2023-06-21, 17:10
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Folk kper dyra powerbanks likt Anker 737
(1700kr p Amazon!) vilket ger dom runt 3 timmars batteritid totalt. Jag kommer i stort endast lira i soffan/sngen kopplad till ett uttag s bryr mig inte speciellt om batteritiden. Hade jag gjort det hade jag inte kpt vare sig en Ally eller Steam Deck just pga deras batteritid. Inte heller en Switch d Nintendos spel inte lockar speciellt, ska bli kul att emulera Zelda Tears of the Kingdom och nyare Mario spel men hade aldrig betalat fullpris fr dessa spel. Spelen gr ju i stort stt inte ner i pris heller vilket pc spel gr, speciellt om man handlar frn Eneba eller liknande sidor. Kpte Jedi Fallen Order fr 30kr fr typ ett r sedan, i stort stt AAA titlar som r 1-3 r sljs fr 80-150 kr. Kolla in https://www.allkeyshop.com/blog/ typ som PriceRunner fr spel, ven Nintendo nycklar sljs.

Prisskillnaden p spel nr man jmfr PC och Nintendo r enorm. Visst en PC r dyrare att kpa in men kper man mnga spel om ret tjnar man i stort stt in dessa pengar, speciellt nu nr ett AAA spel gr fr 700kr! Sedan kan man p denna PC emulera Switch spel samt alla ldre konsolspel upp till Xbox 360 och PS3 .

Haha, 3h batteritid med en powerbank fr 1700 inkopplad...mste fan vara en hel serverhall inbyggd i den dr maskinen om den drar s vansinnigt mycket strm. Fr ut typ 16 timmar batteritid totalt p min Switch med min gamla billiga powerbank frn 2017

Vldigt bortkastat kpa sn dr dyr brbar maskin som man sen r begrnsad till att anvnda bara hemma i soffan vid eluttaget. Tips till Asus r att inte stoppa in en massa specs som de sedan inte klarar av att driva p ett ngorlunda energieffektivt stt.
Senast redigerad av MrMario 2023-06-21 kl. 18:06.
Citera
2023-06-22, 16:11
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Vldigt bortkastat kpa sn dr dyr brbar maskin som man sen r begrnsad till att anvnda bara hemma i soffan vid eluttaget. Tips till Asus r att inte stoppa in en massa specs som de sedan inte klarar av att driva p ett ngorlunda energieffektivt stt.

Det beror ju helt p vad man tnker anvnda den till, jag kommer inte anvnda min brbara enhet utanfr huset. Mjligen dom 2 gnger om ret d jag gr Interkontinentala flygningar d jag kommer kra typ Hades p 9W i ngra timmar.

16 H speltid utanfr huset r imponerande men det r f som kommer anvnda sin enhet utanfr huset i mer n 1-2 h i kommunal trafik eller liknande. Om ens det.

Det som r nice r ju att man kan ta med sig sin Ally och docka och sen koppla upp den till en TV eller Mus, tangentbord och skrm och sen ha en helt okey gaming PC. Att slpa med sig sin Gaming Rig r ju inte helt ltt..
Citera
2023-06-22, 19:53
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Det beror ju helt p vad man tnker anvnda den till, jag kommer inte anvnda min brbara enhet utanfr huset. Mjligen dom 2 gnger om ret d jag gr Interkontinentala flygningar d jag kommer kra typ Hades p 9W i ngra timmar.

16 H speltid utanfr huset r imponerande men det r f som kommer anvnda sin enhet utanfr huset i mer n 1-2 h i kommunal trafik eller liknande. Om ens det.

Det som r nice r ju att man kan ta med sig sin Ally och docka och sen koppla upp den till en TV eller Mus, tangentbord och skrm och sen ha en helt okey gaming PC. Att slpa med sig sin Gaming Rig r ju inte helt ltt..

Lter som att det bde r prisvrdare, och smidigare, att kpa en gaming laptop om man nd inte avser anvnda den fr vad den r utformad som. Som sagt, svrt att se nyttan med en brbar spelkonsol som saknar rimlig batteritid. Men tror det handlar mycket om lyxpryl-faktorn. Finns folk som kper ondiga/dligt designade prylar i drivor som de egentligen inte har nytta av. Nvl.
Citera
2023-06-23, 03:26
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Lter som att det bde r prisvrdare, och smidigare, att kpa en gaming laptop om man nd inte avser anvnda den fr vad den r utformad som. Som sagt, svrt att se nyttan med en brbar spelkonsol som saknar rimlig batteritid. Men tror det handlar mycket om lyxpryl-faktorn. Finns folk som kper ondiga/dligt designade prylar i drivor som de egentligen inte har nytta av. Nvl.

