Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra inlägg.

Då kommer alltså LKAB att sköta det gröna med vätgas och annat medan SSAB och H2GS bara blir "vanliga stålverk" med ljusbågsugnar.

Och det är väl SSAB som framställer DRI idag? Så SSAB får flytta den delen närmare gruvan.

Är det rätt uppfattat?

Inte helt rätt uppfattat, de blir inga ”vanliga stålverk”, om det nu finns ett sånt uttryck. Bägge skulle bli så kallade mini-mills som startar processen med DRI eller skrot, dvs. metalliska material. LKAB (eller andra aktörer) skulle i så fall vara producent av denna DRI. I många fall gör man denna DRI till HBI som är den briketterade versionen.

Ingen tillverkar DRI storskaligt idag (det är detta som görs i Hybrits pilotanläggning). SSAB reducerar järnoxider i masugnsprocessen, det man vill ersätta med DRI-processen. Delar av dagens funktioner i värdekedjan kommer i så fall att flytta till LKAB. SSAB kommer i så fall få ställa om till att använda ljusbågsugnar i början av ståltillverkningsprocessen.

Pellets lämpliga för DRI och följande steg med konventionella ljusbågsugnar kommer att bli högt åtråvärda eftersom malmer lämpliga för detta är relativt sätt ovanliga i världen. Varje plats med naturgas eller billig, förnyelsebar el och järnmalm av hög kvalité är lämpliga för HBI-produktion. De stora trenderna i råvarumarknaden är att dessa platser kommer att exportera mer förädlade produkter än bara järnmalmskoncentrat eller pellets.
Citera
2023-06-27, 10:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Inte helt rätt uppfattat, de blir inga ”vanliga stålverk”, om det nu finns ett sånt uttryck. Bägge skulle bli så kallade mini-mills som startar processen med DRI eller skrot, dvs. metalliska material. LKAB (eller andra aktörer) skulle i så fall vara producent av denna DRI. I många fall gör man denna DRI till HBI som är den briketterade versionen.

Ingen tillverkar DRI storskaligt idag (det är detta som görs i Hybrits pilotanläggning). SSAB reducerar järnoxider i masugnsprocessen, det man vill ersätta med DRI-processen. Delar av dagens funktioner i värdekedjan kommer i så fall att flytta till LKAB. SSAB kommer i så fall få ställa om till att använda ljusbågsugnar i början av ståltillverkningsprocessen.

Pellets lämpliga för DRI och följande steg med konventionella ljusbågsugnar kommer att bli högt åtråvärda eftersom malmer lämpliga för detta är relativt sätt ovanliga i världen. Varje plats med naturgas eller billig, förnyelsebar el och järnmalm av hög kvalité är lämpliga för HBI-produktion. De stora trenderna i råvarumarknaden är att dessa platser kommer att exportera mer förädlade produkter än bara järnmalmskoncentrat eller pellets.
Du kan uppenbarligen detta, så tack för dina förklaringar. Men jag vet inte om alla källor använder begreppet DRI på samma sätt?
Citat:
SSAB reducerar järnoxider i masugnsprocessen, det man vill ersätta med DRI-processen.
Är inte masugnsprocessen en DRI-process?

Här är ett urklipp. Betyder inte detta att masugnar (blast furnace) producerar DRI (järnsvamp).
Citat:
DRI production

Direct reduction of iron is the removal of oxygen from iron ore or other iron bearing materials in the solid state, i.e. without melting, as in the blast furnace.

Vad händer när man "ersätter masugnar med DRI-processen"? Är inte det samma sak, fast man nu skall reducera med vätgas?

Så som jag skall tolka dina inlägg så innefattar begreppet "DRI-processen" endast reduktion med vätgas?
Senast redigerad av wwr 2023-06-27 kl. 10:56.
Citera
2023-06-27, 11:01
Medlem
Citat:
Jag tycker för övrigt att ifall det ska delas ut bidrag till H2GS eller Hybritsatsningen eller bägge, så måste staten ta sitt ansvar och ta in experter som bedömer projekten ordentligt, som jag uppfattat är det på Energimyndighetens bord nu.

Eftersom bägge satsningar (H2GS och LKAB/SSAB via Hybrittekniken) kommer att kräva stora mängder elenergi, så måste man kolla på energiåtgång per producerad mängd stål och koldioxidutsläpp. Dessutom måste man kika på hur väl företagen kan vara flexibla i sin energianvändning när allt är utbyggt. Att bygga upp stora anläggningar och tilldela dem stora mängder el som i begränsad mängd kan vara flexibel, kan bli mycket dåligt.

