• 1
  • 2
2023-07-30, 13:03
Medlem
Kottkompotts avatar
Har en kompis som bor precis vid en gammal järnväg, har ett äppelträd ståendes kanske fem meter från rälsen.

Växer rätt rejält med äpplen på trädet, men hyresvärden hade sagt att man giftbesprutade järnvägar förr så det inte skulle växa på dem.
Finns det någonstans man kan skicka ett äpple på analys för inte en hutlös summa så man får veta om de går äta?
Tänkte ifall det kan ha sipprat över till trädet genom markvattnet.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-07-30 kl. 13:06.
Citera
2023-07-30, 13:35
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Det var nog många år sedan dom beslutade järnvägarna med något farligt gift. Oftast har sådana gifter en karenstid det betyder efter ett tag så är giftet nedbrutet.
Vad som användes var olika typer av fenoxisyror.
Inom lantbruket brukar man säga ca 2 - 4 veckors karenstid på dessa medel.

Så med alla största sannolikhet är det helt ofarligt att äta dessa äpplen.

Vill du få dom testade, så i många kommuner så kan hälsovårdsnämnden hjälpa till med det.
Dom kan även kolla vattnet om ni har en egen brunn.
Oftast är det gratis.

Inom lantbruket kan även Lantmännen göra tester och Hushålningssälskapet kan det.
Om dom gör det till privat personer gratis vet jag inte men det är bara att fråga.
Citera
2023-07-30, 14:13
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Det var nog många år sedan dom beslutade järnvägarna med något farligt gift. Oftast har sådana gifter en karenstid det betyder efter ett tag så är giftet nedbrutet.
Vad som användes var olika typer av fenoxisyror.
Inom lantbruket brukar man säga ca 2 - 4 veckors karenstid på dessa medel.

Så med alla största sannolikhet är det helt ofarligt att äta dessa äpplen.

Även ämnen som man impregnerade sliprarna med kan vara väldigt hälsovådliga och de läcker ut långsamt i omgivningen och lagras i jorden. Jag hade också velat testa äpplena. Det är ofta gammal industrimark och liknande förgiftar växter långt efter att man lämnat den för fäfot.
Citera
2023-07-30, 14:14
Medlem
Mr.Swedens avatar
Vet inte om järnvägen lades ner efter besprutningen men annars har man på senare tid ogräsbekämpat med het ånga - och då har gifterna säkerligen spolats bort.
Citera
2023-07-30, 14:17
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Även ämnen som man impregnerade sliprarna med kan vara väldigt hälsovådliga och de läcker ut långsamt i omgivningen och lagras i jorden. Jag hade också velat testa äpplena. Det är ofta gammal industrimark och liknande förgiftar växter långt efter att man lämnat den för fäfot.

Tjenis.

Det har du aldels rätt i.

Dom använde Crasot som innehöll Arsenik, även gamla telefonstolpar inehåller Creasot.
Citera
2023-07-30, 14:38
Medlem
Kolla med SGS Analytics, är dock tveksam till att de jobbar mot privatpersoner. Mest företag och kommuner som köper deras tjänster.

https://order.sgsanalytics.se/sv/vart-utbud

Men det blir inte billigt.

https://www.eurofins.se/tjaenster/li...ch-groensaker/
Senast redigerad av hedningen001 2023-07-30 kl. 14:41.
Citera
2023-07-30, 16:56
Medlem
sommarlovs avatar
Kolla om hästar vill äta frukten, de är superkänsliga för skit i maten och vägrar om något är fel!
Citera
2023-07-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Det har du aldels rätt i.

Dom använde Crasot som innehöll Arsenik, även gamla telefonstolpar inehåller Creasot.

Kreosot (sic!) är stenkolstjära, och innehåller inte per se nämnvärda arsenikmängder; däremot användes arsenik förr som ett komplement vid impregnering av trävirke. Dock inte i mängder som rimligen skulle kunna utgöra ett hot mot hälsan bara för att du äter frukt från ett träd som vuxit några meter från en gammal banvall!

De främsta komponenterna i kreosot är fenoler, och de är utan tvivel också skadliga. Finns bland annat även i rökt kött!
Citera
2023-07-30, 17:14
Medlem
Kan man inte lämna in det till miljöförvaltningen hos kommunen? Kräv sedan skadestånd av SJ om det överstiger gränsvärde.
Citera
2023-07-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik

Kreosot är bara hälsovårdligt ifall det är utvunnet ur stenkol.

Ingen aning vilken sort svensk järnväg har använt dock.
Citera
2023-07-30, 17:47
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan man inte lämna in det till miljöförvaltningen hos kommunen? Kräv sedan skadestånd av SJ om det överstiger gränsvärde.
Jo, jag rekommenderade honom att höra med hälsovårdsnämndenbifall ifall de kunde göra en koll.

Men både huset och järnvägen är så gamla att jag inte har någon aning vad som byggdes först.
Det bör ha varit huset rimligen, är ett gammtorp.
Men järnvägen är så gammal den också att den bara används till enstaka godstransport, persontrafiken var nerlagd redan innan jag var barn för 20 år sedan såvitt jag vet.

Märkligt är dock att järnvägen går så väldigt nära inpå husknuten.
Men trädet må ju inte stått där sedan urminnes tider då det inte är jättestort, kanske tre meters krona?
Eller så kanske det haft svårt att växa just för gifterna.
Citera
2023-07-30, 18:08
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kreosot (sic!) är stenkolstjära, och innehåller inte per se nämnvärda arsenikmängder; däremot användes arsenik förr som ett komplement vid impregnering av trävirke. Dock inte i mängder som rimligen skulle kunna utgöra ett hot mot hälsan bara för att du äter frukt från ett träd som vuxit några meter från en gammal banvall!

De främsta komponenterna i kreosot är fenoler, och de är utan tvivel också skadliga. Finns bland annat även i rökt kött!

Tjenis.

Ja du kan din sak bra.
Jag tog det liksom bara i stora drag.

Jag håller med dig att det är tämligen riskfritt att äta frukt nära en banvallen.

Det är mer om man sågar med typ en motorsåg i slipper och yelestolpar det blir ett farligt damm.
Lika så är det inte så bra att bygga in det i typ ett uterum som är täkt.

Även det dom sprutade ogräs med för många år sedan är säkerligen borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in