Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-06-26, 14:45
Medlem
alhems avatar
Plötsligt svarar inte tangenterna shift, e, i, o, p, q, r och u på tryck, alla dessa, utom shift är på övre bokstavsraden på mitt tangentbord, pektangentbordet fungerar dock, som synes...
Vad tusan har hänt och hur kan jag fixa det?
Citera
2023-06-26, 14:57
Medlem
Snusaren94s avatar
Dog allt bara plötsligt, eller slutade det fungera när du startade upp datorn? Eller har du spillt något, tappat något på tangentbordet? Slagit på det?

Vad är det för tangenbord? Prova med det enklaste, ominstallera drivrutiner, funkar tangentbordet i en annan dator? Funkar ett annat i din dator?
Citera
2023-06-26, 15:13
Medlem
alhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusaren94
Dog allt bara plötsligt, eller slutade det fungera när du startade upp datorn? Eller har du spillt något, tappat något på tangentbordet? Slagit på det?

Vad är det för tangenbord? Prova med det enklaste, ominstallera drivrutiner, funkar tangentbordet i en annan dator? Funkar ett annat i din dator?

Sorry, glömde nämna att det är en laptop. Det slutade svara mitt i en mening, jag har inte spillt nå´t eller slagit på det (än...).
Har gjort Windows egna felsökning för tangentbord, enligt den fungerar det så en ominstallation borde väl inte hjälpa, eller?
Citera
2023-06-26, 15:31
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alhem
Sorry, glömde nämna att det är en laptop. Det slutade svara mitt i en mening, jag har inte spillt nå´t eller slagit på det (än...).
Har gjort Windows egna felsökning för tangentbord, enligt den fungerar det så en ominstallation borde väl inte hjälpa, eller?
Okej då förändrades väll (tyvärr) förutsättningarna till att felsöka lite.
Vad är det för dator mer exakt? Är det känt med defekta tangentbord?
Hur gammal är datorn?

Om du kopplar in ett externt tangenbord med USB, funkar allt då?
Citera
2023-06-26, 15:45
Medlem
alhems avatar
Citat:
Okej då förändrades väll (tyvärr) förutsättningarna till att felsöka lite.
Vad är det för dator mer exakt? Är det känt med defekta tangentbord?
Hur gammal är datorn?

Om du kopplar in ett externt tangenbord med USB, funkar allt då?

Det är en HP som är 4-5 år. Har de senaste drivrutinerna, vet ej om det skulle vara vanligt med defekta tangentbord på dessa, jag har inget usb-tangentbord, ska kolla om jag kan låna ett om det finns i bekantskapskretsen.
Citera
2023-06-26, 15:50
Medlem
alhems avatar
Citat:
Är det samma problem oavsett webbläsare? Dvs. Chrome, Safari, Edge osv...?
Samma i både Chrome och Opera, funkar inte i Word eller nå´t annat program heller.
Citera
2023-06-26, 16:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Plötsligt svarar inte tangenterna shift, e, i, o, p, q, r och u på tryck, alla dessa, utom shift är på övre bokstavsraden på mitt tangentbord, pektangentbordet fungerar dock, som synes...
Vad tusan har hänt och hur kan jag fixa det?
Det låter väldigt mycket som ett fel på elektroniken i tangentbordet. Men prova först med ett externt tangentbord.

Har du tur så är det bara kontakten till tangentbordet som håller på att lossna. Just HP är enligt min erfarenhet slarviga med att trycka i kontakterna ordentligt. Annars är det elektroniken som har gett sig och då är det bara att byta tangentbord.
Citera
2023-06-26, 17:00
Medlem
alhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det låter väldigt mycket som ett fel på elektroniken i tangentbordet. Men prova först med ett externt tangentbord.

Har du tur så är det bara kontakten till tangentbordet som håller på att lossna. Just HP är enligt min erfarenhet slarviga med att trycka i kontakterna ordentligt. Annars är det elektroniken som har gett sig och då är det bara att byta tangentbord.

Tack för info! Ska försöka ragga upp ett usb-tangentbord.
Citera
2023-06-26, 17:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Tack för info! Ska försöka ragga upp ett usb-tangentbord.
Du kan också testa att använda ett skärmtangentbord. Om inte tangenterna fungerar på det heller så är felet programvaumässigt. Det är inte särskilt troligt att det är så, men eftersom det är så enkelt att prova kan du lika gärna testa.
Citera
2023-06-26, 18:04
Medlem
alhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du kan också testa att använda ett skärmtangentbord. Om inte tangenterna fungerar på det heller så är felet programvaumässigt. Det är inte särskilt troligt att det är så, men eftersom det är så enkelt att prova kan du lika gärna testa.

Om det är pektangentbordet Du menar så är det det jag använder nu, så det funkar.
Citera
2023-06-26, 18:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Om det är pektangentbordet Du menar så är det det jag använder nu, så det funkar.
Jaha, du skriver på din trasiga dator. Jag tänkte att du satt med en telefon eller nåt. Men då vet vi att det är ett fysiskt fel på t-bordet.

Det kan vara bra att känna till att t-bord kan dö på det för viset om de får vätska på sig. Om du vet att det hänt någon olycka så kan det vara en förklaring.

Du kan - kanske - lossa på t-bordet och undersöka kontakten. Men att lossa tangentbordet från en laptop kan vara allt från jättelätt till näst intill omöjligt. Gå till Youtube och sök på din datormodell och ”remove keyboard”. Det är stor chans att du hittar en film.

Kontakten till tangentbordet är oftast en flatkabel där änden är instucken i en liten hållare. Ofta är det nån flärp som låser kabeln. Men du behöver bara kolla så flatkabel verkligen är i botten på hållaren och att den inte sitter snett.
Citera
2023-06-26, 21:53
Medlem
HP är ett märker som jag aldrig köpt för jag har bara hört om problem. Chansade för något år sedan med en "dyrare" variant åt min fru i 9000kr klassen. Efter tre månader lämnade vi in den då den bara dog i skärmen och all plast i mitten av tgbbordet släppte. Fick tillbaka den en dryg månad senare och efter någon månad och fram tills nu har den bara blivit segare och slöare...

Nej fan... aldrig mer HP i detta hushåll...

Hoppas du kan fånordning på din dator, men jag upplever det som att HP bara lever på underhåll och nyköp av skräp...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in