Allyn sljs med en officiell Dock s den r utformad samt marknadsfrd fr att spela p TV och fr att docka den till monitor, mus och tangentbord. PC gamer kallar den fr bsta budget gaming dator som finns att kpa.

Fr vrigt vem vill spela p en laptop i soffan/sngen? Hatar fr vrigt laptops, knns oergonomiska att anvnda. Samt rtt tunga och klumpiga, Allyn r liten och vger 600gram, dess Dock r en mycket liten laddare med HDMI och USB uttag.

Det finns helt klart en lyxpryl faktor med i det hela fr en del personer, sjlv har jag stor anvndning utav den d jag vill spela PC spel i soffan och sngen samt att jag vistas p 3 olika adresser p 2 olika kontinenter, d r det guld att kunna ta med en liten dator som man sen ltt kan docka nr man vl r dr.

Vill man spela i flera timmar ute s ja d r den rtt vrdels. Den r ven vrdels fr Nintendo fanboys som inte lirar PC spel verhuvudtaget
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-06-23 kl. 04:19.
Citera
2023-06-23, 20:01
Medlem
Tnk att inte Asus frstod samma sak som Nintendo: 2012 rs smartphone-hrdvara r nyckeln till framgng, alternativt att Ally ftt en Snapdragon 835.

Finessen med Ally r att det r en liten smidig PC som dels kan anvndas fr att spela brbart men ven funkar som vanlig PC i dockat lge och (fr min del) ven erstter en smartphone. Ja, batteritiden r kort nr man spelar Cyberpunk 2077 men det r smllar man fr ta.

En speldator r onekligen betydligt strre och tyngre n en Ally, ven med "kompromissen" att ha laddaren inkopplad (finns inga speldatorer med dGPU som har bra batteritid med den aktiverad i den mn det ven gr). Det gr ju ven att lgga in argumentet att vill man spela titlar p Switchniv, aka "2012 rs Tegra"-anpassade gr det utmrkt och d kan Ally ven kras i strmsparlge.

Fr min del r Allyn mycket intressant, Switchen dremot r totalt utesluten oavsett om den s skulle ha 24 timmars skrmtid p en laddning. Nintendo och deras fans (Switch-rrelsen) r inte min melodi med alla dessa argument (Switchen r verlgsen eftersom Nintendospel r de bsta spelen som finns, inga andra utgivare kommer ens i nrheten etc). Det r ju ocks lite underhllande med 360p p Switchen samt Nintendos beteende ifrga om stmningar och annat. Avfrdandet av PC, PS och Xbox som lite fr mnga Switch-fans hller p med gr inte saken bttre fr nej, deras lilla "telning" blir inte bttre fr det.

ROG Ally, SteamDeck, GPD Win4, OneXPlayer et al r mycket intressanta och ett utmrkt alternativ till en laptop trots batteritiden men den har sina naturliga frklaringar - det kommer inte att intrffa att en brbar enhet kan vara strmsnl OCH erbjuda samma prestanda som en stationr enhet fr nya spel. Inte ens med ARM64 kommer det att intrffa (d.v.s spela p batteri med 1080p-2160p Ultra med path tracing och nd ha sisdr 10 timmars skrmtid eller mer p en laddning).

Jag har provat en Ally och skall ge den ytterligare tid d jag inte varit inne i Windows 11-miljn n (spelade p den). Dock r jag mycket tilltalad av den, dels som handdator, dels som smartphone-ersttare (jag avskyr dagens smartphones) samt som spelenhet p resande fot.

Det hade dock varit bra om den hade ett slide-tangentbord som GPD Win 4. Annars r mitt intryck av det exemplar jag provade mycket bra, utmrkt skrm och spelkontrollerna kndes helt OK att anvnda. Att den kr Windows r ett plus och att kra WSA p den gr att smartphonen kan ersttas.
Citera
2023-06-23, 20:15
Medlem
Citat:
Den r ven vrdels fr Nintendo fanboys som inte lirar PC spel verhuvudtaget

Vad fint det r med dessa Nintendofans... nr de invaderar trdar om andra maskiner n deras egen lskade lilla Switch.

