Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-16, 12:17
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Mitt inlägg var inte tänkt att vara värdeladdat, utan närmast en modell för att förstå vad fan som händer.Du menar således att diskussionsnivån på FB befinner sig på samma nivå som tidigt 2000-tal?
Visst fanns det helt vansinniga trådar då också, men jag vill ändå hävda att debattklimatet var betydligt bättre då än vad det är nu.
Jag har svårt att se att hur debattklimatet kan påverkas av något annat än av debattörerna.
Teori -

for 20 ar sedan var val smartphones inte sa avancerade och i-phone sag inte dagens ljus forrens 2007. pa den tiden satt val de flesta vid sin PC nar de surfade pa natet.
Numera surfas och skrivs det nog mest via smartphones och saledes nar man ar ”pa sprang” och gor nagot annat samtidigt, sa risken att det skrivs medan man ar i ett ”stress” moment kanske ar mer pataglig och sprakbruket blir darefter ?
i.a.f nagot annorlunda an fran PC's lugna vra..

men jag tittar aven till Flashback loggan - vilken inte direkt ger en hint om att har ska det foras en intellektuell dialog.
Citera
2023-07-16, 12:31
  #50
Medlem
Tilde har rätt.
Här sitter anonyma fegisar och skriver vilken skit som helst om vem som helst. Finns ingen spärr.

Självklart, jag är också anonym, men jag försöker bete mig.

Tänker lite på han "taags" eller vad han kallade sig. Han finns säkert här bland oss, även om han drog som en avlönare när han blev konfronterad av Aschberg i Trolljägarna. Så stursk på nätet, men kan inte stå för det IRL.
Citera
2023-07-16, 12:42
  #51
Medlem
Ingen tvingar någon att vara här eller ta åt sig vad som skrivs, det gäller ju liksom både på och utanför internet.

Visst att man kan säga och påpeka saker många gånger på bättre sätt än hur det ofta görs här, men ta det som konstruktiv negativitet, elakhet och hårdhet istället, det är i slutändan bara ord från internetkrigare, oavsett hur grova eller snälla dessa ord är.
Citera
2023-07-16, 13:22
  #52
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ja, du har kanske rätt…
Men det ger ju en inte särskilt smickrande bild av oss människor, eller hur?
Vill du bli smickrad , gå till kyrkan och tro att du är fylld av heliga ande.
Vill du ha sanningen, acceptera vilddjuret i dig.
Citera
2023-07-16, 13:25
  #53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Teori -

for 20 ar sedan var val smartphones inte sa avancerade och i-phone sag inte dagens ljus forrens 2007. pa den tiden satt val de flesta vid sin PC nar de surfade pa natet.
Numera surfas och skrivs det nog mest via smartphones och saledes nar man ar ”pa sprang” och gor nagot annat samtidigt, sa risken att det skrivs medan man ar i ett ”stress” moment kanske ar mer pataglig och sprakbruket blir darefter ?
i.a.f nagot annorlunda an fran PC's lugna vra..

Jag tror du kan ha en poäng i debattnivån, åtminstone delvis, kan förklaras av att samtalet numera förs på en telefon istället framför en dator.
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
men jag tittar aven till Flashback loggan - vilken inte direkt ger en hint om att har ska det foras en intellektuell dialog.


Jag tror man måste komma ihåg hur landet såg ut i slutet av 90-talet och i början på 2000-talet. Statsmedia höll hårt i taktpinnen.
Den enda fria debatten fördes på nätet, därav den uppkäftiga katten.
Debatten var ofrånkomligen betydligt mer intellektuell då än vad den är idag.

Jag tror delvis det beror på att FB var den första stället där diskussionen var fri och inte styrdes av en konsensus tillverkad styrd från Sveavägen 68 och exekverad av regimmedia.

