Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-20, 10:34
  #37
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Förövrigt en jävla pajas som sparkar någon som ligger ned i huvudet. Riktigt fittbetende. Ingen sympati till såna kräk. Hoppas han får galler några månader.


Han är en hjälte. Jag skulle göra precis likadant, och gärna blanda in ett baseballträ också. Sparka, sparka, slå och slå i blint raseri blandat med euforiskt välbehag medan man hör ben krossas, blod skvätta, och avgrundsdjupa skrik av smärta och dödsfruktan. Precis så ska terrorister behandlas, vare sig de är ekoterrorister eller smutsiga musselterrorister.
Och nej, han kommer inte att straffas. Står ju i länken för den som är läskunnig att den lilla klimathoran inte tänker anmäla.
__________________
Senast redigerad av Dylan 2023-07-20 kl. 10:38.
Citera
2023-07-20, 10:41
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
.........

Vad gör idioten då i stan? Borde han inte flytta upp till Norrlands inland?

Nej för F-N! Vill du att token flyttar till Sverige. 👀
Vi har nog med såna aktivister ändå.

Söker man på deras namn finns det fler videos där folk handgripligen föser undan dessa dårar eloge till de personer som ser till att få undan packet när inte engelska polisen gör det.
Citera
2023-07-20, 10:45
  #39
Medlem
Minimuchers avatar
Synd om aktivisterna!
Citera
2023-07-20, 10:58
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Japp. Det är ett gemensamt taget beslut i demokratiskt ordnad lagstiftning att man får påverka andras tillvaro i den grad och omfattning som nämnda lagar ger utrymme till. Även till den grad att någon enligt sin egen definition kan uppleva sin tillvaro både förpestad och outhärdlig.

Alla kan inte bli nöjda i en demokrati men det är ju också därför vi har det styrelseskicket och inte diktatur som bara riskerar att passa ett litet fåtal på bekostnad av en majoritet. Om man tycker att man äger rätten att sätta sig till doms över andra så lockas man nog naturligt av det senare så man kan begränsa människor som släpper ut avgaser, är fula, pratar skånska eller på annat vis påverkar ens egna miljö negativt och det även om de är i majoritet. Annars blir det lite kämpigt.

Jag förstår vad du menar och håller med om att man som minoritet får ”acceptera” att leva i det som andra (och en själv) släpper ut.

Samtidigt så förstår jag frustrationen hos de som blir/blivit på ett eller annat sätt skadade av vår andras oaktsamhet om vilka kemikalier vi släpper ut där vi lever.

Faktum är att i många storstäder blir luften sämre och sämre, av många olika orsaker såklart, men mycket rimligtvis av trafiken. Det är lätt att säga ”passar det inte så flytta”, men vart går gränsen för hur länge det skall vara acceptabelt att riskera sin hälsa för möjligheten att bo inom rimligt avstånd från kanske arbete, familj och vänner?

Och vart går gränsen för oss alla? När är luften dålig nog att förändring sker?

Kan det inte vara så, att så många gånger det varit historiskt, att en liten grupp går i bräschen för något vi sedan ser som självklart?

Självklart att det är en rättighet att andas ren luft, självklart att in behöva utstå att bli sjuk och/eller dö i förtid av sjukdomar relaterade till omgivningen.

Jag håller med om att beslut skall ta demokratiskt, men starten av dessa beslut särskilt när det handlar om den här typen av frågor, brukar föregås av aktivism, och kanske är det något som också behövs, även i ett demokratiskt samhälle? (Även om jag inte anser att Sverige är så demokratiskt vi vill tro eller påskina)
Citera
2023-07-20, 11:30
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om deras kamp ens är möjlig att vinna så vinns den genom att människor i stor utsträckning väljer bort olja.
Och det är jag helt säker på att människor i stor utsträckning gör i den mån man kan. Jag hade inte haft något emot att byta ut min dieselbil mot en tyst elbil som gjorde jobbet lika bra, gärna igår. Speciellt om den drevs av solceller på taket och hade battericeller tillverkade av lingonmos eller något annat som man inte behövde rota fram ur halva jordskorpan. Men även utan det sistnämnda så är det extremt avlägset idag då jag nätt och jämnt skulle ha råd med ladduttaget på kåken, än mindre bilen i sig. Och jag skulle definitivt inte ha råd med potatisen om både bonden och distributörerna efter honom mångdubblade sina kostnader för att få den till affären.

However. Aktivisternas motiv är nog inte trådens ämne, möjligtvis i någon mån deras ovilja att argumentera för att driva opinion till förmån för att jävlas med folk. Det var inte rätt att ta till våld mot avspärrningen men det betyder inte att jag inte förstår hans frustration. Det borde varit poliser som flyttade dem på vägbanan och då med det mått av våld som aktivisterna själva väljer. Det effektivaste och ärligaste för alla vore nog att samhället sätter ned foten och visar alla parter vad som gäller. Just nu upplever nog många att det är lite halvtillåtet att jävlas eller rent av sabotera om uppsåtet är lite diffust gott ur någon bekvämt odefinierad synvinkel och det inte är alltför viktiga medborgare som kommer i kläm. Tydliga spelregler hade inte bara lett till att mången onödig konflikt hade kunnat undvikas utan också tvingat mången nödvändig konflikt till ytan.
Citera
2023-07-20, 11:37
  #42
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Tydliga spelregler hade inte bara lett till att mången onödig konflikt hade kunnat undvikas utan också tvingat mången nödvändig konflikt till ytan.

