2023-08-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
På blocket verkar de flesta C- och E-klass vara hejdlöst dyra trots flera år på nacken och högre miltal jämfört med Kia, Toyota, Hyundai, m.fl. Vad är det som gör Mercedes värd mera? Betalar man för märket?

Att de är dyrare på blocket beror förstås på att de är mycket dyrare nya. Procentuellt tappar ofta Mercedes mer i värde än t.ex. Toyota, särskilt när man räknar in kostnaderna för extrautrustning.

Och de är inte hejdlöst dyra jämfört med andra premiummärken t.ex. BMW.
Citera
2023-08-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klock-freak
Nuförtiden är alla begagnade bilar överpriser för det råder brist på begagnade bilar på marknaden. Detta då riddermark bil med flera köper upp precis allt

Men angående värdet på Mercedes anser jag det vara värt det. Köpte min första Mercedes för några år sedan (Mercedes S500) tänker aldrig gå tillbaka till BMW eller Volvo
euh jag är rätt såld på BMW men kan ju ändra mig. Vad är bättre i s500:an? Vilken modell ur BMW:s sortiment jämför du med eller hade innan?
Citera
2023-08-03, 13:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Mercedes är ju 10x skönare åka i jämfört med dom där riskokarna.
En Merca kan du köra ifrån norr till söder på en dag. Dom är så bra köra. Bra komfort.
Med riskokarna får man stanna halvvägs och ta in på hotel, och bli lite åksjuk på köpet.

Har du 5km till jobbet bara, då är dom där riskokarna bra.
Ska du köra mer behövs en riktig bil.

Mercedes är ju dyra nya även. Men det är ju en riktig bil det.
Dom andra är tantbilar, kortast möjliga väg till jobb, handla mat fort med. Inget mer.
Semester åka långt och så är uteslutet. Man blir sjuk i dom andra bilarna vid långkörning.

En riktig vän låter inte sin polare köra riskokare heller.
Mercedes är ju klass. Inga problem köra med Kostym heller. Det blir big fail ha fin kostym och ratta
en Hyandai

Tillägg.
Det är lite som Pulvermos och äkta mos. Dom bilar du nämnde är Pulvermos. Mercedes är äkta mos.
Sån är skillnaden
Konstigt då att riskokarna alltid vinner kvalitetsmätningar och att Mercedes brukar inta föga smickrande placeringar...

https://teknikensvarld.expressen.se/...litetsmatning/
Citera
2023-08-03, 14:15
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Konstigt då att riskokarna alltid vinner kvalitetsmätningar och att Mercedes brukar inta föga smickrande placeringar...

https://teknikensvarld.expressen.se/...litetsmatning/

Sådana tester är inte alltid helt lätta att tyda. Man behöver veta vilket typ av fel som avses. Köper jag en billig bil så kommer jag att ha större acceptans för "brister". Desto dyrare bil ju mer petig blir jag.

Köper jag en Mersa så kommer jag inte att acceptera att det viner från en ruta i 107 km/h eller att det knorrar från instrumentpanelen när jag svänger upp på garageuppfarten. Köper jag en Kia så knorrar det lite överallt varpå man får acceptera det på ett annat sätt. Samma typ av fel kan alltså bli en pinne i statistiken på en Mersa eller Audi men kanske inte på en Kia.

Med det sagt så vet jag inte hur denna lista är uppbyggd. Men jag vet i alla fall hur jag tänker och jag tror inte att jag är ensam om det.
Citera
2023-08-03, 14:47
Medlem
TheKhurgans avatar
Mercedes tillverkar ju otroligt bra bilar. Komfort, prestanda och kvalité.
Reservdelarna är dyrare ja, men sen håller de ju mycket längre också.

Kör man 30 mil i en vanlig bil har man ju så ont i röven och ryggen att man knappt kan gå.
Men 30 mil i en C-klass så är du helt oberörd. Det ÄR faktiskt en enorm skillnad.