Så staten ska gå in i kommersiella industrisatsningar och bättre än experter inom industrin göra ekonomiska bedömningar avseende projekt inom en fri marknadsekonomi? Jag tycker att det i högsta grad låter osunt. Sådana försök lades väl ner efter det att muren föll 1989?

Om nu staten, mot all förmodan, kommer fram till att det hela är olönsamt men ägarna tror på projektet vad göra då? Ska politiker rent fysiskt gå in och avbryta projekt och sparka ut ägarna? Varför inte i en bortre förlängning då också låta staten avgöra om ditt eller mitt hus- eller bilköp är ekonomiskt försvarbart? Precis som det fungerade i Sovjetunionen.

"Tilldela" dem stora energimängder....bara ordet "tilldela" sänder mig kalla kårar utefter ryggraden. Energi är inget man "tilldelar". Jag var nyss på Coop och köpte
två liter mjölk på en fri marknad. Jag blev inte "tilldelad" två liter mjölk. Du kanske skulle föredra att chefen för Coop stod där och "tilldelade" kunderna mjölken?

Energi och energitransmission kommer fram om kund och köpare möts i en prisuppgörelse. Det är det minsta bekymret.

Jag betackar mig för politiker som ska "tilldela" något. Politiker ska däremot stå där med mössan i hand och se till att ordna med det som näringslivet behöver för att politikerna ska få in inkomster till sina budgetar.
Citera
2023-06-27, 11:07
Medlem
Citat:
Du kan uppenbarligen detta, så tack för dina förklaringar. Men jag vet inte om alla källor använder begreppet DRI på samma sätt?

Är inte masugnsprocessen en DRI-process?

Här är ett urklipp. Betyder inte detta att masugnar (blast furnace) producerar DRI (svampjärn).

Vad händer när man "ersätter masugnar med DRI-processen"? Är inte det samma sak, fast man nu skall reducera med vätgas?

Så som jag skall tolka dina inlägg så innefattar begreppet "DRI-processen" endast reduktion med vätgas?

DRI (direct reduced iron) definieras som så att järnoxid reduceras utan att smälta järnet, porös järnsvamp blir produkten. Det kan göras med gaser, t ex naturgas eller vätgas, eller med fast material, t ex kol av olika slag. Det vi pratar om här är processer med gas. Jag skrev faktiskt felaktigt ovanför att DRI inte produceras storskaligt i Sverige, Höganäs producerar DRI med kol i fast form. Kvantitetsmässigt är det dock betydligt mindre mängder och en annan typ av produkt som är slutmålet. Efter en DRI-process smälts materialet med hjälp av en ljusbågsugn (finns flera olika varianter med olika lämplighet beroende på sammansättningen av det som ska smältas).

I masugnsprocessen används järnoxid tillsammans med kol i ett schakt, men järnet tappas i flytande form. Processmässigt är de olika, med andra typer av komponenter, men grovt sagt så får man här en smält produkt med höga kolhalter.

Efter bägge processer (DRI+ljusbågsugn eller masugn) tillkommer fler steg för att komma till en slutlig legering som ska användas i senare steg.
Citera
2023-06-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så staten ska gå in i kommersiella industrisatsningar och bättre än experter inom industrin göra ekonomiska bedömningar avseende projekt inom en fri marknadsekonomi? Jag tycker att det i högsta grad låter osunt. Sådana försök lades väl ner efter det att muren föll 1989?

Om nu staten, mot all förmodan, kommer fram till att det hela är olönsamt men ägarna tror på projektet vad göra då? Ska politiker rent fysiskt gå in och avbryta projekt och sparka ut ägarna? Varför inte i en bortre förlängning då också låta staten avgöra om ditt eller mitt hus- eller bilköp är ekonomiskt försvarbart? Precis som det fungerade i Sovjetunionen.

"Tilldela" dem stora energimängder....bara ordet "tilldela" sänder mig kalla kårar utefter ryggraden. Energi är inget man "tilldelar". Jag var nyss på Coop och köpte
två liter mjölk på en fri marknad. Jag blev inte "tilldelad" två liter mjölk. Du kanske skulle föredra att chefen för Coop stod där och "tilldelade" kunderna mjölken?

Energi och energitransmission kommer fram om kund och köpare möts i en prisuppgörelse. Det är det minsta bekymret.

Jag betackar mig för politiker som ska "tilldela" något. Politiker ska däremot stå där med mössan i hand och se till att ordna med det som näringslivet behöver för att politikerna ska få in inkomster till sina budgetar.

