Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-25, 01:22
Bannlyst
Som ni vet just nu vissa av er, så har Umeå och Luleå serverhallar där man hostar facebook, nästan helt gratis.

https://image.nyteknik.se/136877.web...622&format=jpg

Sverige hade kunnat bygga ut dessa serverhallar så att dom som hostar sina hemsidor där är svenskar, och att det är helt gratis? Vad vinner vi på att blogga på facebook, när du kan skapa din egen wordpress blogg gratis?

Sverige hostar facebook i princip nästan helt gratis, och visst det skapar jobb för Sverige men sverige hade kunnat använda serverutrymme till egna hemsidor, där svenska skattebetalare kan bygga egna sajter.

Byethost och såna sajter är sidor som erbjuder helt gratis hosting, men Sverige hade kunnat erbjuda sina egna invånare gratis webhosting, varför gör man inte det?

Vem pallar blogga på facebook, när du kan ha din egen hemsida? Jag tror vissa håller med ändå. Och efter alla dessa skjutningar och mord i Sverige är det nog bättre att man bygger hemsidor och njuter av datorer än att man är ute och blir skjuten i huvudet.

Frågan är: Borde umeå och luleå serverhallar hosta svenska hemsidor istället?
Citera
2023-07-25, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
Byethost och såna sajter är sidor som erbjuder helt gratis hosting, men Sverige hade kunnat erbjuda sina egna invånare gratis webhosting, varför gör man inte det?
Har du inga som helst argument för varför vi skulle det?

Tänker mig att det är bättre om pengar används inom äldrevården, sjukvården, polisen, tullen...
Citera
2023-07-25, 01:52
Medlem
Nej.
Dom borde betala för sig bara, som alla andra.
Då är jag nöjd.
Citera
2023-07-25, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du inga som helst argument för varför vi skulle det?

Jo.
Mina argument är:

Man får bygga en egen sida.
Man får lära sig av internet.
Det är helt gratis så man slipper avgifter.
Man slipper logga in på facebook.

Finns nog fler argument, men jag menar det skapar även jobb för oss svenskar även om man erbjuder tjänster gratis till sina egna invånare.

Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Nej.
Dom borde betala för sig bara, som alla andra.
Då är jag nöjd.

Facebook betalar ju nästan ingenting, så hur tänker du nu?
Citera
2023-07-25, 01:54
Medlem
Citat:
Jo.
Mina argument är:

Man får bygga en egen sida.
Man får lära sig av internet.
Det är helt gratis så man slipper avgifter.
Man slipper logga in på facebook.

Finns nog fler argument, men jag menar det skapar även jobb för oss svenskar även om man erbjuder tjänster gratis till sina egna invånare.
Jo, men varför ska staten bekosta det? Du kan väl göra precis allt det ovan gratis redan i dag.

Och vem fan tror du kommer hitta till din sida?

För övrigt hade vi en "hemdatorreform" för över tjugo år sedan, med skattefinansierade datorer. Det var väl på den tiden det var lite häftigt med egen hemsida.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-25 kl. 01:57.
Citera
2023-07-25, 01:55
Medlem
Citat:
Facebook betalar ju nästan ingenting, så hur tänker du nu?
Har du någon länk till vad Meta betalar, hur många anställda de har med mera?
Citera
2023-07-25, 01:56
Bannlyst
Citat:
Har du någon länk till vad Meta betalar, hur många anställda de har med mera?

https://www.gp.se/ekonomi/facebook-t...tt-1.105208021
Citera
2023-07-25, 01:58
Medlem
Citat:
https://www.gp.se/ekonomi/facebook-t...tt-1.105208021
Citera det väsentliga, tack.

Hur fan ska du klara av att ha en egen hemsida om du inte ens vet hur ett forum fungerar?
Citera
2023-07-25, 01:59
Bannlyst
Citat:
Citera det väsentliga, tack.

Okej, de har många anställda, men varför skall Sverige försörja dom? Det är Sverige som betalar för resurserna.
Citera
2023-07-25, 02:01
Medlem
Citat:
Okej, de har många anställda, men varför skall Sverige försörja dom? Det är Sverige som betalar för resurserna.
Då är det väl bättre att vi ändrar skattereglerna än att låta dig pilla med din hemsida.
Citera
2023-07-25, 02:01
Bannlyst
Citat:
Jo, men varför ska staten bekosta det? Du kan väl göra precis allt det ovan gratis redan i dag.

Vart någonstanns? Alla tjänster kostar pengar idag, blogger är inte särskilt bra tjänst heller men den är gratis.

Citat:
Då är det väl bättre att vi ändrar skattereglerna än att låta dig pilla med din hemsida.

45k är ingenting och dom har haft det så länge, din debattnivå är för rolig, lär dig själv hur en hemsida eller ett forum fungerar.
Senast redigerad av NightLion 2023-07-25 kl. 02:04.
Citera
2023-07-25, 02:03
Medlem
Citat:
Vart någonstanns? Alla tjänster kostar pengar idag, blogger är inte särskilt bra tjänst heller men den är gratis.
Wordpress finns väl fortfarande kvar, eller? https://wordpress.com/sv/free/

Att Meta utnyttjar skattelagstiftningen i Sverige innebär inte att du ska få saker gratis. Då är det smartare att vi täpper till hålen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in