2023-05-18, 20:34
Medlem
carminaburanas avatar
Vi gjorde annka h'romdagen, det blev super, krde p 54 grader i 1.5 timmar. vi hade ett ankbrst vi inte orkade ta, s vi vakumfrpackde det obrynt och frs in det. S hur gr jag bst nu? jag frstr att det inte kommer bli lika gott som fresch, men jag tnkte att man tinar det, och vrmer i stekpannna p svag vrme tills innertempen r uppe i 45, plockar ur, smlller upp vrmen och sen steker ett par min p skinnsidan tills det ftt nskad krispighet, sen nn minut eller 90 sekunder p andra sidan.
Citera
2023-06-17, 11:48
Medlem
Har fr frsta gngen gjort rostbiff i Sous vide, det blir ganska mycket kttsaft kvar i psen, ngon som har frslag p vad gra med det?
Citera
2023-06-17, 12:17
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssoncj
Har fr frsta gngen gjort rostbiff i Sous vide, det blir ganska mycket kttsaft kvar i psen, ngon som har frslag p vad gra med det?
Koka och sila (kan bli en del levrat blod hr). Anvnd i ss.
Citera
2023-06-24, 23:15
Medlem
carminaburanas avatar
Frga: Jag har ett fryst och sous viddat ankbrst (54 i 1.5 timme ) som jag tnkte tina och steka. hur gr jag bst fr att uppn rtt innertemp igen? jag har ej tillgng till sous viden hr
Citera
2023-06-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Frga: Jag har ett fryst och sous viddat ankbrst (54 i 1.5 timme ) som jag tnkte tina och steka. hur gr jag bst fr att uppn rtt innertemp igen? jag har ej tillgng till sous viden hr

D det redan r tillagat behver du inte n samma temperatur igen, men du vill du ha det varmt. Stoppa in det i ugnen p 55 grader i 1-2 timmar. Har du termometer hemma?
Citera
2023-10-13, 15:59
Medlem
Tjena, jag ska tillaga en strre bit Rostas (ca 1,5kg) i sous vide, ca 54-55 grader s den kan stekas p och f fin frg. Funderar p om jag ska sous vida den hel eller skiva upp i rejla portionsskivor innan den ker i plurret? Tnker att jag kan f mer smak om jag inte bara bryner runt om (som man gr nr den r hel) utan bryner skivorna som man gjort om man kpt frdiga bitar. Het panna med smr, rosmarin och vitlk r tanken...
Har gjort hel bit tidigare, men inte testat att sous vida i skivor. What say you?
Ps. vad har ni fr sikter gllande att marinera kttet innan, tips/rd?
Citera
2023-12-15, 19:28
Medlem
zepofans avatar
r det ngot liv i den hr trden? Jag har kpt en cirkulator till mig sjlv i (tidig) julklapp efter att ha hrt mycket gott om hur gott och enkelt det r. Tnkte gra frsta testet i morgon och det blir d tjocka revben, vilket fanns till bra pris p Willys nr jag var och handlade. Biten r p knappt 0,7 kg och den r nu vaccad tillsammans med salt, svartpeppar, vitlkspulver och ett par matskedar Sweet Baby Rays.

Givetvis s hade jag inte lst p innan hur man ska gra med just tjocka revben och har nu frsttt av bl.a. den hr trden att tjocka revben inte vinner ngot srskilt p sous vide, men nu r det som det r.
I gamla inlgg talas det om att kra s lnge som 36 och nda upp till 72 timmar, men r det verkligen ndvndigt? Tyvrr hittar jag inga rekommendationer nr jag googlar, kanske fr att revben inte r en grej att gra. Min tanke var att kra 12 timmar p 62 grader och drefter glacea och brnna av i ugnen.
Bra eller anus? Andra frslag p tid/temperatur?
Citera
2023-12-15, 19:36
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
r det ngot liv i den hr trden? Jag har kpt en cirkulator till mig sjlv i (tidig) julklapp efter att ha hrt mycket gott om hur gott och enkelt det r. Tnkte gra frsta testet i morgon och det blir d tjocka revben, vilket fanns till bra pris p Willys nr jag var och handlade. Biten r p knappt 0,7 kg och den r nu vaccad tillsammans med salt, svartpeppar, vitlkspulver och ett par matskedar Sweet Baby Rays.

Givetvis s hade jag inte lst p innan hur man ska gra med just tjocka revben och har nu frsttt av bl.a. den hr trden att tjocka revben inte vinner ngot srskilt p sous vide, men nu r det som det r.
I gamla inlgg talas det om att kra s lnge som 36 och nda upp till 72 timmar, men r det verkligen ndvndigt? Tyvrr hittar jag inga rekommendationer nr jag googlar, kanske fr att revben inte r en grej att gra. Min tanke var att kra 12 timmar p 62 grader och drefter glacea och brnna av i ugnen.
Bra eller anus? Andra frslag p tid/temperatur?

Lter som lng tid fr 0.7 kg. Jag har krt bitar p kilot i 4-5 timmar. Blir alldeles utmrkt. Skippa ugnen och lgg den p grillen alternativt stekpanna i ngra minuter fr yta.
Citera
2023-12-15, 19:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Lter som lng tid fr 0.7 kg. Jag har krt bitar p kilot i 4-5 timmar. Blir alldeles utmrkt. Skippa ugnen och lgg den p grillen alternativt stekpanna i ngra minuter fr yta.
Jvlar vad snabbt svar! Okej, det lter bra, det hade blivit att kliva upp tidigt i morgon annars. S 62 grader och 4 h borde rcka?

Grilla har jag inte mjlighet till nu, s det lutar vl t stekpannan d, kanske brnna p lite med gasbrnnaren ocks?
Citera
2023-12-15, 23:01
Moderator
vfs avatar
Citat:
Jvlar vad snabbt svar! Okej, det lter bra, det hade blivit att kliva upp tidigt i morgon annars. S 62 grader och 4 h borde rcka?

Grilla har jag inte mjlighet till nu, s det lutar vl t stekpannan d, kanske brnna p lite med gasbrnnaren ocks?

Kr p stekpanna d, eller gasbrnnare. Det viktiga r yta. Ingen id att kra lnge. Hg temp och kort stund.
Citera
2023-12-15, 23:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kr p stekpanna d, eller gasbrnnare. Det viktiga r yta. Ingen id att kra lnge. Hg temp och kort stund.
Fast det talar vl mot sjlva grundtanken med sous vide? Grejen r vl att kra lg temp och lng tid?
Citera
2023-12-15, 23:07
Moderator
vfs avatar
Citat:
Fast det talar vl mot sjlva grundtanken med sous vide? Grejen r vl att kra lg temp och lng tid?

Hg temp och kort stund efter du krt sous vide. Urskta otydligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in