Du misstolkar mig med ovilja. Det jag skrev var att OM staten ska tillföra medel till olika företag så ska det utvärderas innan. Här har vi två konkurrerande verksamheter som ska slåss om samma medel, då är det väl lämpligt att staten fördelar begränsade resurser så effektivt som möjligt? Eftersom det handlar om stora energimängder som påverkar övriga samhället, så anser jag att ifall offentliga medel ska hjälpa till med finansiering, så ska projekten utvärderas energimässigt innan. Genom att svara på frågan: Leder bidraget till uppsatta mål för utlysningen (Industriklivet i detta fall)?

När det gäller tilldela, även här smutsar du ned tråden med osanningar och misstolkningar. Staten (genom svenska kraftnät och regionala distributörer) tilldelar el till företag som vill ansluta sig, så är det. Du får ha dina åsikter ifall det är politiskt eller inte. Jag nämnde aldrig något om en energimängd som ska tilldelas, det är alltid en effektmängd. Det mest rimliga är att marknadsaktörer köper elen (energimängd) på fria marknaden, antingen direkt eller via längre kontrakt (givetvis då till ett premiumpris) beroende på hur de rent ekonomiskt vill sprida sin risk. Precis som allt annat i en fungerande marknadsekonomi.

Sluta gör uppenbara feltolkningar i syfte att misskreditera mig eller solka ned tråden med politiskt dravel. Det här är i första hand inte ett politiskt problem, det är ett logistiskt sådant.

När det gäller politisk påverkan, så tror jag att denna process skulle få bäst utfall ifall politiken inte gick in. H2GS verkar dock vilja gå den vägen, nu i första hand genom att sätta tryck på LKAB (som man får anta gör vad de anser är bäst för sitt företag) och säkerligen i framtiden genom att sätta press på staten att gå in som garant för lån/annan finansiering.

Varje gång jag kommer med sakliga fakta försöker du vrida diskussionen till politik, har du en agenda?
Senast redigerad av mhm.. 2023-06-27 kl. 11:31.
Citera
2023-06-27, 11:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
DRI (direct reduced iron) definieras som så att järnoxid reduceras utan att smälta järnet, porös järnsvamp blir produkten. Det kan göras med gaser, t ex naturgas eller vätgas, eller med fast material, t ex kol av olika slag. Det vi pratar om här är processer med gas. Jag skrev faktiskt felaktigt ovanför att DRI inte produceras storskaligt i Sverige, Höganäs producerar DRI med kol i fast form. Kvantitetsmässigt är det dock betydligt mindre mängder och en annan typ av produkt som är slutmålet. Efter en DRI-process smälts materialet med hjälp av en ljusbågsugn (finns flera olika varianter med olika lämplighet beroende på sammansättningen av det som ska smältas).

I masugnsprocessen används järnoxid tillsammans med kol i ett schakt, men järnet tappas i flytande form. Processmässigt är de olika, med andra typer av komponenter, men grovt sagt så får man här en smält produkt med höga kolhalter.

Efter bägge processer (DRI+ljusbågsugn eller masugn) tillkommer fler steg för att komma till en slutlig legering som ska användas i senare steg.
Tack för förklaringen.

Men det du spekulerade i tidigare skulle innebära att LKAB framställde grön pellets och även tog över SSAB:s DRI-produktion enligt vätgas/Hybritmetoden.

Sedan skulle SSAB och H2GS köpa detta gröna svampjärn och legera det till stål i ljusbågsugnar.

H2GS utför ju då inget annat än att legera järn till stål. Det finns inget speciellt grönt i det. Det är en process som sker i alla stålverk. Att kalla sig H2 är närmast falsk marknadsföring eftersom H2GS då inte använder vätgas.

Frågan jag anser att man kan ställa sig är varför ett företag med extremt hög värdering (40 mdr), ännu utan någon produktion, bestämt sig för att försöka hoppa in och ta över en del av LKAB/SSAB:s slutbehandling av järn till stål.
Senast redigerad av wwr 2023-06-27 kl. 11:34.
Citera
2023-06-27, 12:17
Medlem
Citat:
Tack för förklaringen.

Men det du spekulerade i tidigare skulle innebära att LKAB framställde grön pellets och även tog över SSAB:s DRI-produktion enligt vätgas/Hybritmetoden.

Sedan skulle SSAB och H2GS köpa detta gröna svampjärn och legera det till stål i ljusbågsugnar.

H2GS utför ju då inget annat än att legera järn till stål. Det finns inget speciellt grönt i det. Det är en process som sker i alla stålverk. Att kalla sig H2 är närmast falsk marknadsföring eftersom H2GS då inte använder vätgas.