"Nintendo r det bsta bolaget som gr vrldens bsta spel som dessutom r exklusiva fr DET r nyckeln - spel blir mycket bttre om de r exklusiva och drfr vinner Switchen verlgset..."

Liknande retorik kan dock terfinnas ven hos PS-folket, d.v.s "tredjepartsspel" r visst lite nedsttande.

PCn r helt klart spelplattformen nummer 1 och d menar jag hela katalogen d bredden r enorm och ja, ven Switchen kan emuleras. Tydligen r det s att "vrldens bsta spel" (Zelda...) nd avnjuts bst p en icke-Switch om man fr tro denna artikel: Zelda Tears of the Kingdom running in 4K with over 60 fps on an nVidia RTX 4090

Asus har definitivt ftt in en fulltrff med Ally och den har ju ven frdelen att gra PC-spelandet mer tkomligt d jag inte knner till en enda laptop i samma prisklass som har motsvarande eller bttre prestanda.
Citera
2023-06-30, 08:01
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Vad fint det r med dessa Nintendofans... nr de invaderar trdar om andra maskiner n deras egen lskade lilla Switch.

"Nintendo r det bsta bolaget som gr vrldens bsta spel som dessutom r exklusiva fr DET r nyckeln - spel blir mycket bttre om de r exklusiva och drfr vinner Switchen verlgset..."

Liknande retorik kan dock terfinnas ven hos PS-folket, d.v.s "tredjepartsspel" r visst lite nedsttande.

PCn r helt klart spelplattformen nummer 1 och d menar jag hela katalogen d bredden r enorm och ja, ven Switchen kan emuleras. Tydligen r det s att "vrldens bsta spel" (Zelda...) nd avnjuts bst p en icke-Switch om man fr tro denna artikel: Zelda Tears of the Kingdom running in 4K with over 60 fps on an nVidia RTX 4090

Asus har definitivt ftt in en fulltrff med Ally och den har ju ven frdelen att gra PC-spelandet mer tkomligt d jag inte knner till en enda laptop i samma prisklass som har motsvarande eller bttre prestanda.

RTX 4090 kostar 20k kronor, dyrt pris fr den ngot hgre frameraten.
Hade Asus ftt in en fulltrff s hade de byggt en energieffektiv enhet, givetvis oacceptabelt att ta ut 10.000 fr 1h batteritid och ett uselt Windows-grnssnitt. Men det kommer synas p frsljningssiffrorna, om ett r r det bara Steam Deck och Switch kvar.
Senast redigerad av MrMario 2023-06-30 kl. 08:16.
Citera
2023-07-29, 20:26
Avstngd
53280s avatar
Som spelkonsol r den vrdels. Spelen r inte anpassade fr den. Men den fungera bra kra vbox p och virtuella maskiner. Det r kraftfull hrdvara, absolut.
Senast redigerad av 53280 2023-07-29 kl. 20:31.
Citera
2023-08-02, 14:14
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Som spelkonsol r den vrdels. Spelen r inte anpassade fr den. Men den fungera bra kra vbox p och virtuella maskiner. Det r kraftfull hrdvara, absolut.

Vad menar du? Spelen r gjorda fr Windows vilket r sjlva handdatorns Operativsystem.

----

Asus ROG Ally verkar ha slt 0.5 miljon enheter p 2 mnader.

https://retroresolve.com/asus-rog-al...0k-units-sold/
Citera
2023-08-02, 14:21
Avstngd
53280s avatar
Joysticken f inte i alla spela.

Citat:
Vad menar du? Spelen r gjorda fr Windows vilket r sjlva handdatorns Operativsystem.

----

Asus ROG Ally verkar ha slt 0.5 miljon enheter p 2 mnader.

https://retroresolve.com/asus-rog-al...0k-units-sold/
Citera
2023-08-02, 14:55
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Joysticken f inte i alla spela.

Skl!

Och ja alla spel r inte gjorda fr joysticks men du kan koppla in den till mus, tangentbord och skrm om du skaffar en USB-C Docka.
Citera
2023-08-02, 15:06
Avstngd
53280s avatar
Citat:
Skl!

Och ja alla spel r inte gjorda fr joysticks men du kan koppla in den till mus, tangentbord och skrm om du skaffar en USB-C Docka.

Det har redan! D kan lika bra spela spellaptoppen. Har tom kpt en lite vtska till Asus Lynxen. Atari Lynx var mycket mer frre sin tid, n Asus Rog Ally r..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in