Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-13, 08:17
  #13
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Du kommer bli av med domännamnet för det första, då man inte får registrera domännamn i ond tro.
T.ex. genom att sno andras produkt eller varumärken, annonsera om andras produkter på din sida etc.

Det som kommer hända är att du förmodligen lägger ner tid på att få upp den i serp, sen efter ett tag lämnar ägaren till Kalles Kaviar´s varumärke in en ETF-ansökan, betalar 5-10k och får domänen överförd till sig på någon vecka.

Detta händer ganska ofta, de väntar gärna rätt lång tid så länge inte din domän stör deras närvaro på google, så du själv ska spendera så mycket ondiga pengar och onödig tid som möjligt innan de tar domänen av dig.

Sekundärt brukar inte annonsörer tillåta att annonser visas på vilseledande domännamn.
T.ex. tesla-carz.xx kan man sällan lägga in toyota-reklam på och liknande, det nekas. Förutom obskyra o knepiga annonser, typ "klicka här du har vunnit 200kr på willys".

Intressant svar.
Kan Du motivera hur "ond tro" skulle kunna vara applicerbart i detta ämne?
Citera
2023-07-13, 12:54
  #14
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carex
Intressant svar.
Kan Du motivera hur "ond tro" skulle kunna vara applicerbart i detta ämne?
Att registrera domännamn med någon annans varumärke i syfte att sälja domänen till dem, eller på annat sätt få trafik till din domän p.g.a. deras varumärke, kännetecken eller motsvarande - är "ond tro".
Nu varierar reglerna lite för varje toppdomän, men .se är som jag nämnde ovan och lite hårdare ändå.

Därför faller din ursprungliga fråga då du ytterst sällan kommer lyckas lyfta en .se med någon annans "brand" i till nivåer att den gör avtryck på google.
Skulle du lyckas, så skulle de inte heller behöva betala dig några speciella pengar då det räcker med en ATF-tvist.

Meta, youtube m.fl. bevakar domänregistreringar och mailar registrar direkt om de upptäcker domännamn registrerade med deras varumärke, t.ex. om du köper instagramgoats.se så kommer du få ett fint mail. Det betyder inget juridiskt men de varnar dig.
Jag får några sådana lite då o då när jag köpt instagram-nånting.se 🙄

Om du ändå ska köra på din metod så hade jag köpt länkar med hög PR och hög kvalitet inom samma område. Om du t.ex. har en sajt om kaviar på din sida så hade jag köpt länkar från andra sidor relaterat till kaviar, t.ex. blogg om östersjöfisken, hemsida om kaviartillverknng etc. och byggt trust under lite längre tid, 1-6 månader som grund. Utöver fin SEO på sajten i sig självt också.
Men once again, en kaviardomän med snott varumärke som handlar om kaviar - du blir av med den om den börjar ta rank.

Jag har några liknande själv, men jag använder dem inte i ond tro.
T.ex. ett bolagsnamn.se som inte går att skydda, (bolagsnamnet är ett generellt ord) men bolaget som heter så äger inte .se på sitt namn, det gör jag. Dock publicerar jag ingenting som är relaterat till dem på den, eller deras verksamhet utan det är miles miles away, just för att jag inte ska falla i gropen om ond tro och bli av med domännamnet i en ATF-prövning.

Så, om du ska lägga tid och pengar på ett domännamn som innehåller någons varumärke eller motsvarande, ha ingen information på den som har med deras produkter eller tjänster att göra.
Det går att göra en hit-n-run om du är duktig, få ut några månaders ads-intäkter från shady nätverk tills du blir av med den förvisso.

När man ska trixa fulsidor likt dessa bör man redan ha en stor portfölj med domäner sedan innan som redan är rankade på google i olika ämnen man kan länka från, för att få en ny domän att ta fart.
Men även där, länkar du från en sajt om igelkottar till en maskinentreprenad blir effekten istället baklänges, finns ingen logik i den länken.

Just SEO är extremt mångfacetterad, det är många olika saker man måste sikta på. Det går åt både tid och pengar idag. Förr i tiden kunde man regga ett gäng sattelitsajter o länkar sina egna, men det fungerar inte lika bra längre.
Går att skriva spaltmeter om SEO´s olika områden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback