• 1
  • 2
2023-07-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudarmochta
Så om jag går inte på ”aktieboken” och ni har aktier så kan inte jag skrolla ner tills jag hittar er? Jag gick in på hemsidan men inget visas…

Om jag visste erat namn, och sökte på erat namn skulle jag exempelvis se:

”Mynicname; 50miljoner Kr”
”Asful; 70miljoner kr”

”Mynicname; aktier i Coca Cola AB”
”Asguk; aktier i IKEA”

Är det så det fungerar?

Kan ni visa mig top10-20 listan?

Förresten, vad är genomsnitts aktieportföljen? Är HELT grön inom detta och vill lära mig.
Tar vi godisföretaget Cloetta så går du in på koncernens hemsida, cloetta.com och väljer Investor och shareholders. Du ser då en lång lista på de 15 största ägarna. Ungefär så brukar det vara. https://www.cloetta.com/en/investors.../shareholders/

Vidare hittar du utdelning vilket är "dividend". Du ser att företaget betalar ut 1 krona för varje aktie. The AGM 2023 approved the proposed dividend of SEK 1.00 (1.00) per share for the 2022. Siffran 1 innanför parentesen visar att man ifjol också betalade ut 1 krona i utdelning för varje aktie. https://www.cloetta.com/en/investors...vidend-policy/

Dagens aktiekurs är runt 20 kr (19,18) att då få en krona i utdelning motsvarar 5 %. (1/19,18). Man brukar dock räkna på kursen vid årsskiftet och då var den 21,28 så det blir egentligen lite knappt 5 % i utdelning.

Edit: Köper du 250 aktier i Cloetta för 5000 kommer du nästa år gissningsvis få 250 kr i utdelning. För pengarna så kan du köpa "gratis" godis. Jag älskar godis men har tyvärr inte några aktier i företaget utan tog det bara som ett exempel.
Senast redigerad av Mynicname 2023-07-11 kl. 23:10.
Citera
2023-07-11, 23:08
Medlem
Citat:
Så om jag går inte på ”aktieboken” och ni har aktier så kan inte jag skrolla ner tills jag hittar er? Jag gick in på hemsidan men inget visas…

Om jag visste erat namn, och sökte på erat namn skulle jag exempelvis se:

”Mynicname; 50miljoner Kr”
”Asful; 70miljoner kr”

”Mynicname; aktier i Coca Cola AB”
”Asguk; aktier i IKEA”

Är det så det fungerar?

Kan ni visa mig top10-20 listan?

Förresten, vad är genomsnitts aktieportföljen? Är HELT grön inom detta och vill lära mig.

Varför vill du ens veta dom här sakerna för? Är ytterst få som beställer hem en aktiebok för de första, för de andra kan du inte köpa aktier I illegala verksamheter på avanza. Nu får du fan tala ur skägget - vad är de du vill egentligen!?
Citera
2023-07-11, 23:17
Medlem
Jag fortsätter med exemplet Cloetta. TS skulle aldrig orka läsa aktieboken. Det är 4633 av Nordnets kunder som äger aktier i företaget och 29087 av Avanzas kunder. Lägg därtill övriga banker så rör det sig om kanske 50 000 st aktieägare. Inte en chans att någon skulle orka läsa denna lista. Och frågan är ju hur mycket som det skulle ge i utbyte.
Citera
2023-07-11, 23:24
Medlem
Citat:
Om jag har en aktieportfölj och låt säga att jag har aktier från olagliga företag med sammanlagda värde till 500000kr. Kan någon annan se vad jag har på mitt Avanza konto/aktieportfölj?

Kan någon se vad aktieutdelningarna jag får varje år ligger på?

När jag menar om kan någon se så pratar jag allt om privatpersoner till stora företag.

Hur mycket brukar aktieutdelning ligga på och hur många gånger per får år man?

Korta svaret är nej

Du kan inte se vilka olika aktier jag eller kalle pettersson i motala har på sitt aktie konto

Utdelning är olika och upp till företaget, från ingen till varje år till en gång i månsden

Och det kan vara ett öre per aktie eller 10 kronor

Det är som sagt upp till företaget vars aktie du äger
Citera
2023-07-11, 23:50
Medlem
Så vad kan man bena ut från deklarationen?
Citera
2023-07-12, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tar vi godisföretaget Cloetta så går du in på koncernens hemsida, cloetta.com och väljer Investor och shareholders. Du ser då en lång lista på de 15 största ägarna. Ungefär så brukar det vara. https://www.cloetta.com/en/investors.../shareholders/

Vidare hittar du utdelning vilket är "dividend". Du ser att företaget betalar ut 1 krona för varje aktie. The AGM 2023 approved the proposed dividend of SEK 1.00 (1.00) per share for the 2022. Siffran 1 innanför parentesen visar att man ifjol också betalade ut 1 krona i utdelning för varje aktie. https://www.cloetta.com/en/investors...vidend-policy/

Dagens aktiekurs är runt 20 kr (19,18) att då få en krona i utdelning motsvarar 5 %. (1/19,18). Man brukar dock räkna på kursen vid årsskiftet och då var den 21,28 så det blir egentligen lite knappt 5 % i utdelning.