Jag är inte fanatisk på något sätt, men jag har kört en c200 i många år nu och jag skulle nog inte kunna gå tillbaka till en vanlig skitbil.
Citera
2023-08-03, 15:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
På blocket har handlarna av BMW en överenskommelse, någon slags prislista, och alla tar samma på en 1-3 år gammal bil, som kan vara 10.000-tals kronor över vad man får som privat säljare. MB har säkert samma system. Tanken är att folk går in på blocket, ser det "fantastiska andrahandsvärdet" som antagligen ingen någonsin betalar, och kanske köper en ny bil eller en äldre bil med tanken att den behåller värdet enligt detta bluffpris.

Jag brukar maila de BMW-handlare som ser sårbarast ut och pruta enormt. Fick två finfina BMW långt under listpris.
Citera
2023-08-03, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Mercedes tillverkar ju otroligt bra bilar. Komfort, prestanda och kvalité.
Reservdelarna är dyrare ja, men sen håller de ju mycket längre också.

Kör man 30 mil i en vanlig bil har man ju så ont i röven och ryggen att man knappt kan gå.
Men 30 mil i en C-klass så är du helt oberörd. Det ÄR faktiskt en enorm skillnad.

Jag är inte fanatisk på något sätt, men jag har kört en c200 i många år nu och jag skulle nog inte kunna gå tillbaka till en vanlig skitbil.

Helt rätt. Och jag upplever precis samma.
Komfort, tysta, hög kvalité. Jag kör E karossen AMG och en nyare S class fyrhjulsdriven. Otroliga bilar.
Visst AMGen låter, men det är en fin jävla sound. S class märker man inte ens att motorn är på. Läskigt nästan Man känner inte ens gropar på vägen. Den har special fjädring. Grym komfort.

Många bekanta kör ju dom där riskokarna. Dom luktar plast, och är absolut inte roliga åka långt i.
När man varit på mindre resor och åkt med 20-30mil, man har ju känt sig sliten.
I Mercorna märker man inget. Och det doftar lyxläder. Är natt och dag i skillnad.
Citera
2023-08-03, 16:09
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
På blocket har handlarna av BMW en överenskommelse, någon slags prislista, och alla tar samma på en 1-3 år gammal bil, som kan vara 10.000-tals kronor över vad man får som privat säljare. MB har säkert samma system. Tanken är att folk går in på blocket, ser det "fantastiska andrahandsvärdet" som antagligen ingen någonsin betalar, och kanske köper en ny bil eller en äldre bil med tanken att den behåller värdet enligt detta bluffpris.

Jag brukar maila de BMW-handlare som ser sårbarast ut och pruta enormt. Fick två finfina BMW långt under listpris.

Inget nytt under solen. Självklart måste handlarna ta lite mer betalt än en privatperson kan göra. Dagens höga andrahandsvärde har mycket med hög efterfrågan att göra. Vår kära riksbank har under en 10-års period jagat inflationssiffror och sabbat den svenska kronan vilket gjort det otroligt fördelaktigt för våra grannar att att importera svenska beg bilar.
Citera
2023-08-03, 18:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Inget nytt under solen. Självklart måste handlarna ta lite mer betalt än en privatperson kan göra. Dagens höga andrahandsvärde har mycket med hög efterfrågan att göra. Vår kära riksbank har under en 10-års period jagat inflationssiffror och sabbat den svenska kronan vilket gjort det otroligt fördelaktigt för våra grannar att att importera svenska beg bilar.
Jo, marginal måste de ha. Men jag får intrycket att just blocket-priserna är extra höga, för där tittar alla och tänker sedan "aha så mycket är den värd". Så BMW har maxat sina priser på blocket, bilarna kan fås billigare.

