• 1
  • 2
2023-07-11, 18:03
Bannlyst
Om jag har en aktieportfölj och låt säga att jag har aktier från olagliga företag med sammanlagda värde till 500000kr. Kan någon annan se vad jag har på mitt Avanza konto/aktieportfölj?

Kan någon se vad aktieutdelningarna jag får varje år ligger på?

När jag menar om kan någon se så pratar jag allt om privatpersoner till stora företag.

Hur mycket brukar aktieutdelning ligga på och hur många gånger per får år man?
Citera
2023-07-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudarmochta
Om jag har en aktieportfölj och låt säga att jag har aktier från olagliga företag med sammanlagda värde till 500000kr. Kan någon annan se vad jag har på mitt Avanza konto/aktieportfölj?

När jag menar om kan någon se så pratar jag allt om privatpersoner till stora företag.

Vad menar du med olagliga företag?

Din deklaration är offentligt så man kan se dina totala inkomster från kapitalinkomster. Det är dock utifrån beskattade kapitalinkomster bena ut exakt hur mycket värdet är.
Citera
2023-07-11, 18:25
Bannlyst
Nej ingen kan se ditt avanzakonto.
Hur många utdelningar är upp till bolaget
Citera
2023-07-11, 18:33
Medlem
ColdLines avatar
Citat:

Vad menar du med olagliga företag? För att noteras på börsen så krävs att företaget går genom en rad kontroller, du kommer inte kunna investera i vad som helst genom Avanza tex.
Citera
2023-07-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Nej ingen kan se ditt avanzakonto.
Hur många utdelningar är upp till bolaget

enbart avanza själva kan se vad sina kunder har i portföljen och när de handlades, detta läste jag i förundersökningen om aktiepionjären där finansinspektionen beställde ut hanns ordrar från avanza
Senast redigerad av Crownhater 2023-07-11 kl. 18:44.
Citera
2023-07-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crownhater
enbart avanza själva kan se vad sina kunder har i portföljen och när de handlades, detta läste jag i förundersökningen om aktiepionjären där finansinspektionen beställde ut hanns ordrar från avanza
Osäker på om det finns något mrkoll / Lexbase för aktier ännu, men Aktieboken är en offentlig handling som du kan begära ut från Euroclear.
Citat:
Vad är en offentlig aktiebok?
Som värdepapperscentral är vi enligt aktiebolagslagen (ABL) skyldiga att lämna ut uppgifter om alla som äger 501 eller fler aktier i ett visst bolag till den som ber om det. Förteckningen med dessa ägare samlas i offentliga aktieböcker som vi publicerar fyra gånger per år.
https://www.euroclear.com/sweden/sv/...tiebocker.html
Citera
2023-07-11, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crownhater
Så är det för alla banker det är ingen utomstående som kan gå in och titta
Citera
2023-07-11, 19:47
Medlem
Citat:

Om du är politiker i MP och 'olagliga' innebär oljebolag så rekommenderar jag en KF för dina aktier.
Citera
2023-07-11, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vad menar du med olagliga företag?

Din deklaration är offentligt så man kan se dina totala inkomster från kapitalinkomster. Det är dock utifrån beskattade kapitalinkomster bena ut exakt hur mycket värdet är.

Citat:
Ursprungligen postat av ColdLine
Vad menar du med olagliga företag? För att noteras på börsen så krävs att företaget går genom en rad kontroller, du kommer inte kunna investera i vad som helst genom Avanza tex.

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Om du är politiker i MP och 'olagliga' innebär oljebolag så rekommenderar jag en KF för dina aktier.

Olika företag* skrev fel.

Varför kan folk se andras aktieportfölj? Finns det en lista med olika namn? Eller kan man se listan och de som har mest står högst upp? Eller behöver man söka på varje enskilt namn?

Hur mycket brukar aktieutdelning ligga på och hur ofta brukar de ske? Kan man se andra aktieutdelning?
Citera
2023-07-11, 21:24
Medlem
Citat:

Varför kan folk se andras aktieportfölj? Finns det en lista med olika namn? Eller kan man se listan och de som har mest står högst upp? Eller behöver man söka på varje enskilt namn?

Hur mycket brukar aktieutdelning ligga på och hur ofta brukar de ske? Kan man se andra aktieutdelning?
Normalt så visas bara de 10 största ägarna och det är oftast många banker på listan då de har aktierna i aktiefonder som kunderna sedan köper. Banken själv äger normalt inga aktier utan det är bankkundernas aktier som syns.

Vill man vara helt anonym så köper man aktierna inom en "Kapitalförsäkring", KF då är man egentligen inte själv aktieägare utan det är försäkringsbolaget som står som ägare av aktierna.

Aktieutdelning varierar men är normalt runt 2 % om det är större etablerade företag. Företag brukar dela ut 40-60% av vinsten sett över en konjunkturcykel. Mindre nystartade företag ger normalt inte någon utdelning. Man måste därför alltid undersöka hur företaget brukar göra. Aktieutdelning är normalt en gång per år i Sverige i samband med bolagsstämman men på senare tid har fler företag anammat utdelning två gånger per år. Finns några som betalar ut 4 ggr per år eller varje månad.
Citera
2023-07-11, 21:32
Medlem
Citat:

1, Aktieboken är en offentlig uppgift som du kan begära ut
2, Ja, du får ut en lista med aktieägare i x bolag (top 10-20 brukar publiceras på företagets egen hemsida)
3, du begär ut en aktiebok per aktie och söker själv
4, från inget alls till många %, vanligtvis från aldrig till 1 gång per månad (1,2,4 ggr per år är vanligast)
5, vet du hur många aktier de har vet du va de får i utdelning..

MEN, MP politiker som inte är dumma i huvet skaffar ett KF konto och då står de själv inte som ägare och då kan du äga oljebolag utan att aftonbladen outar dig.
Senast redigerad av Asguk 2023-07-11 kl. 21:36.
Citera
2023-07-11, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Normalt så visas bara de 10 största ägarna och det är oftast många banker på listan då de har aktierna i aktiefonder som kunderna sedan köper. Banken själv äger normalt inga aktier utan det är bankkundernas aktier som syns.

Vill man vara helt anonym så köper man aktierna inom en "Kapitalförsäkring", KF då är man egentligen inte själv aktieägare utan det är försäkringsbolaget som står som ägare av aktierna.

Aktieutdelning varierar men är normalt runt 2 % om det är större etablerade företag. Företag brukar dela ut 40-60% av vinsten sett över en konjunkturcykel. Mindre nystartade företag ger normalt inte någon utdelning. Man måste därför alltid undersöka hur företaget brukar göra. Aktieutdelning är normalt en gång per år i Sverige i samband med bolagsstämman men på senare tid har fler företag anammat utdelning två gånger per år. Finns några som betalar ut 4 ggr per år eller varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
1, Aktieboken är en offentlig uppgift som du kan begära ut
2, Ja, du får ut en lista med aktieägare i x bolag (top 10-20 brukar publiceras på företagets egen hemsida)
3, du begär ut en aktiebok per aktie och söker själv
4, från inget alls till många %, vanligtvis från aldrig till 1 gång per månad (1,2,4 ggr per år är vanligast)
5, vet du hur många aktier de har vet du va de får i utdelning..

MEN, MP politiker som inte är dumma i huvet skaffar ett KF konto och då står de själv inte som ägare och då kan du äga oljebolag utan att aftonbladen outar dig.

Så om jag går inte på ”aktieboken” och ni har aktier så kan inte jag skrolla ner tills jag hittar er? Jag gick in på hemsidan men inget visas…

Om jag visste erat namn, och sökte på erat namn skulle jag exempelvis se:

”Mynicname; 50miljoner Kr”
”Asful; 70miljoner kr”

”Mynicname; aktier i Coca Cola AB”
”Asguk; aktier i IKEA”

Är det så det fungerar?

Kan ni visa mig top10-20 listan?

Förresten, vad är genomsnitts aktieportföljen? Är HELT grön inom detta och vill lära mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in