Håller med. Jag tror det är en tidsfråga innan den här typen av demonstrationer görs olagliga som samhällsstörande eller dylikt, och det kan inte ske fort nog. Tills dess kommer folk fortsätta puckla på dem.
Citera
2023-07-20, 11:56
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
De flesta människor som någon gång drabbats av stora förseningar pga dessa idioter blir nog irriterade. Om nu hustrun råkade ut för en olycka pga dessa så blir man så klart förbannad och är hustrun gravid så blir man kanske utom sig av oro/ilska. Absolut, en spark i huvudet är ju inget jag i normalfallet tycker är ok, tvärtom. Kan dock förstå att man kan ha svårt att besinna sig i sådant läge.





Jag tycker det är stötande att politiker och myndigheter inte stoppar detta. Man kan inte bara hindra trafiken/samhällsfunktioner hur som helst. Kan jag demonstrera genom att var och varannan dag gå på E4:an ett antal timmar? Skulle det vara OK? Ska vi slå en järnring runt Riksdagen/högkvarteret/Rosenbad/SR/TV-huset dagligen för att demonstrera? Vid närmare eftertanke så är det kanske precis så vi borde göra.




Vad gör idioten då i stan? Borde han inte flytta upp till Norrlands inland?

Det måste väl finnas plats för alla i samhället? Rullstolsburna tar vi hänsyn till? Men inte lungsjuka?
Citera
2023-07-20, 12:03
  #44
Medlem
snooper123s avatar
Man förstår att han blir arg
Citera
2023-07-20, 12:15
  #45
Medlem
Threedots-deads avatar
Hur fan kan det inte vara olagligt att blockera trafiken så där...? Kan babbegängen sätta upp vägspärrar till sina ghettoområden utan mothugg också eller?
Citera
2023-07-20, 12:15
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag förstår vad du menar och håller med om att man som minoritet får ”acceptera” att leva i det som andra (och en själv) släpper ut.

Samtidigt så förstår jag frustrationen hos de som blir/blivit på ett eller annat sätt skadade av vår andras oaktsamhet om vilka kemikalier vi släpper ut där vi lever.

Faktum är att i många storstäder blir luften sämre och sämre, av många olika orsaker såklart, men mycket rimligtvis av trafiken. Det är lätt att säga ”passar det inte så flytta”, men vart går gränsen för hur länge det skall vara acceptabelt att riskera sin hälsa för möjligheten att bo inom rimligt avstånd från kanske arbete, familj och vänner?

Och vart går gränsen för oss alla? När är luften dålig nog att förändring sker?

Kan det inte vara så, att så många gånger det varit historiskt, att en liten grupp går i bräschen för något vi sedan ser som självklart?

Självklart att det är en rättighet att andas ren luft, självklart att in behöva utstå att bli sjuk och/eller dö i förtid av sjukdomar relaterade till omgivningen.

Jag håller med om att beslut skall ta demokratiskt, men starten av dessa beslut särskilt när det handlar om den här typen av frågor, brukar föregås av aktivism, och kanske är det något som också behövs, även i ett demokratiskt samhälle? (Även om jag inte anser att Sverige är så demokratiskt vi vill tro eller påskina)
Ingen rättighet är självklar, inte ens luft av den renhet som man själv önskar. När det gäller fordonsavgaser i städer så blir väl den närmaste konflikten mellan rättigheterna att andas ren luft och att köra bil. Oavsett vad man tycker om saken så är det ändå lagligt att röra sig hyggligt fritt med bil och därmed att betrakta som en rättighet. Dock inte utan begränsningar då man inte får köra med vilket bränsle som helst med vilket fordon som helst var som helst när som helst mm. Det finns gott om regleringar som också uppdateras i takt med tillgänglig teknik och kostnad som vägs mot den nödvändiga nyttan med trafik och de baksidor den ofrånkomligen bjuder.

Systemet är inte konstruerat så att alla kan bli nöjda utan för att de flesta ska komma så nöjda som möjligt utan att för många kommer i kläm alltför mycket. Skulle luften bli bättre om alla fordon stannade idag? Självklart. Finns det andra intressen att ta hänsyn till i ekvationen? Självklart. Kommer alla att acceptera att andras intressen inkräktar på de egna? Knappast. Men på något sätt måste vi leva och komma framåt och just nu väljer de flesta bort våld och tvång. Med det inte sagt att det inte kan vara effektivt, både demokratier och diktaturer har framgångsrikt störtats i processer som börjat med aktivism i liten skala. Men det betyder inte att det nödvändigtvis blir något bra av det.
Citera
2023-07-20, 12:37
  #47
Medlem
Scramscrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Förövrigt en jävla pajas som sparkar någon som ligger ned i huvudet. Riktigt fittbetende. Ingen sympati till såna kräk. Hoppas han får galler några månader.

Grejen är väl att aktivisterna inte kan ses som människor Sparka dem i fittan istället
Citera
2023-07-20, 13:10
  #48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nej för F-N! Vill du att token flyttar till Sverige. 👀
Vi har nog med såna aktivister ändå.

Söker man på deras namn finns det fler videos där folk handgripligen föser undan dessa dårar eloge till de personer som ser till att få undan packet när inte engelska polisen gör det.

Nej, så klart inte. Tänkte mer att det finns samma stollar i Sverige. Allt är ju regisserat av Soros, WEF et al oavsett vilket land det hela utspelar sig i.



Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Det måste väl finnas plats för alla i samhället? Rullstolsburna tar vi hänsyn till? Men inte lungsjuka?

Jag vet att tänka inte är vänsterblivnas paradgren, men gör nu ett försök i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in