Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-22, 13:02
Medlem
Carexs avatar
Kanske fel forum, men jag hittade inget som handlar om webben generellt.

Det finns företag som säljer tjänsten sökordsoptimering.
Vad är det de gör? Kan man göra det själv?
Citera
2023-06-22, 13:40
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carex
Kanske fel forum, men jag hittade inget som handlar om webben generellt.

Det finns företag som säljer tjänsten sökordsoptimering.
Vad är det de gör? Kan man göra det själv?
Det vi gjort själv är att identifiera relevanta sökord för vår bransch och skapat relevant och lockande innehåll baserat på dessa sökord och de som vi tror vi lockar.
men optimera webbplatsens struktur och navigering, intern länkstruktur för sökoptimering, bygga externa länkar till din webbplats osv.
Nä det har vi upplåtit till en expert.
Citera
2023-06-22, 14:52
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det vi gjort själv är att identifiera relevanta sökord för vår bransch och skapat relevant och lockande innehåll baserat på dessa sökord och de som vi tror vi lockar.
men optimera webbplatsens struktur och navigering, intern länkstruktur för sökoptimering, bygga externa länkar till din webbplats osv.
Nä det har vi upplåtit till en expert.

Men hur / vad gör de? Skapar en kod?
Jag vet verkligen inte.
Citera
2023-06-22, 15:02
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag vet verkligen inte.
inte jag heller, därför lät vi en expert göra det, men det var väl bland annat
Optimering av webbsidans struktur sökmotorers förståelse webbplats: optimering av sidhastighet, förbättring av navigering, användarvänliga URL-strukturer och rätt meta-taggar.
googla på skapa url strukturer och metataggar
bland annat
---------------
men först måste du göra det jag skrev innan själv, annars är det ingen ide.
Citera
2023-06-22, 15:03
Medlem
Citat:
Men hur / vad gör de?

Skapar bra inehåll på din hemsida som är relvant för ordet/söksträngen

(det är mer komplicerat, men börja där, för innan det är påplats finns ingen mening att utveckla tillvägagånsättet)

Citat:
Skapar en kod?
nej
Citat:
Jag vet verkligen inte.
det är rimligt.

men om du googlar "hur gör man bra sökordsoptimering" (eller seo som är facktermsförkortningen) på google så borde du få den mest relvanta (eller bäst söordsoptimerade hemsidan på frasen "hur gör man bra sökordsoptimering"

och sedan den nästbästa osv i en fallanade lista.
Citera
2023-06-22, 19:17
Bannlyst
Du behöver unikt och kvalitativt innehåll på din sida, med som tidigare skribent sa; god länkstruktur internt, definiera vilka sökord era kunder använder och integrera dessa på ett fiffigt sätt. Inte bara mata in ett särskilt ord 100 gånger per sida, för sånt hajar Gåggel.

Sätt dig in i detta ordentligt om du ska göra det själv, det är en hel vetenskap som ingen här kan lära dig i en handvändning. Anlita proffs om du har möjlighet.
Citera
2023-06-22, 19:51
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag vet verkligen inte.
SEO är en hel vetenskap egentligen.
Vad det handlar om är att tillse att sidan är semantiskt korrekt med avseende på rätt taggar till rätt saker.
Det handlar om att skapa vettig strukturerad data för de sidor som finns på siten:
https://www.ranktrail.se/blogg/vad-a...kturerad-data/
Det handlar om att få "inlänkar", dvs de som länkar till din sida.

När allt det är klart kan man i google console säga åt google att sidan finns och att google skall indexera den.

Man kan ju även läsa deras egen guide till vad som kser och hur man får upp sin site på google:
https://developers.google.com/search...-starter-guide
Citera
2023-06-22, 21:18
Medlem
pn222jws avatar
Några konkreta tips - du (din site) måste hamna på GOOGLE's första söksida - 1 till och med 15 - 20 träffar. Mycket är metodologi, kör med gratis-siter som backar upp den viktigaste siten via länkar. Köp lite billiga halv-falska (surf) träffar (hits). "Pinga" din site - gratis. Lär och förstå lite om...hits, weblinks, tags, robottextfiles - amerikanerna är bäst på dom områdena...sökmotor - searchengine - "submitta" ofta. Twitter och YouTube med måtta - inte för mycket. Mass EMAIL brukar inte generera så mycket. Classified Ads är ganska bra. Det går att lära sig...på ett år. G L
Citera
2023-06-22, 21:23
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
SEO är komplicerat. Men enkelt förklarat så är det två delar; Onpage och länkar till din sajt. Onpage kan man ganska enkelt optimera själv med hjälp av verktyg men det är svårare och mer tidsödande att få inlänkar till sajten.
Citera
2023-06-23, 04:22
Bannlyst
Du kan ju testa Googles "Jag har tur"-knapp
Citera
2023-06-23, 09:40
Medlem
Carexs avatar
Låt säga att jag köpt domänen kalleskaviar.se och vill sälja den till tillverkarna av Kalles kaviar.
Låt oss anta att deras intresse för köp var oväntat svalt.
Jag vill då göra reklam för någon annan kaviar på min kalleskaviar.se sida för att på så sätt få den riktiga Kalles kaviar mer motiverade att köpa domänen.
Men då vill det ju till att min sida kommer bland de första när någon söker på Kalles kaviar.
Bara domännamnet räcker inte.
Citera
2023-07-13, 01:32
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Låt säga att jag köpt domänen kalleskaviar.se och vill sälja den till tillverkarna av Kalles kaviar.
Låt oss anta att deras intresse för köp var oväntat svalt.
Jag vill då göra reklam för någon annan kaviar på min kalleskaviar.se sida för att på så sätt få den riktiga Kalles kaviar mer motiverade att köpa domänen.
Men då vill det ju till att min sida kommer bland de första när någon söker på Kalles kaviar.
Bara domännamnet räcker inte.
Du kommer bli av med domännamnet för det första, då man inte får registrera domännamn i ond tro.
T.ex. genom att sno andras produkt eller varumärken, annonsera om andras produkter på din sida etc.

Det som kommer hända är att du förmodligen lägger ner tid på att få upp den i serp, sen efter ett tag lämnar ägaren till Kalles Kaviar´s varumärke in en ETF-ansökan, betalar 5-10k och får domänen överförd till sig på någon vecka.

Detta händer ganska ofta, de väntar gärna rätt lång tid så länge inte din domän stör deras närvaro på google, så du själv ska spendera så mycket ondiga pengar och onödig tid som möjligt innan de tar domänen av dig.

Sekundärt brukar inte annonsörer tillåta att annonser visas på vilseledande domännamn.
T.ex. tesla-carz.xx kan man sällan lägga in toyota-reklam på och liknande, det nekas. Förutom obskyra o knepiga annonser, typ "klicka här du har vunnit 200kr på willys".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in