Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-08-02, 15:27
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Vad menar du? Spelen r gjorda fr Windows vilket r sjlva handdatorns Operativsystem.

----

Asus ROG Ally verkar ha slt 0.5 miljon enheter p 2 mnader.

https://retroresolve.com/asus-rog-al...0k-units-sold/

Men windows r inte optimerat fr spel. Finns massvis med i detta fall ondiga saker i windows som gr att det blir slare vilket mrks nr man inte har hrdvaran att kompensera fr det. Till skilnad frn steamos som r anpassat till just detta endaml.

Sen str det till och med i artickeln du lnkade att asus har problem med verhettning.
Citera
2023-08-03, 14:10
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Men windows r inte optimerat fr spel. Finns massvis med i detta fall ondiga saker i windows som gr att det blir slare vilket mrks nr man inte har hrdvaran att kompensera fr det. Till skillnad frn steamos som r anpassat till just detta endaml.

Sen str det till och med i artickeln du lnkade att asus har problem med verhettning.

Det stmmer att Allyn har problem med att SD kort verhettas, vilket r riktigt illa. Asus "jobbar p det hela" , man fr hoppas p det bsta, dess Community sger bara kallt att det r skit samma uppgradera din SSD. Jag tycker dock att det r sjukt dligt utav Asus att slppa en produkt som verhettar SD kort och enligt mnga till den grad att dom frstrs! Hur kan dom ha missat detta?!

--

Fr att optimera Windows fr Gaming s finns det olika saker att gra, "debloating" kallas det fr. Man stnger av massor med ondiga tjnster som krs. Gr att gra manuellt eller med program.

https://pureinfotech.com/debloat-windows-11/

https://support.microsoft.com/en-us/...B_BD2Kuaq_3KOY

Angende SteamOS s kan jag inte sga s mycket om det hela d jag aldrig haft en Steam Deck men ja vad jag lst s r vissa(?) Spel optimerade fr steamOS, vilket delvis vger upp Steam Decks betydligt svagare hrdvara. SteamOS gr fr vrigt att installera p Allyn.

https://retroresolve.com/someone-put...asus-rog-ally/

Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det har redan! D kan lika bra spela spellaptoppen. Har tom kpt en lite vtska till Asus Lynxen. Atari Lynx var mycket mer frre sin tid, n Asus Rog Ally r..

Ta det lugnt med groggen....

Men ja det trevliga med att ha en ally med docka r ju att man bde kan spela handhllet och sen koppla in den till tangentbord, mus och monitor / TV nr man vill det. Spelar du bara strategispel s r nog inte Ally fr dig. Civilization 6 finns ifs fr PlayStation optimerat fr gamepad. Som PC spelare kommer jag dock aldrig spela strategispel med gamepad...
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-08-03 kl. 14:46.
Citera
2023-08-04, 13:31
Medlem
verhettade minneskort r rtt vanligt fr att det ofta anvnds minneskort rankade med fr lga transfereringshastigheter. Problemet med just att spela tv-spel direkt frn minneskort r att det r enorma mngder data som ska skickas ut frn kortet och d behver kortet (och kortlsaren) ha hg bandbredd s att transfereringarna inte blir s ihrdiga. Nr gller Steam Deck eller ROG dr man avser spela "stora komplexa spel", s borde man nog som regel kra alla de strre spelen med stora texturfiler och liknande p systemminnet/nvme, och anvnda minneskorten fr att lagra de simplare spelen. Och att man inte anvnder ntt gammalt sltt minneskort man hittat i sin gamla mobiltelefon, utan att man kper ett nytt minneskort rankat fr minst UHS2, grna UHS3, fr att undvika verhettning.

Minns nr Nintendo Switch var ny och en massa "morsor" hade problem med att deras ungar fick problem med minneskort som smllt i konsolen. Var i regel skitkort som antingen var fejk eller rankade fr typ 36MB/s...
Tillverkarna av sdana hr konsoler borde gra det enkelt fr kunderna (och sig sjlva) och helt enkelt sprra s att sla minneskort helt enkelt inte fungerar ht.
Senast redigerad av LoketeGo 2023-08-04 kl. 13:35.
Citera
2023-11-07, 19:03
Medlem
r njd med min, dock ingen hardcore gamer. Men har den med p jobbet och lirar lite fortnite nr andan faller p. Klart vrt det fr min del.
Citera
2024-02-23, 21:24
Medlem
dreadpirate420s avatar
Tnkte dela med mig av vilka tillbehr jag kpt till min Ally.

Skrmskydd, enkelt att installera och passar perfekt.

Fodral med stativ, passar perfekt. Stativet knns dock lite cheapness.

Skull & Co joystick skydd, ger lite sknare feeling p joysticksen.

UGREEN USB C Hub. Hub med uttag till HDMI, Ethernet, USB 3

UGREEN Nexode USB C 100W Laddare, behvs fr att kunna kra Allyn i 30 W turbo mode via USB-C hubben.

UGREEN 100W USB C-kabel, till hubben

Baomaeyea Hrd vska fr ASUS ROG Ally, passar perfekt till Allyn, Sladd, laddare och hub gr ltt ner dr.

Citera
2024-02-23, 23:49
Medlem
dreadpirate420s avatar
Kpte ven en 90graders USB C adapter fr att inte slita p USB C sladden fr mycket,.

Sony Headset. Inte direkt imponerad, kpte det fr 500 kr, kostar 300 kr nu. Vilket nog speglar det egentliga vrdet.

HDMI sladd frn Kabeldirekt. Billigt och funkar fin fint. Har en 4 meters och en 1.5 m.

Senast redigerad av dreadpirate420 2024-02-24 kl. 00:04.
Citera
2024-02-24, 00:48
Avstngd
Kan man anvnda den med trdlst keyboard och typ skriva i dokument osv? Det r vl en pc med riktigt windows?
Citera
2024-02-24, 12:08
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 181kjh2
Kan man anvnda den med trdlst keyboard och typ skriva i dokument osv? Det r vl en pc med riktigt windows?

Absolut, gr fint att koppla till ett bltands keyboard. Windows 11 fljer med.
Citera
2024-08-31, 09:48
Medlem
dreadpirate420s avatar
Har haft en Asus Rog Ally sedan den slpptes och ja batteritiden gr den nstan oanvndbar nr man har den p 30W Turbo, fan vet om den ens hller i 30minuter. Man fr ha den inkopplad, har spelat Baldurs Gate 3 en del p balkongen vilket r gjutet, det spelet r verkligen vl gjort fr handkontroll. Inte illa fr ett RPG! Den klarar en solig dag utan problem att se vad som sker p skrmen.
Trodde dock jag skulle flytta till Filippinerna och tnkte ta med mig Allyn med USB C docka s jag kunde spela dr nere men ja frugan fick emot alla odds uppehllstillstnd tillslut och har flyttat hit s har mest anvnt min gaming rigg nr jag vid sllsynta fall har tid till att spela, 2 bebisar lmnar vldigt lite tid fr gaming!
Senast redigerad av dreadpirate420 2024-08-31 kl. 09:51.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in