Tnk att inte Asus frstod samma sak som Nintendo: 2012 rs smartphone-hrdvara r nyckeln till framgng, alternativt att Ally ftt en Snapdragon 835.
Finessen med Ally r att det r en liten smidig PC som dels kan anvndas fr att spela brbart men ven funkar som vanlig PC i dockat lge och (fr min del) ven erstter en smartphone. Ja, batteritiden r kort nr man spelar Cyberpunk 2077 men det r smllar man fr ta.
En speldator r onekligen betydligt strre och tyngre n en Ally, ven med "kompromissen" att ha laddaren inkopplad (finns inga speldatorer med dGPU som har bra batteritid med den aktiverad i den mn det ven gr). Det gr ju ven att lgga in argumentet att vill man spela titlar p Switchniv, aka "2012 rs Tegra"-anpassade gr det utmrkt och d kan Ally ven kras i strmsparlge.
Fr min del r Allyn mycket intressant, Switchen dremot r totalt utesluten oavsett om den s skulle ha 24 timmars skrmtid p en laddning. Nintendo och deras fans (Switch-rrelsen) r inte min melodi med alla dessa argument (Switchen r verlgsen eftersom Nintendospel r de bsta spelen som finns, inga andra utgivare kommer ens i nrheten etc). Det r ju ocks lite underhllande med 360p p Switchen samt Nintendos beteende ifrga om stmningar och annat. Avfrdandet av PC, PS och Xbox som lite fr mnga Switch-fans hller p med gr inte saken bttre fr nej, deras lilla "telning" blir inte bttre fr det.
ROG Ally, SteamDeck, GPD Win4, OneXPlayer et al r mycket intressanta och ett utmrkt alternativ till en laptop trots batteritiden men den har sina naturliga frklaringar - det kommer inte att intrffa att en brbar enhet kan vara strmsnl OCH erbjuda samma prestanda som en stationr enhet fr nya spel. Inte ens med ARM64 kommer det att intrffa (d.v.s spela p batteri med 1080p-2160p Ultra med path tracing och nd ha sisdr 10 timmars skrmtid eller mer p en laddning).
Jag har provat en Ally och skall ge den ytterligare tid d jag inte varit inne i Windows 11-miljn n (spelade p den). Dock r jag mycket tilltalad av den, dels som handdator, dels som smartphone-ersttare (jag avskyr dagens smartphones) samt som spelenhet p resande fot.
Det hade dock varit bra om den hade ett slide-tangentbord som GPD Win 4. Annars r mitt intryck av det exemplar jag provade mycket bra, utmrkt skrm och spelkontrollerna kndes helt OK att anvnda. Att den kr Windows r ett plus och att kra WSA p den gr att smartphonen kan ersttas.