Citat:
Ursprungligen postat av
Carex
Låt säga att jag köpt domänen kalleskaviar.se och vill sälja den till tillverkarna av Kalles kaviar.
Låt oss anta att deras intresse för köp var oväntat svalt.
Jag vill då göra reklam för någon annan kaviar på min kalleskaviar.se sida för att på så sätt få den riktiga Kalles kaviar mer motiverade att köpa domänen.
Men då vill det ju till att min sida kommer bland de första när någon söker på Kalles kaviar.
Bara domännamnet räcker inte.
Du kommer bli av med domännamnet för det första, då man inte får registrera domännamn i ond tro.
T.ex. genom att sno andras produkt eller varumärken, annonsera om andras produkter på din sida etc.
Det som kommer hända är att du förmodligen lägger ner tid på att få upp den i serp, sen efter ett tag lämnar ägaren till Kalles Kaviar´s varumärke in en ETF-ansökan, betalar 5-10k och får domänen överförd till sig på någon vecka.
Detta händer ganska ofta, de väntar gärna rätt lång tid så länge inte din domän stör deras närvaro på google, så du själv ska spendera så mycket ondiga pengar och onödig tid som möjligt innan de tar domänen av dig.
Sekundärt brukar inte annonsörer tillåta att annonser visas på vilseledande domännamn.
T.ex. tesla-carz.xx kan man sällan lägga in toyota-reklam på och liknande, det nekas. Förutom obskyra o knepiga annonser, typ "klicka här du har vunnit 200kr på willys".