2023-07-26, 08:17
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ett fraktfartyg har fattat eld utanför Nederländernas kust. Minst en person är död och flera har skadats i branden, rapporterar AFP.

23 sjömän har tvingats lämna fartyget, som fraktar runt 3 000 bilar.

Citat:
Enligt kustbevakningens talesperson finns misstankar om att elden bröt ut i en elbil, skriver nederländska Gelderlander. Branden är så stor att man beslutat att inte placera brandmän ombord på fartyget. I stället försöker man släcka elden från havet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...0-bilar-ombord

Misstanke om elbil alltså.

Och vad har Flashback att säga om det hela?
Citera
2023-07-26, 08:26
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...0-bilar-ombord

Misstanke om elbil alltså.

Och vad har Flashback att säga om det hela?
Jag säger att elbiltillverkarna måste bli bättre på att säkra sina produkter från att ta eld . . .
Citera
2023-07-26, 08:28
Medlem
Mullrets avatar
3000 bilar i lågor. Blir en dyr nota. Kan det vara elbilar?
Citera
2023-07-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag säger att elbiltillverkarna måste bli bättre på att säkra sina produkter från att ta eld . . .
Hade liknande hänt i andra sammanhang, typ flygplan, så hade det blivit stopp för fortsatt användning tills problemet lösts.
Citera
2023-07-26, 08:33
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hade liknande hänt i andra sammanhang, typ flygplan, så hade det blivit stopp för fortsatt användning tills problemet lösts.
Ja det har du säkert rätt i.

Jag undrar mest vad fan som händer när elbilar tar eld. Kortslutning i batterierna, eller???
Citera
2023-07-26, 08:35
Medlem
GustafBradsons avatar
Fartyget heter Fremantle Highway, för den som vill följa henne på AIS.
Citera
2023-07-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det har du säkert rätt i.

Jag undrar mest vad fan som händer när elbilar tar eld. Kortslutning i batterierna, eller???
Det är just det jag menar, man måste få klart för sig vad som är problemet innan man fortsätter driva utvecklingen mot att alla bilar/fordon ska ha eldrift.
Citera
2023-07-26, 08:40
Medlem
Tänk vad mycket utsläpp i onödan på 3000 bilar, herregreta, alltså.

Älskar mina bensinbilar
Citera
2023-07-26, 08:41
Medlem
Var det inte ett helt fraktfartyg utanför Portugal som brann upp och sjunk för något år sen pga elbilsbrand?
Men eftersom det går emot dem politiska doktrinen så får det inte mer uppmärksamhet.

Vi får vänta till ett passagerarfärja börja brinna. Typ gotlandsfärjan. Då kan inte politikerna och medierna vara tysta längre.
Citera
2023-07-26, 08:57
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Tvivlar på att det skulle vara massa el-bilar ombord. Hon är på väg till Port Said, och där lossas det ut huvudsakligen massa begagnade BMW, Mercor och Audis. Alla bensin- eller dieselbilar. Men, araberna kanske har gått över till el. För att rädda klimatet!
Citera
2023-07-26, 08:59
Medlem
Elbilar brinner betydligt mer sällan än fossilbilar men är svårare att släcka. På ett fartyg är det nog rätt viktigt att släcka snabbt..
Citera
2023-07-26, 09:02
Medlem
Tydligen misstänker man ändå att branden startat i en el-bil enligt SVT….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in