Jag ser FB som en sentida efterföljare till Le Canard Enchaîné i Frankrike, där all skit som den franska regeringen försökte ölja togs upp till ytan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Can...a%C3%AEn%C3%A9
Citera
2023-07-16, 13:34
  #54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vill du bli smickrad , gå till kyrkan och tro att du är fylld av heliga ande.
Vill du ha sanningen, acceptera vilddjuret i dig.


Vilddjuret är just bara ett själlöst djur som endast förmår att utbrista i gutturala vansinnesvrål som mycket snart tystnar och glöms bort.

Jämför med det faktum att vi kan än idag kan läsa om betraktelser gjorda flera tusen år tillbaka i tiden.

Vilddjurets roll i utvecklingen är sedan längre passé
Citera
2023-07-16, 13:36
  #55
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag föredrar faktiskt den anonyma elakheten.
Jag skulle gissa att de vanligaste påhoppen på flashback är
”Du måste vara autistisk!” och kanske nått om dålig skrift.
Det blir liksom lite barnsligt och därför lätt att filtrera bort.

Däremot den passiva aggressiviteten på en del forum där man inte är anonym. Den är obehaglig.
Näven hårt knuten i fickan, och man lindar in sitt hat i märkliga och fega omskrivningar.
Föredrar då hellre ”du är en idiot”, sen är det klart.
Citera
2023-07-16, 13:40
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Schollin är 85 år. Då vet man knappt vad internet är för nåt.
Förutfattade meningar att tro det. I synnerhet som hela hennes familj är väldigt viral på nätet. Allt ifrån både Christina, Hans och neråt har levt i rampljuset hela sitt, vuxna, liv. De vet naturligtvis om alla kanaler till info. Hennes barn och barnbarn har naturligtvis lärt henne både det ena och andra. Kan väl även själv söka efter det hon vill veta. Hon har dessutom egna sidor och användarnamn. Bloggar bl.a., har en officiell sida och skriver på Instagram. Skriver säkert även själv anonymt på Flashback.
Citera
2023-07-16, 13:44
  #57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Förutfattade meningar att tro det. I synnerhet som hela hennes familj är väldigt viral på nätet. Allt ifrån både Christina, Hans och neråt har levt i rampljuset hela sitt, vuxna, liv. De vet naturligtvis om alla kanaler till info. Hennes barn och barnbarn har naturligtvis lärt henne både det ena och andra. Kan väl även själv söka efter det hon vill veta. Hon har dessutom egna sidor och användarnamn. Bloggar bl.a., har en officiell sida och skriver på Instagram. Skriver säkert även själv anonymt på Flashback.

Kanske. Kanske inte. I min släkt går 80plussarna fortfarande till banken och pröjsar sina räkningar. De vet definitivt inte vad fb är för nåt.
Citera
2023-07-16, 13:58
  #58
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vilddjuret är just bara ett själlöst djur som endast förmår att utbrista i gutturala vansinnesvrål som mycket snart tystnar och glöms bort.

Jämför med det faktum att vi kan än idag kan läsa om betraktelser gjorda flera tusen år tillbaka i tiden.

Vilddjurets roll i utvecklingen är sedan längre passé
Det tror jag inte. Det finns ett vilddjur i oss alla som vill ut.
Vi vill inte vara civiliserade.
Vi vill vara råa och våldsamma.
Citera
2023-07-16, 14:04
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
Jag tror skillnaden är att för 15 år sedan hade majoriteten av användarna minnen från en tid innan internet. De unga som kommer idag har praktiskt taget vuxit upp med internet. Vad internet gör med människor återstår att se, men det ser ju inte allt för lovande ut.

En tid utan misär och elände och feminism och äckliga människor överallt? Växer du upp i en stad i dagens läge så blir du utsatt för all möjlig påverkan dygnet runt och klart som fan det skapar bittra och hatiska människor. Min generation (tidigt 90:tal) är väl bland de sista som fick uppleva en någorlunda fin barndom utan all misär.
Citera
2023-07-16, 14:05
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Kommentarena i denna tråd bekräftar ju vad Tilde de Paula Eby sa.

Så folk måste alltså hålla med henne? Bra tänkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback