja påstå att H2GS planer står och faller med järnpelletstillgången. Alla som är lite införstådda i Luleå hamns begränsningar förstår att H2GS planer nog kan bli ordentligt försenade i vilket fall som helst, oavsett ifall de har avtal eller ej. Ska till ganska mycket investeringar där innan någon större import/export kan utökas.
Citera
2023-06-16, 19:21
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Iaf ”Jättarna” Tata Steel (Nederländerna), ThyssenKrupp (Tyskland) och Arcelor Mittal (Spanien) förutom SSAB har annonserat att dom vill bygga DRI-anläggningar i Europa som till en början ska gå på naturgas och vara vätgas-redo. Till skillnad från H2GS väljer många av dom dock teknik som möjliggör användning av ”skitigare” järnmalm, de menar att konkurrensen om pellets lämplig för DRI kommer att bli för hård och går därför en lite annan väg. Troligtvis kommer det bli mycket kämpigt för H2GS ifall dom inte kan få pellets designad för DRI från LKAB. Mycket av vad dom rapporterar i media, t ex att ta malm från Karins Iron är mest ett spel för gallerierna. Jag skulle vilja påstå att H2GS planer står och faller med järnpelletstillgången. Alla som är lite införstådda i Luleå hamns begränsningar förstår att H2GS planer nog kan bli ordentligt försenade i vilket fall som helst, oavsett ifall de har avtal eller ej. Ska till ganska mycket investeringar där innan någon större import/export kan utökas.

Har varit skeptisk från början - hoppas såklart jag har fel!

Hade det inte varit smartare med t ex Norvik än Boden? Om man tänker ett steg längre. 08 kan behöva varenda industrijobb vi kan få.
Citera
2023-06-16, 19:30
Medlem
artikel i dn

"Det innebär att bolaget lagt ännu en bit i det pussel som ska göra att man i slutet av 2025 kan börja sin första produktionsfas – 2,5 miljoner ton stål årligen. Från 2030 ska den nå 5 miljoner ton – råvaran är grovt räknat lika delar skrot och järnmalm.

Bygget i Boden är på gång –"

"Henriksson menar att det mesta går enligt plan, en viktig del är att man redan sålt 40 procent av den årliga produktionen i bindande avtal från 2026."

"Och det handlar om stora kunder som till exempel Mercedes och BMW. Det är ju egentligen fantastiskt, med tanke på att vi ännu inte har någon fabrik. Orderstocken är också viktig eftersom vi använder den som säkerhet för våra lån."

https://www.dn.se/ekonomi/h2-green-s...ll-gront-stal/

är det svenska banker som lånat ut pengar till detta?
Citera
2023-06-17, 04:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

"Henriksson menar att det mesta går enligt plan, en viktig del är att man redan sålt 40 procent av den årliga produktionen i bindande avtal från 2026."

"Och det handlar om stora kunder som till exempel Mercedes och BMW. Det är ju egentligen fantastiskt, med tanke på att vi ännu inte har någon fabrik. Orderstocken är också viktig eftersom vi använder den som säkerhet för våra lån."

https://www.dn.se/ekonomi/h2-green-s...ll-gront-stal/

är det svenska banker som lånat ut pengar till detta?
Jag är inte affärsman, men jag tycker det låter påhittat. Ingen kommersiell bank kunde väl låna ut pengar på dessa grunder? Mercedes och BMW kommer förmodligen att stämma skjortan av H2 om det inte levereras koldioxidfritt stål om 3 år?

Sverigehatarna på DN kommer väl då att skriva att allt var Sveriges fel eftersom vi inte är "miljövänliga" nog och "stödde" företaget?
Senast redigerad av wwr 2023-06-17 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in