Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-30, 18:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.



Vill du få dom testade, så i många kommuner så kan hälsovårdsnämnden hjälpa till med det.
Dom kan även kolla vattnet om ni har en egen brunn.
Oftast är det gratis.

Inom lantbruket kan även Lantmännen göra tester och Hushålningssälskapet kan det.
Om dom gör det till privat personer gratis vet jag inte men det är bara att fråga.

Kollade ett par grannkommuner, analys av brunnsvatten är bara kostnadsfritt om man är permanentboende och har barn under två år. I övriga fall får man betala själv.
Citera
2023-07-30, 18:32
  #14
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Kollade ett par grannkommuner, analys av brunnsvatten är bara kostnadsfritt om man är permanentboende och har barn under två år. I övriga fall får man betala själv.

Tjenis.

Det var ganska snålt av dem.
Är man bra på att prata för sig, så kör man dit till deras kontor på miljöförvaltningen och snackar lite, så kan dom kanske göra det gratis om du har tur.

Lantmännen eller Lokalföreningen brukar ta prover när man lämnar grödor till dem, dom har lab också.
Likaså där bara att stå och snacka lite med dem på plats så går det kanske.
Och dom är rikstäckande.

Vi har här i Skåne stora grönsaks och frukt uppköpare, typ mästergrön. Dom tar också prover när odlarna lämnar in frukt. Kanske det fins i dina trakter också.

Hushålningssälskapet är en organisation som gör växtodlingsprover och där analyserar dom också resultatet av redtsubstanser i grödor.
Dom är rikstäckande.

Med lite tur kan du nog få det gratis på alla ställena om man är lite glad för att prata så att säga.

Jag är lantbrukare och hanterar en heldel sprutmedel.
Och är nästan säker på att SJ inte har sprutat med fenoxisyror på över 10 år.
Sådana syror bryts ner väldigt fort.
Ca 2-4 veckor är dom borta.

Ett tips är: växer det ogräs och sly på banvallen, ja då är det säkerligen inga restsubstanser i marken.
SJ sprutade endast mot ogräs och sly, aldrig mot svamangrep eller insekter. Men även dom medelen har en karenstid liknande.

För min del hade jag inte varit det minsta rädd för att äta frukten.
Citera
2023-07-30, 20:14
  #15
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Det var ganska snålt av dem.
Är man bra på att prata för sig, så kör man dit till deras kontor på miljöförvaltningen och snackar lite, så kan dom kanske göra det gratis om du har tur.

Lantmännen eller Lokalföreningen brukar ta prover när man lämnar grödor till dem, dom har lab också.
Likaså där bara att stå och snacka lite med dem på plats så går det kanske.
Och dom är rikstäckande.

Vi har här i Skåne stora grönsaks och frukt uppköpare, typ mästergrön. Dom tar också prover när odlarna lämnar in frukt. Kanske det fins i dina trakter också.

Hushålningssälskapet är en organisation som gör växtodlingsprover och där analyserar dom också resultatet av redtsubstanser i grödor.
Dom är rikstäckande.

Med lite tur kan du nog få det gratis på alla ställena om man är lite glad för att prata så att säga.

Jag är lantbrukare och hanterar en heldel sprutmedel.
Och är nästan säker på att SJ inte har sprutat med fenoxisyror på över 10 år.
Sådana syror bryts ner väldigt fort.
Ca 2-4 veckor är dom borta.

Ett tips är: växer det ogräs och sly på banvallen, ja då är det säkerligen inga restsubstanser i marken.
SJ sprutade endast mot ogräs och sly, aldrig mot svamangrep eller insekter. Men även dom medelen har en karenstid liknande.

För min del hade jag inte varit det minsta rädd för att äta frukten.
Ja det är det, det växer inget direkt på banvallen alls vad jag kan se, men det växer gräs som vanligt precis där de stora stenarna tar slut.

Har dock för mig att det växer smått med björksly över banan på stationen några hundra meter bort.
Citera
2023-07-30, 22:18
  #16
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Ja det är det, det växer inget direkt på banvallen alls vad jag kan se, men det växer gräs som vanligt precis där de stora stenarna tar slut.

Har dock för mig att det växer smått med björksly över banan på stationen några hundra meter bort.

God kväll.

Ja du kan säkert vara helt lugn.
Skulle det efter mer än 10 år finnas restsubstanser av fenoxisyror så vore det helt otroligt.
Hela trädet och löven borde vara gula och skrumpna då.

Växer det ogräs och sly längs banan så lovar jag dig du kan känna dig säker.

Var lugn, du kan äta dina äpplen.

Ha en bra kväll.
Citera
2023-07-31, 09:57
  #17
Medlem
Mr.Swedens avatar
Vet inte om järnvägen lades ner efter besprutningen men annars har man på senare tid ogräsbekämpat med het ånga - och då har gifterna säkerligen spolats bort.
Citera
2023-09-17, 07:12
  #18
Medlem
Vet inte vad för gift du pratar om men o allmänhet kanske inte frukten i sig har ackumulerat något i tillräckligt hög dos för att anses vara toxiskt. Dessutom måste absorptionen vara hög i kroppen för att det ska kunna utgöra någon fara.
Citera
2023-10-02, 00:30
  #19
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har en kompis som bor precis vid en gammal järnväg, har ett äppelträd ståendes kanske fem meter från rälsen.

Växer rätt rejält med äpplen på trädet, men hyresvärden hade sagt att man giftbesprutade järnvägar förr så det inte skulle växa på dem.
Finns det någonstans man kan skicka ett äpple på analys för inte en hutlös summa så man får veta om de går äta?
Tänkte ifall det kan ha sipprat över till trädet genom markvattnet.
Smakar,luktar,ser inte frukten konstigt ut kan du äta. Vanlig tumregel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback