2023-06-23, 11:31
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Såg på BBC där en vän till fransmannen intervjuades, som har gjort 14 Titanicutforskningar. Han sa att det finns bara tio farkoster i världen (inkl Oceanfloppen) som kan gå under 4000 meter och alla förutom då Oceanfloppen är designade som en sfär av två hopsatta titanhalvor. Trycket nere på 4000 meter skall tydligen motsvara vikten av hela Eiffeltornet..

Eller 400 bar,,,,
Citera
2023-06-23, 11:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Kropparna består av kol och väte.

Men kroppar kan inte heller självantända under tryck.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här är första gången jag lägger märke till hur oproffsigt det ser ut med de bultarna på sidan. Det känns som att "plåten" eller titanet? Eller vad det är, runt omkring, inte sitter fast som det ska.
Tycks saknas bultar på ett par ställen. "plåten" buktar på ett ställe och sitter lite snett längst t v.

Plåtgrejerna är inte en del av tryckkärlet, ska tilläggas. Det är i praktiken ett ställ för att ha farkosten på moderskeppet, med fästpunkter för sling så man kan hissa spektaklet.
Citera
2023-06-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Fy, att de inte skäms med att börja försvara sig bara en dag efter att fem människor dött. Uppenbarligen var inte säkerheten så bra som de påstår. De borde hålla tyst av respekt för de avlidna och anhöriga!

Som jag fattar det är han passiv delägare= aktier kanske och vet att det här är slutet för företaget och för den egna ekonomin jag kan ha fel men det är vad jag tror är anledningen till hans uttalalande.
Citera
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Hoppas företaget utsätts för granskning!

Misstänker att företaget kommer sätta sig själv i konken ganska snart, hela deras affärsidé e ju körd nu.
Senast redigerad av uddev 2023-06-23 kl. 11:45. Anledning: Felstavningar
Citera
Avstängd
dansquelcass avatar
Vilket hade varit säkrast att åka på en ubåt med, Peter Madsen eller att åka med Stockton Rush, VD för Oceansgate?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Tur att de inte drunknade på havets botten och kvävdes av koldioxiden, utan sprängdes i bitar i och med ubåtens implosion.

De hade dött av trycket även om varit i vattnet utanför båten.
Citera
2023-06-23, 11:35
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Eller 400 bar,,,,
Vilket motsvarar 400 kg/cm2 eller 4 000 000 kg/m2. Så platt är den nog..
Citera
2023-06-23, 11:37
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Varför skulle Hollywood överhuvudtaget vara tvungen att köpa några rättigheter för att göra en film av det? ..Det är ju bara att göra filmen. Det är ju inte en historia som någon äger, det är inget manus.

De köper rättigheter så att ingen annan tjänar pengar på berättelserna. Men var säker, Hollywood kommer att göra en filmatisering av den.
Citera
2023-06-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ingen kan vara såhär dum i huvudet. De dog redan dag ett eller två i implosion. Omedelbar död, kroppen blir atomer.

Och nej det kan lika gärna vara vad som helst som skickade knackningar. Det här med knackningar är högst ovetenskapligt eftersom man inte känner till källan. Läs om ubåten Ulven under WWII.

Förutom att det är en jäkla massa ljud i havet så låter även gamla vrak en hel del.
Man sa väl att man hörde knackningar även från Kursk.
Det var ju inte förrän undervattensfarkosten rapporterades borta som ljudet från ubåtsskyddet analyserades. Tiden när ljudet kom stämde överens med när Titan förlorade kontakten med ytskeppet.
Citera
Medlem
ErikPerSullivans avatar
En Aftonbladet plus rubrik vill påtala att 19-åringen var livrädd men följde med för pappans skull.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ubåten var alltså byggd i kolfiberlaminat?
Eller plast kan man säga och der pallade tillslut inte trycket och sprack.

Då tänker jag på alla moderna kommersiella flygplan som är byggda i kolfiber och hur länge dröjer det innan något plan där spricker på 11000 meter?

Flygplan utsätts för tryck inifrån -- dessutom ett enormt mycket lägre tryck.

Risken för kompositplanen är snarast att de måste inspekteras på nya sätt för skador.
Citera
2023-06-23, 11:39
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Som jag fattar det är han passiv delägare= aktier kanske och vet att det här är slutet för företaget och för den egna ekonomin jag kan ha fel men det är vad jag tror är anledningen till hans uttalalande.

Jag förstår det. Men ett "försvarsuttalande" nu får motsatt effekt. De flesta, precis som jag, anser nog att det är respektlöst och inte rätt tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in