2023-07-23, 23:42
Medlem
Jag behöver spegla en dator utan att behöva logga in. Det finns Windows lösenord.

Så skulle gärna vilja ta en kopia och genom boota usb och koppla en hårddisk i ett annat usb uttag. Går det?

Jag skulle kunna ta ut hårddisken och kopiera allt men tycker det är bökigt om det finns lättare alt.

I så fall vilket program och vad är lättast?
Citera
2023-07-23, 23:44
Medlem
Kottkompotts avatar
Kolla ifall manualen till rubber ducky Har något lämpligt för ändamålet.

Men det är billigare att bara ta ur hårddisken och spegla den än att köpa en rubber ducky, för att inte tala om väntetiden.
Citera
2023-07-23, 23:47
Medlem
Använd Acronis, bootar upp på USB klonar till samma USB... enklare än så kan det inte bli...
Citera
2023-07-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Använd Acronis, bootar upp på USB klonar till samma USB... enklare än så kan det inte bli...

Så utan att behöva logga in på datorn så kan jag boota med usb? Och då kan jag koppla in en ssd med usb adapter och kopiera över allt?
Citera
2023-07-24, 00:16
Avstängd
Kattknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstermittenhoger
Så utan att behöva logga in på datorn så kan jag boota med usb? Och då kan jag koppla in en ssd med usb adapter och kopiera över allt?
Om du bootar med USB så kan du ju inte ens logga in i datorn så ja, det är boota med USB du vill göra och Acronis låter lämpligt. Annars kan du boota med Killdisk och köra en Wipe på disken, då görs en identisk kopia och Windows-inloggningen tas bort.
Citera
2023-07-24, 00:18
Medlem
Citat:

Acronis är ett avbildningsverktyg. Det fungerar med USB och nätverk mm. Men är så pass smidigt att du kan få den att boota Acronis på en USB sticka. Den känner igen hårddiskar och kan klona dessa till exempelvis din USB. Perfekt spegelverktyg, backup etc...

Mac har ett annat ännu bättre verktyg för klona windows... parallells.
Citera
2023-07-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Acronis är ett avbildningsverktyg. Det fungerar med USB och nätverk mm. Men är så pass smidigt att du kan få den att boota Acronis på en USB sticka. Den känner igen hårddiskar och kan klona dessa till exempelvis din USB. Perfekt spegelverktyg, backup etc...

Mac har ett annat ännu bättre verktyg för klona windows... parallells.

Aha Nice. Ska testa det. Är det gratis?
Citera
2023-07-24, 00:24
Medlem
Citat:
Aha Nice. Ska testa det. Är det gratis?

Nej, fungerande saker brukar kosta pengar som är lite speciella.
Citera
2023-07-24, 07:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag behöver spegla en dator utan att behöva logga in. Det finns Windows lösenord.

Så skulle gärna vilja ta en kopia och genom boota usb och koppla en hårddisk i ett annat usb uttag. Går det?
Vad är det egentligen som du vill uppnå, komma åt filerna på datorn eller? För att bara spegla en dator som du ändå inte kan logga in på låter ju ganska meningslöst.
Citera
2023-07-24, 08:12
Avstängd
53280s avatar
Boota datorn på t.ex ubuntu eller knoppix. Du behöver en extern hårddisk som är större än den som finns i datorn.

Sedan kör använder du kommando dd ( Du bör läsa manulen för dd , fel använt så kan du fucka up det duktigt )

Resultatet är att du får en image. Den image kan du sedan göra lite övningar med göra om datorn till en virtuell maskin osv.

Vill du komma in i datorn utan att kunna lösaordet, så finns utilman knepet.

Citat:

Jag skulle kunna ta ut hårddisken och kopiera allt men tycker det är bökigt om det finns lättare alt.

I så fall vilket program och vad är lättast?
Senast redigerad av 53280 2023-07-24 kl. 08:15.
Citera
2023-07-24, 14:45
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem