Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Så staten ska gå in i kommersiella industrisatsningar och bättre än experter inom industrin göra ekonomiska bedömningar avseende projekt inom en fri marknadsekonomi? Jag tycker att det i högsta grad låter osunt. Sådana försök lades väl ner efter det att muren föll 1989?
Om nu staten, mot all förmodan, kommer fram till att det hela är olönsamt men ägarna tror på projektet vad göra då? Ska politiker rent fysiskt gå in och avbryta projekt och sparka ut ägarna? Varför inte i en bortre förlängning då också låta staten avgöra om ditt eller mitt hus- eller bilköp är ekonomiskt försvarbart? Precis som det fungerade i Sovjetunionen.
"Tilldela" dem stora energimängder....bara ordet "tilldela" sänder mig kalla kårar utefter ryggraden. Energi är inget man "tilldelar". Jag var nyss på Coop och köpte
två liter mjölk på en fri marknad. Jag blev inte "tilldelad" två liter mjölk. Du kanske skulle föredra att chefen för Coop stod där och "tilldelade" kunderna mjölken?
Energi och energitransmission kommer fram om kund och köpare möts i en prisuppgörelse. Det är det minsta bekymret.
Jag betackar mig för politiker som ska "tilldela" något. Politiker ska däremot stå där med mössan i hand och se till att ordna med det som näringslivet behöver för att politikerna ska få in inkomster till sina budgetar.
Du misstolkar mig med ovilja. Det jag skrev var att OM staten ska tillföra medel till olika företag så ska det utvärderas innan. Här har vi två konkurrerande verksamheter som ska slåss om samma medel, då är det väl lämpligt att staten fördelar begränsade resurser så effektivt som möjligt? Eftersom det handlar om stora energimängder som påverkar övriga samhället, så anser jag att ifall offentliga medel ska hjälpa till med finansiering, så ska projekten utvärderas energimässigt innan. Genom att svara på frågan: Leder bidraget till uppsatta mål för utlysningen (Industriklivet i detta fall)?
När det gäller tilldela, även här smutsar du ned tråden med osanningar och misstolkningar. Staten (genom svenska kraftnät och regionala distributörer) tilldelar el till företag som vill ansluta sig, så är det. Du får ha dina åsikter ifall det är politiskt eller inte. Jag nämnde aldrig något om en energimängd som ska tilldelas, det är alltid en effektmängd. Det mest rimliga är att marknadsaktörer köper elen (energimängd) på fria marknaden, antingen direkt eller via längre kontrakt (givetvis då till ett premiumpris) beroende på hur de rent ekonomiskt vill sprida sin risk. Precis som allt annat i en fungerande marknadsekonomi.
Sluta gör uppenbara feltolkningar i syfte att misskreditera mig eller solka ned tråden med politiskt dravel. Det här är i första hand inte ett politiskt problem, det är ett logistiskt sådant.
När det gäller politisk påverkan, så tror jag att denna process skulle få bäst utfall ifall politiken inte gick in. H2GS verkar dock vilja gå den vägen, nu i första hand genom att sätta tryck på LKAB (som man får anta gör vad de anser är bäst för sitt företag) och säkerligen i framtiden genom att sätta press på staten att gå in som garant för lån/annan finansiering.
Varje gång jag kommer med sakliga fakta försöker du vrida diskussionen till politik, har du en agenda?