Frågan jag anser att man kan ställa sig är varför ett företag med extremt hög värdering (40 mdr), ännu utan någon produktion, bestämt sig för att försöka hoppa in och ta över en del av LKAB/SSAB:s slutbehandling av järn till stål.

Återigen, SSAB har ingen DRI-produktion, masugnsprocessen är en annan. DRI är en annan tillverkningsväg mot samma mål.

Om LKAB börjar producera DRI är det nog främst för att göra sitt företag lönsammare, att SSAB (+ev. H2GS) skulle köpa delar av den produktionen är ju bra för Sverige, då mer vidarefördas längre inom landet. De största miljöfördelarna finner man nog i produktionen av detta gröna järn.

Att legera järn till stål med en så energieffektiv efterföljande process som möjligt är givetvis något grönt, finns nog en hel del att göra effektivare i befintliga verk där också. I deras nu presenterade process är ju H2 i namnet beskrivande i vad de vill göra. Ingenting falskt i det.

Anledningen är givetvis att marknaden för grönt stål ser väldigt gynnsam ut och att vara först där skulle medföra marknadsfördelar. ”Slutbehandling” är ett något klent ord i sammanhanget.
Citera
2023-06-27, 12:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Återigen, SSAB har ingen DRI-produktion, masugnsprocessen är en annan. DRI är en annan tillverkningsväg mot samma mål.

Om LKAB börjar producera DRI är det nog främst för att göra sitt företag lönsammare, att SSAB (+ev. H2GS) skulle köpa delar av den produktionen är ju bra för Sverige, då mer vidarefördas längre inom landet. De största miljöfördelarna finner man nog i produktionen av detta gröna järn.

Att legera järn till stål med en så energieffektiv efterföljande process som möjligt är givetvis något grönt, finns nog en hel del att göra effektivare i befintliga verk där också. I deras nu presenterade process är ju H2 i namnet beskrivande i vad de vill göra. Ingenting falskt i det.

Anledningen är givetvis att marknaden för grönt stål ser väldigt gynnsam ut och att vara först där skulle medföra marknadsfördelar. ”Slutbehandling” är ett något klent ord i sammanhanget.
Men de 500 ton Hybrit som SSAB levererade förra året är väl DRI? Vad du skissar på är väl att LKAB skulle ta över SSAB:s Hybrit-DRI och driva upp den i större skala?

H2GS går sedan bara in och gör vad alla stålverk idag gör, dvs legerar järn till stål.

Ett företags namn bör spegla vad det gör inte vad det vill göra.

Det kan nästan jämföras med att kräva att man får köpa Microsofts kärnprogram och göra en egen påbyggnad.
Citera
2023-06-27, 12:58
Medlem
Scania kommer att köpa stål från H2GS. Säkerligen bara testleveranser än så länge.

"H2 Green Steel kommer att leverera grönt stål till Scanias lastbilstillverkning. Det framgår av ett pressmeddelande.

Tillverkningen i H2 Green Steels nya fabrik i Boden startar 2025, första leverans sker sedan 2027. Avtalet beskrivs som en viktig del i Scanias strategi för att eliminera koldioxidutsläpp från de mest använda materialen i produktionen.
.
"Med den här första ordern från vår strategiska partner H2 Green Steel fortsätter vi minska klimatpåverkan från vår leverantörskedja", säger Anders Williamsson ansvarig för F&U och Inköp på Scania."

Nyhetsbyrån Finwire. 2023-06-27

Ni som är skeptiska till den här utvecklingen mot Green Steel, hur ska man förhindra det som sker? Ska någon rikspolitiker eller någon från Timbro etc. åka iväg och dra den ansvarige på Scania i örat? Förslag önskas!
Senast redigerad av Konrad 2023-06-27 kl. 13:00.
Citera
2023-06-27, 13:01
Medlem
Citat:
Men de 500 ton Hybrit som SSAB levererade förra året är väl DRI? Vad du skissar på är väl att LKAB skulle ta över SSAB:s Hybrit-DRI och driva upp den i större skala?

H2GS går sedan bara in och gör vad alla stålverk idag gör, dvs legerar järn till stål.

Ett företags namn bör spegla vad det gör inte vad det vill göra.

Det kan nästan jämföras med att kräva att man får köpa Microsofts kärnprogram och göra en egen påbyggnad.

Hybrit ägs ju gemensamt av LKAB, SSAB och Vattenfall, det är ju ett företag till för teknikutveckling och forskning. Rimligtvis bör ju deras produktion förädlas av SSAB till plåt.