Det finns en enorm bilbubbla i USA och både beg-priserna är ca 30% högre än för 2 år sedan. Finns lite sådan känsla i Sverige också men inte lika illa. Dessa priser är inte hållbara och bilpriser kommer alltså att rasa i USA kommande året. Jag har för mig att jag läste att snitt-NY-priset i USA var 48k = 500.000 kr. Alltså i snitt inklusive småbilar! USA är i värsta bubblan någonsin.
Citera
2023-08-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanneloniMacaroni
Du yrar. Den byggdes på Mercedes MFA-plattform som även ett par av Renault-Nissans Infiniti modeller byggdes på.

Den hade dock sin lilla 1.5 liters dieselmotor från Renault, då Mercedes inte gör så små dieslar.

Han kanske tänkte på Citan eller vad den heter, som bygger på Kangoo. Sen finns ju även X-klass som bygger på Nissan Navara och också finns som Renault Alaskan.

I dessa fall är det nog inte värt att betala extra för Mercedesstjärnan i grillen då man mest får en annan ratt och annan plast i fronten för pengarna…
Citera
2023-08-04, 00:31
Medlem
Fisknyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Hahahahh!!! Surt, sa röven! Hur många Mercedes har du? Har haft? Gissar på INGEN.
Att du inte "skulle betalt" vad det kostar beror på att du inte har råd, antar att du ekiperar dig på Willys/Lidl också.

"Bra mycket bättre bil för mindre pengar" är ju ett intressant påstående som du nog inte har belägg för, tänker inte ens kräva en redogörelse eftersom jag inte vill genera dig. Tragiskt att det finns människor som inte begriper bättre/ har en susning om bilar i allmänhet och kvalitetsbilar i synnerhet men ÄNDÅ inte kan ge fan i att yttra sig.

Jag har en bra bit över 100 000 bruksmil i Mercedes innanför pannbenet, W 114, W 116, W 123, W 124, W 126 för att nämna några, och att sätta mig i en annan bil förtydligar och cementerar med ALL önskvärd tydlighet att Mercedes krossar all konkurrens.

K-R-O-S-S-A-R.

Då skall man ändå ha i åtanke att Mercedes totala överlägsenhet var ännu större under det förra århundradet, jag åker bra mycket hellre i en Mercedes från 1940-50-60-70-80-tal än i en spriller ny bil av annat märke.

Det måste vara dålig kvalitet om du haft så många olika bilar, byter du bil en gång om året eller?
Citera
2023-08-04, 14:08
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Mercedes är ju 10x skönare åka i jämfört med dom där riskokarna.
En Merca kan du köra ifrån norr till söder på en dag. Dom är så bra köra. Bra komfort.
Med riskokarna får man stanna halvvägs och ta in på hotel, och bli lite åksjuk på köpet.

Har du 5km till jobbet bara, då är dom där riskokarna bra.
Ska du köra mer behövs en riktig bil.

Mercedes är ju dyra nya även. Men det är ju en riktig bil det.
Dom andra är tantbilar, kortast möjliga väg till jobb, handla mat fort med. Inget mer.
Semester åka långt och så är uteslutet. Man blir sjuk i dom andra bilarna vid långkörning.

En riktig vän låter inte sin polare köra riskokare heller.
Mercedes är ju klass. Inga problem köra med Kostym heller. Det blir big fail ha fin kostym och ratta
en Hyandai

Tillägg.
Det är lite som Pulvermos och äkta mos. Dom bilar du nämnde är Pulvermos. Mercedes är äkta mos.
Sån är skillnaden

Fascinerande hur olika man kan uppleva saker och ting. Personligen färdas jag lika komfortabelt i Lexus och till och med franska bilar som i motsvarande Mercedes. Vad sittkomforten beträffar så sitter jag bättre i en 35 år gammal Volvo eller SAAB än i en nyare Mercedes.

Kvalitetsmässigt verkar tyska bilar återspegla deras insats i andra världskriget. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Finishen i Mercedes inredning är dock svårslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in