• 1
  • 2
2023-07-01, 13:54
Medlem
Frn och med den 1 juli kommer substanserna, ven knda som ecstasy och psilocybin, kunna skrivas ut fr att behandla posttraumatisk stress och vissa typer av depression. Frhoppningen r att substanserna ska innebra ett genombrott fr patienter som andra behandlingar inte fungerat p.

Klla. https://www.expressen.se/nyheter/lan...4ElDy9cQ1T4-bY

Jag brukar sjlv anvnda bda preparaten i rekreationssyfte, och ven om jag inte lider av ngon psykisk komma s knner jag mig alltid extra empatisk, behrskad och krleksfull veckorna efter anvndning. Drfr s skulle det inte alls frvna mig om mnniskor med riktig psykisk ohlsa kan dra nytta av dessa preparat.

Nr kommer Sverige vakna upp och legalisera? Jag vet iaf att Karolinska Institutet forskar en hel del p magiska svampar mot depression.

Klla 2. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ressionsvarden
Senast redigerad av Chillgren 2023-07-01 kl. 13:59.
Citera
2023-07-01, 14:33
Medlem
LexSinners avatar
Det hr r ju fruktansvrt. Alla vet ju att om man legaliserar droger s kommer alla brja knarka? Nu kommer ju alla som kr bil att ta ecstasy frst, och lkare i operationsrum kommer vara pverkade av svampar! Hur tnkte Australien hr?? Poliser som byter doughnuts mot MDMA?
Citera
2023-07-01, 14:37
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner
Det hr r ju fruktansvrt. Alla vet ju att om man legaliserar droger s kommer alla brja knarka? Nu kommer ju alla som kr bil att ta ecstasy frst, och lkare i operationsrum kommer vara pverkade av svampar! Hur tnkte Australien hr?? Poliser som byter doughnuts mot MDMA?
Trkigt troll. I lnder dr man legaliserar tar folk mindre narkotikaklassade substanser. I Sverige knarkar folk som fan med en narkotikalagstiftning likt den i Saudi Arabien och Ryssland.

Skit bra av Australien hr. Frsta gnger p ngra r man fr hra en positiv nyhet drifrn.

Hoppas att fler tar efter. Mngas liv kan bli bttre nu med hjlp utav diverse psykodelika i medicinskt syfte.
Citera
2023-07-01, 14:52
Medlem
zombie-nations avatar
Det r bra. Man hll ju p att testa LSD mot psykiska problem p 60-talet och gjorde framsteg. S egentligen tog man ju bara upp forskningen. Nr de som skriver lagarna har besinnat sig.

Att anvnda dessa medicinskt tror jag r vldigt olikt att ta dem p kul.

Tnk om man skulle gjort samma med morfin nr det blev klassat. Att inte sjukvrden heller fick anvnda det. Sjukt.
Citera
2023-07-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner

Snygg ironi 😊
Finns det saker som under kontrollerade former fungerar s ska de sjlvklart testas och anvndas.
Citera
2023-07-01, 15:47
Medlem
Legalisera punderi, kommer sluta bra..
Citera
2023-07-01, 16:03
Medlem
Airwave92s avatar
Intressant!
Citera
2023-07-01, 16:13
Medlem
Sg en intervju dr en advokat tyckte att den nya lagen frsk till narkotikabrott inte var tillrcklig.

Hon tyckte att ett frsk till kp skulle resultera i ett 6 mnaders fngelsestraff, kontraster.
Citera
2023-07-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Legalisera punderi, kommer sluta bra..

Ja det r helt sjukt att man t.ex. ger morfin (heroin!) till patienter med svra smrtor!!!!
Citera
2023-07-01, 16:18
Avstngd
Har inga problem med att man testar och kr nya stt, det enda som r problematiskt r att vi skaffar mer och mer droger fr att lsa symptomen, men det moderna samhllet fortstter f oss att m smre.
Citera
2023-07-01, 16:20
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Sg en intervju dr en advokat tyckte att den nya lagen frsk till narkotikabrott inte var tillrcklig.

Hon tyckte att ett frsk till kp skulle resultera i ett 6 mnaders fngelsestraff, kontraster.
I Sverige? Eller australien? Vilken clown, men advokaten vill ju tjna enkla pengar p alla antagligen runt halvmiljonen+ (i Sverige) som nyttjar olagliga substanser ibland. Har man privatiserade fngelser i Australien?
Citera
2023-07-01, 16:23
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPS1
Ja det r helt sjukt att man t.ex. ger morfin (heroin!) till patienter med svra smrtor!!!!
Det r faktiskt lite dumt att man ofta ger opiater till patienter och ljuger om eller inte berttar om baksidorna, som abstinens och beroenderisken med det. Flera heroinister har jag sett i dokumentrer eller intervjuer frn usa sga att det brjade med lkemedel som lkarna grna skriver ut men vergick till heroin eller fentanyl fr att det var billigare nr beroendet tagit ver..

Mdma har jag inte provat men svamp har ju inte riktigt samma allvarliga beroenderisk... Om man inte heter Mike Tyson d.
Senast redigerad av Room531 2023-07-01 kl. 16:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in