Jag skissar inte på något alls när det gäller LKAB/Hybrit, jag upprepar bara det företagen redan presenterat. Det LKAB har meddelat omvärlden är att de vill ställa om all sin järnpelletsproduktion till DRI-produktion, dvs. leverera järn istället för järnoxid. De vill göra detta genom den DRI-process som utvecklas inom Hybrit. Demonstrationsanläggningen av tekniken blir således LKABs första DRI-anläggning.

Företag har väl full rätt att döpa sig till vad man vill, vilseledande eller ej, så länge det inte är för likt någon annans?

Det H2GS vill göra är att ta en del av den kakan genom att köpa järnmalmspellets av LKAB. Problemet är att få till den logistiken utan att skapa stora risker för att leveranser inte kan ske som överenskommet. Det blir alltså en ekonomisk risk för LKAB ifall de tvingas leverera en produkt på en järnväg med starkt begränsad kapacitet. Dom måste idag boka upp mycket fler tåg än vad som egentligen krävs eftersom malmbanan har stora kapacitetsproblem. För LKAB hade det givetvis varit bra ifall det gick att leverera, de skulle ju ha monopol gentemot H2GS som inte har några andra alternativ. I många år skulle LKAB kunna leverera pellets, för att sedan leverera DRI (i samband med att H2GS står inför reinvesteringar i elektrolysörer eller DRI-torn). En viss risk finns med vad H2GS gör just nu och det är ifall LKAB blir för svagt pga. bristande lönsamhet i avsaknad av sina planerade investeringar. I så fall kan H2GS stå med ett stålverk med dåliga logistiska förutsättningar för att ta in råvaran från andra leverantörer. Den enda kvarvarande fördelen skulle då vara elinfrastrukturen. I värsta fall blir det alltså ett totalt haveri av den svenska järn/stålindustrin.
Citera
2023-06-27, 13:23
Medlem
Bolaget har ingått samarbetsavtal med Destination Gotland om att framställa miljönvänlig vätgas för att driva färjorna.
https://sverigesradio.se/artikel/got...ligare-sjofart
Citera
2023-06-27, 13:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Det H2GS vill göra är att ta en del av den kakan genom att köpa järnmalmspellets av LKAB. Problemet är att få till den logistiken utan att skapa stora risker för att leveranser inte kan ske som överenskommet. Det blir alltså en ekonomisk risk för LKAB ifall de tvingas leverera en produkt på en järnväg med starkt begränsad kapacitet. Dom måste idag boka upp mycket fler tåg än vad som egentligen krävs eftersom malmbanan har stora kapacitetsproblem. För LKAB hade det givetvis varit bra ifall det gick att leverera, de skulle ju ha monopol gentemot H2GS som inte har några andra alternativ. I många år skulle LKAB kunna leverera pellets, för att sedan leverera DRI (i samband med att H2GS står inför reinvesteringar i elektrolysörer eller DRI-torn). En viss risk finns med vad H2GS gör just nu och det är ifall LKAB blir för svagt pga. bristande lönsamhet i avsaknad av sina planerade investeringar. I så fall kan H2GS stå med ett stålverk med dåliga logistiska förutsättningar för att ta in råvaran från andra leverantörer. Den enda kvarvarande fördelen skulle då vara elinfrastrukturen. I värsta fall blir det alltså ett totalt haveri av den svenska järn/stålindustrin.
Tack för att du förklarar. Du har uppenbarligen satt dig in i detta.

Så nu beskriver du ett mellanläge innan LKAB får fart på Hybritjärnet? LKAB levererar pellets till H2GS som då alltså skulle ha en DRI-process före legeringen till stål?

Om H2GS enligt sina kontrakt skulle starta leverera 2026, skulle detta alltså vara med egen DRI-anläggning? Det första stål som planeras komma från H2GS har man själv reducerat med vätgas ur LKAB:s CO2-fria pellets?

Jag utgår också från att det är mycket riskabelt att blanda in en okänd aktör. LKAB och SSAB har gradvis byggt upp detta under 100 resp 50 år, ungefär. Nu kommer H2GS och kräver samma infrastruktur och råvaruleveranser inom 2 år.

Någon storägare är med i både H2GS och Northvolt. Se hur Northvolt agerade. Köpte Stora Ensos lokaler i Borlänge men övergav sedan tanken på produktion (eller sköt i alla fall upp den) när tyskar bjöd över med några miljarder i bidrag.
Senast redigerad av wwr 2023-06-27 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in