Edit: Köper du 250 aktier i Cloetta för 5000 kommer du nästa år gissningsvis få 250 kr i utdelning. För pengarna så kan du köpa "gratis" godis. Jag älskar godis men har tyvärr inte några aktier i företaget utan tog det bara som ett exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag fortsätter med exemplet Cloetta. TS skulle aldrig orka läsa aktieboken. Det är 4633 av Nordnets kunder som äger aktier i företaget och 29087 av Avanzas kunder. Lägg därtill övriga banker så rör det sig om kanske 50 000 st aktieägare. Inte en chans att någon skulle orka läsa denna lista. Och frågan är ju hur mycket som det skulle ge i utbyte.

Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Korta svaret är nej

Du kan inte se vilka olika aktier jag eller kalle pettersson i motala har på sitt aktie konto

Utdelning är olika och upp till företaget, från ingen till varje år till en gång i månsden

Och det kan vara ett öre per aktie eller 10 kronor

Det är som sagt upp till företaget vars aktie du äger

Så om jag alltså skulle investera i IKEA precis när Ingvar startade företaget och jag sade till honom ”jag investerar xxxxxx kr i ditt företag för 30% av företaget” och han går med på det. Tiden går och vi är jättepopulära och framgångsrika. Vi väljer att börsnoteras (heter det så?). Nu äger jag 30% av IKEA men det jag investera x5 (hundratusen) är nu värt x10 (tio miljarder). Frågan är alltså;

1. Kan folk se hur mycket jag äger, mitt namn ETC ETC. När företaget var privat (ej börsnoteras, kan ej köpa aktier hos företaget)

2. Kan folk gå in på IKEAs hemsida och se mitt namn typ ”huvudarmochta; 3000000000 aktier, 10 miljarder värde” ?

Tack så mycket för svar. Alltså jag kan förstå om ni tycker att det är dumma eller självklara frågor men jag är helt grön inom detta område och vill lära mig.

Och förresten, ni skriver att det är företaget som bestämmer hur mycket som betalas i aktieutdelning och hur ofta, är det då investors som bestämmer det eller CEO?
Citera
2023-07-12, 02:02
Medlem
Citat:
Så om jag alltså skulle investera i IKEA precis när Ingvar startade företaget och jag sade till honom ”jag investerar xxxxxx kr i ditt företag för 30% av företaget” och han går med på det. Tiden går och vi är jättepopulära och framgångsrika. Vi väljer att börsnoteras (heter det så?). Nu äger jag 30% av IKEA men det jag investera x5 (hundratusen) är nu värt x10 (tio miljarder). Frågan är alltså;

1. Kan folk se hur mycket jag äger, mitt namn ETC ETC. När företaget var privat (ej börsnoteras, kan ej köpa aktier hos företaget)

2. Kan folk gå in på IKEAs hemsida och se mitt namn typ ”huvudarmochta; 3000000000 aktier, 10 miljarder värde” ?

Tack så mycket för svar. Alltså jag kan förstå om ni tycker att det är dumma eller självklara frågor men jag är helt grön inom detta område och vill lära mig.

Och förresten, ni skriver att det är företaget som bestämmer hur mycket som betalas i aktieutdelning och hur ofta, är det då investors som bestämmer det eller CEO?
2. Ja de 10 största ägarna brukar normalt sett vara väldigt lätt att se. Men jag lovar att det är minimal risk att någon privatperson står på listan om man inte är med och grundar företaget.

Det är styrelsen som föreslår hur stor aktieutdelning som det ska bli. Det rådgör så klart förslaget med de största ägarna så en majoritet är för förslaget när det är dags för bolagsstämman. Att bolagsstämman skulle besluta annorlunda än styrelsens förslag är otänkbart. Det hände dock 2020, i samband med Covid-19 att företag som planerade för utdelning ändrade sig i sista stund på grund av att de blev oroliga för hur ekonomin skulle påverkas. Många pausade utdelningen i ett halvår tills de hade en bättre överblick.

Ett företag har ett par olika saker att göra med sin vinst.
A. Återinvestera pengarna så att man expanderar. Öppna nya butiker, köpa bättre maskiner så att man kan producera mer till mindre kostnad mm. Problemet är att man inte kan expandera oändligt. Exempelvis Biltema, till slut så har man för många butiker som ligger för tätt så att den nya butiken stjäl kunder från den gamla butiken istället för att stjäla från konkurrenter. Då måste man expandera i ett annat land som Finland men då behöver man en katalog på finska och bygga ett helt nytt lager i Finland. Kostar massor och i så fall måste man bygga 10 butiker som kan dela på kostnaden.

B. Dela ut vinsten till aktieägarna, utdelning.

C. Företaget kan köpa tillbaka sina egna aktier för att sedan makulera dem (slänga). Då finns det färre aktier i företaget och de blir därigenom värda lite mer pengar per styck.

Ofta så gör större företag alla tre åtgärderna (A, B och C ) när de går med vinst.
Citera
2023-07-13, 09:04
Medlem
Uppenbarligen är det ju någon information du:
1) vill veta om andra, eller
2) vill skydda om dig själv

Jag tror att det skulle vara bra om du förklarade syftet med frågeställningen för att kunna hjälpa dig att uppnå det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in